Nyheter

”Studie krossar myten att träning kompenserar för fetma”

fatbutfitbig

Kan man kompensera hälsoriskerna som kommer med fetma genom motion? Troligen inte, enligt en ny svensk studie på 1,3 miljoner unga män.

Män som var feta men i form löpte 30% högre risk för en tidig död, jämfört med smala soffpotatisar.

Intressant nog kan hela idén med att lite övervikt kan vara bra – den så kallade fetmaparadoxen – troligen vara felaktig. Enligt en ny studie kan den förklaras med det faktum att rökning och många sjukdomar kan orsaka viktnedgång:

Obesity: Smoking and reverse causation create an obesity paradox in cardiovascular disease

När man utesluter rökare och folk som nyligen har gått ner i vikt, visar det sig att normalviktiga levde längst.

Att vara normalviktig icke-rökare är troligen bäst för ett långt liv – precis som man kunde förvänta sig. Och att vara i form är en bonus.

Mer

Så går du ner i vikt 

”Vi måste sluta ljuga om att träning botar fetma”

Stora rubriker: ”Man kan inte springa ifrån en dålig kost”

”Bara träning räcker inte för att gå ner i vikt”

 

5 Kommentarer

  1. Snusmumrik
    Ja men det visste man redan 1953 så varför behöver det studeras åter och åter igen?

    Kolla här http://ajcn.nutrition.org/content/1/5/343.full.pdf

  2. Eson nilsson
    Jag är inte för eller emot påståendet som denna artikel gör, men jag som analytiker av tusentals tränings relaterade studier ser enorma hål i denna studie, samt motsägande statistik från vad rubriken till denna artikel säger, här är dom uppenbara begränsningarna jag ser:

    " Aerobic fitness was assessed by an electrically braked cycle test. All-cause and specific causes of death were tracked using national registers"
    Att testa någon en gång på en cyckel säger inget om hur deras kondition var resten av livet, att säga att detta representerar feta men bra konditionerade män är så långsökt att det är skamligt, de andra grupperna som "normala" och smala fitness folk representeras heller inge bättre.

    Studie krossar inte alls myten om att träning kompenserar för fetma.
    "Aerobic fitness was associated with a reduced risk of death from any cause in normal-weight and overweight individuals, whereas the benefits were reduced in obese individuals"
    - Så träning kompenserar altså för fetma.. till vilken grad det gör det ser vi lite info på nästa quote.

    "normal-weight individuals had 30% lower risk of death from any cause (HR, 0.70; 95% CI, 0.53–0.92) than did fit obese individuals."
    - så träning kompenserar inte för allt, åtminstone 30% bättre att vara "normal" än fet/fit.

    Summering, extremt dålig studie över extremt många okontrollerade förhållanden slutar i en studie som går att bortse utan vidare seriös eftertanke. Ingen av studiens slutsatser går att använda till något på grund av det dåliga metodiken. Om träning kompenserar för fetma är sant eller ej är oberört av denna studie.

  3. Per Lindman
    Sedan bör man inte glömma att börjar man löpträna seriöst räcker det inte så länge innan man vill äta bättre. Man tappar längtan efter dålig mat och eftersom man tränar behöver man inte tröstäta.
  4. Åsa
    Vad ville du uppnå med det här blogginlägget?
    Människan är skapt för att röra på sig.
    Ett litet skämt kommer här. Bildtexten lyder :Af velocipedåkning blifver man både vacker och berest.
    https://www.google.se/search?q=velociped%C3%A5kning&client=safar...
  5. Åke von Kiöhling
    Jag är 78 år gammal. Lider av diabetes typ 2 sedan 20-talet år tillbaka. Min nuvarande medicinering fungerar väl tillsammans med mina (o)vanor. Har inte kommit i närheten av isulinsprutor etc. Äter inte potatis, pasta, ris eller rotfrukter - på retstauranger är de mycket förstående och tjänstvilliga! Säg till! Frukosten: ett ägg, ett par bitar karl sill, en kopp kaffe, en crisp med skinka, en med ost, ett glas standardfil.
    Fisk, kött, ist.f. potatisen: blomkål, brysselkål eller broccoli - gratinerat med lite ost faktiskt godare än den vanliga kokta potatisen! Ärter/puré till Laxen - suveränt! O.s.v.
    Jag mår alldeles förbask-at bra, och tar dagligen en promenad på ca 6-7- km., det tar entimme, och jag hinner in innan jag blivit kissnödig!
    Middag vid kl 13, Abendbrot vid 18 (soppa, sallad, skinka el.dyl). Till mina årskamrater ge inte upp, gör det enkelt och gott!

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg