Nyheter

TESTAT: Är mandelmjöl LCHF?

Mandelmjöl

Är mandelmjöl LCHF? På senare år har det blivit väldigt populärt att baka ”LCHF-bröd” och annat med mandelmjöl istället för vetemjöl. Mjölet gjort på mandlar innehåller nämligen mindre kolhydrater. Men hur lite kolhydrater? Kan man lita på märkningen?

I svenska LCHF-kretsar har en vanlig nybörjarregel varit att matvaror med mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram är godkända. Såsom av en slump säljs mandelmjöl av många olika märken med kolhydratmängden angiven till just 4-5 gram per 100 gram.

Flera personer har hört av sig till mig och sagt att de tvivlar på att detta är sant. De menar att mandelmjöl bör innehålla mer kolhydrater än så, eftersom mandlar innehåller mer. En insatt person påstod att det i princip bara är i Sverige som kolhydratmängden i mandelmjöl anges så här lågt.

Upp till bevis

För att reda ut frågan har jag skickat tre populära svenska märken av mandelmjöl på analys:

Analyserna skickades till Eurofins laboratorium i Lidköping som kör liknande tester regelbundet. Vi beställde deras noggrannaste analys. Det var inte gratis, men det var nödvändigt för att få klarhet.

Resultatet av analyserna blev nyligen klara. Jag ska snart släppa dem. Men först undrar jag vad du tror.

Stämmer märkningen? Eller är det mer kolhydrater i mandelmjölet, och i så fall hur mycket?

Lämna din gissning i kommentarerna, så får vi se vem som kommer närmast.

Uppdatering

Här är resultatet av testet: Den verkliga mängden kolhydrater i mandelmjöl

Mer

TEST: Att blockera kolhydrater med Glucosanol

Livsmedelsverket förbjuder LCHF och GI!

Dreamfields bluffpasta: testet

Low carb bröd: Ännu en bluff avslöjas

Atkins, girigheten och sagokakorna

 

175 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Micke
    Samma som hel mandel, annars har man inte rent mjöl i påsen.
    Svar: #83
    Läs vidare →
  2. Börje Wringhed
    Detta gigantiska motstånd mot bakning är märkligt. "Här ska det jävlaranamma inte bakas, bröd är bröd och är jämte polkagrisen och Coca Cola djävulens påfund..."
    Om man nu bakar ett bröd så är det inte bara mandelmjöl. Det är ägg och smör och annat gammelt bös. De två deciliter mandelmjöl som åker ner i en deg väger inte mycket, och i förhållande till de andra ingridienserna så blir det inte många gram kolhydrater. Även om mjölet innehåller 20gr/100gr.
    Svar: #114
    Läs vidare →
1 2 3 4

Alla kommentarer

  1. Marie
    Mandelmjöl smakar sött så det borde innehålla mer än angivna kolhydrater. Jag tror det ligger på 13-14 g kolhydrater/100g
  2. Louise
    12? 🙂
    Använder mandel sällan, men när jag gör det så maler jag själv. Men tycker att det är skit om de inte är sanningsenliga på innehållsdeklerationen. Köper bara mat som jag kan se vad det är i, med enstaka undantag som tex krossade tomater.
  3. Lars M
    Jag förstår inte varför man äter det överhuvudtaget. Måste väl vara bättre att försöka komma ifrån före LCHF-tidens matvanor, än att hela tiden söka substitutvaror.

    Jag gissar på att kolhydratinnehållet i mandelmjöl ligger runt 10-15% och i så fall är det definitivt inte LCHF mat.

    Svar: #173
  4. Tryffel
    Jag bor i Frankrike och köper mitt mandelmjöl här. Mjölet är importerat från Kalifornien. Näringsinnehållet är följande: proteiner 25,9 g, kolhydrater 3 g, fett 54,5 g. Jag har många gånger undrat var kolhydraterna från mandlar (14-16 g/100 g) tar vägen, när mandlarna mals till mjöl. Kan det vara så att det mesta av kolhydraterna sitter i det bruna skinnet som inte mals med?
    Hur som helst så höjer inte mandelmjöl mitt socker vilket andra mjölsorter (vete, råg mm) gör med besked. Är diabetiker typ 2.
  5. Åsa
    Nu ska jag gnälla. Jag tycker det är bedrövligt att ett fjuttigt inlägg om någonting så världsoviktigt som mandelmjöl redan nu har genererat tre gånger så många kommentarer som förra veckans inlägg om en veckas matkonsumtion världen över. Var har vi våra prioriteringar och vårt engagemang egentligen?
    Svar: #158
  6. Walter
    Usch vad vidrigt. Har jag alltså fått i mig massor av mer kolhydrater än vad jag ville?
  7. anna
    Jag ser på LCHF butikens hemsida att de hänvisar till ditt provsvar - dvs 7.5gr i deras mandelmjöl MEN jag hittar inte vart du lagt in resultatet någonstans???
  8. Nån
    Nu ska jag gnälla. Jag tycker det är bedrövligt att ett fjuttigt inlägg om någonting så världsoviktigt som mandelmjöl redan nu har genererat tre gånger så många kommentarer som förra veckans inlägg om en veckas matkonsumtion världen över. Var har vi våra prioriteringar och vårt engagemang egentligen?

    Tja engagemanget är svalt tyvärr. 🙁
    Folk struntar i om de i Afrika knappt har mat bara de själva får äta sitt - mandelmjöl!
    Eller?!

  9. lillamy
    Kolhydrater: 13.3g, varav sockerarter: 6.6g
  10. Thomas B
    Ja. Åsa. Det är inte utan att jag håller med dig.
    Har någon, någon som helst koll på besprutningsresterna i den här monokulturen?
    I GMO-Högkvarteret USA-Odlat dessutom!!!
    Vad spelar egentligen kolhydrats mängden för roll ?.
    När vi inte ens inser vikten av kranvattnets renlighets kvalité ?
    Egentligen spelar det ingen roll vad ni ätter om ni tror på era lokalpolitikers löften
    om att vi har en hög vattenkvalité i vårt kranvatten, i det här landet.
    Jag säger inte att ni blir sjuka men blir ni det, kan det bero på andra osaker
    än vad ni ´´bakar´´.
  11. Fia
    Och än en gång missar de flesta att det i princip *alltid* kommer vara fel värde på innehållförteckningen för naturliga växande varor för att det aldrig tas prover på varje "batch" och det... här kommer det.... VARIERAR ganska rejält över året samt sort och växtplats. Man är ganska naiv om man tror att det kommer från samma skörd över året, tillverkarna får från olika leverantörer/platser beroende på mognadstid. Men det skulle även variera om det kom från samma åkerplätt hela året också men olika skördar genom variationen.

    Alltför ofta försöker också folk förklara bort högre angivna värden inom LCHF när det gäller varor som "gillas" med att "ja men tillverkarna har ju bara blandat ihop det med amerikanska värden" - nä det har de inte, och definitivt inte i SLV värden. Däremot förekommer det ofta att de inte uppdaterar värdena alls under åren (värst är ju ica med deras jävla "I love Eco" kokos som hela tiden nybörjare "upptäcker" och är så lyckliga att de hittat en "sort" med så lågt, Ica har nämligen erkänt att värdet är fel flera år sedan men ändå inte uppdaterat! varför skulle de? folk "går ju på det")

    Ska vi vara ännu mer "skrämmande" att påpeka att de varierande värdena gäller även grönsaker, frukt och bär i färsk form där ingen innehållsförteckningen finns?

    Summa summarum är att försöka räkna exakt hur många gram kolhydrater man äter eller "jaga" märken med de lägsta värdena är helt meningslöst, de värden man räknar på kommer helt enkelt att vara fel. När man då kommer fram till att "åh idag har jag ätit bara 5.7 gram kolhydrater" så har man ett helt felaktigt värde pga avrundningsfel som blir enormt stora på vägen. (känns det svårt att greppa det här repetera avsnitten om nogrannhet och decimaler i matteböckerna från grundskolan och gymnasiet). Man kan möjligen säga att "Idag har jag troligen ätit någonstans mellan 0 och 20 gram kolhydrater" (speciellt när man lägger till att de flesta inte räknar kolhydrater i exempelvis kaffe och te).

    Specifikt om mandel - när det gäller hela mandlar är det möjligt att i viss mån känna skillnad i smak mellan de sorter som ligger lite lägre och de som ligger lite högre, de riktigt "snåla" sorterna är betydligt torrare och "bittrare" i smaken än de som ligger högre. För malt mjöl är detta mycket svårare.
    Gällande mandelmjöl kommer omega 6 alltid vara ett större hälsoproblem än om det är 3 eller 13 gram kolhydrater/100 gram - för har man ätit så mycket att det blir en signifikant mängd kolhydrater har man ätit väl mycket mandel redan.

    Många LCHF:are behöver dra ögonen ur tabellvärdena och börja tänka till några varv extra själva vad som är rimligt. Istället för att jubla över uppenbart felaktiga värden bara för de står tryckta någonstans.

  12. Maria Jonsson
    Eftersom 13,4 g kolhydrater som det står i Livsmedelsdatabasen är ett medelvärde så blev jag förvånad över att analysen visar så lite. Kan det vara så mycket kolhydrater i skalet?

    Fast det är kanske en del fibrer.

  13. nicholas
    12%. mandel är nyttigt och i mindre mängd helt ok enligt min LCHF. Gör pizza ibland med mandelmjölbotten, klart bättre än vanlig glutenbotten.
  14. Barbro Peiper
    Enligt livsmedelsverket har sötmandel 13,4 kolhydrater/100 gram. Mandelmjöl måste väl ligga i närheten?
  15. Barbro Graeffe
    6,6 g om jag jämför vad det står på påsen för skalad mandel. Om livsmedelsverket anger 13,4 g borde det vara riktigt?!
  16. Sandra
    Exakt, folk skriver vad de TROR. Som alltid i ett diskussionsforum måste man vara kritisk till vad som sägs, detsamma gäller förstås inläggen i den här och andra bloggar och medier på internet.

    Du skrev lite på ett sätt som att du menar att du har något emot att det är trafik till faktaartiklarna också. Men jag tolkade det nog som att du menade att du inte har något emot trafik till faktaartiklarna. Och jag förstår också att du menar att det drar bort fokus från de artiklarna som du tycker är värda att läsas.

    Nu kom vi väldigt långt bort från ämnet men jag hoppas du förstår vad jag menar!

  17. Eva
    Panik!
  18. ewa carlson
    det var någon som skrev att varför använder man överhuvudtaget substitut för att kunna äta det som man skall sluta med .jag kan personligen tala om att jag är en person som nog kan skylla min övervikt på bullar kakor pajer jag älskar det men till slut så var det ett missbruk jag åt
    nästan mitt kaffebröd som en alkoholist kan gömma flaskan o skåpsupa,det var inte ens gott till slut skämmdes över mig själv o hade dåligt samvete o ångest samtidigt som jag lik förbannat tryckte i mig mina bullar.nu har jag börjat med LCHF och mitt missbrukarbeteende försvann nästan genast antagligen för att sockerberoendet försvann men jag har fortfarande min längtan efter fikabröd kvar och förr när jag räknade kalorier och uteslöt allt som påminde om det jag älskar så var det alltid där jag förlorade till slut så tog begäret över.nu kan jag baka ta en bit ibland utan att känna mig som syndare o det gör att denna diet håller och jag hoppas verkligen inte mandelmjöl är illa för det hjälper mig oerhört
    Svar: #169
  19. Ann Kristin
    Mår du bra på det, inte får sug och blodsockerhöjning, så kör på. Mal din mandel om du är ororlig för att den oxiderar. Men vissa gillar att tala om vad som är rätt och fel, in i minsta detalj. Precis som att det finns ETT sätt...vilket det aldrig gör.
  20. Tore Frøystad
    Her i Norge selger bl.a. ICA kjeden og Rimi kjeden et brød som innholder
    6,7 gr. pr.100 gr.ferdig produkt , karbohydrater.Jeg er litt i tvil om det
    er riktig,men jeg har ikke noen å kontrollere det.Er det noen i dette
    forum som kjenner til dette brødet og har noe å tilføye om det ville
    jeg vere takknemlig.
    Tore
  21. Eddy
    Hej

    För egen del så funkar inte mandelmjöl alls, får extremt med "cravings" så testet förvånar inte!
    Inget för mig!

    Instämmer med de som förespråkar så "ren" mat som möjligt! Fattar inte detta med att nästan alla hela tiden vill hitta substitut till skräpmaten!!!! Ät rent, må bra utan sug!!!!

  22. Markus
    ICA säljer bl.a. mandelmjöl från Sellton. Fick en chock när jag tittade på näringsinnehållet. 22% kolhydrater. Kan det verkligen stämma!?
  23. Erik
    Vi som rör på oss väldigt mycket, och inte sällan med högintensitet, behöver kolhydrater också.

    Ju mer tränad man är desto bättre insulinkänslighet, och ju mer kolhydrater tål och behöver man.
    Nötter innehåller hur som helst väsentligt lägre mängder kolhydrater än potatis eller spannmål. De är också bra för att hålla vikten eller gå ned i vikt.

  24. evah
    Kolhydrater är inte essentiella ( livsviktiga ) så att använda dem i prestationshöjande syfte är jämförbart med doping. Så om någon vill dopa sig ,,,,,,,,,,,
  25. Radstedt
    Jag tror att märkningen stämmer +- 0.7g

    Skillnaden till hel mandel tror jag ligger i att mandeln är skållad, alltså nästan kokt, innan den mals. Detta kan kanske påverka hur de olika sockerarterna/energislagen uppträder, alltså ungefär som GI-VÄRDET ändras på potatis när man låter den svalna efter att den kokats.

1 2 3 4

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg