Studier om vitamin- och mineralbrist, och tillskott.
D-vitamin
Översiktsartiklar:
Läkartidningen 2007: D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott
New England Journal of Medicine 2007: Vitamin D Deficiency
Järn
Murray-Kolb 2007 AJCN Randomiserad studie som visar förbättrad kognitiv funktion hos unga kvinnor med järnbrist, efter järntillskott.
Omega-3
Nagakura 2000 Eur Resp J Randomiserad kontrollstudie som visar förbättring i astmasymtom hos barn som fick omega-3 i tillskott.
Bouwens M, et al. Fish-oil supplementation induces antiinflammatory gene expression
profiles in human blood mononuclear cells. Am J Clin Nutr. 2009 Aug;90(2):415-24. Epub 2009 Jun 10.
26 veckor med 1,8g EPA+DHA/dag ledde gav minskad inflammatorisk och proppbildande genaktivitet.
Skriv ut
Skicka









december 9, 2008 klockan 11:14
ang.D-vitamin. Kan berätta för alla med solexem att D-vitamin i förebyggande syfte gör att du slipper utslagen. Ät ej under sommaren. Jag har nu provat AD-vitamin under 5 år, och det fungerar. Tog 10 droppar en gång per dag. Köp hellre bara D-vitamin i olja, eftersom A-vitaminet också lagras o kroppen. Hur mycket 10 dr. är i mg vet jag ej, men har läst att man här i norr kan ta mellan 2000 IE-4000 IE. Själv har jag haft denna plåga i 45 år, så det är livskvalite att slippa detta hemska.Jag har mörk hy, så jag skulle inte fått detta, men som mentalelev fick jag krossa viss medicin och sedan var det kört. Patienterna blev alldeles röda av denna medicin, tålde överhuvudtaget ej solen.
december 9, 2008 klockan 11:41
momaza,
intressant! Om någon annan har erfarenhet av D-vitamintillskott och soleksem får de väldigt gärna berätta...
december 10, 2008 klockan 14:59
Jag hade i många år problem med soleksem. Efter att jag för några år sedan började ta multivitamintabletter så försvann problemet. Om det nu var D-vitaminet eller någon annan kombination som hjälpte vet jag inte.