Nyheter

Recension av 5:2-dieten: Periodisk fasta möter fettsnål kalorifixering

5:2

Är årets hetaste diettrend 5:2 en bra idé? Kan den kombineras med LCHF? Är boken värd att läsa?

Här är min recension och svar på några vanliga frågor.

Bokens budskap sammanfattas fint på omslaget: Ät jättelite mat två dagar i veckan. Då blir du smalare, sannolikt friskare och möjligen lever du också längre. Det är inget komplicerat budskap, så hur kan det fylla en hel bok?

Svaret är: det gör det inte.

Bantad bantarbok

Boken 5:2 går extremt snabbt att läsa, jag gjorde det på en flygresa. Huvudtexten är bara 100 små sidor lång!

För att inte boken ska kännas för futtig i handen är den utfylld med 20 sidor kaloritabeller i slutet, samt ett kapitel som enbart innehåller glada mejl och twitterinlägg från personer som testat 5:2.

Men varför komplicera något som är enkelt? 5:2 är den enklaste dieten någonsin. Den kan sammanfattas så här:

Ät vad du vill 5 dagar i veckan. De övriga två dagarna, exempelvis måndag och torsdag, äter du bara 500 kalorier (för kvinnor) eller 600 kalorier (män).

Nu behöver du inte ens läsa boken för att kunna testa själv.

Sifferdieterna 5:2 och 16:8

Detta må vara den hittills absolut populäraste varianten av periodisk fasta, men det finns många tidigare alternativ.

En annan vanlig variant är 16:8 – ät bara under 8 timmar av dygnet och fasta sedan i 16 timmar i sträck (inklusive sömnen).

Poängen med periodisk fasta

Finessen med periodisk fasta är att få fördelarna av långvarig kaloribegränsning (smalare, friskare och kanske längre liv) utan dess biverkningar: ständig hunger, svaghet eller trötthet.

Effekten av periodisk fasta liknar också effekten av kolhydratrestriktion (som LCHF). Blodsockret sjunker, det fettlagrande hormonet insulin minskar och man förbränner mer kroppsfett. Dessutom minskar tillväxthormon som IGF-1, vilket kanske minskar risken för cancer och potentiellt förlänger livet.

Dessa effekter kan förstärkas ytterligare genom att kombinera lågkolhydratkost och periodisk fasta. Exempelvis genom att äta sig mätt på LCHF till vardags och ibland fasta – förslagsvis á la 5:2 eller 16:8. Eller ännu enklare: genom att ibland hoppa över en måltid när man känner för det!

LCHF inte bara förstärker effekten av periodisk fasta. Dessutom gör LCHF det lättare att fasta en tid eftersom man normalt redan går på fettdrift och har minskad hunger och därmed minskat behov av täta måltider.

Dr Michael Mosley

Huvudförfattare till boken 5:2 är den brittiska läkaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley. Han gjorde ett uppmärksammat TV-program på BBC om halvfasta, Eat Fast and Live Longer, som sändes i augusti 2012 till stor uppståndelse. Sen fick han extremt snabbt ett bokkontrakt.

Programmet sändes i Sverige på Vetenskapens Värld under mars 2013 och blev även här omtalat.

Mosley står bakom den första halvan av boken – som i princip sammanfattar hans expertintervjuer och självexperiment med fasta under TV-dokumentären. Spännande skrivet om ett högintressant område!

Bland annat sprider nu succéboken 5:2 (sid 43-45) kunskapen att kolhydratrik mat höjer blodsockret och hormonet insulin som lagrar fett. Boken säger det rakt ut:

Insulin gör oss feta. Höga nivåer leder till ökad fettinlagring, låga nivåer till att fettlagren töms.

Tack för det Mosley!

Mimi Spencer

Den andra delen av boken, av journalisten Mimi Spencer, innehåller mer praktiska tips och råd om fastedagarna. Denna del är som en mycket konventionell GI-bok och aningen fettskrämd. Den är också orealistiskt positiv till antioxidanter. Det är kort sagt som om en svensk GI-guru – låt oss bara kalla honom P. – hade skrivit avsnittet.

På det stora hela är dock bokens andra halva OK och innehåller gott om kloka tips för den som vill sätta igång med periodisk fasta.

Sammanfattning

Boken 5:2 är för de flesta svenskar den första introduktionen till periodisk fasta. Det fungerar bra för många. För personer som framgångsrikt äter LCHF men ändå har svårt att bli av med de sista 5-10 kilona så verkar tillägg av periodisk fasta ofta kunna vara lösningen.

Jag vill dock avråda från periodisk fasta för personer med tidigare ätstörningar eller sockerberoende (risk för återfall) samt för personer som tränar hårt och länge nästan varje dag (risk för överträning och skador).

Boken 5:2 är en snabb- och lättläst introduktion i ämnet periodisk fasta. Den innehåller allt man behöver veta. Personligen är jag dock mer förtjust i fastevarianter som inte kräver artificiell kaloriräkning, exempelvis 16:8. Men det kan vara en smaksak.

Vill du läsa boken?

Vill du läsa boken själv? Just nu är det rabatterat pris på boken på nätbokhandeln Bokus: 152:- (169:-).

Vill du vinna boken gratis? Prenumerera då på mitt veckovisa nyhetsbrev, så är du med i utlottningen av ett ex. Vinnaren får även traditionsenligt ett signerat inbundet ex av Matrevolutionen. Anmäl dig sekundsnabbt:


Om tävlingen

Är du redan prenumerant är du automatiskt med i lottningen. Vinnaren dras inom några dagar.

Har du provat?

Har du provat 5:2 eller andra varianter av periodisk fasta? Hur fungerade det för dig? Berätta i kommentarerna.

Har du läst boken 5:2? Vad tyckte du?

Mer

Utan frukost äter man MINDRE, inte mer

Är det livsfarligt att hoppa över frukosten?

Om intermittent fasta i SvD

Fantastisk video om socker och fetmaepidemin!

Vad händer om du äter 5 800 kalorier LCHF-kost varje dag?

Recension: LCHF för varaktig viktminskning

En kalori är inte en kalori

Jacob Gudiol: En kalori är en kalori men…

Varför blint kaloritroende är hjärntvättade

 

117 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Ann Kristin
    För många som äter lchf blir det helt omöjligt att inte falla in i 16/8, eftersom man blir grymt mätt på 150 g fett per dag...så jag behöver inte boken. Men det finns folk till allt. Lycka till 😉
    Läs vidare →
  2. Bertil Lind
    Och hur har du det själv då?
    Ung, smal, frisk, stark, tränar flitigt eller hänger mest framför datorn och letar efter något att hacka på?
    Läs vidare →
1 2 3

Alla kommentarer

  1. Mattias
    Delar Beatrice uppfattning. Det funkar nog inte så bra med LCHF kost fastedagar om man vill äta enligt 5:2. En msk olja innehåller tex drygt 130 kcal. Det är nog snarare low carb och low fat som är att föredra fastedagar. Om man fastar enligt 16:8 är det förstås en helt annan sak. Verkar vara många som äter LCHF-kost som omedvetet fastat enligt 16:8. Det kanske är en bidragande orsak till den goda effekt som många upplever att LCHF ger?
  2. Alex
    Jag började med 5:2 i december förra året, eftersom jag inte fungerar på LCHF och kaloriräkning är såpass tråkigt att jag inte vill göra det hela tiden. Jag vet att många tycker att det handlar om "frossa" i fem dagar, men jag betraktar det mer som att slippa räkna kalorier eller anpassa min mat. Jag åt hyggligt näringsriktigt redan innan, om man undantar för en tendens att inte kunna säga nej när folk bjuder på kakor. =)

    En av de stora bonusarna för mig med 5:2 är att mitt sockersug i stort sett försvann; det inte fick plats något sötat på fastedagarna och dagen efter var jag inte alls lika pigg på socker.

  3. Lisa
    Först och främst tack för en riktigt innehållsrik sida! 🙂
    Jag har testat 5:2 dieten ett tag och det har hjälpt mig att gå ner både i vikt och det har även fått mig att må mycket bättre. Jag tyckte att Michael Mosleys bok var bra men fann att ingredienserna i recepten och menyerna var i vissa fall svåra att få tag på hos min lokala matbutik samt att i många fall är det knappt recept utan endast ingredienser som ska ätas tillsammans. Det saknas även tips på hur du ska göra när du inte fastar och vad för mat du ska laga till resten av din familj (som inte följer dieten) vid en fastedag.
    Det var därför jag skapade http://5-2dietenrecept.se/ för att hjälpa 5:2are med det som boken saknar!
  4. Brita
    LCHF - Jag har haft en hjärtinfarkt för 7 år sedan, orsak högt kolesterol och stress, vägde då 73 kg. 168 lång. Medicinerar med simvastatin 80 mg. per dag . Svårt att hålla vikten under 70 kg, testade LCHF 10 veckor, bukfettet försvann efter 2 veckor viktminskning 5 kg. till 66 kg. Kollade kolesterolet på VC ,tolalkolester fördubblats till 8,5 det onda ökat till 5,38. Tyvärr passade inte LCHF mig. Men jag tar till mig vissa delar som passar mig och fungerar bra - avhåller mig från sött, vitt bröd, pasta, ris och potatis. 3 månader senare vikt 68 kg. kolesterolet på normalvärd.
    Svar: #105, #111
  5. Ann Kristin
    Totalkolesterol är inget bra värde. Har du fått apokvoten?
  6. Christina
    Jag provade 5:2 metoden i 3 månader, maj-juli och min mens försvann. Jag har vanligtvis väldigt riklig mens, så jag märkte först att min mens var mindre, andra mensblödningen kom redan efter 14 dagar (då jag skulle haft ägglossning) och sen kom ingen blödning på 2 månader. När mensen uteblev andra gången förstod jag att jag drabbats av nån hormonrubbning pga fastan, så jag slutade och åt vanligt (vilket för mig är en högfettsdiet helt utan ris, pasta, bröd, men med rotfrukter ibland och efter 2veckorkände jag att ägglossningen funkade och 2veckor efter det igen fick jag mens. Den var väldigt kraftig och varade i 21 dagar (!), inkluderat de dagar så det var mycket lite blödning.

    Då jag haft mens var 28e dag sen jag var 11, och den aldrig slirat blev jag rätt skakad av detta. T o m när jag har fött mina 3 barn har min mens kommit exakt 28 dagar efter att bebisen fötts, så detta sa mig att min kropp inte alls tålde denna behandlig och när jag kollade 5:2 forumet i England var det flera där som fått utebliven eller rubbad menscykel, men man hör väldigt lite om det i rapporter ang. dieten.

  7. Johan
    Testade 5:2-dieten och tappade snabbt 5 onödiga kilon, men till priset av dålig koncentration och humör på fastedagarna. Har nu modifierat till 1000-1200 kcal på "fastedagarna". Om det ger de övriga hälsofördelarna bortsett från viktminskning vet jag inte, men vikten kryper sakta nedåt och jag mår bra 7 dagar i stället för 5.
    Den kategoriska kalorirestriktionen 500/600 med kön som enda parameter känns direkt enfaldig. Ålder, aktivitet, storlek etc måste påverka även "fastedagarna".

    Jag tror att man många gånger snöar in för hårt på dieter, och följer dem för strikt och sedan tröttnar. Gillar man inte tanken på "riktig" lchf eller 5:2, varför inte bara ta ett par steg åt det hållet? Plocka bort de sämsta och onödigaste kolhydraterna (socker), öka på naturligt fett, ta 2 dagar i veckan då du äter lite mindre men ändå tillräckligt för att funka. Jag tror att det räcker långt för de flesta.

  8. Svampodlaren
    Jag har ätit LCHF sedan 2008 och fördelar numera mitt matintag över dygnet så här: dricker LCHF-te (te med smör och coccosfett) till frukost kl 07, äter lunch vid kl 13 och middag vid kl 19. Vissa menar att detta skulle vara en variant av 16:8, eftersom jag bara dricker till frukost. Men blir det verkligen så när jag har fett i te:et på morgonen och inte bara dricker "rent" te?

    Frågar du mig, ja det bryter fastan.
    Frågan är kanske mer: spelar det någon roll om du får en sifferkombination att visa upp vid sidan av din bokstavskombination? Fungerar det för dig och du mår bra är det bara att fortsätta. Upplever du ingen förändring av energin kanske du ska hitta en annan "kopp med te"?

  9. Svampodlaren

    Doc: Hur kom du fram till att avråda intermittent fasta för den som tränar hårt nästan varje dag? Finns det några referenser eller någon annan som håller med dig som för ett längre resonemang?

    Jag har inga referenser på rak arm. Det rådet är med tanke på att de som tränar maximalt hårt och mycket lär behöva all näringstillförsel de kan få för att ge maximala möjligheter för muskulatur m.m. att hinna repareras/öka i storlek. Om man fastar lär underhållet minska och öka risken för överträning.Med "tränar hårt nästan varje dag" menar jag alltså i första hand personer som redan ligger på gränsen för hur mycket man kan träna utan skador/överträning. Elitträning.

    Är inte en av teserna bakom LCHF följande (förenklat):
    1. Fasta = Massa HGH = Massa återhämtning
    2. Få i dig aminosyror och fetter så du har byggmaterial

    Skulle vara intressant att få höra ett utlåtande om Mauro G Di Pasquales "Aminoacids and proteins for the athlete: the anabolic edge" då han behandlar "LCHF" för atleter i den.

  10. AdamH
    Har över ett halvårs tid blandat "fri ätning", LCHF, periodsvis fasta och fasta+LCHF med framgång.
    Sedan mitten av juli har jag tämligen enkelt gått ner 10-12 trivsel kilon och är nu på normal 24-25 BMI utan att haft möjlighet till annan träning än en löprunde på 30-45minuter i veckan.

    Jag upplever kombinationen av LCHF och fasta som väldigt vällyckad då LCHF-kosten håller mig mätt över längre tid.
    I alla praktiska hänseenden fastar jag fram till en sen lunch 12-13 som oftast blir strikt LCHF och sen middag med familjen 17-18 och nåt litet efter det.

    Helgerna har jag hållit ganska fria och sen vid behov regulerat mig med 24-36h fasta efter speciellt osunda helger.

    Enda problemet är om helgerna glidit ut för mycket med socker och gluten då är humöret något ostabilt sista timmarna av den längre fasteperioden, något som dock är helt självskapat.

  11. Daniel Högberg
    Ok, men vad låg det GODA kolesterolet på då?
  12. NA
    Hej! Jag har personligen testat denna typ av periodisk fasta i snart 6 veckor (inte så långtid kan tyckas) och tycker att det fungerar utmärkt att kombinera med ett aktivt liv och ett "vanligt" jobb. Jag gissar att de flesta som är intresserade av detta är det av viktminskningsskäl (fast det är så klart bara min gissning). För min del har jag tappat cirka 3 kilo på 6 veckor. Så som med allt annat så är detta inte en quick-fix utan du måste vara långsiktig! MVH N.A. @ http://www.eatstopeat.se/
  13. Kim
    Har börjat med 5.2 men äter inget mellan 17:00 och 17:00 dagen efter.. Meningen med fasta är väll att inte äta men överallt läser jag om att 600 kalorier ska det vara.... Måste man verkligen det? Finns det någon som gör som jag? alltså inget att äta på fastedagarna...
  14. Gunilla
    Jag har ätit en kolhydratreducerad kost i över ett år. Jag har återgått till riktiga råvaror som smör istället för lättmargarin osv, men inte höjt mängden fett nämnvärt. Däremot är kolhydraterna betydligt färre, och kött, fågel och fisk av hög kvalitet. Jag håller mig mätt mycket längre på en sådan kost, och mår allmänt bättre.
    Sedan i september har jag kombinerat den kosthållningen med 5:2, eftersom kilona envist hängde kvar. Jag kör enbart flytande föda under fastedagarna: Yoghurt, teer och soppor. Det är betydligt enklare än att försöka hitta på maträtter med lite kalorier i. På det här halvåret har jag gått ner drygt 8 kg, och även om jag gör uppehåll med fastedagarna t.ex. under en resa, så går jag inte upp direkt igen som jag gjorde på den tiden jag kaloribantade. Det här är en perfekt kombination för mig som har passerat 60-strecket.
  15. Marianne
    Jag har ätit LCHF i cirka fem år. Förbättrade blodvärden, slapp blodtrycksmedicin och gick ner i vikt. Sen har jag inte orkat vara så strikt och gått upp en del i vikt men värdena har hållit sig bra. Funderar på 5:2-metoden för att se om jag kan gå ner mer i vikt och behålla de goda värden jag har. Ärm 74 år och tror metoden kan vara bra som motmedel mot åldrandet. Men jag tycker inte riktigt om boken därför att den är så insnöad på kalorier. Jag kan inte tänka mig att börja äta på det sättet igen. Skulle vilja kombinera LCHF med 5:2 men får nog leta vidare för att hitta råd om saken.
  16. Kicki
    Christina, tack för de du skrev och berättade om. Det är precis detta jag undrade över, om det var någon mer som "förlorat " mensen när de äter 5:2. Har hållit på sedan aug-14 och märkt att den blivit mindre/ kortare för varje gång, för att nu i dec utebliva helt. Tar nu ett uppehåll för att se om allt ordnar upp sig igen..
  17. Malin
    Inte en speciellt djupgående bok och som du säger, alldeles för få sidor. :/

    Innan jag hittade hit så läste jag om olika dieter på http://www.periodisk-fasta.com/ och jag tänkte att det hade uppskattad idé bland flera läsare om ni skulle kunna göra någon liknande guide till alla de olika dieterna som finns. Förstår om det blir för mycket jobb. Men ni skriver så bra att man verkligen förstår allting. 🙂

1 2 3

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg