Nyheter

Vilken typ av fasta ska jag köra?

Ask-Dr-Jason-Fung2400txt31-1600x900

Vill du gå ner i vikt eller bli bättre i din diabetes med periodisk fasta? Är du osäker på vilken typ av fasta du ska prova på?

Mitt förenklade förslag blir att först prova 16:8-fasta, men det finns många olika varianter som kan passa olika bra för olika människor. Låt oss se vad en verklig expert rekommenderar.

Dr Jason Fung, den kanadensiska njurspecialisten, är världsledande expert på periodisk fasta och LCHF, särskilt för att behandla människor med typ 2-diabetes.

Dr Fung svarar varje vecka på frågor på vår engelska medlemssida. De mest intressanta frågorna och svaren finns nu tillgängliga för alla. Här är några få utvalda frågor och svar om vilken typ av fasta du kanske vill prova.

Olika typer av fasta

Ger 24-timmars-fasta signifikant bättre effekt jämfört med 16:8-fasta?

Dr Jason Fung: Den stora skillnaden, som du nog misstänker, är att kortare fasteperioder är mindre effektiva och görs oftare. En 16:8-fasta görs ofta dagligen, medan 24-timmars-fasta görs 2–3 gånger per vecka. Vid mer uttalad insulinresistens tenderar jag att förskriva längre fasteperioder, och kortare perioder för den som är viktstabil och normalt blodsocker.

 

Det faste-schema som bäst passar min livsstil är att fasta hela dagen med ett 4–5 timmar långt ätfönster på kvällen. Jag känner att jag kan göra detta varje veckodag. Är det bra? Hur många dagar i veckan är det nyttigt med periodisk fasta?

Dr Jason Fung: Fasteperioder på mindre än 24 timmar (20 timmars fastande, 4 timmars ätande) eller ”The Warrior Diet” kan göras dagligen. Termen ”nyttig” beror alltid på vilka mål du har. Om du bara vill gå ner i vikt kan fasta användas efter behov. Det finns inga negativa hälsokonsekvenser av att bara äta under 4 timmar per dag.

 

Jag har gjort 18 timmar, 24 timmar och 3 dagar långa fasteperioder utan egentliga svårigheter och har ändrat runt lite under veckan, beroende på hur jag känner mig och om jag har någon social aktivitet. Är det bra att ändra fasterutinerna, eller är det bättre att köra 24 timmar för kontinuitet?

Dr Jason Fung: Personligen tror jag att det är mycket bättre att ändra runt så att kroppen inte har en chans att anpassa sig. Ibland kan dock oregelbundenhet göra så att folk inte fastar alls, vilket också är dåligt.

Det hela beror på din ”stil”. Om regelbundenhet fungerar bättre för dig av efterlevnadsskäl, så gör så. Jag tror dock att rent fysiologiskt fungerar det bättre att ändra på saker.

 

Jag är mycket rädd för att fasta eftersom varje gång jag har gjort det har jag blivit förkyld. Hur kan jag börja fasteprocessen? Ska jag börja med en kort fasta och sen öka på med fler och fler timmar?

Dr Jason Fung: Jag tror inte det finns ett samband. Du kan absolut försöka skippa frukost 2–3 gånger i veckan och ta det därifrån. En del föredrar att ta det gradvis, medan andra föredrar att kasta sig huvudstupa in. Det är ditt val.

Fler frågor och svar

Här finns fler frågor och svar (på engelska) uppdelade på ämnen:

  1. Who can use intermittent fasting (IF)?
  2. Different variants of IF
  3. Things to consider during fasting
  4. Blood sugar and other tests during fasting
  5. Dietary advice between fasting periods
  6. Type 2 diabetes (and IF)
  7. Positive effects of IF beyond weight loss and type 2 diabetes
  8. Potential negative effects of IF and LCHF
  9. IF and ketosis
  10. Recommendations on blood tests

Mer

Har du andra frågor om fasta till Dr Jason Fung? Se vår ingående intervju med honom eller fråga honom direkt på medlemssidan på DietDoctor (engelska). Testa medlemskap en månad gratis.

Jason FungAsk Dr. Jason Fung


 
Vi har också en 45-minuter lång föreläsning av dr Fung om ”nyckeln till fetma” – insulinresistens – och hur man kan vända det. Föreläsningen finns på medlemssidorna (gratismånad).

Dr. Jason Fung

Du kan också besöka dr Fungs hemsida intensivedietarymanagement.com.

 

27 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Jaa menee
    Jason Fung är klart mycket mer intressant än de myckna recept som satts på pränt här på bloggen titt som tätt.
    Ta också gärna upp lite oftare aktuella händelser inom matkulturen från amatörer och så kallade experter, istället för att läsare här föregår med intressanta och relevanta länkar.
    Jag vet att ni kör hårt på Kostdoktorn men ni kan nog lite lite bättre.
    Läs vidare →
  2. Margaretha
    Håller helt med det var skönt förr när det inte var så mycket recept. Tycker det blivit sämre.
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Jaa menee
    Jason Fung är klart mycket mer intressant än de myckna recept som satts på pränt här på bloggen titt som tätt.
    Ta också gärna upp lite oftare aktuella händelser inom matkulturen från amatörer och så kallade experter, istället för att läsare här föregår med intressanta och relevanta länkar.
    Jag vet att ni kör hårt på Kostdoktorn men ni kan nog lite lite bättre.
  2. Margaretha
    Håller helt med det var skönt förr när det inte var så mycket recept. Tycker det blivit sämre.
  3. traningochnutrition.wordpress.com
    "Personligen tror jag att det är mycket bättre att ändra runt så att kroppen inte har en chans att anpassa sig. Ibland kan dock oregelbundenhet göra så att folk inte fastar alls, vilket också är dåligt."

    Det är inte bättre att "ändra runt" på sina mattider hela tiden. Kroppen vänjer sig vid när den får mat och tar upp den bättre då. Dessutom regleras hungern efter när vi brukar äta.

    Och varför skulle det vara dåligt att inte fasta alls?

    Lite tveksamt hur mycket av en "världsledande expert" på fasta sagda herre är måste jag säga. Däremot har han läst på vad faste-gurus skrivit och läst lite studier.

    Svar: #9, #14
  4. Snusmumrik
    Jag tycker verkligen om den lite avslappade inställningen som Jason Fung har till hur länge man fastar sammanhängande. Det gäller att börja försiktigt och känna sig för hur man mår.
  5. Petteri
    Det här med att fasta överhuvudtaget har väl börjat ifrågasättas allt mer det senaste decenniet? Bra eller dåligt. Jag vet inte men tror på dåligt.

    http://www.svenskaresebloggen.wordpress.com

  6. Tor H
    Hvilke andre måter finnes det for å snu kraftig insulinresistens?
    Med kraftig insulinresistens mener jeg at man ikke går ned i vekt selv med strikt LCHF og høyt blodsukker om morgenen.
  7. Åsa
  8. Tröttmössa
    Passar på att fråga, fasta vid utmattning? En del menar att periodisk fasta är för stressande om man är utmattad. Samtidigt är väl övervikt en stressfaktor för kroppen som det är bra att bli av med? Tankar kring det?
  9. MJ
    Hurdå tar upp den bättre?

    Du tänker på hedonisk hunger (sug) det är just en av de sakerna man vill undvika med periodisk fasta.

    Svar: #10
  10. traningochnutrition.wordpress.com
    Våra celler använder maten vi äter mer effektivt när vi äter då vi brukar äta oavsett måltidsfrekvens.

    Det finns perifera "klockor" i kroppen som ställer in sig på att nu kommer det mat och det enzymatiska maskineriet sätter igång.

    Jag pratar överhuvudtaget inte om matsug.

    Svar: #13
  11. mia
    Vid fasta kan man få en torrhets känsla och dålig smak i munnen trots vattenintag
    Vad är bäst att göra då??
    Svar: #12
  12. Jenjen
    Torrhetskansla har jag aldrig fatt men antar att dricka mer vatten ar bra. Dalig andedrakt/smak i munnen ar dels for att din kropp detoxar ut daliga gifter/rester ur kroppen och for att kroppen stalls om till ketos (om du inte redan ar det dvs) och ketoner kan ibland lukta illa, da brukar jag tugga pa antingen nagra farska ort-blad (tex persilja, koriander, basilika) eller krydda (tex nejlika).
  13. MJ
    Låter som ett argument för fasta och mot kalorilagen.
  14. Lasse1
    Lite tveksamt hur mycket av en "världsledande expert" på fasta sagda herre är måste jag säga. Däremot har han läst på vad faste-gurus skrivit och läst lite studier.

    Är du själv världsledande expert på ämnet eller uttalar du dig som lekman?
    Bara så jag vet hur jag skall ställa mig till din kritik.

  15. Denize
    bryts fasta av fettkaffe?
    Svar: #16, #18, #23
  16. Daniel hÖgberg
    Ja.
    Svar: #17
  17. Lasse1
    Ja.

    Om det är så, så är det nog ett bra sätt. Min mage verkar älska att börja dagen med fettkaffe.

  18. MJ
    Jag blir alltid förvånad över de här frågorna.
    Om du äter något så är det inte fasta. Allt med energi i bryter fastan. Om det inte gjorde det så skulle ju alla fasta jämt.
    Kan jag, i all vänlighet, få fråga hur man tänker när man ställer en sådan fråga?
    Svar: #19, #22
  19. Elisabeth G
    Det är inte alls konstigt, MJ, att någon ställer frågan. Jag har själv, när frågan kommit upp, hävdat att fettkaffe inte ingår i fasta men blivit rejält motsagd av många som menar att fettkaffe ingår i fastan. Jag tror att de tänker som så att om man inte äter någon fast föda, utan bara dricker, så fastar man. Självfallet är det inte så.

    För övrigt tycker jag att detta prat om fasta börjar likna ätstörning. Ät när du är hungrig och låt bli att äta när du inte är det. Råkar det sedan bli en 16:8-fasta eller vad det nu kan kallas så ok men då är det kroppen som vill ha det så, inte för att man ska följa någon "guru".

    För min del säger kroppen att två mål mat om dagen är perfekt. Det första vid 10-11-tiden och det andra vid 18-19-tiden. Det har bara blivit så när kroppen själv fått bestämma och jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara någon form av fasta. Skulle någon "guru" säga något annat skulle jag strunta högaktningsfullt i det. Detta förutsätter förstås att man håller sig till en hyfsat strikt LCHF annars kan kroppen säkert få en massa andra idéer för sig.

  20. Jala
    Undrarar hur Martina tänker över fettfasta.
    http://martinas.nu/fragetorsdag-om-fettfasta/
  21. hemul
    Och jag undrar om hon är bra på att läsa upp och ner eller rakt genom förpackningar. 🙂
  22. Jenjen
    Det som forvirrar folk ar att vissa pratar om halsofordelarna med fasta och andra om kalori-intag.

    Sa fort man stoppar nagot i munnen som innehaller kalorier sa bryts fastan, for att fasta betyder att man inte ska fa i sig nagra kalorier.

    MEN, manga menar att man far samma halsovinster som under total fasta aven fast man konsumerar fett under sin 'fasteperiod' (OBS: inga kolhydrater eller protein, endast fett alltsa fettkaffe eller en sked ren olja/smor).

    Alltsa tror jag de flesta som undrar om fettkaffe bryter fasta egentligen undrar om effekten av fastan avslutas av fettkaffe eller forst efter forsta malet mat (jag tror att 80-90% av halsofordelarna fortsatter med fettkaffe, da typ alla halsofordelar ar kopplade till insulin, som inte paverkas av fett).

  23. Jenjen
    Denize, som jag skrev i kommentaren ovan sa beror det pa vad du ar ute efter. Teoretiskt sett sa ja, fastan bryts sa fort du konsumerar kalorier, vad det an ar. Men det som ar den viktigare fragan ar om fettkaffe bryter halsofordelarna man far av fasta och dar ar svaret delat, vissa (inkl Jason Fung)) menar att fett inte paverkar insulinet (alla halsofordelar av fasta ar beroende av lagt insulin) och darfor fortsatter man fa del av halsovinsterna fram tills man ater nagot annat. Andra menar att alla kalorier bryter fastan och halsofordelarna minskar beroende pa hur mycket man ater (och allt over 500kcal pa en dag bryter alla halsovinster, ie 5:2).
    Svar: #24
  24. jala
    Tycker det låter väldigt logiskt och jag har fått förklaring till varför en del kallar det för fasta vid intag av bara fett.
  25. Denize
    jag kan inte se din "vänlighet" i din fråga MJ, upplever det mer som ett hån när jag försöker lära mig. Jag menade som så många av er vänligt besvarade åt mig. Om hälsovinsterna försvann om jag drack fettkaffe på morgonen. Tack för era fina svar och de hjälpte mig mycket i min väg att bli lite klokare 🙂
  26. Henrik
    Jag kör med 16 / 8 sedan tre veckor och har gått ner 5 - 6 kilo. Börjar dagen med 1-2 koppar the.
    Vid 12-tiden bryter jag fastan, och äter en andra måltid vid 19 tiden, sedan nästa dag samma ordning.
    Jag tänkte först pröva en dag, men det gick så lätt, att jag fortsatte. Midjemåttet har minskat påtagligt.
    Jag förstår inte dikussionen om fettkaffe under fastan, då blir det inte fasta.
    Roy Taylors forskning på GBP- opererade visade att fettet runt de inre organen minskade vid kaloriunderskott, och den forskningen visade också att insulinresistensen minskade i takt med fettet runt de inre organen minskade.
    Nu har jag hopp om att återse mina magmuskelrutor i år.
    16/8 är ett bra sätt att bli av med dåliga matvanor, och ätande som inte har med hunger att göra.
    Det är väl bra.
  27. Tor H
    De med GPB-operasjon tvinges i praksis til en form for faste og fettet i lever og rundt indre organer blir borte, og insulinresistensen og dermed diabetesen forsvinner.

    Tenk om de hadde testet periodisk faste FØR GBP-operasjonen 😛

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg