Nyheter

Vägen från 137 kg

Anna J.D. JacobssonEn riktigt bra blogg av Anna J.D Jacobsson, Vägen från 137 kg, har nu kommit i bokform. Bloggen har upp mot 2,000 besök per dag, och av en god anledning.

Hon har gått ner över 50 kilo sedan januari 2007 med hjälp av lågkolhydratkost. Något som nästan känns som en bisak när man läser. Det som verkligen står ut är hennes positiva energi (som är helt enorm), och hennes intresse för god mat. De som tror att bantningsmat skall vara fettsnål och tråkig lär få en rejäl tankeställare!

Vägen från 137 kg – boken

Nu finns bloggen i bokform. Trevligt nog fick jag en kopia skickad till mig.

Som jag berättat läser jag mycket böcker om kost, men de flesta blir bara påbörjade. Denna däremot läste jag från pärm till pärm på en eftermiddag. Boken är alltså inte jättelång, utan känns helt lagom.

vagen_fran_137_omslag_stor

Vi får följa Anna J.D Jacobsson från att hon startade sin blogg i april 2007, tre månader och 25 kilo efter att hon började med sin egen variant av GI-kost. Hon fokuserar främst på att minimera intaget av socker och andra kolhydrater varför det hela blir mycket likt LCHF-kost.

Boken innehåller väldigt lite vetenskapliga teorier om kost. Istället berättar Jacobsson hur hon gör, och vad som fungerat bra för henne. Att göra slut med sockret.

Jag var tvungen att ge upp min mycket ojämställda kärleksaffär med sockret och nu har den inte längre någon makt över mig.

Vi får följa hennes resa, och hur mycket i hennes liv förändras till det bättre efter att hon tagit sig loss från sitt sockermissbruk.

Knepet var att inse att det inte var bara det rena sockret utan också alla andra kolhydrater (som blir socker i magen) som var boven. Efter att hon slutade med såväl socker som andra större mängder av kolhydrater (bröd, potatis, pasta, ris) menar hon gång på gång att detta inte ens varit svårt… Och resten, inklusive viktnedgången, kommer snarast av sig självt.

Tar man en liten slingrig skogsstig i början istället för 90-vägen (som tillåter färdkost såsom mörk choklad, cola light och annat som smakar sött) så lovar jag att det i skogsbrynet börjar en motorväg och du kan lugnt sätta på farthållaren och bara styra lite försiktigt med ena handen på ratten. 😉

Livet kommer att bli sååå mycket enklare!

Boken är snarast en motivationsbok, och lysande på det området! Kanske en bra present till någon du känner som kan behöva lite av påfyllning av sådan. Boken är dessutom ofta riktigt rolig.

I går kväll när jag satte händerna i midjan undrade jag vad det var för hårt jag kände med fingertopparna. Min första tanke var ”är jag gravid igen?!” :O

Men sedan insåg jag att under allt det mjuka fluffiga finns det faktiskt magmuskler. En smula förvånad klämde jag en stund, hittade höftben också och tyckte sedan att just denna måndag var en extra bra dag… 🙂

Och som avslutning, ett tecken på att hon verkligen har förstått vad långsiktig viktnedgång handlar om:

Det är förhållandevis lätt för de flesta att tappa vikt men det är ännu lättare att lägga på sig igen efteråt. Jag har under de här månaderna läst många, många bloggar om vikt och hälsa och alltför ofta läser jag att ”så fort jag gått ner skall jag äta pizza” eller ”gud vad jag längtar efter godis”.

Det är därför jag är övertygad om att jag kommer lyckas hålla min vikt sedan med. Suget är borta. Jag längtar inte efter pizza eller godis och jag har helt slutat belöna mig själv med mat. Om frestelsen är borta vart skulle misslyckandet komma ifrån?

…Jag säger det igen, jag mår så bra av det här att det vore skamligt att inte dela med mig. 🙂

Bantningsmat för matälskare

Jag avslutar med några bilder från bloggen. Klicka på dem för länk till inlägget och recept:

frukost

mat

dekor

110

flskfilgryta

4888

Slutligen

Boken avslutas med 24 sidor recept och fantastiska bilder liknande de ovan.

Någon som fortfarande tror att man måste plåga sig med tråkig mat och ständig hunger för att gå ner 50 kilos övervikt? Anna J.D. Jacobsson vet bättre, och det kommer du också göra om du läser Vägen från 137 kg.

Läs mer

LCHF-kost / Lågkolhydratkost för nybörjare

Allt om viktnedgång

Fler bra böcker

In Defence of Food (Till matens försvar) av Michael Pollan

Ät dig ner i vikt, GI-noll, Frågor och svar om Skaldemans diet av Sten Sture Skaldeman

 

18 Kommentarer

  1. Vad roligt att läsa en recension av boken 🙂 Den ska jag nog köpa.
  2. Jag fick boken idag och har följt Annas blogg sedan somaren. Denna kvinna har med sin positiva livssyn och hennes fina sätt att dela med sig av sina erfarenheter fått mig att våga ändra mitt beteende kring mat.
  3. Jag har boken på köksbordet och tänkte börja läsa den i kväll inget mannen kommer tycka är kul då jag kommer att vara slukad av den till jag läste den från pärm till pärm.
    Har följt Anna´s blogg ett bra tag. Så kul och inspirerade kvinna.
  4. Paul D
    Ja, dessa enkla citat säger en hel del. Tyvärr finns det många som provat att banta förut, provat de flesta metoder och misslyckats...och som också misslyckas med LCHF eftersom dom tror att man kan fuska hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

    Äter man bra LCHF och håller sig 100% borta från socker och äter så ren mat som möjligt så får man nästan garanterat en viktnedgång som håller i sig.

    Men vissa verkar tro att man ska kunna käka mörk choklad, bär, litervis med grädde samt halvfabrikat som innehåller jag vet inte vad och kallar det LCHF...

    För tyvärr är det så det ser ut på riktigt. Alla har inte förstått vad LCHF innebär och så går dom inte ner i vikt och klagar sen på att det inte funkar.

    Så det är bra att detta sägs igen: håll till den smala vägen så funkar det bäst!

  5. Lite mörk choklad (några bitar 70%+ ibland) och lite bär med grädde klarar nog de flesta bra. Man får såklart anpassa efter sin egen kropp, går viktminskningen trögt får man vara lite striktare med kosten. Ju striktare desto effektivare.

    Men vissa går ju ner tiotals kilo bara genom att sluta dricka 1-4 liter läsk om dagen.... 🙂 Sen kan de visserligen behöva minska kraftigt på andra kolhydrater för att bli av med suget så de KAN sluta med läsken. Alla är olika.

  6. Paul D
    Doc: Jo, jag vet att det är så, min poäng är att det finns dom som vägrar inse att just DOM inte klarar av att gå ner i vikt när dom äter mörk choklad. Många kvinnor följer Annika Dahlqivsts program och som jag ser det så är det rätt liberalt med kolhydrater och både det ena och det andra.

    Och det är ju lite tråkigt att man då tycker att programmet är fel och inte ser att man själv måste trixa lite me maten.

  7. Jag förstod att du gjorde det, ville bara förtydliga för andra. Jag kunde ha varit mer tydlig kanske.
  8. Det är faktiskt ganska enkelt att gå ner dramatiskt i vikt. Man äter kött med fettet kvar och dricker vatten. Det som man tillför utöver detta försämrar viktnedgången.

    Men nu handlar livet inte bara om att gå ner i vikt. Man ska leva också. Därför får man söka sig fram till en rimlig kompromiss som ger ett hyfsat liv samtidigt som den på sikt ger viktnormalisering.

    Det är helt okej att äta mörk choklad, hallon med vispgrädde och en och annan glass. Samt ta några glas vin av och till. Då lever man gott, men då ska man inte klaga på utebliven viktnedgång.

    Sten Sture

  9. Paul D
    SSS: Jag håller med. Det klart att det är OK att ta ett sidosteg ibland, jag moraliserar inte över det. Jag äter själv hallon eller blåbär ibland, med lite grädde.

    MEN... ibland tror jag det är dåligt att "experterna" säger att det är helt OK utan att påpeka att det är långt ifrån alla som går ner i vikt när dom äter vissa saker. Det som jag har sett hos vissa som försöker gå ner i vikt, är att man lever efter varje ord som experterna säger - och då är det bra om man väljer sina ord med omsorg.

    FinnCrisp, nötter, mörk choklad och mjölkprodukter i massor - sånt kan absolut leda till "viktstillestånd" eller kanske till och med viktuppgång.
    Då tycker jag man som erfaren ska försöka påpeka det till nybörjare och inte säga att det är "ingen fara" med att äta choklad.

    Om ni förstår hur jag menar nu.

  10. Bertil Lind
    Jag förstår vad du menar! Och det verkar Anna också göra. En långsam stabil viktminskning gör att kostvalet med tiden blir till en total övergång till att äta rätt!
    Anna visar i bok och blogg hur man faktiskt kan leva familjeliv, gå ner i vikt och må bra med starkt kolhydratreducerad kost!
    Bertil Lind
  11. patrik
    Beställde ett ex, ser fram emot att läsa den 🙂
  12. Tim
    När jag hade läst Sten Sture Skaldemans "Ät dig ner i vikt" så beställde jag hem några exemplar till som jag kunde dela ut till intresserade. Denna bok kan nog ha samma potential, jag får beställa en och se efter. Bra att ha några exemplar i bokhyllan ifall man träffar på någon som behöver få motivation och bli av med sockersuget.
  13. Björn
    ni som inte vill få sockersug, skall ju absolut inte gå in och titta på tårtorna hon gör, grymma tårtor med lite "wallace & gromit" stuk på figurerna
  14. Björn, jag ber om ursäkt... ;D
  15. Mm, äta lera...
  16. Socker Mikael... Fast frågan är om det inte hade varit bättre med lera....? ;D
  17. Lena
    Hej.
    Jag vill inte gå ner i vikt,men däremot måste jag sluta med socker.
    Ska/kan jag också ta upp den här boken,känner att jag har jättesvårt
    att hitta rätt i den här djungeln.
    Känns jätteviktigt att veta.
    Tack Lena
  18. Lena,
    Äter man som vi går man inte nödvändigtvis ner i vikt, snarare normaliserar man vikten. Många som väger för lite har i stället gått upp av samma mat. 🙂

    Och sockersuget blir man ju av med på köpet. 🙂

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg