SLV: ”Fett hotar folkhälsan”

”Ovetenskapliga råd om fet kost hotar folkhälsan”. Debattartikel från Livsmedelsverket, i Expressen idag. Rolig läsning - verkar inte tonen bli desperatare för varje vecka?
”Ovetenskapliga råd om fet kost hotar folkhälsan”
Råden om en kolhydratfattig men fettrik kost oroar, eftersom de långsiktiga hälsoeffekterna är okända. Att förorda mer mättat fett är direkt oansvarigt när fler än nio av tio vetenskapliga studier visar att livsmedel rika på mättat fett kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom och/eller cancer. Allmänläkaren Annika Dahlqvist och författaren Per Wikholm hävdar att Livsmedelsverkets kostråd är ovetenskapliga i en debattartikel i Expressen.
I själva verket ligger tusentals vetenskapliga studier till grund för kostråden. Faktaunderlaget revideras regelbundet av en stor grupp experter från universitet och myndigheter i samtliga nordiska länder.
Den kolhydratfattiga kost med högt fettinnehåll som debattörerna förordar kan – i likhet med många andra dieter – kortsiktigt leda till viktminskning, men de långsiktiga hälsoeffekterna är okända.
Vetenskapen ger belägg för att vissa typer av kolhydrater är hälsosamma och andra inte. Det gäller även olika typer av fetter. Debattörerna efterlyser mer mättat fett i kosten trots att fler än nio av tio vetenskapliga studier visar att livsmedel som är rika på mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och/eller cancer.
Vi vädjar till personer inom hälso- och sjukvården och andra med möjlighet att få stort genomslag: avvisa inte dominerande vetenskapliga slutsatser med hänvisning till ett fåtal studier och personliga erfarenheter! På livsmedelsverkets webbplats finns kostråd som vilar på vetenskaplig grund.
Inger Andersson
Generaldirektör livsmedelsverket
Ulf Bohman
Chef nutritionsavdelningen livsmedelsverket
Kommentar
Det är mycket prat om hur många ”tusentals” studier de baserar sina råd på. Men ändå finns inte en enda studie av god kvalitet som visat någon hälsoförbättring av att äta mindre naturligt fett. Mättat eller inte.
Det är vad som desperat behövs, Livsmedelsverket. En (1) studie som verkligen stöder vad ni påstår.
Inte en lista på ”tusentals” studier – mest observationsstudier och annat smått och gott. Av vilka ni påstår att en majoritet pekar åt ett visst håll. Sådana studier är så osäkra att de kan säga lite vad som helst, beroende på vem som tolkar dem. De kan aldrig bevisa en teori.
Och vetenskap handlar om vad som kan bevisas. Inte om vem som fått mest handuppräckning på möten.
Lästips åt Livsmedelsverket
Läkartidningen:
Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?
(Stor artikel från december 2007 av professor Göran Berglund med flera. Man går igenom de största och viktigaste studierna på området. Konklusionen blir att gällande fettsnåla kostråd i ljuset av nuvarande kunskap helt enkelt inte har vetenskaplig grund, utan behöver revideras.
Det har kommit många fler liknande artiklar både före och efter den)
Kommentarer i Expressen
Livsmedelsverket kanske borde läsa kommentarerna till sin debattartikel också. Av de 26 som hittills dykt upp att döma ser det ut som att ”folkets stöd” i frågan lyser med sin frånvaro. Inte en enda kommentar stöder dem, noll.
Noll är också antalet studier som bevisat hälsofördelar av minskad andel naturligt (mättat) fett i maten.
Debattens början
Dahlqvist/Wikholm: Livsmedelsverket vägrar inse fakta
Debattartikel i Expressen 081128.

Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2 3




