Varför är vi feta? Den dyra jakten på svaren

Taubes och Attia

Gary Taubes och Peter Attia

Varför är allt fler feta? Den konventionella synen att det bara handlar om kalorier (ät mindre, spring mer) är obevisad och fungerar dåligt.

Gary Taubes och Peter Attia är ute efter svaret på frågan. Handlar det bara om kalorier eller handlar det minst lika mycket om kvalitén på kalorierna? Handlar det istället om kolhydrater och dess hormonella effekter?

Den sorgliga sanningen är att vi inte vet med fullständig säkerhet än. Åtminstone inte tillräcklig säkerhet för att alla som har förmågan att tänka om ska godta bevisen. Att verkligen komma fram till svaret är dyrt, mycket dyrt. Det kräver större och noggrannare studier än vad som någonsin gjorts.

Lyckligtvis har Taubes och Attias icke-vinstdrivande organisation NuSI redan dragit in 300 miljoner kronor i donationer och försöker få in över en miljard ytterligare kronor för att finansiera de studier som behövs. Tre stora studier är redan på gång.

Kolla in den här utmärkta artikeln om jakten på svaren:

WIRED: Why Are We So Fat? The Multimillion-Dollar Scientific Quest to Find Out

Tidigare

En kalori är inte en kalori – inte ens nästan

”Jag hade fel, du hade rätt”

Varför vi blir feta – intervju med Gary Taubes

Peter Attia: Döljer fetmakrisen ett större problem?

Näringslärans kontroversiella ”Manhattanprojekt”

 

37 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Lasse1
    Inflammatorisk mat= Fredagsmys för bakterierna hela veckan.
    Strikt LCHF = Hälsa 7 dgr i veckan.
    Läs vidare →
  2. Jaa menee
    "Why Are We So Fat? The Multimillion-Dollar Scientific Quest to Find Out"

    Grattis Andreas! Du är multimiljonär.

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Tobbe
    Spännande! Hur lång tid kan vi förvänta oss att studierna kommer att ta att genomföra?
    Svar: #2
  2. Håkan
    Boston Children’s Hospital Study
    Purpose: Assessing weight-loss maintenance
    Time frame: July 2013 to June 2017

    Energy Balance Consortium Study
    Purpose: Monitoring energy expenditure and appetite
    Time frame: September 2013 to December 2014

    Stanford University Study
    Purpose: Testing diets in the real world
    Time frame: March 2013 to December 2016

  3. Organic
    OT så det skriker om det:

    Attia bär en Omega Speedmaster Professional, sk "Moonwatch" och Taubes en Rolex "Air King" eller Explorer, Tyder på god smak!! 🙂

    Svar: #8
  4. Bengt Nilsson
    Spännande. Som lekman men två års underbar erfarenhet av liberal LCHF och 45kg viktminskning de första 11 månaderna, satsar jag en laxsida på att framtiden kommer att visa att lågkolhydratkost ihop med rörelse/träning är receptet för vikthållning och välbefinnande.

    Den fettrika kosten gör att man blir mätt på mindre mängd kalorier och den näringsrika kosten gör att man helt enkelt har svårt att sitta still, kroppen mår kanon. Personligen tror jag mycket mer på fet mat som makrill, lax, sill, avokado, ägg, osv. än att vräka i sig en massa majonnäs, smör osv. Tror man blir mycket mättare på 2 burkar makrill och 2 ägg än på 75 g smör, trots att det innehåller lika många kalorier.

    Svar: #6
  5. Jaa menee
    "Why Are We So Fat? The Multimillion-Dollar Scientific Quest to Find Out"

    Grattis Andreas! Du är multimiljonär.

  6. SGK
    Det är viktigt att individen känner att den kost man äter fungerar och gör att man mår bra, och blir mätt.

    Men med de livsmedel du räknar upp får man prioritera avokado i väldigt hög grad för att få en okej balans mellan fett och protein. Vad jag lärt mig ska man inte överäta protein, och det enda i listan som innehåller (betydligt) mer fett än protein är just avokado.

    Jag äter gärna fet fisk, men för att få upp fetthalten njuter jag enormt av feta såser och smör. Faktum är att jag i princip skippar lunchen sen jag började äta mer smör och fet ost på morgonen. Mätt, glad och nöjd är jag hela dagen 🙂

  7. Bengt Nilsson
    Jag är medveten om att jag äter mer protein (1,5-2g) än vad som rekommenderas här och jag kunde givetvis ändrat förhållandet så att jag fick mer fett men gillar att både äta och laga mat. Tränar ganska hårt så jag hoppas det kompenserar ett högre proteinintag
  8. Håkan
    Jaha, fast godast smak är att inte ha någon prålig klocka alls. Vem har inte en telefon idag att kolla tiden när det behövs.
    Själv gillar jag rökt sidfläsk.
    Svar: #14, #16
  9. Leopold Roos
    Härligt att höra nåt nytt från dem. Var länge sen nu.
  10. mia
    Utanför ämnet
    Om man i hemmet ger barn typ
    Lchf o barnen sedan får kass mat
    i barnomsorgen
    Har man möjlighet att få lchf som
    specialkost?
    Tänker på kostdoktorns barn som
    säkert får bra mat hemma
    Men på dagis?
  11. may
    Jag har inte läst artikeln än men väldigt coolt med Taubes och Attia i Wired, som gärna hajpar grejer! Är det ketogen kost på tur nu! Hoppas det!
  12. DN
    Svaret finns redan Läs DN
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bakterier-styr-vad-vi-ater/?l
    Nu finns bevisen, det svåra är bara att acceptera fakta.
    Svar: #13
  13. Lasse1
    Nog det mest korkade jag läst 🙂
    Svar: #15
  14. Organic
    Nja, glida runt med en telefon på handleden faller nog inte under epitetet god smak! 😉 ....men de kanske kommer!
  15. DN
    Det svåra är bara att acceptera fakta.
    Alla forskare är överens om det, det är nu bevisat och du vägrar att inse fakta.
    Svar: #18
  16. En Malin
    Jag.
    Våga vägra mobiltelefon!
  17. ing-marie
    Idag på p4 värmland fick en affär i karlstad förbud att sälja D-vitamin för det var för hög dos 250 .För det fanns inget vetenskapligt att det hade något bevis att det hjälpte.
    Svar: #19
  18. sten
    Lite överdrivet att gå från att "forskare är överens" till att "alla forskare är överens" .
    Läste DN-artikeln och det finns säkert en viss sanning i att som dom säger "bakterier manipulerar värden tiil att äta det de vill ha". Kanske myckat sanning t.om. så att sockersug kan gå från litet till stort p.g.a. en sådan mekanism, så att det blir svårt att byta, samtidigt som en hälsosam tarmflora som bygger på bättre mat blir svårstörd med mindre än att man lägger till ordentligt med skräpmat. Men där tar det slut!
    När man ändrar miljön för -även motsträviga elaka- tarmbakterierna så att de som lever bäst på socker och snabba kolhydrater minskar, så minskar snabbt även deras påverkan och deras "strupgrepp" som det kanske är frågan om för en del. Deras "inflytande" försvinner när dom inte fär mat som dom kan leva på, till förmån för andra bakterier.

    Så tarmmiljön spelar en stor funktion för vår hälsa via tarmhälsan, men styrs inte av bakterierna utan av oss, dock gör bakterierna säkert vad dom kan - enligt DN-teorierna.
    Och att "vara överens om teorier" har mycket lite med att bevisa dessa!
    Den mat vi äter spelar säkerligen den största rollen för tarmfloran, vilket betyder att t.ex det här forumet kan spela en betydligt viktigare roll för tarmfloran än tarmbakterierna!

    Tarminnehållstransplantationer bör alltså ofta vara meningslösa om inte ett kostbyte sker samtidigt, dock kan balansen ändras så att - i enlighet med den framförda teorin - det kan vara lättare att då göra ett kostbyte.
    Resistent stärkelse kommer också in i denna bild eftersom den direkt orsakar att vissa (goda) bakterie utökas och kan producera mer acetat, butyrat och propionat, som är viktiga bygggstenar för oss som man bör forska mer på.
    Men här betyder kosten igen allt för att få en god produktion av de nämnda byggstenarna. En komage levererar -på gräsdrift- ca 70 % av näringen i form av dessa kortkedjiga fetter.
    På spannmålsdrift som kreatur snabbt växer till sig på strax före slakt vet jag inte vad det blir. Kanske högre blodsocker orsakar stort insulinpåslag och därigenom ger den enormt mycket snabbare tillväxten (med sämre kvalitet) på spannmål.
    När man gav gorillor på ZOO spannmålsbaserad mat istf grönt blev dom hjärtsjuka inom några år, men slaktdjur lever aldrig så länge.
    Men gorillorna frisknade till från kärlsjukdomen när spannmålskosten skrotades!
    Nägot att tänka på, och det var även precis vad som hände mig när jag bytte till LCHF!
    Pasteur lär på sin dödsbädd ha yttrat "bakterien är ingenting, miljön betyder allt", efter det att han i åratal hävdat motsatsen. Alltså ingen tillfällighet att bloggen heter"kostdoktorn".

    Svar: #20
  19. sten
    Äter själv oftast 5000 IU Vitamin D3 om dan sedan ca 7 år tillbaks.
    Med fler som jag kan det bli många tomma sjuksängar.
  20. DN
    Det råder konsensus.
    OBS hallonbåtsförespråkaren Rösner, Helenius, Marcus med flera är inte sakkunniga i detta och kan därför inget.
    Beteendevetaren Rösner har bara studerat symtomen patienterna får av dom dåliga magbakterierna (sockersug).

    Forskare som kan mikrobiologi är överens men hallonbåtsstofilen klarar inte ens av att läsa originalstudien bara sammanfattningen så hans åsikt räknas inte.
    Jag sa att forskarna var överens.

  21. Bo
    Mnja, mineraler, spårämnen, aminosyror, essentiella fetter kan också vara en del av svaret. Jag tror att perfekt-hälsa -ekvationen ser ut så här: Maximalt antal näringsämnen per kolhydratkalori.

    Vilket gör LCHF till en vinnare hur som.....

    Svar: #22
  22. DN
    Din teori har testats med dåligt resultat, snabbmat med en vitamintablett uppfyller ditt krav men dom blir ändå sjuka.
    Hur man kan tro på en sån teori är och förblir en gåta.
    Svar: #23
  23. Lasse1
    Dåliga Bakterier ger oss inte en dålig matkultur, tvärtom, en dålig matkultur ger oss dåliga bakterier. om det nu finns några, kanske bara beror på att de blir förmånga på socker mat, märker ju yex att de är så få i mitt fall att de inte ens kan påverka tänderna längre oavsett om jag borstar eller ej.
    Om detta vore sant betyder det att man aldrig skulle kunna få ett återfall, då man svultit ut de "dåliga", sunt förnuft säger att hela historien är krap 🙂
    Svar: #31
  24. Lasse1
    Inflammatorisk mat= Fredagsmys för bakterierna hela veckan.
    Strikt LCHF = Hälsa 7 dgr i veckan.
  25. Stefan*
    Mag-/tarmbakterier styr. Intressant. Då fixade jag till imbalansen i bakteriefloran snabbt och lätt genom att anpassa min kost till lchf. Det tog mindre än ett dygn att bli av med suget efter godis, mackor, pasta, potatismos, pommes m.m. Sen dess har jag inte haft några större problem med sug efter snabbsmälta kolhydrater. Säkraste sättet att få tillbaka suget (och få tillbaka mina tarmproblem, öka i vikt och bli förkyld/sjuk) är att "fuska" och äta snabba kh igen. Bakterierna har kanske en kompletterande effekt vid sidan av det hormonella systemet?

    Det ska bli riktigt intressant att följa de NuSI-finansierade studierna och vad de kommer fram till.

  26. Snusmumrik
    Lite OT. Jag såg en annons från Becel på aftonbladet.se http://kampanj.aftonbladet.se/becel/dietisten-darfor-bor-du-vara-fors...

    Där har vi en av orsakerna till fetman. Var nu snälla och skriv inget nedsättande om dietistens utseende 😉

  27. Jaa menee
    "Var nu snälla och skriv inget nedsättande om dietistens utseende ;-)"
    Ha ha, bra där. Vi får säga som Marlena Ivarsson:
    " Inte alls ovanligt och helt normalt"
  28. Lisabet
    Men tänk om vi inte har de "goda" bakterier i tarmarna som friska har, då räcker det inte med att mata dem, eftersom de saknas.
    Jag blir inte bättre av resistent stärkelse, utan sämre.
    Svar: #29
  29. sten
    Om dom goda bakterierna i stort sett utrotats efter åratal av skräpmat tar det längre tid
    att få bättring. Då tar man lämpligen probiotika under en övergångstid.
    Svar: #32
  30. Lisabet
    Övergångstid? Jag har ätit vanlig husmanskost, lagad från grunden i måååånga år (jag är 60+), probiotika i ung två år, och jag tål ändå inte resistent stärkelse. Allt är inte enkelt.
  31. DN
    "Om detta vore sant betyder det att man aldrig skulle kunna få ett återfall, då man svultit ut de "dåliga", sunt förnuft säger att hela historien är krap"
    Du kan inte utrota bakterierna totalt du kan bara minska på antalet så att du slipper symtomen, bakterierna kan inte utrotas så lätt.
    När du börjar äta skräpmat igen så ökar dom dåliga bakterierna på nytt.

    Börja läs om bakterier på wikipedia läs sen om biofilm så ser du att det inte är lätt att utrota bakterier.

    Svar: #35, #36
  32. DN
    Det finns inte någon probiotika som innehåller alla arter som ska finnas i tarmfloran, dagens probiotika är nästan värdelös.
    Det enda som kan fungera är att transplantera en flora från en donator eller ta från en odling KI där har dom en odling.

    Forskningen säger att det måste finnas en mångfald av olika sorters bakterier och problemen kommer när mångfalden minskar, då är det meningslöst att äta fil med en enda art.

  33. Gustav
    Skrattar högt åt dig Dn.. du har ju bara sagt att bakterier är svaret, men erkännt att med lchf så får man. Hur ska du ha det? Kosten spelar ingen roll har du sagt....så du förespråkar samma som hallonprofessorn? Operera in bakterier och sen?
  34. Majoren
    Gary Taubes och Peter Attia verkar vara två killar med hjärtat på rätt ställe. Dom är "dead serious" i sin strävan att hitta nyckeln till västvärldens gissel, metabolt syndrom.
  35. Lasse1
    När du börjar äta skräpmat igen så ökar dom dåliga bakterierna på nytt.

    Varför det om de tydligen kan leva på bra mat också? eller vad menar du att de lever av under tiden?

  36. Lasse1
    När du börjar äta skräpmat igen så ökar dom dåliga bakterierna på nytt.

    Säger du inte emot dig själv lite nu, var det inte de dåliga bakterierna som sa åt mig att äta dålig mat?

  37. Walter Levy
    Vad spännande! Jag är oerhört nyfiken på att förstå varför LCHF fungerar så bra för så många men inte alla. Det behövs verkligen sådan forskning!
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av