Unilevers nya vilseledande margarinreklam
Nu är Unilever framme med ful reklam för margarin igen. De försöker åter få köpt reklam att framstå som opartisk information. Nu på sidan AlltOmMat.se.
Vilseledande reklam
Notera den minimala texten ”Annons” i rutan ovan, publicerad på förstasidan på AlltOmMat.se. Det är enda ledtråden. Tryck på annonsen och du kommer till 19 frågor. Alla svaren framställer konstgjort margarin som det naturliga och hälsosamma valet.
Problemet – man är kvar på AlltOmMat-sidan, och ingenstans står att det är reklam. Annonsörens identitet nämns aldrig över huvud taget!
Man kan lätt tro att det är opartisk information från AlltOmMat man läser.
Den dolda annonsen
Fler frågor och svar

Mildamargarinet (från en kemitank i en fabrik) får stå bredvid laxen och avocadon. Medan det mycket naturligare Bregottet jämförs med choklad!
Fråga 13

Fråga 14:

Rent vilseledande. Kroppen behöver framförallt långa omega-3 fetter som kommer från exempelvis fisk.
Väldigt lite av de kortare omega-3 fetterna från växter omvandlas i kroppen till dem. Särskilt om man får i sig överdoser av omega-6. Var får man lättast i sig för mycket omega-6? Från växtoljor, som margarin.
Fråga 19:

Mmm… kaliumsorbat. Så ”naturligt”.
Fetquiz
Du kan svara på frågorna själv här.
Ingenstans nämns alltså annonsörens identitet. Så hur skall vi veta att det som vanligt är Unilever som är i farten?
Enkelt – webläsaren meddelar (om man ser efter) att frågorna förs över från www.margarin.se. Ett litet misstag i arbetet? Margarin.se är Unilevers reklamsajt för deras margariner Becel, Milda och Lätta.
Solklart brott mot reklamregler?
Ur grundreglerna för reklam och marknadskommunikation:
Artikel 9 – Identifiering
Marknadskommunikation skall vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Används ett medium som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material skall reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Se även artikel 10.Marknadskommunikation får inte dölja eller vilseleda om sitt verkliga syfte…
Artikel 10 – Identitet/sändarangivelse
Identiteten hos den som svarar för en marknadskommunikation skall tydligt framgå…
Hur man luras effektivt
Notera här hur annonsen smälter in med det redaktionella materialet i mittenspalten (och i samma typsnitt). Övriga annonser är i högerspalten och tydligt identifierade.
Tryck på bilden för större version:
Vill du protestera?
Har AlltOmMat gjort ett klokt val när de godkänt smygreklam med dold avsändare? Du kan kontakta dem här:
redaktion@alltommat.se
Sakliga invändningar är nog effektivast. Troligen har de inte riktigt tänkt efter helt enkelt.
Vill du anmäla Unilever till Konsumentverket/KO för vilseledande reklam? Anmälan kan göras här.
Man kan också kontakta den nystartade ReklamOmbudsmannen (www.reklamombudsmannen.org), som tagit över från MarknadsEtiska Rådet. Mail: ro@reklamombudsmannen.org
Fortsättningen
AlltOmMat backar om margarinreklamen
Mer
Unilevers margarinreklam fälls – MarknadsEtiska rådet fällde nyligen en tidigare Becelreklam på grund av överdrifter och brist på vederhäftighet.
“Storm kring ICA-kurirens hjärtbilaga” – Ytterligare ett fall (förra månaden) där Becel verkar ha dolt köpt reklam som redaktionellt material.
Hjärt-Lungfonden dumpar Becel – på grund av oklarheter i hur hälsosamt margarin är
Bojkotta Unilever och Becel - Har du tröttnat på Unilevers oetiska marknadsföring? Du kan ge igen.
Tack till Kamelen för tipset om reklamen



Skriv ut
Skicka






mars 28, 2009 klockan 8:41
Dom ger tyddligen inte upp. En petig grej bara, kolla din stavning på allt om mat på första sidan.
Tack, fixat. /Doc
mars 28, 2009 klockan 8:42
Skriv om det newsmill.
mars 28, 2009 klockan 9:05
Det är riktigt snyggt gjort, rejält invävt att det enda bra fett du kan äta är från becel och de naturliga fetterna från mjölkprodukter får sig förstås en välriktad känga...
Becel i samma ruta som lax och avokado, jajamem de är ju likvärda livsmedel! "De KAN minska risken för.." och "mättat fett RISKERAR att.." Låter som hårda bevis ligger bakom? ;D
mars 28, 2009 klockan 9:47
"Funktioner i hjärnan slås ut när vi lyssnar på 'experter'"
http://www.e24.se/kvinna/balans/artikel_1206485.e24
mars 28, 2009 klockan 9:50
Intressant forskarexperiment om hur hjärnan funkar när vi lyssnar på experter, auktoriteter. Stämmer bra in på våra bantnings- och fettexperter och hur 99% lyssnar på de. LCHFrörelsen har dock genomskådat fenomenet och är kapabla att tänka och dra sina egna slutsatser.
"Med facit i hand var finanskrisen bara något som väntade på att hända. Ändå reagerade vi inte. Orsaken kan vara en egenhet i den mänskliga hjärnan som gör att vissa funktioner slås ut när vi lyssnar på "experter". "
"Experiment som han har gjort visar att råd från experter får oss att förlora omdömet genom att hjärnan förvirras."
http://www.e24.se/kvinna/balans/artikel_1206485.e24
mars 28, 2009 klockan 9:52
Inte helt om samma sak, men ni har väl alla sett Becel-reklamen som pumpas in i TV hela tiden? Hur har de kunnat få ett margarin att se så osmakligt ut? Det ser ut som torkat Lätt&Lagom. Är månne producenterna LCHF? Skulle jag göra reklam för margarin skulle jag åtminstone försöka få det att likna smör!
mars 28, 2009 klockan 10:00
De ger sig inte men det gör väl inte vi heller? Det är bara o vässa fingrarna och börja skriva.
mars 28, 2009 klockan 10:08
Det tragiska är att dom kan göra detta utan att någon myndighet smäller dom på fingrarna. Dom har tom lmv:s välsignande för detta.
Skulle vara intressant att se arla göra liknande annons för smör och mjölk. Gatlopp, stening??
mars 28, 2009 klockan 10:15
God morgon!
Detta är nog ett av deras sämre försök! Komplicerat att sitta och ”klicka” på gissningar för att få fram lögnen. Tror inte det är många som orkar! Det är bättre att smör-klicka!
OT> I dag vinner Frölunda!!!
mars 28, 2009 klockan 10:41
Andreas!
Lägg till att man kan anmäla till Reklamombudsmannen (som sedan årsskiftet ersatt MER -Marknadsetiska rådet) på mejl:
ro@reklamombudsmannen.org
Se också http://www.reklamombudsmannen.org
Tack, lade till det. /Doc
mars 28, 2009 klockan 10:48
"Vilket fett kan höja kolesterolvärdet?"
*Klickar på omättat fett*
"Nära, men inte helt rätt. För mycket mättat fett riskerar att höja kolesterolvärdet. Det kan i sin tur öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Om du vill minska intaget av mättat fett är det ett bra tips att äta produkter med hög andel omättat fett. Till exempel margarin."
mars 28, 2009 klockan 11:00
Att formulera sig med ord som "riskerar" och "kan" så har de garderat sig mot anmälningar. De borde tvingas att skriva VARFÖR margarin som Becel sänker kolesterolet.
mars 28, 2009 klockan 11:12
Den där "skitreklamen" såg jag för någon vecka sen. Den ät helt sjuk. Hur kan margarin, som är tillverkat i industrin, vara essentiellt??
Hur kan folk gå på det?
Och visst måste det vara anmälningsbart?
mars 28, 2009 klockan 11:32
Mina browsers har hittat på ett eget filter; frågeannonsen syns varken i Safari eller Firefox
Det är helt blankt.
mars 28, 2009 klockan 11:35
Någon borde påpeka för "alla" att de omega3fetter som finns i visst margarin inte kan utnyttjas av kroppen utan det är de längre omega3molekylerna som finns i t.ex fisk som är viktiga.
mars 28, 2009 klockan 11:37
Lotta,
hoppas det gäller fler
mars 28, 2009 klockan 12:17
Krutrök! Stopp och belägg! Var får Du dina påståenden ifrån.
All vår erfarenhet säger att det (som vanligt) är precis tvärtom.
Mättat och enkelomättat fett bevarar oss tydligen från det mesta eländet.
mars 28, 2009 klockan 12:54
Ja, om inte detta är vilseledande reklam både enligt Artikel 9 och 10 så vet jag inte vad som annars skulle platsa...
Jag gick in på AlltOmMats hemsida för att själv titta och förutom själva testets förkastlighet har jag följande synpunkter:
1. Placeringen av annonsen. Övriga annonser på sidan (som också är märkta med "Annons" uppe i vänstra hörnet), finns i kolumnen längst till höger, (vilket också är den vanligaste placeringen på de flesta andra hemsidor). Unilevers Fetquiz-annons ligger i andra kolumnen från höger tillsammans med övriga redaktionella artiklar. [Det måste kostat inte oväsentliga belopp att få in annonsen just här]
2. Typsnitt/teckenstorlek på annonsens text. Unilevers annons skiljer sig också på denna punkt. Övriga annonser på sidan har en utformning som tydligt urskiljer dem mot det redaktionella materialet. Fetquiz-annonsen har samma typsnitt som det redaktionella materialet och dessutom samma teckenstorlek.
3. Vilseledande avsändare. Är det AlltOmMat eller en annonsör som utformat "Fetquiz"en? Klickar man på vilken som helst av övriga annonser på sidan råder inget tvivel - en ny flik (jag använder Firefox:s webbläsare Mozilla) öppnas. Klicka på Unilevers annons och du är kvar på AlltOmMats hemsida. [Inte heller detta kan ha varit billigt för Unilever]
AlltOmMat visar samma dåliga omdöme som tidigare ICAKurieren i sin Fettbilaga med Becelreklam. Ytterligare en tidning som aldrig mer kommer över min tröskel. Smaklöst AlltOmMat
mars 28, 2009 klockan 13:10
Jag tycker att det är tydligt att alltommat.se är avsändare av fetquizen: http://www.alltommat.se/fetquiz
mars 28, 2009 klockan 13:22
Just när jag var på gång att deppa ihop som mest över att allt tydligen går att fixa med en stor pengapåse fann jag lite ljus i mörkret att hämta även på AlltOmMats hemsida: Isabella Lövins krönikor.
Missa t ex inte hennes inlägg om Omega-3-bluffen:
http://www.alltommat.se/kronikor/isabella/omega-3-bluffen-avslojad-1....
eller om Arlakökets matlagningsgrädde:
http://www.alltommat.se/kronikor/isabella/lattgradde-snomos-1.11497
Tack Isabella för att du vågar stå upp för det du tror på!
mars 28, 2009 klockan 13:29
Doc, det där är så käckt gjort så det måste vi ta efter. Brödskivan får nog bytas ut förståss, men kanske en stekpanna som man lägger smör i med en stekspade. Liten annan tuch på frågorna, så blir nog till och med gossarna på Unilever imponerade.
mars 28, 2009 klockan 13:41
Är det inte bara lättmanipulerade, höll på säga idioter, som går på den där reklamen?:) Vi andra fortsätter käka smör.
mars 28, 2009 klockan 13:47
Fråga 14 måste de väl ändå bli fällda för? Det är ju ett uppenbart felaktigt påstående att vi behöver tillföra vegetabiliskt omega-3 men inte animaliskt.
mars 28, 2009 klockan 13:53
Janne, om valet är industrins gula skokräm, så hjälper förståss inte ens den mest sofistikerade reklam.
mars 28, 2009 klockan 14:08
rent utsagt förkastlig reklam! .. att den maskerar sig som "utbildande" är helt horribelt!... dock visar det ju var marknadsförarna är kapabla till....
tycker "Björn" har helt rätt idé!.. ett eget litet fettquiz! ;-D
mars 28, 2009 klockan 14:21
Pohl: Grejen var inte hur jag svarade, grejen var deras facit. Och vadå, alla alternativ var ju felaktiga?
mars 28, 2009 klockan 14:28
Staffan i Uppsala:
Det där med fiskfettet har jag tom haft det tveksamma nöjet att höra Eva Skogg berätta om "IRL". Hon föreläste om sin yrkeskarriär från examen och hela vägen till det hon gör idag.
Den delen var intressant att lyssna på, alltid intressant att se hur olika personer tar sig fram i karriären och byter bana, skaffar kontakter o.s.v. Det var en arbetslivsvecka med externa föreläsare på Dietistprogrammet och Kostvetarprogrammet (som jag själv går) här i Uppsala.
Andra delen av föreläsningen var rena margarinpropagandan, skitkastning och felaktiga påståenden. Däribland att intaget av fleromättat fett är för lågt bland befolkningen och framför alllt behöver intaget av omega-6 öka. Vidare är heller inte fiskfett essentiellt, bara den vegetabiliska alfa-linolensyran.
Jag orkade knappast ta striden där, då hade jag fått hela klassen av nickande och beundrande dietiststuderande mot mig.
mars 28, 2009 klockan 15:21
Tjenahejsan!
Det är med beundran som jag läser alla era inlägg. Att Ni bara orkar spy galla över ett sånt stolt företag som Unilever. Det begripen Ni väl att ett så stort företag har resurser att forska fram det som är bra för oss konsumenter. Jag tror inte att i ett modernt samhälle som idag, ett företag skulle bli långlivat om dom far med lögner!!!
mars 28, 2009 klockan 15:22
Lasse P,
antingen är du skönt ironisk, eller skrämmande blåögd.
mars 28, 2009 klockan 15:26
Doc Förtnämda gäller!!!
Har själv anammat LCHF och har aldrig mått så BRA, men jag kunde inte låta bli att röra om i getingboet
mars 28, 2009 klockan 15:40
Om någon till äventyrs skulle tvivla på vem som är avsändare så går det att hitta i källkoden. Quizet ligger inbäddat som en s k iframe på AlltOmMat-sidan. När sidan inte är inbäddad ser den ut så här:
http://www.margarin.se/www/alltommat/index.html
mars 28, 2009 klockan 15:57
Jag har en obehaglig känsla av att livmedelsindustrin och läkemedelsindustrin har någon form av samverkan eftersom vi får mat som i vissa delar gör oss beroende och sjuka, sedan får läkemedelsindustrin sälja droger som gör oss (ibästa fall) symtomfria. "Big pharma" vill inte att vi skall dö, men inte heller att vi skall bli friska för det gillar inte aktieägarna.
Min Svärfar har varit i restaurangbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv och han påstår att "Livsmedelsindustrin består av en samling skurkar" Jag är benägen att hålla med.
mars 28, 2009 klockan 16:03
Lasse P: LCHF:are är inget getingbo; snarare filbunkar
mars 28, 2009 klockan 16:29
F-låt Lotta!
Borde veta bättre!! Getingbo= honung=kolhydrater.....
mars 28, 2009 klockan 16:37
Kamelen, #31
Intressant, men inte oväntat.
Men när man går in direkt på http://www.alltommat.se/fetquiz står där alltså ingen om annons. Det ser helt och hållet ut som AlltOmMats material, vilket förstås är meningen.
Björn, #21
Om vi skulle göra något likande skulle vi få rista texten i ister i en stekpanna
Den där texten Unilever skriver med flytande margarin, det ser ju så oerhört onaturligt ut, den där gula färgen ser ju inte mer naturlig ut än t.ex. skumbananer. Det ser faktiskt äckligt ut.
mars 28, 2009 klockan 16:52
Doc
Läs Niclas kommentar nr 27
Läs
http://www.e24.se/kvinna/balans/artikel_1206485.e24
hur vi tänker kan förklara att vi tror på ETABLISSEMANGET
(KOPIERA REKLAMEN spara bevis)
mars 28, 2009 klockan 17:02
Till ro@reklamombudsmannen.org:
mars 28, 2009 klockan 17:19
Varför hänger inte t.ex Arla på reklamkampanjen och ger Unilevel svar på tal att det är magarin som inte är bra, utan riktigt smör skall det vara. Är de det minsta försäljningsstrateger så borde de väl vädra morgonluft nu....eller har de intressen i båda lägren månne?
mars 28, 2009 klockan 18:50
Är det bara jag som reagerar över felformuleringen i frågan: "Det finns fett som kroppen inte kan producera själv. Vilken sorts fett är det?" där alternativen är a) omega-3 från växter, b) omega-3 från fisk, och c) omega-9"?
Svaret på den frågan kan ju bara vara omega-9! För vi kan såklart inte "producera" omega-3 från växter, vi är ju inte växter, och självklart inte heller omega-3 från fisk, vi är ju inte fiskar. Alltså måste svaret vara omega-9.
mars 28, 2009 klockan 21:12
Helena W, omega 9 är inte en essentiell fettsyra, alltså kan vi producera den själv. Det är omega 3 och -6 som är essentiella. Av dem är det omega-3 av långkedjig animalisk form som vi får för lite av i vår vanliga kost. Omega 6 får vi normalt överskott av, vilket är sjukdomsframkallande: ökar inflammation, försämrar infektions- och cancerförsvaret och ökar blodproppsbenägenheten
mars 28, 2009 klockan 22:31
AD, jag kan inte påstå att jag kunde allt det där, men det var nog inte det jag menade med inlägget heller. Jag tänkte mig bara hur jag skulle ha svarat om jag inte vetat något i frågan, vilket de flesta som gör quizzet inte har. Som frågan var formulerad skulle omega-9 ha varit det enda rimliga svaret. De frågade inte vilket vi behövde tillföra, utan vilket vi inte kunde producera.
mars 29, 2009 klockan 2:00
Jag valde att spela lite dum. Följande skickades till "AlltOmMat.se"s redaktion
Till "Redaktionen"
Vem står bakom Fetquiz? Är detta redaktionellt material eller är det reklam för något. Reglerna för reklam säger klart och tydligt att det skall framgå att det är reklam och vem avsändaren är. Då detta icke framgår å websiten kan jag icke dra någon annan slutsats än att detta är redaktionellt material och den ansvarige utgivaren är att ställas till svars för de synnerligen tveksamma påståenden som förekomma i "Fetquiz"
Nu till felaktigheterna i ingen särsklid ordning:
Fjortonde frågan: Fettet som den mänskliga kroppen inte kan producera själv? Så som frågan är ställd är svaret givetvis Omega-3 från växtriket. Menar AOMs ansvarige utgivare att deras kunder bör äta de långa Omega-3-fettkedjor från växtriket som den mänskliga kroppen endast i ringa grad kan ta åt sig och samtidigt per automatik få i sig infektionsdrivande Omega-6-fetter?
Trettonde frågan: Svaret skall givetvis vara smör. Inget margarin betyder inget Omega-6, inga rester av nickel och extraktionsbensin från framställningen, inget E202 och emulgeringsmedel, inga artificiella färgämnen. Givetvis är smör att föredra.
Vid femte frågan blir det riktigt obehagligt. Växtsterolerna påstås blockera kroppens upptag av animaliskt kolesterol. Fullkomligt meningslöst då levern tillverkar 70% av det kolesterol kroppen behöver. Det enda produkt på svenska marknade med dessa växtsteroler är Unilevers Becel Proaktiv som inte får säljas utan varningstext rörande biverkningar. Det är synnerligen anmärkningsvärt att AOMs ansvarige utgivare rekommenderar användandet av växtsteroler utan att ange de risker detta har.
Jag ser gärna att AlltOmMat snarast drar in fetquizet innan allvarliga feluppfattningar får fäste bland läsarna.Jag råder den ansvarige utgivaren att visa personlig integritet och inte falla för företag som vill få sina produkter att framstå som nyttiga med tveksam och starkt vinklad forskning. Jag kan se på bilderna i fetquizet att Unilever och deras varumärke Becel har haft ett visst inflytande på quizets utformning.
Nota Bene att Hjärt- och Lungfonden sen årsskiftet inte längre tillåter Becel att använda Hjärt- och Lungfondens symbol.
mitt namn
mars 29, 2009 klockan 8:38
McSteamy,
Skickat det till reklamombudsmannen också?
mars 29, 2009 klockan 10:53
Och jag valde att skicka en länk till rapporten "Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta", skriven av Göran Petersson, professor i miljövetenskap på Chalmers i januari 2006. Skickade den som kopia till reklamombudsmannen.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf
Har tidigare bett Ulf Bohman kommentera artikeln. Han har inte svarat.
Ännu ....
mars 29, 2009 klockan 20:01
Tja GT!
Du har en fråga från mig också som du inte svarat på!....:-)
mars 30, 2009 klockan 9:14
mars 31, 2009 klockan 7:47
Ärligt talat Viktor, så ljuger jag aldrig, men ibland väljer jag att inte säga hela sanningen
mars 31, 2009 klockan 8:06
GT
Ja, Ulf Bohman verkar vara lite samma sort.
He has the right to remain silent.
mars 31, 2009 klockan 8:44
Victor, Ulf Bohman säger sig ha bevis på att mättat fett är farligt. Borde han då inte, som statsanställd folkhälsoivrare, dela med sig av de bevisen? Jag anser inte att han inom sin yrkesutövning har rätt att undanhålla oss information som skulle kunna rädda liv...
mars 31, 2009 klockan 14:15
fick svar idag;
Hej
och tack för ditt mejl.
Först och främst vill jag säga att det under inga omständigheter ska vara otydligt vad som är annonsmaterial respektive redaktionellt material på AlltOmMat.se. Denna kampanj har heller inte något med tidningen Allt om Mat att göra utan går enbart på sajten AlltOmMat.se, som är ett eget bolag med egen redaktion och eget affärsområde.
När det gäller reklamens placering är det här ett annonsformat som funnits hos oss och hos många webbaktörer under många år. Annonsplatsen på vår förstasida (som leder in till det "fetquiz" du skriver om) har samma typ av annonsmärkning som alla våra annonser, och inuti kampanjen finns en tydlig markering om att hela sidan är en annons och vilken avsändaren är.
Däremot kom den senare av dessa båda annonsmärkningar ut för sent, vilket jag verkligen beklagar. Vi har en policy för hur annonsmärkningen ska se ut och så fort missen uppmärksammades åtgärdade vi detta.
Anledningen till att den här policyn finns är ju bland annat att annonsmaterial inte ska kunna missuppfattas för att vara redaktionell text, även om man t ex kommer in på sidan från något annat håll än den annonsmärkta ytan på förstasidan.
Vänliga hälsningar
/Susanne
mars 31, 2009 klockan 14:33
Intressant! Undrar om det är en efterkonstruktion att de redan från början hade tänkt ha "en tydlig markering om att hela sidan är en annons" även inne i quizet. De har ju satt dit en nu i alla fall, men skulle de ha gjort det utan reaktionerna? Frågan är väl också om reklamombudsmannen hann se versionen utan markering.
mars 31, 2009 klockan 14:41
Fick också svar idag:
Hej och tack för dina mejl.
Jag vill bara förtydliga att det självklart inte är AlltOmMat.se som rekommenderar utifrån budskapet i annonserna. Unilevers kampanj är en betald annonskampanj och har inget med det redaktionella innehållet på sajten att göra. Vad beträffar innehållet i annonsörens produkter finns såklart olika åsikter och aspekter, och jag är fullt medveten om den debatt och forskning som pågår i ämnet just nu. Jag vill uppmana dig att ta diskussionen med Unilever direkt. Om deras kunder efterfrågar en annan typ av produkter bör såklart denna information vara oerhört central och värdefull för företaget.
Vänliga hälsningar
Susanne B Olsson, chefredaktör
Den den 29 mars 2009 12:16 skrev GT
Hej. Här kommer lite info:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9461
Om ni på "ALLT om Mat" är genunt intresserade av hälsosam mat kan ni läsa mer om industrifetter på Gunnar Lindgrens hemsida.
Mvh
mars 31, 2009 klockan 15:32
Fick också svar från AlltOmMat: (re #42)
Hej ####,
och tack för ditt mejl.
Först och främst vill jag säga att det under inga omständigheter ska vara otydligt vad som är annonsmaterial respektive redaktionellt material på AlltOmMat.se. Denna kampanj har heller inte något med tidningen Allt om Mat att göra utan går enbart på sajten AlltOmMat.se, som är ett eget bolag med egen redaktion och eget affärsområde.
När det gäller reklamens placering är det här ett annonsformat som funnits hos oss och hos många webbaktörer under många år. Annonsplatsen på vår förstasida (som leder in till det "fetquiz" du skriver om) har samma typ av annonsmärkning som alla våra annonser, och inuti kampanjen finns en tydlig markering om att hela sidan är en annons och vilken avsändaren är.
Däremot kom den senare av dessa båda annonsmärkningar ut för sent vilket jag verkligen beklagar. Vi har en policy för hur annonsmärkningen ska se ut och så fort missen uppmärksammades åtgärdade vi detta. Anledningen till att den här policyn finns är ju bland annat att annonsmaterial inte ska kunna missuppfattas för att vara redaktionell text, även om man t ex kommer in på sidan från något annat håll än den annonsmärkta ytan på förstasidan.
Vad beträffar innehållet i annonsörens produkter finns såklart olika åsikter och aspekter, och jag är fullt medveten om den debatt och forskning som pågår i ämnet just nu. Jag vill uppmana dig att ta diskussionen med Unilever direkt. Om deras kunder efterfrågar en annan typ av produkter bör såklart denna information vara oerhört central och värdefull för företaget.
När det gäller synpunkter på innehållet i fetquizen är det annonsören som ansvarar för detta och jag har vidarebefordrat dina synpunkter till dem.
Vänliga hälsningar
/Susanne
mars 31, 2009 klockan 16:11
Se där - nu är de på rätt sida reglerna antar jag. Precis. Man får vara nöjd med det lilla ibland.
mars 31, 2009 klockan 16:20
Hej.
Vad uppfriskande att se ett sånt självklart genomskådande av vetenskapsetablissemanget. Jag tror många av oss "börjat" tänka själva. Vissa saker är ju så uppenbara att jag nästan får hjärtinfarkt en gång om dan på grund av idiotin "ovanifrån". Har ni som själva fått erfara resultat av egna insikter på era kroppar tänkt på att vetenskapsterrorn flourerar i hög grad på de flesta av livets områden.Har ni tänkt på det? Kunskap är makt,men vilken är kunskapen?
Håll fanan högt
mars 31, 2009 klockan 17:48
Ulf S.
Jag bad bara om en källa på ett tidigare uttalande från GT...Resten av just den här diskussionen tycker jag mest är tröttsam o tjatig.
april 14, 2009 klockan 15:02
Det har blivit uppmärksammat
http://vk.se/Article.jsp?article=269714