Nyheter

Spektakulär viktminskning på ketoner för kämpen Jimmy Moore

Ny viktminskning med ketonmätning

(Vikt i pund ovan)

Den som länge kämpat med vikten kan säkert sympatisera med den amerikanska lågkolhydratbloggaren Jimmy Moore. Han lyckades få till en enorm viktminskning med Atkinskost år 2004 och gick ner från 186 till 104 kilo (bilderna överst). Moore är en lång man så det var en bra vikt för honom. Men sen då?

Under de åtta år som gått har han trots alla möjliga försök successivt krupit upp i vikt igen. Vi som träffat honom på lågkolhydratkryssningar och konferenser och följt honom på hans blogg vet hur tufft det varit. Exempelvis hur hånad han blivit av motståndare på nätet (ofta unga personer som aldrig haft ett viktproblem i sitt liv). I våras i samband med årets kryssning var Moore uppe på 138 kilo igen.

Nu har han sedan fem månader mätt sina ketonvärden och fått upp dem till optimala nivåer (över 1,5 – han startade på 0,3). Den största förändring han gjort är att äta mindre protein och mer fett än tidigare (kolhydraterna var redan tidigare låga). Redan när jag träffade honom i augusti på AHS-konferensen var sen skillnaden i vikt högst synlig. Därefter har förändringen bara fortsatt.

Resultatet? Utan hunger ett nytt viktras på 23 kilo, ner till 115 kilo. Snart kanske Moore är mindre än någonsin. Här är hans senaste rapport, gratulera honom gärna:

Jimmy Moore’s n=1 Experiments: Nutritional Ketosis Day 121-150

Uppdatering 131210: Viktminskningen är nu upp i 30 kilo.

Den som blir inspirerad och vill testa blodketonmätning (inte helt billigt) kan hitta mätare här. Själv kör jag vidare och kommer snart med min nästa rapport. Jag har gjort ytterligare ett intressant experiment och har ett tredje på gång.

Tidigare om ketonmätning.

 

40 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Ethel Loberg
    Börjesson och Bustas/

    Eller så kan LCHF-are som har extra svårt att gå ner i vikt suga i sig infon helt gratis om hur ketonmätningen hjälpt andra till ytterligare viktnedgång, typ dra ner protein och öka fettet. Inget "laboratorium" eller "finlir" alls. Right? Right.

    Svar: #26
    Läs vidare →
  2. Professor Göran
    Jag tycker det här är så roligt!

    Massa "vanliga människor" runt om i världen sätter nu igång med att studera vad som händer med sina blodsocker och ketonvärden och samtidigt studera sina viktkurvor när de förändrar sina matvanor. Dessutom rapporteras detta på internet.

    För mig är detta "vetenskapliga experiment"! Man försöker helt enkelt hitta och förstå orsakssammanhang!

    Samtidigt verkar den officiella "medicinska vetenskapen", som i stort sett befinner sig i händerna på läkemedelsbolagen, vara nästan fullständigt ointresserade av den här typen av experiment.

    Är inte detta väldigt intressant?

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Slacktivisten
    Det är närapå exakt samma resa jag själv gjort. Från 108 till 90 kg på 6 månader med atkinskost 2004. Sakta upp igen till 110 i februari i år. Ligger på 102 nu med LCHF och väntar fortfarande på att nedgången ska ta fart. Ligger för det mesta i optimal ketos men jag har svårt att få till förhållander protein/fett. 91 är målet då BMI går under 25.

    Attans platå. 🙂

    Kanske beror det på lite dålig insulinkänslighet.

  2. Börjesson
    Förstår jag rätt, gick Moore alltså upp från 104 till 138 kilo medan han fortfarande åt lågkolhydratkost? Vad säger det oss om vanlig LCHF som viktminsknings- och viktstabiliseringsmetod?

    Att maniskt mäta sina ketoner och finjustera sin kost på minsta gram kolhydrat och protein kommer naturligtvis aldrig att slå igenom i stor skala. Det låter alldeles för jobbigt. En av de största fördelarna med LCHF var att det var så enkelt, man behövde inte hålla på och mäta och räkna sig till döds. Känns som om det är för mycket fokus på sånt finlir hos Kostdoktorn numera.

    Svar: #11, #23, #28
  3. Maud
    Det är en fantastiskt resa Jimmy gjort och inte nog med det han arrangerar mycket bra podcasts med experter inom low carb och paleo varje torsdag, det finns möjlighet att ringa in direkt med skype eller skicka in frågor till experterna. Rekommenderar att man botaniserar i tidigare sändningar. För de som har svårt att hänga med finns podcasten återgivna i punktform i Jimmys blog. Nu på torsdag handlar det om ketogen kost och cancer.
  4. Bustas
    #2. Börjesson.
    Håller med Dig till punkt och pricka!
    Det känns lite kluvet att rekommendera siten för nybörjare då de kan ge upp då de tror att de måste investera i ett laboratorium :).
    Doc, skapa en rubrik bland de andra högst upp på Din hemsida: "Nördinfo" :).
    "Hur man går ner i vikt" är däremot jättebra och bör framhållas!
  5. Bo
    Börjesson,
    "finjustera sin kost på minsta gram kolhydrat och protein kommer naturligtvis aldrig att slå igenom i stor skala"

    Min erfarenhet är att det är betydligt jobbigare att vara fet..... Ketonnivåmätning har varit en stor hjälp för många av oss så finliret är nödvändigt tror jag men inte för alla förstås.
    Man kan ju för all del använda Skaldemans ratio, det högsta, då är man nog på säkra sidan utan mätare av alla de slag.

    Finns en fickmätare också för kolesterolprofilen för de som är intresserade men den är ganska dyr och kanske bara för de allra nördigaste av oss.

    En fråga till Andreas : Dr William Davis snackar om Apo E4 -genen som ett fåtal av oss verkar ha, förstår jag honom rätt så är faktiskt mättat fett-intag hos de människorna asscoierat med hjärtsjukdom men bara då man också intar kolhydrater. Vad har du för tankar om detta?

  6. Subcalva
    Läser man JMs blogg noggrant och från början så ser man att han faktiskt var nere och vände på 210 pounds dvs 95 kg. Men oavsett detta så är en dryga 30 kgs viktuppgång på low-carb något som verkligen får en att fundera. Vad gjorde att han lyckades så fantastiskt bra 2004 och varför slutade det att fungera?

    JM säger att han har en förstörd ämnesomsättning men varför hindrade inte den viktnedgången 2004 i så fall?

  7. Professor Göran
    Tack för fin länk!

    Jag har nu äntligen fått en ketonmätare av en vän som lyckades få två innan Abbott började kräva läkarintyg vilket var det skäl som de angav för att de inte kunde skicka någon mätare till mig.

    Nu var jag på apoteket idag och där blev förvirringen stor innan de insåg att de faktiskt inte hade några passande blodketonstickor (de hade till en annan mätare) men de ska nu beställa dessa åt mig och ringa när de kommer in. Vi får se om de kommer för det kan ju tänkas att Abbott även kräver läkarintyg för att få köpa själva mätstickorna.

    Eller vad tror ni? Kan det vara något som pågår bakom kulisserna?

  8. Maud
    Läser man tillräcklligt noga i Jimmy Moores blog så står det inte hur lite/mycket kolhydrater han åt vid denna viktuppgång men när han startade sitt försök att nå "nutritional ketosis" så var han inte i ketos och som han skriver var tvungen att dra ner på protein och öka fett. Han hade tidigare följt "new Atkins" och det är möjligt att han låg högre både i kolhydrater och protein än han gör i dag.
  9. Maud
    Att mäta är väl valfritt, men man bör förstå vad och hur man mäter. Om man är nybörjare utan några biokemiska eller biologiska kunskaper så är mycket av detta överkurs om det är för nördar eller inte kan jag inte svara på men rent allmänt tror jag, alla skulle tjäna på att fördjupa sin kunskap inom medicin & biokemi, den bild media visar upp är sällan korrekt. Doc rekommenderade för ett tag sen "Bad science", som jag tror är en bok alla borde läsa, för att lättare förstå vad som rapporteras & skrivs om, det som är i allas vårt intresse, vår hälsa.
  10. Patrik
    Hej en fråga har gått ner fin fina 20 kg på 5 månader men jag har känt en hel del trötthet under den här tiden kan det vara för att jag inte varit i optimal ketos, när jag mäter ketos blod på morgonen så ligger värderna på 0,4-0,8 när jag mäter på kvällen så ligger jag på fina 1,5-3,0 så min fråga är jag i ketos eller inte? jag går ju ner i vikt men det är tröttsamt med tröttheten.är det bara morgon mätningen som räknas innan frukost ?har mätt en månad och lyckas inte komma över 0,9 på morgonen,det är lite klurit det här desto mer man läser desto konstigare blir det men det är ju intressant jag går ju trots allt ner i vikt,tacksam för svar
    Svar: #12
  11. Förstår jag rätt, gick Moore alltså upp från 104 till 138 kilo medan han fortfarande åt lågkolhydratkost? Vad säger det oss om vanlig LCHF som viktminsknings- och viktstabiliseringsmetod?

    Det säger att han fortfarande vägde 38 kilo mindre än han gjorde hela åtta år tidigare när han satte igång.

    Vad tror du hänt om han aldrig börjat med lågkolhydratkost utan fortsatt som tidigare? Då hade vågen knappast stannat på 186 kg åtta år senare, han kunde nog ha varit långt förbi 200 idag. Om han ens levt. Det gör inte hans bror.

    Jimmy Moore är naturligtvis ett extremt exempel. De flesta av oss har uppenbarligen inte så svåra viktproblem. De flesta av oss har inte heller samma utmaning att hålla vikten eller gå ner i vikt. För de flesta är det mycket lättare.

  12. Hej en fråga har gått ner fin fina 20 kg på 5 månader men jag har känt en hel del trötthet under den här tiden...

    Prova mer vatten och mer salt först. Det kan ibland vara hela lösningen.

  13. Vad roligt för Jimmy More o inspirerande för oss andra LCHFare

    Jag har legat ganska stilla i vikten senaste året nu trots att jag ätit lite kolhydrater, ätit LCHF sedan 2010 ( bilder o historia finns på hemsidan )
    Prövar nu med ketonmätningar och har nu på bara 2 veckor gått ner 2 kg och UPP 0,5 kg muskler enl en specialvåg hos min PT.
    Det ska bli så spännande att komma i optimal ketos (ligger ännu lågt ca 0,2 )och få se vad som händer med min kropp.

  14. Solblomma
    Proffessor Göran, ketonstickor till Abbotmätare har jag köpt på apoteket på Etage, Överby. Behövde inte beställas.
  15. Ethel Loberg
    Börjesson och Bustas/

    Eller så kan LCHF-are som har extra svårt att gå ner i vikt suga i sig infon helt gratis om hur ketonmätningen hjälpt andra till ytterligare viktnedgång, typ dra ner protein och öka fettet. Inget "laboratorium" eller "finlir" alls. Right? Right.

    Svar: #26
  16. Patrik
    Är jag i ketos ? morgon värden 0.4-0,5
    värden på kvällen 1,5-3,0 har varit så i 3 veckor mäter varje dag,
  17. Maud
  18. Professor Göran
    Solblomma

    Då var det nog du som fick det sista paketet på det apoteket - men de har som sagt beställt nya så det finns hopp även för mig.

  19. Mikaele
    Att hålla på att ständigt mäta sina värden och finlira förefaller övernördigt och skrämmer nog bort " vanligt folk " snarare än det lockar. Har för egen del kommit in i detta segment via Coltings böcker och delar hans inställning i hög grad. Har aldrig varit varken diabetiker eller överviktig, är intresserad av hälsoaspekten som sådan.
    Hålla på att mäta och väga vad man stoppar i sig kan i extremfall vara befogat men åt helvete för tråkigt för en normalt hälsointresserad att hålla på med kontinuerligt.
    LCHF som rörelse tjänar inte på att bli " för svårt ".
  20. Sami
    Roligt för Jimmy att han gått ner igen :), men en sak jag verkligen undrar är hur det kommer sig att hans vikt började stiga igen, trots att han gick på lågkolhydratskost??...detta känns som en rätt viktig bit att reda ut. Nu har jag inte läst hans egna berättelse (var inne på hans sida, men orkade inte läsa igenom all text), men kan det ha funnits några andra faktorer som gjort att hans vikt sakta men säkert gick upp igen.
    Svar: #22
  21. Naturist
    Ja, kanske att han åt för mycket av det goda???
  22. Kalle
    Ja varför tror du att han gick upp i vikt igen? Hmmm... vad kan det bero på....?
    Kanske åt han fler kalorier än han förbrukade? Kan det vara så?

    Nej, men det går ju inte på den magiska Low Carb dieten. Man kan ju inte bli fet av fett, eller hur? Det behövs ju insulin för att lagra in fettet, eller hur?

    Vakna!!

    Svar: #25
  23. Sami
    Håller med dig, det börjar spåra ur lite...men samtidigt om det hjälper folk så är det ju bra. Frågan är ju dock hur ok det är om detta börjar spridas till barn och ungdommar?
    Om vuxna kan få mäta sina ketoner, varför skulle inte barn och ungdommar få göra det? (jag vet att det låter lite bisarrt), men fungerar det på överviktiga vuxna, kanske man kan hjälpa feta och överviktiga barn och ungdommar med.

    Tyvärr är det så att det som är populärt bland vuxna tenderar att sprida sig till barn och ungdommar, se bara på skönhetsideal, bantning, osv osv.
    Jag tycker att man borde vara mera tydlig och försiktig med hur man riktar sitt budskap kring detta speciellt i en blogg som denna, då säkert många ungdommar läser denna.

  24. Naturist
    Såklart att man går upp i vikt av att inta mer energi än man gör av med!! Något annat är bara flum, överreklamerat av överviktiga. Många skyller på medicin, MEN det är ju inte så att varje tablett innehåller flera tusen kalorier, utan det är hungern som ökar, och därmed intaget av energi/kalorier.
    Svar: #27
  25. Sami
    Jag har ingen aning om varför han gick upp i vikt och därför så spekulerar jag inte i detta, men jag tycker det är viktigt att man kan få en eller ev flera anledningar till detta.

    OM inte lågkolhydrat funkar och sen kanske inte heller ketonmätning, ....vad blir nästa grej??

    Det kanske dags att gå tillbaka till rötterna, "back to the roots" så att säga.

    LCHF:are hänvisar ju så stolt till urmänniskan, vad hon åt osv. Men jag kan garantera er....Hon mätte då INTE blodketoner ialla fall.

  26. Sami
    Att man ska dra ner på mängden protein är ingen nytt...och behövs definitivt ingen ketonmätning för att bevisa.
  27. JAUS
    Har du ens prövat själv? Du brukar tydligen inte ifrågasätta dogmer som alla "vet" är sanna. Vet du hur mycket flum som folk fortfarande tror på pga av gamla myter utan några som helst vetenskapliga belägg.

    Du inser inte hur okunnig du är när du försöker läxa upp andra som är betydligt mer pålästa än vad du är. Övervikt beror på hormonrubbningar (t.ex. insulin eller kortisol) som orsakas av dålig kost, stress eller mediciner som rubbar hormonbalansen i kroppen.

    Att övervikt beror på överskott av kalorier är flum. Människor är inte bilar utan biologiska varelser.

    Svar: #29
  28. JAUS
    Om han åt för mycket protein så åt han ju inte LCHF utan LCHP. Nu när han gick över till LCHF så gick han ju ner igen. Fettet ska stå för energiintaget när man äter lchf, inte protein. Man behöver bara äta tillräckligt mycket protein för att kroppen ska kunna använda det som "byggnadsmaterial". Det behövs faktiskt inte särskilt mycket protein om dagen. 1g protein per kg fettfri kroppsmassa räcker med råge.

    Jag ser inget fel i att mäta ketoner för dem som behöver göra det för att gå ner i vikt. De som går ner ändå behöver ju inte mäta.

  29. Sami
    Problematiken med hela denna fråga kring kalori in/kalori ut...är att den används framgångsrikt överallt i värdlen, i brancher som bodybuilding och fitness, och bland vanligt dödligt folk som behöver forma till kroppen.

    Att helt förkasta den terori, vilket man mångt och mycket gör in LCHF tycker jag är helt fel, eftersom den tydligen har visat sig fungera och fortfarande fungerar. Sen att den metoden inte fungerar på alla det är en annan sak.

  30. Maggan A
    Tycker detta med ketonmätning är väldigt intressant och så fort jag får råd ska införskaffas mätare och stickor. Jag har gått ner 20 kg med LCHF men nu står det still på vågen sedan ett år och det är fortfarande 10 - 15 kg kvar.

    Jag tackar ALLA som experimenterar med själva och sedan delar med sig till oss andra!

  31. Lasse P
    Tyvärr har ni i debatten missat att det finns andra saker som kan påverka fettbildning och viktuppgång, än kost.
    Nya forskningsrön tyder på att brist på osteokalcin kan frammana fetma och diabetesliknande symtom som högre blodglykos och mindre insulinproduktion.
    Observera därvidlag att det inte alltid krävs högt insulinpåslag för att drabbas av fetma eller att lägre insulinproduktion inte är samma sak som insulinresistens.
    Det kan vara så illa att diagnostiserade diabetiker i själva verket lider av osteokalcinbrist.
  32. Sol y Sombra
    Till Naturist:

    Ja, angående kalorier in-kalorier ut, så kolla Gary Taubes föreläsning Why We Get Fat. Där säger han, och mycket befogat, tycker jag: naturligtvis stämmer det att folk går upp i vikt därför att de intar fler kalorier än de gör av med. Det gäller samma sak som när en lokal fylls med folk - fler personer kom in än gick ut. Men frågan är varför fler personer kom in i lokalen, vad det var som fick dem att komma in och vad det var som fick färre att lämna lokalen. På samma sätt borde man ju fråga sig vad som får en att överäta och på så sätt inta fler kalorier än man förbrukar. Och det är INTE glupskhet och lättja, det är mer komplicerat än så. Det är då insulinet och andra hormon som leptin och grelin kommer in i bilden, det är ju de som först och främst får människor att överäta kalorier och gå upp i vikt. Och det är inget man väljer heller. Själv blev jag överviktig redan som två/treåring. Berodde det kanske på att jag var för glupsk och valde att äta för mycket och röra mig för lite? Nej, det berodde på andra saker som t.ex. att jag inte fick amma mycket och i stället fick välling och fel, kolhydratrik mat. Därför fick jag senare även PCOS. Jag måste ha varit insulinresistent redan i barndomen, jag uppvisade säkert tecken på hyperinsulinism (tidig pubertet bl.a.). Sådant beror inte på att man äter för mycket och motionerar för lite, det är mer komplicerat än så, det är hormoner som är inblandade.

  33. sten bj
    Först gick jag ned ordentligt i vikt med kraftigt förbättrad hälsa. Efter dessa (3) lyckliga LCHF- månader landade jag på en platå som jag kom ur först efter att ha läst början på Jimmy Moores nya ketonresa.... För mej räckte det med att dra ned på (kvälls-) proteinerna för att fortsätta vikt- och hälso-resan, tillbaks till som det var i början! Alltså mycket viktig information som förklarade dilemmat för dom flesta(?) av oss äldre(?) LCHF-are!

    Som jag fattar det har en "kolhydratsanpassad lever" det svårt att göra blodsocker av proteiner, men klarar detta bättre efter ett tag, dessvärre! Ofta endast på natten blir dock BS-produktionen "tillräcklig" för att blodsockret ska stiga märkbart, varefter insulinet ökar och ketonerna sjunker, vid proteinöverskott alltså! På dagen ökar förbrukningen, glukosen sjunker och ketonerna stiger, om aktiviteten ar tillräcklig.

    Att Jimmy Moore med sitt experiment visat att viktresan kan fortsättas genom ketonkontroll är det viktigase som hänt inom LCHF! Alltsa LCHF ar ingen FAD-diet utan kan fås att fungera också i långa loppet!
    Det betyder dock inte att man som LCHF-are måste mäta ketoner. De som slutar gå ned i vikt trots att de äter "strikt LCHF" har dock härigenom givits en ny öppning att justera sin kost. Har ej annu hört någon med morgon-ketoner på 2-3 som ej fortsätter förlora övervikt!

    For hjärtsjuka, som jag var eller är(?), är det naturligtvis tillräckligt befogat att mäta ketoner åtminstone ett par gånger i veckan för att se om man fortfarande är i "hälsoläge" eller ej, något som vi iallafall nu fått anledning tro ketonerna hänger kraftigt ihop med!

    Vad som fattas nu för att bättre förstå sammanhangen är bl.a ketonmätning på ett antal nya LCHF-are, från start upp till 3-6 manader. Själv känns det som om ketonerna stiger kraftigt under första veckan och sedan håller sig höga under 1-3 månader varefter de sjunker, om proteinintaget inte hålls ned tillräckligt.
    .

  34. L
    Tränar du något numera Doc. Om man minskar proteinet för att hamna i optimal ketos är inte risken att det är muskler man bränner ?
  35. Professor Göran
    Jag tycker det här är så roligt!

    Massa "vanliga människor" runt om i världen sätter nu igång med att studera vad som händer med sina blodsocker och ketonvärden och samtidigt studera sina viktkurvor när de förändrar sina matvanor. Dessutom rapporteras detta på internet.

    För mig är detta "vetenskapliga experiment"! Man försöker helt enkelt hitta och förstå orsakssammanhang!

    Samtidigt verkar den officiella "medicinska vetenskapen", som i stort sett befinner sig i händerna på läkemedelsbolagen, vara nästan fullständigt ointresserade av den här typen av experiment.

    Är inte detta väldigt intressant?

  36. Erik E
    Jag har inte varit in på hans blogg speciellt ofta men då jag har varit det har jag fått intrycket av att Moore varit väldigt förtjust i allsköns lowcarbprodukter som pasta, chips, bröd och kakor. Onyttiga substitutprodukter och snacks som bara är lowcarb i den mening att de innehåller aningen mindre kolhydrater än deras "riktiga" motsvarigheter.
    Svar: #38
  37. Jeanette H-H
    Klart man kan gå upp på low-carb. Jag kan med lätthet gå upp 5 kg eller ner 5 kg beroende på hur mycket kolhydrater jag äter. Ändå är det frågan om så låga mängder att det ännu är lågkolhydratskost. Om jag ofta äter riktig mörk choklad eller ökar intag av turkisk jogurt, börjar dricka ett glas surmjölk ibland och äter lite säsongsfrukt. Då går jag direkt upp. Just nu är jag lite inne i en sån fas. Lagade äppelpaj på kokos mandel nötter kokosolja och smör igår. Inget socker. Vaniljpulver (äkta) och kanel förstås. Åt med vispad grädde. Men redan så mycket äppel är många kolhydrater.
  38. Maud
    Förstår inte hur du kunde läsa dig till det. Om det är produkter som annonseras på hans blogg så är det ju sponsorer. Men jag tycker du och andra verkar helt ha missat hans fantastiska podcasts speciellt ask the expert: Eftersom majoriteten av svenskar anser sig vara flytande på engelska så borde inte vara några problem med att hänga med. 🙂
  39. Kul! Grattis till honom!
  40. rosine torp
    Jag undrar om kostdoktorn kan säga något om vad de olika färgerna som Ketonixen sport lyser i motsvarar jämfört med blodmätning där man får ett värde på mmol/L. Du skriver ju så här på ett annat ställe:
    Under 0,5 mmol/L räknas inte som ketos. Här har du långt ifrån maximal fettförbränning.
    Mellan 0,5-1,5 mmol/L räknas som begynnande ketos. Du får bra men inte maximal effekt på vikten.
    Runt 1,5 – 3 mmol/L kallas optimal ketos och rekommenderas för maximal viktminskning.
    Värden på över 3 mmol/L är erfarenhetsmässigt onödigt, det vill säga ger varken bättre eller sämre vikteffekt än att ligga mellan 1,5 – 3. Högre värden kan ibland också tyda på att du inte får i dig tillräckligt med mat. Hos typ 1-diabetiker kan det bero på svår insulinbrist, se nedan.
    Jag har provat Ketonix sport en gång på kvällen och blåste då fyra (av 10) gula blinkningar. Skulle det möjligen kunna motsvara ca. 1,0 tro?

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg