ViktVäktarnas söta bluffbantning förlorar miljoner

Viktväktarnas populäraste produkt

Svenska ViktVäktarna rapporterar en ”brakförlust” för nionde året i rad. Denna gång -15,2 miljoner kronor:

DI: Nionde förluståret för ViktVäktarna

Deras nya VD lovar dock att man snart ska gå med vinst igen. Man satsar bland annat på TV-reklam med nya mottot ”för att det fungerar” och en talesperson som gått ner i vikt på helt annat vis. Dessutom säger VD såhär:

Vi jobbar inom en trendkänslig bransch med dieter som LCHF, 5:2-metoden med mera. Vi behöver inte, och ska inte, vara trendiga. Men vi ska vara ett modernt alternativ med vetenskapligt stöd som visar att vår metod fungerar.

Hur ”modernt” det är med fettsnål mat vet jag inte. Eller hur bra det vetenskapliga stödet är – liknande bantning har varit sämst i test i minst 18 studier av högsta klass under 2000-talet.

En sak vet jag dock. ViktVäktarnas populäraste produkt i nätshoppen, choklad- och kolagodiset på bilden ovan, innehåller mindre än 3% närande protein och över 50% rent socker. Det är otroligt nog mer socker än man hittar i godisbitar som Japp, Daim, Snickers eller Mars!

Att uppmana till godisbanting med kola och mjölkchoklad är varken modernt eller vetenskapligt. Det är lurendrejeri – och ingen ny reklamkampanj kan ändra det.

Tidigare bantarbluffar

Äldre inlägg