Nyheter

Styrketräning på LCHF: Fitnessguru

Pose

Vem kör LCHF?

Vi vet att flera konditionsidrottare, som Björn Ferry och Jonas Colting, lyckas bra utan större mängder kolhydrater. Men många undrar fortfarande hur det är med styrketräning. Måste man äta mycket kolhydrater för att bli stark?

Jag fick tag på den perfekta mannen att reda ut den saken. Sid Knutsson, även känd som mr Fitnessguru. Här följer en intervju med honom:

Hej Sid, kan du dra en kort presentation?

Jag heter Sid Knutsson är 25 år och har tidigare tävlat i bodybuilding med bl.a. två internationella pallplatser i bagaget. Tidigare hade jag en mycket välbesökt blogg som senare kom att utvecklas till Skandinaviens största träningsportal, Fitnessguru.se.

Jag har själv under mina tävlingsdieter ätit lågkolhydratskost med mindre än 30 g kolhydrater per dag med goda resultat. Jag anser att lågkolhydratskost är ett mycket effektivt sätt att gå ner i vikt och även en hälsosammare kost då den tenderar att likna mer riktig och näringsriktig mat. Lågkolhydratskost är även ett steg bort från de hel- och halvfabrikat som ofta innehåller en hel del onyttigheter som vi inte behöver och potentiellt kan skada vår hälsa.

Att jag kommit till denna uppfattning är direkt kopplat till de två tusen klienter jag coachat i både kost och träning. Jag ser helt enkelt ett distinkt samband mellan lågkolhydratskost och viktminskning, speciellt hos de som är sjuka i diverse kostrelaterade sjukdomar eller på väg dit.

Jag kan även personligen gå i god för att en kost med mindre kolhydrater får dig att må, sova och prestera bättre. Min erfarenhet är att man blir mycket mer produktiv och driftig på en diet som utesluter kolhydraterna.

2ar

Jag har t.ex. pressat över 200 kg i fri bänkpress, lyft över 250 kg i marklyft samt drivit två framgångsrika bolag på lågkolhydratskost. Uthålligheten i musklerna blir något förhöjd då man inte “tar slut” på samma sätt under en diet som inkluderar kolhydrater.

Vad fick dig intresserad av mat med mindre kolhydrater?

Att äta mindre kolhydrater är knappast något nytt inom bodybuildervärlden. Arnold Schwarzenegger som alla säkert känner till valde t.ex. att inför tävlingar minska sitt kolhydratsintag så drastiskt att det enbart kom från två sallader per dag. Att minska på kolhydraterna för att komma i form är inom bodybuilding snarare en regel än ett undantag.

Jag experimenterade ett tag med min kost för att se vad som fungerar och inte fungerar, t.ex. så gick jag på en s.k. ketogen diet (under 30 gram kolhydrater per dag) i över 8 månader för att se om det gick att bygga muskler och öka i styrka med denna kost. Jag lyckades faktiskt med båda och ökade i muskelmassa (enligt dexa-mätning) samt styrka.

Det är dock min uppfattning att en viss mängd kolhydrater behövs för maximal utveckling av styrka och muskelutveckling, något som annars kanske inte är nödvändigt. Värt att notera dock är att världsrekord i bänkpress inom en viss viktklass gjorts på en ketogen kost.

Sid Knutsson

Hur äter du idag?

I dag satsar jag inte på bodybuilding längre utan framför allt på att må bra, hålla mig frisk och leva ett bra liv. Utifrån detta äter jag en väldigt paleo-lik diet dvs. mycket kött, fågel, fisk, bär, grönsaker, nötter och någon enstaka frukt. Jag strävar alltid efter att äta minimalt med processerad mat vilket ofta tenderar till att just bli lågkolhydratskost.

Fördelningen för mig ser ut enligt följande: Mycket protein tillsammans med en del fett till varje måltid, vilket även inkluderar smör, och även en begränsad mängd kolhydrater från frukt och potatis vid träning som jag utför på morgonen.

På grund av mitt hektiska schema så använder jag mig även av till viss mån av kosttillskott för att förenkla och effektivisera min kosthållning, b.la. proteinpulver, Omega-3 och vitamintillskott, speciellt vid enformig kost och under vinterhalvåret.

Kosttillskottbranchen kan idag jämföras med en onavigerbar djungel och innehåller produkter som både kan hjälpa och stjälpa en kosthållning samt hälsa. Att kosttillskott inte är ett måste tycker jag är viktigt att poängtera i sammanhanget. Kosttillskott är snarare ett personligt val som framförallt kan förenkla en specialkost ex. vid hård träning.

Vad har du för åsikter om behovet av kolhydrater i samband med hård (styrke)träning?

Som jag nämnt tidigare så anser jag att människokroppen faktiskt är anpassad för att äta en viss mängd kolhydrater även om det inte är essentiellt. Min egna uppfattning och vad jag lärt mig av de de klienter jag tränat är att kolhydrater är nödvändigt för just maximal prestation.

Jag tror inte problemet ligger i att man äter just kolhydrater i sig utan att vi äter alldeles för mycket kolhydrater och av fel sort. Livsmedelsbranchen har byggt upp en väldigt lönsam industri i att sälja näringsfattiga kolhydrater i överflöd. Jag är övertygad om att detta är den stora orsaken till de flesta välfärdssjukdomar idag.

Om vi istället enbart skulle äta oprocesserad riktigt mat trots att den innehöll en viss mängd kolhydrater från t.ex. naturliga kolhydratskällor som bär och frukt så tror jag att vi skulle må mycket bättre än vi gör idag.

Med det sagt ska tjejer inte gå på “fruktdieter” och det viktiga i kosten står klart fast som bra och riktiga matkällor som innehåller främst protein och fett.

Berätta om vilka kostråd du ger dina klienter och vilka resultat som är vanliga?

Mitt generella råd till mina klienter är att minska på kolhydraterna och öka proteinintaget. Detta ger bättre hälsa, mer muskelmassa och ett större välmående.

Ett annat råd är att tjejer tål kolhydrater sämre än killar. Kvinnor har mindre muskelmassa att lagra kolhydrater i samt en effektivare fettoxidation än män. Kvinnor blir även mättare av fett än kolhydrater jämfört med män.

Ett problem som de flesta tjejer gör när de ska dieta är att minska på fettet och öka eller hålla kolhydraterna på samma nivå samtidigt som de gärna undviker kött. Detta är en katastrof för kroppssammansättningen och egentligen borde de göra precis tvärt om d.v.s. minska på kolhydraterna och behålla fettet då det även är viktig för hormonproduktionen.

PT Sid

Vad tycker du om dagens debatt om kostråd och vad tror du om utvecklingen framöver?

Först och främst tycker jag att debatten börjar bli uttjatad, dock inte så tillvida att den inte är relevant utan att de hela blivit som två läger som står och stampar och skriker sin åsikt.

Jag personligen anser att vi borde återgå till en så naturlig kost som möjligt. Att äta lågkolhydratskost är enligt mig ett bra sätt att äta mer naturlig mat då man i princip utesluter all kolhydratsrik, processerad mat. För det är ju sällan vi ser en processerad köttbit!

Berätta om sidan Fitnessguru.se?

Med Fitnessguru siktar vi på att ge mer än andra hälsosidor. Vi vill dels ge våra besökare aktuell, bra och hjälpande information. Självklart är målet att bedriva affärsverksamhet dvs. sälja kostillskott men i den mån som det faktiskt gynnar kunden. Vi strävar efter att ge uppriktig information till den som inte vet vilka kostillskott som skulle kunna hjälpa just den personen.

Värt att nämna är också att Fitnessguru.se blivit väldigt framgångsrikt och är idag Sveriges största inom genren med hjälp av denna approach och vi tror verkligen på en “win-win” situation. Får våra kunder de resultat de önskar tack vare den informationen vi förmedlar och de produkter vi säljer så har vi gjort vårt jobb bra.

Med det sagt öppnar jag upp dörren stort för en gästartikel av dig Andreas att lära alla på Fitnessguru om LCHF & lågkolhydratskost då jag tror denna kost är en del av en större folkhälsa.

Sid Knutsson

Vad har du själv för mål framöver?

Att hjälpa folk att lyckas med sina mål inom träning och hälsa oavsett vad de kan vara. Det är något jag verkligen brinner för.

Länkar

Fitnessguru.se

Sid Knutsons blogg på Fitnessguru

Vad säger du?

Har du provat styrketräning på lite kolhydrater? Hur gick det?

Mer

LCHF för nybörjare

Tidigare om träning och kost

 

1 2

99 Kommentarer

  1. JAUS
    #50 Kan du inte läsa? Jag sa aldrig att de definitivt var intelligentare än oss. Citerar mig själv: "de var nog minst lika intelligenta som vi." Ta på dig glasögonen. Stor hjärna är inte det samma som hög intelligens, det vet jag redan. Däremot är sannolikheten att någon med stor hjärna är intelligent högre än för en med mindre hjärna.

    Du underskattar verkligen schimpansernas stryrka du vet väl att de hänger i sina armar i träden med lätthet prova att göra det själv så ser du hur tungt det är. En kvinna fick tragiskt sitt ansikte bortsliten helt och håller av en schimpans.

  2. jonas
    tänkandet har nog aldrig varit jaus starka sida hehe. att chimpanserna är duktiga på att "hänga i träd" är antagligen för de evolverats till att bli just duktiga i det och inte att de blivit tilldelade en större maxstyrka. Det finns helt klart människor som är starkare än en chimpans någonsin kommer bli.
  3. JAUS
    Jonas: Varför försöker du förolämpa mig? Jag är med stor sannolikhet intelligentare än vad du är eftersom du är tvungen att komma med personangrepp. Citat av Jonas: "Det finns helt klart människor som är starkare än en chimpans någonsin kommer bli." har du något belägg för detta påstående? Jag tror helt enkelt att du försöker använda "sunt förnuft" och helt enkelt gissar.

    http://www.slate.com/id/2212232/

  4. Hörnini,
    Ni är säkert intelligenta allihop, mina läsare är oftast det. Men hoppa över påhoppen på varandra annars måste jag radera era inlägg och det är tråkigt.
  5. JAUS
    enligt länken ovan är schimpansen dubbelt så stark som en människa och enligt denna länk så är de 4-7 gånger starkare. Vad som stämmer är ju svårt att bevisa eftersom det inte är det lättaste att jämföra schimpanser och människor. Hursomhelst så är det uppenbart att schimpanser är starkare än människor.

    Doc: jag har inte hoppat på någon bara påpekat andras påhopp på mig.

  6. JAUS
    En schimpans kan nog inte ens göra ett marklyft eftersom dess armar är för långa, alltså går det inte jämföra på det sättet. Citat från andra länken: "While working in a lab,
    Gonzales says, he saw chimps who could crush truck tires with their
    hands."

    Om det finns en människa på planeten som kan upprepa denna bedrift så tar jag givetvis tillbaka mitt påstående att en schimpans är starkare än världens starkaste man.

  7. jonas
    Raderat /Doc
  8. Ove
    Ständigt dessa jämförelser med diverse djur Jaus. Varför?
  9. 2 saker:

    man dör utan kolhydrater om man kör _intensivt_, låt oss säga Tabata 2 gånger /v. Bra om Fitnessguru nämner ordet intensitet . Kanske gjort det - sorry isf!

    Sen kör alla fitnesstävlande LCHF mer eller mindre inför en tävling, inget nytt alls med det men att påstå att man bygger muskler med enbart LCHF låter så där...

    Pauline Nordin äter också _bara_ kött och grönsaker men gör det henne till lågkolhydratare? No way enligt henne själv för hon äter runt 2 kg grönsaker per dag (om inte mer!), det blir en hel del kolhydrater det.

  10. #40
    Dieten innehåller högkolhydratdagar- varfär nämner du inget om det?
    Bröd, pasta, pizza, söt yoghurt?
  11. Ulf_S
    #59: Olga, man dör inte om man låter bli att äta kolhydrater. Inte ens om man tränar intensivt.
  12. dez
    Så här muskulös blir man av en strikt animalisk kost, riktigt naturligt dopad.

    http://www.south-africa-tours-and-travel.com/images/bushman-hunter-ga...

  13. Ove
    Intensivt för dig Ulf, kanske motsvarar viloläge för mig. Eller tvärtom....så visst kan man må riktigt dåligt om man varje dag kör skiten ur sig, med eller utan fett...eller kolhydrater. Men självfallet dör man ju bara förr eller senare om man samtidigt inte äter något alls.
  14. Ulf
    Det gör jag och många mina kunder. Tål att upprepas igen- alla mår inte bra på ett och samma upplägg. Testa köra Tabata dock.
  15. Jocke
    #42 Wille: Du har nog helt rätt när jag tänker efter. Problemet är att jag antagligen äter för lite fett. Kolhydraterna är ju enkla att ta bort vilket lämnar mest sallad och kött kvar på tallriken. Men det där extra fettet som då måste till missar jag nog lite för ofta. Hmmmm...jag får fundera på detta.

    För övrigt tycker jag det är synd med påhoppen här inne. Jag begriper heller inte varför en schimpans sulle ägna sig åt marklyft. En helt meningslös sysselsättning för 99 procent av alla människor och för 100 procent av alla andra apor. 😉

  16. JAUS
    #58 För att visa att vi också är djur och har en plats bland de andra, samt visa vad våra styrkor och svagheter egentligen är. Många tror att vi endast har vår hjärna, men även våra kroppar är välanpassade för jakt.

    För den som är intresserad, här är en video som visar när en schimpans attackerar en man och kastar honom i vattnet: http://www.youtube.com/watch?v=Rgurbo_4bqg

    Mannen hade tur som skadade sig relativt lindrigt.

  17. Syster Yster
    Schimpansen är väl inte så korkad att den ställer sig och lyfter 400 kg när den möter världens starkaste man. Schimpen har förmåga att ägna sig åt intelligentare saker.
  18. Zepp
    2 Kilo grönsaker blir mest vatten och en aning kolhydrater.. nog kan man definiera det som lågkolhydrat!
  19. Ove
    65, marklyft är den mest optimala och grundläggande övningen du kan utöva. Korrekt utförd aktiveras nästintill alla kroppens muskler. Sen om du lyfter en skivstång, träd eller hjälper en gorilla som ramlat spelar ingen större roll. Knappast något som behöver kallas sysselsättning om man inte har det som yrke.
  20. Syster Yster
    Oj, upptäckte för sent att det fanns flera inlägg efter nr 50, t.ex. Jockes, som jag alltså instämmer i. Och du Jocke: Ta några smörstekta ägg till köttet.
  21. A F
    Olga Rönnberg,

    Det är härligt att du kan se att vi är olika och att alla inte "dör" utan kolhydrater. Sedan är det säkert individuellt hur lång tid det tar för kroppen att ställa om sig till att fungera bra på lågkolhydratkost, och kanske också vad som är optimal nivå för varje individ.

    Att man inte måste kolhydratladda för att kunna prestera verkar i alla fall vara klart vid det här laget.

  22. Jocke
    #69 Kör på.
  23. wille
    2 kilo grönsaker per dag kan bli fet årskostnad för en massa vatten:)
  24. #59

    Olga, att köra intervaller enl Tabata-upplägg på t.ex. cykel,burpees,löpning, boxningssäck osv går alldeles utmärkt på strikt LCHF, jag är långt i från död 😉 eller folk i min omgivning. Snarare går det rätt bra med tanke på att många upplever sig bli "segare/uthålligare" av LCHF, mjölksyran kommer mycket senare eller inte alls. Om vi säger så här..

    Har Du provat att köra Tabata på LCHF?

    Om inte,varför så tvärsäker på att man kommer dö? Folk är nog tåligare än så..

  25. Jag styrketränar på LCHF! Utmärkt!
    Även bloggare på Fitnessguru.se
    HEJA SID!
  26. Anatol Wyss
    Ätit LCHF sedan 7 månader. Tycker att jag fungerar bättre uthållighetsmässigt, t.ex. genom att springa efter hårt träningspass. Styrketräningsmässigt tycker jag dock att jag fungerar sämre och blir mer andfådd. Är inte helt 100 på det men det känns så just nu.
  27. caveman
    visst har jag testat , annars skulle jag inte uttalat mig, det vore oseriöst av mig.
    Det fungerar bättre om jag varierar mitt kolhydratintag mellan 80 g och 120 kolisar/dag och med mindre fett, beroedne på vad jag tränar.
  28. Lotta B
    #59 "man dör utan kolhydrater om man kör _intensivt_, låt oss säga Tabata 2 gånger /v."

    #77 "visst har jag testat , annars skulle jag inte uttalat mig, det vore oseriöst av mig"

    Olga, som jag ser det så finns det två alternativ och båda till din nackdel; du är antingen död eller oseriös 😉

  29. janne
    #78
    Hahaha.
    Snacka om att måla in sig i hörnet! Eller så är inte alla hästarna i stallet.
  30. Ekonomen
    Om man nu vill bygga muskler och ej är överviktig kan säkert extra kolhydrater hjälpa till, då insulin även är inblandat i muskelreparation, etc. Dessutom är det aldrig fel med fulla glykogendepåer vid träning.

    Om man kombinerar med intermittent fasta kan man begränsa arean under insulinkurvan ändå (I.e. Leangains,TNT,etc).

  31. JAUS
    #80 Jag fördrar cykliskt proteinintag (dra ner mängden protein till ett minimum i perioder) hellre än periodisk fasta, man slipper gå hungrig och musklerna växer så att det knakar när man efter perioden höjer proteinmängden. Efter 3 dagar försvinner dock effekten, så det gäller att träna hårt då för maximalt resultat.

    Jag har faktiskt börjat en ny period just idag och har endast ätit 35g fullvärdigt protein. Resten av kaloribehovet kommer från fett (och ett minimum av kolhydrater).

  32. Ove
    Jaus,

    Växer det så det knakar i 3 dagar? Känner du att det slutar växa sen och hur känns det?

  33. JAUS
    #82 Nja, jag syftade på att jag blev starkare för varje dag, slarvigt uttryckt av mig. Jag hade nått en platå, men efter perioden så orkade jag pressa mer för varje dag.
  34. JAUS
    Hade jag fortsatt längre så hade nog även effekten hållt i sig längre, men jag stod bara ut en knapp vecka.
  35. Mke
    Blomkålsmos a' la Airim, djävulskt gott! Apropå absolut ingenting 🙂
  36. Roligt att läsa alla kommentarerna! 😀

    Efter snart 8 mån på i huvudsak vLCHF (ovan kallat NCHF) och väldigt strikt LCHF har jag nog fortfarande inte blivit helt omställd, för jag får fortfarande så tunga ben (betongben) när jag går rejält med hunden när det är motlutor och framförallt cyklar till och från jobbet (kort intensivt pass på 4x1,3 km)!

    Får jag däremot för mig att jag ska ut och springa, så kan det gå riktigt hyfsat (ibland), men jag är i så dålig kondis nu, så jag orkar inte så långt pga det. Mysko känsla!

    På tjejmilen kunde jag plötsligt springa en hel mil, utan de där betongbenen, trots dåligt med träning under sommaren pga dessa blytunga ben, som skulle bli bra efter ca en månads invänjning vid övergång till LCHF/vLCHF, vilket de fortfarande inte är!

    Men jag fortsätter ändå, för jag mår så bra i övrigt på vLCHF, och får väl leva med dessa blyben. Träning är inte prio ett i mitt liv, det är att må bra, och tränar gör jag ändå. Styrketräning verkar dock funka, där är kroppen/benen inte alls som betongklumpar. Så, det kanske rättar till sig, vad det lider? Hoppas på det i allafall!

  37. Stefan Sandberg, PT studerande
    #77 Olga

    Intressant, och du är inte död?

    Har du läst Lyle McDonalds "The Ketogenic Diet"? Kanske kollat hans referenser lite mer grundligt?

  38. jn
    Sökte på ketogenic diet på wikipedia och hittade en sida helt ägnad åt denna diet som behandling av barn med epilepsi. I detta material hittade jag bara en omnämnd biverkning som sades vara njursten. Har inte hört att detta är allvarligt hos oss LCHFare.

    En tanke slog mig dock att här borde man kunna hitta material för forskning runt LCHF då dessa barn säkert blir väl vårdade.

  39. #77

    Ok,då är vi överens om att man inte dör av att köra hård intervallträning om man äter lite/mindre kolhydrater? Hur länge hade Du ätit lågkolhydratkost innan du gav dig på Tabatas (frågar med tanke på ev invänjningsperiod)?

    F.ö SKA man "dö" i bemärkelsen nära-döden-upplevelse av en korrekt utförd Tabata,oavsett kostföring. Med stor sannolikhet var personerna i Tabatas studie inte LCHF:ister (eller Paleo:ister)och de hade som bekant mindre kul under studien.

  40. Anatol
    Ok men ingen med erfarenheter av att bli andfådd vid LCHF o styrketräning?
  41. Johan
    Förstår inte Sids före och efter bilder? Skulle han ha presterat det där på två år, 2005 till 2007? Impossible! Något har blivit fel.
  42. Måtta
    91
    Haaha, tyckte också det såg flummigt ut. Det är ju inte bara att han blivit större och starkare. Det skiljer ju ca 10 år mellan bilderna. hehe
  43. jonas
    91 har följt han på gymmet under dessa år. det är äkta resultat dock gör ljus och färg väldigt mycket och sedan är han extremt hård 2007 vilket framhäver allt väldigt mycket. Har för mig (enligt vad han tidigare skrivit på sin blogg) att han väger ca 80 kg på bilden från 2007 på +180 cm. Vilket inte är allt för massivt utan snarare en illusion vilket, kroppsbyggning handlar om 🙂
  44. Juan
    Äntligen någon som pratar utan att kasta en snöboll. Bra! Mycket bra artikel. Jag har forskat i olika typer av lågkolhydratkost och denna artikel är en bra träff i spiken.

    Om ketosis kan man läsa i en akademisk artikel på http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/2

    Tack!

  45. Fredrik
    Jaha nu har jag tränat styrketräning i snart 4 månader ca: 3 - 4 pass i veckan. Jag började helt otränad vid en vikt på runt 68 - 69 kilo och idag väger jag 76 kg. Musklerna har vuxit nåt otroligt och vikterna bara ökar på gymmet. Energin och orken är smått fantastisk och jag tränar nästan aldrig under 90 minuter per pass. Jag har ätit ganska strikt LCHF i 5 år nu. Jag vill med detta säga att det är fullt möjligt att träna upp sig rejält utan kolhydrater! Bara man göder kroppen med fullvärdigt protein, ca: 1,5 - 2 gram per kilo kroppsvikt per dag och förstås minst lika mycket fett. Träning och LCHF är helt oslagbart!
  46. Ove
    #95

    8kg muskler på mindre än 4 månader, ca 0.5kg ökad muskelmassa i veckan.
    Driver du med oss?

  47. Hannez
    Andreas Persson
    Så du tror på fullt allvar att en schimpans inte är starkare än vilken människa som helst? Även en extremt vältränad människa kommer inte i närheten av våra släktingar när det gäller explosiv råstyrka.

    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090330200829.htm

  48. Måste säga att styrketräning på LCHF har funkat utmärkt för mig.
  49. Matte
    Konstig att man utgår från en tävlings diet. Kroppsbyggare blir svagare månaderna innan tävlingarna och varför berättar man inte vad Arnold åt offseason.
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg