Så slutar du med socker

jonsson

Kämpar du med att sluta med socker? Är det svårt? Då är denna videokurs för dig.

Denna nya del handlar om hur man slutar med socker. Kanske tänker du att det är enkelt – bara gör det. Men då är du inte beroende och vet inte vad det innebär.

Att sluta med socker kan vara lika svårt som att sluta med alkohol eller rökning. Kanske i vissa avseenden ännu svårare.

Titta på alla delarna av serien på våra medlemssidor – gratismånad tillgänglig – eller börja med att se den första delen, som är gratis för alla.

Medlemskap är gratis att testa en månad tillsammans med fler videokurser, intervjuer, frågor och svar, filmer, med mera.

Fortsättning på sockerberoendekursen

Det finns fyra delar till + två intervjuer på medlemssidorna och mer kommer. Notera att det finns svensk undertext till videorna.

 
fungfungjonsson

jonssonjonssonBitten

Bitten2

 

2 kommentarer

  1. Åsa
    OT men nu finns filmen "Fed up" gratis på youtube
    http://youtu.be/Y647tNm8nTI
  2. Fd matmissbrukare
    Du har tidigare bett om personliga berättelser om bättre hälsa och även om de förändringar som gjorde mig sund, frisk och utan sug inte helt var LCHF kost (utan mer stenåldersinspirerad med betydligt mer fett än livsmedelsverket rekommenderar) vill jag dela med mig, för att visa att det finns fler vägar.

    Sedan barnsben har jag haft problem med hetsätning och socker har varit min största trigger. Efter ett antal ofrivilliga kräkningar i samband med hetsandet började jag spy frivilligt på lågstadiet (bättre än ofrivilligt liksom) och när åren gick utvecklade jag ätstörningar. Hetsätningen har alltid varit ett problem och diagnosen har varierat efter vikt (anorexi typ 2/bulimi). Julen 2013 var vikten nere på 38kg och fysiskt mådde jag ganska uppenbart väldigt dåligt. Idag är jag 27år, väger 59kg till min 160cm och känner mig pigg, stark och frisk, Suget efter socker är ett minne blott!

    Det jag äter är mycket fisk, ägg, järnrika livsmedel som kött, blodpudding etc, ofta stekt mat med smör, kokosolja, grädde, kvarg, ost, grönsaker, popcorn med örtsalt etc. Men också pasta och bröd ibland och på helgen unnar jag mig öl osv. Godis äter jag de få gånger suget som dyker upp, vilket kanske är en gång i månaden. Jag undviker (men utesluter inte helt, bjuds det - äter jag) margariner och omgea 6 rika fetter som solrosolja, glutamat/jästextrakt och andra smakförstärkare liksom hel/halvfabrikat.

    Mitt hetssug och sockersug försvan när min kropp mådde bra; när undernäring och brister var borta. etc. Nu när jag ALDRIG går hungrig längre stunder, äter redigt med mättat fett och omega 6 och överlag väljer att äta näringsrika livsmedel är suget, smaken och aptiten för sött borta! Just därför har jag svårt att helt köpa sockerberoende, för ett beroende försvinner inte av att näringsstatus blir bättre. Sockermissbruk ja, men inte beroende. Ett beroende kan aldrig botas, men sockersuget kan göra det med bra mat och en sund kropp!

up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av