Potatismos, förr:
Potatis, mjölk, smör, salt, peppar.
Potatismos, nu:
Vatten, potatismos (potatisflingor (potatis, stabiliseringsmedel (E 450), antioxidationsmedel (E 223, askorbylpalmitat)), kryddextrakt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), skummjölkspulver, salt, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, mjölksocker, förtjockningsmedel (kalciumalginat, xantangummi), stabiliseringsmedel (E 339), mjölkprotein, maltodextrin, klumpförebyggande medel (E 340), socker, arom (bl a selleri)), flytande margarin (vegetabilisk olja, vatten, vassle, salt, emulgeringsmedel (härdad vegetabilisk olja, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra)).
Ovanstående är bara ett litet exempel på vad Sodexo serverar barn, gamla och sjuka i Sverige. Är det verkligen mat?
Orsaken är såklart att det är billigt att tillverka liknande fuskmat. Som ni ser är största ingrediensen något som inte hör dit: ”vatten”. Vatten är billigt, minst sagt. Sen döljer man utspädningen genom att tillsätta diverse förtjockningsmedel och emulgeringsmedel (tvättmedel). Och byter mjölken och smöret mot billigare industriingredienser.
Sodexo tjänar pengar på att servera billigast möjliga skräpmat till personer som inte har något val, som inte har något annat att äta, barn, gamla och sjuka. Hur etiskt är det?






















240




















70 kommentarer
Nä, ingen här tycker nog det...
Såg glimtar av Kniven mot strupen igår.. ett gästgiveri eller "finare" krog som serverade pulvermos... och förpanerad fisk...haha grattis!!!
Synes ikke man skal kalle det potatismosets utvikling, men potatismosets invikling....
Skrämmande.....Fruktansvärt....
Inte konstigt att så många har olika allergier, problem med magen, diabetes mm mm
Hoppas att det snart sker en förändring...
nenna31
Vi har sodexo i vår personalmatsal... den kallas populärt för svinstian...
Kan man tjäna mer på en komplex vara än en enkel så är det klart företaget väljer den första. Sen att det bara är rent skräp är en annan sak. Finns det en efterfrågan så finns det också oftast någon som förser marknaden. De som är mest att klandra är de som köper det, skulle ingen köpa så skulle produkten säkerligen inte finnas.
Sodexo skulle inte få leverera någonting om inte våra folkvalda bestämde att det är detta vi ska servera våra barn, sjuka och gamla.
Mitt hemlagade potatismos inehåller c:a 75% vatten, tycker att det blir lite väl torrt annars...
#7 För lite smör?
Att det är deklarerat att största mängden är vatten betyder ju inte att det är utblandat. Det beror antagligen också på hur man är tvungen att deklarera på.
Är det ingredienser man deklarerar då håller jag med om att det är rena bluffen.
Sen innehåller det ju tveklöst en massa andra tillsatser vilket är rena skräpet, det håller jag med om.
Och att våra barn & gamla tvingas äta detta är pga lagar reglera offentliga verksamheters upphandlingar. De är tvungna (såvitt jag vet) att handla från de som enligt offert erbjuder det billigaste alternativet.
Så även politiker är bakbundna till stor del :/
Maten har beställts av våra folkvalda politiker och skall därför INTE ifrågasättas.
"Och att våra barn & gamla tvingas äta detta "
Det är ingen som tvingar dem alls.
Potatismos, förr:
Potatis, mjölk, smör, salt, peppar.
Potatismos, nu:
Potatis, grädde, mjölk, smör, salt, peppar. Också en klick smör till
Frågan är väl ändå om inte livsmedelsverket skulle rekomendera sodexo:s variant då den har en mer fördelaktig fettsammansättning????
Och vad gäller tillsatser har vi väl lärt oss att de är så säkra att man inte ens behöver forska på deras hälsoeffekter.
Säkrare än mat.
Så det så
Jag gillar ju, och äter, potatis, men pulvermos vägrade jag äta redan när jag var liten - det smakade liksom "kemiskt" och äckligt. Potatismos för mig ska innehålla grädde och inte allt för mkt smör när man lagar det, men när man lägger upp en klick på tallriken så gör man en grop i mitten och slänger på en redig smörklick som får smälta in. Så bakar man runt det med gaffeln så allt blir mättat med smör och smöret rinner ut lite på sidorna. LCHF, blir det ju rakt inte, men gött MCMF
. Ibland kan jag gilla rolig kryddning, men oftast föredrar jag väldigt lite salt och peppar och inget mer i kryddväg, för jag uppskattar smaken i basråvarorna - potatis ska smaka potatis, gärna med en lite "jordig" smak.
Nej, det är definitivt inte mat. Se till att aldrig bli sjuk!
Sodhexo figurerar ju i Super Size me också.
De matar USAs skolbarn, med känt resultat.
#9 Det är också våra folkvalda som bestämmer vad det står i reglerna.
#11 Om valet står emellan att äta dålig mat och att inte få någon mat alls tycker i alla fall jag att det är tvingande.
Jaus og andre:
Jeg har spist svært lite poteter de siste årene, men den er interessant å se hvordan poteter brukes i Jan Kwasniewskies kosthold - med masse deilig fett. Det er den totale mengde karbohydrater som teller. Det passer å minne om den lille filmen få har sett forrige gang
jeg la ved linken.
Dette er ekte høyfett!
http://video.filmpraksis.no/optimalernaring.html
Finns så vitt jag vet möjlighet att ställa högre krav på kvalitet och inte bara välja det billigast. Däremot får man inte köpa likvärdiga produkter dyrare (vilket är bra).
Smör i potatismoset är väl egentlingen direkt olämpligt? Fett i alla dess former tillsammans med socker/stärkelse är usch, men de e ju såååå gott
Sodexos "mat" och liknande oaptitliga kolhydrat- och tillsatssörjor gör att våra gamla och sjuka går en för tidig död till mötes.
Gräddas fortfarande tunna pannkakor på en fabrik i England och körs sedan med långtradare till Sverige,norrland tror jag det var,där det då värms upp i skolmatsalar osv. För det blev så billigt att göra på det viset.
De äldre själva har inget val, det är kommunerna ute i landet som bestämmer åt dem. Om de bor på äldrebonde ingår ofta 1 företag och på vissa ställen får man inte välja bort den upphandlade maten. I detta fallet så säger jag bara, ställ er upp för vi blir alla gamla!
Det finns ingen lag som stoppar detta till barnen, våra sjuka och äldre ännu....
Därför försöker Matupproret nu med hjälp av ett Parti i Riksdagen ( som förbarmat sig över min ilska i ärendet) att införa Lex Sparring, maten i den offentliga miljön. Alla dessa grupper står utan konsument rätt, det är kommunerna som skall se till att maten analyseras och det sker ej förutom i Norrköping.. första gången en analys blir offentlig. Värderna ( för låga) 7 av 10 mulitsjuka äldre lider av undernäring idag, de svältes sakta men säkert ihjäl jag har flera uppgifter om att vissa väger 37 kilo i Dalarna, på Öland i Stockholm.... Det kommer matupproret ALDRIG att acceptera! Vi är idag över 85 000 st som kämpar över att detta ofog skall korrigeras!
Kontakt har tagits med Socialstyrelsens General Direktör och i onsdags ringde han upp. Dessa äldre är utsatta, utelämnade och vissa är dementa, tala om för mig vilket val de har? De får inte ens gå ut vilken mat kan de välja på?
Maten skall lagas från grunden på bra råvaror det möter inga hinder i LOU däremot är det kunskapen om lagen om offenligupphandling som fattas, hur ställer man frågan när man sitter med inköpen? bryr man sig eller har man kunskap om just matlagning?
Titta själva vad innehåller dessa hel och halvfabrikat som står på menyn?
Näring? matglädje? hälsa?
och våra barn... vilken start får de?
Jag har också listan, Nu är det dax att börja forska på coctail effekten. Hur många blir inte sjuka och hur mycket kostar inte det samhället? vilken typ av sjukdom kan man får av dessa innehåll?
Så nu har jag skällt ur mig lite, jag har hur mycket information om detta som helst!
Detta är våra föräldrar vi pratar om vår mormor och morfar. Börja fråga och smaka på maten de får! Även i skolan, ni har all rätt att göra det, då har ni också referenser att
gå tillbaka till. STÄLL KRAV!
Det är val år i år! Att skylla på LOU funkar inte längre, det handlar om kunskap om LOU!
Jag jobbar vidare för att införa Lex Sparring, hjälp mig gära att hjälpa våra barn, sjuka och äldre att få god mat lagad med omsorg!
http://www.camillasmatuppror.se
Hasse S
ja pannkaks fabriken ligger även i Tyskland där är det populärt att köpa dessa tunnisar ifrån, man flyger in dem, miljövänligt och bra istället för att vända sig om och titta på vad har vi närmare.. Ludvika KRAV pannkakor, och se på tusen de är billigare också....
22 kr kilot för Laggens krav pannkakor och 28 för de "konventionella" flygsjuka pannkakorna...........
Märkligt så det billigare är inte billigare. och det billigare alternativet innehåller mera NÄRING
Om man som äldre får i sig för lite näring varje dag i vi säger 2 års tid, några läkare här som kan berätta vilka symtom man får som svagt högt medicinerad äldre med diabetes tex och hjärtbesvär och en demens kanske..
om den där lådan inte innehåller 30% av daglist näringsinnehåll utan vi säger 15% och så delar de på 15% för maten är dyr så många har inte råd med en låda varje dag då är vi uppe i 7,5 % näringsintag /dag för en äldre multisjuk person, vad blir konsekvensken då ( och alla dessa kemiska ämnen tillsammans med medicineringen måste också räknas in) jag vet att några av er är läkare och forskare här: hjälp mig
med ett troligt senario, jag tror att man måste skriva ner det så att man förstår vad som försegår.
Äldre är i beroendeställning VI måste hjälpa dem!
Skulle vara betydligt ärligare om de bytte ut namnet "Potatismos" mot namnet på en av ingredienserna: "förtjockningsmedel"!
Här finns resten av Sodexhos maträtter..., klicka på pdf-länkarna.
Ingrediensförteckning:
http://extranet.sodexo.se/sv/Sites2/tradition/Vardboende2/Stockholm3/...
Camilla:
Klart att det kan bli billigare även om det är dyrare. Att servera mat för 28 kr/kg i 3 år eller 22 kr/kg i 5 år. Redan matkontot går totalt plus, och räknar man in husrum och omvårdnad så är det en jätte-"investering" att betala extra för sämre mat. Detta låter ju sjukt cyniskt, men ibland undrar man nästan om det är så de räknar. Jag tror verkligen inte så, men å andra sidan är det svårt att finna andra förklaringar!?
Spara ner pdf-filerna på er egen dator. Sodexho tar nog bort dem från webben?

Maten kostar inte sällan ca 3000 - 4000 kronor i månaden för en person på ett äldreboende... vad betalar de för? Är det värt det? Vilka medicin kostnader följer inte efter detta släptåg av tillsatser? Vilket mänskligt lidande utsätts inte dess människor för!!!!!!!!!!!!!!!!
Och barnen? Vad utsätter vi våra barn för, genom maten som vi inte har någon kontroll över, på sikt .. genetiska förändringar som inte bara drabbar en genertion utan även i kommande generationer!
När jag blir gamal skall jag nog flytta ner till Göteborg och Tre Stiftelser och Linda Martinsson.
Eller så hjälper vi varandra och ser till att det blir en lag som tvingar dessa företag och kommuner och landsting att göra rätt för sig när det gäller våra barn, sjuka och äldre det skall även ordnas en total insyn vem som äger dessa företag och vart deras vinster går och hur mycket skatt de kommer undan!
Dom företagen lever och verkar helt och hållet med hjälp av våra skattepengar, våra barn sjuka och äldre får betala med sin hälsa på spel, det får icke ske att de kommer undan med detta, OM MAN verkar på basis av de vi har skapat för att ge dom svaga grupperna i samhället trygghet ( barn, sjuka och äldre) Då är det en självklarhet att dom företagen ska tillämpa total transparens det skall åligga dem! Här måste det också till en lag!
Vi folket måste sätta stopp för detta nu tillsammans!
En lex-lag likt lex Maria och lex Sarah vore bra.
http://www.socialstyrelsen.se/lexmaria
http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah
Ja, inte blir man sugen när man läser de matsedlarna.
Ledsamt och sorgligt, fy 17!
Tills jag blir gammal hoppas jag att det finns LCHF-ålderdomshem där jag får god mat som är riktig mat och inte bara tillsatser!
Men antagligen är det förenklat då så man får tre piller om dagen som innehåller allt man behöver, så det blir ännu billigare och personalen behöver inte hålla på med mat...
Ja fast Lex Sparring!
Maten i den offentliga miljön. till barnen, de sjuka på sjukhusen och våra äldre
även på särskilda boenden är maten katastrofalt, för handikappade.
Lars-Erik Holm GD Socialstryelsen pratade jag med i onsdags.
Han är för god mat lagad med omsorg, detta här ovan är inte omsorg och ändock så är det ofta kommunerna köper in dessa hel och halvfabrikat
britt har en länk där finns även maten till barnen med
Timbalkosten till de äldre
desserter
vegetariskt ( ni som trodde ni slapp undan)...
Med gemensam kraft är inget omöjligt.
Jag pratade med Sodexho í måndags, hon var trevlig Jag rinde i annat ärende.
jag pratade med Matfabriken i Sala i måndag och jag har pratat med Dafgård alla dessa aktörer i äldre mats branchen... Dessa listor gör mig förbaskad! Tack till dig Britt som mailade den till mig.
Dafgård börjar rensa tillsatser i handlen och har börjat sålt äkta vara köttbullar vilket är jätte bra! Tack Dafgård för det , men hur ser det ut på äldre matsidan? Har man börjat sanera där också eller är det på gång?
Tillsammans gör Sodexho, Matfabriken i Sala AB och Dafgård runt 7 miljoner portioner mat till äldre. Det betyder att det måste in en lag som reglerar vad de stoppar i maten och hur den tillagas och hanteras.
Det mina vänner finns det inte idag!
Camilla, jag är så imponerad av det du gör och jag kan bara uppmana alla som läser här att gå med i Camillas matuppror. Det är såna som du Camilla som får mig att tro på en bättre framtid.
Kramar i mängder till dig!
/Mimmi
Camilla Sparring, vilket parti är det?
Hmm, inte förvånande att Sodhexo figurerar och har sig, som de gör. USA vill ju förbjuda all naturenlig och kemikaliebefriad odling t o m det man vill odla i sin trädgård! Om de inte redan har gjort det. Eftersom vi tar in mer och mer från USA, följer deras exempel(?) är det inte så konstigt att vår mat innehåller och ser ut som den gör...de har planerat ALLT....ingen på den här planeten är tänkt att komma undan (Monsanto är bara en liten del i det arbetet...)USA har nu börjat smutskasta diverse hälsokostmedel, vill förbjuda ALL alternativ behandling om det inte går under gängse medicinsk instans. Ja, till och med behandling med oljor och färskpressat...råa mandlar är ju förbjudna sedan 2007.....
Dietister och hälsokostaffärer utsätts för spamming, hacking, förföljelser och hot (matmaffian - men in black; whatever). Alle man på däck! Rädde sig den som kan! Lite så känns det när matmaffian hoppar på en...ja, fy. Har själv slutat köpa allt som kommer utanför Sveriges gränser. Maken e hysterisk
Miljö Partiet de Gröna, Gunvor G Eriksson. lägger er på luren och tryck på!
Det var dom som råkade ringa från riksdagen när jag var som mest förbannad
och lobbister från industrin vik härdan, nu är det skärpning som gäller!
Nu hoppas jag att flera partier ser jätte hålet i lagen och hjälper till och inte motarbetar varandra alla blir vi gamla och vad vill du själv äta då eller nu? våra barn, sjuka och äldre är värda att skydda mot kemiska ämnen av olika valörer.
Står det inte i kokboken skall det inte ner i magen! I ett kök lagar man mat! Man värmer inte redan färdiglagad industri mat till dem som inte kan välja själva!
Gamla männsikor är dessutom inte van vid denna kemiska smak vilket gör att de får ännu mindre matgläjde, är det något våra äldre kan så är det mat! För en dement person är maten otroligt viktig med maten kommer smakminnen och sinnet.
Jag hoppas att denna debatt inte läggs ner för de enda som kan göra något åt det är vi! Anhöriga, föräldrar, barn Vi måste resa oss och göra detta ingen kommer att göra det åt oss.
Det finns många varor som inte längre är vad det borde vara- och som fortfaranden har ett namn som anger att det är på "riktigt".
Jag slängde nyss en oöppnad flaska med grönsaksfond från Eldorado. Köp inte den!
Läser på innehållsförteckningen: vatten, salt, smakförstärkare E621,E635, glukossirap, hydrolyserat vegetabiliskt protein (majs, soja), karamelliserat socker, selleriextrakt, aromer.
VILKEN SKIT! Har ju ingenting med fond att göra!
Har ni kollat på Förkväll på fyran, en så underbar kock som lagar maten. Steker fläsk i ugnen och tar reda på fläskfettet till löksåsen. Toppen!
Tack och lov att man är en hushållerska och håller sig fast vid att laga det mesta själv.
Milda makter - Potatismos som är så enkelt att göra och ungar älskar det med mycket smör - men nu gäller Blomkålsmos med mycket smör - ungar älskar det också och så är det inte grönt!!
karl
Strunta i potatismoset - gör egen blomkålsmos, mycket godare och nyttigare
med creme fraiche ,lök.
Dess bättre finns det lite motkrafter i samhället. Barnboksförfattaren Jan Lööf (känd för bl a teves "Tårtan", Felix, Mannen med det röda äpplet och inte minst "Ville" som fick Olof Palme att säga upp sin prenumeration på tidningen Vi) har nyligen givit ut en ny bok: "Pelle och Frasse"
Frasse ertappas med massa djur i Ellens bageri som de tre bröderna tagit över och storebror Janos (spelad av författaren Jan Lööf i Tårtan) beslutar att lägga ned bageriet. Men Frasse skapar sig en ny karriär som korvkioskförsäljare. Citat:
"Det viktigaste är moset. Det vill säga hemmagjort mos. Med mjölk och riktigt smör...sedan är saken klar"
Kanske inte riktigt LCHF...men heder till Jan Lööf!
Bert Karlsson har ju nyligen lanserat sina egna pannkakor helt utan tillsatser. Eftersom han aldrig skulle drömma om en sådan lansering utan att först noggrant göra en ekonomisk analys för huruvida det kan generera vinst så kan man ju ana att marknadskrafterna börjar identifiera en efterfrågan där människor även är beredda att betala mer.
Och det är ju vad det handlar om, oavsett vad man vill tro och vad man anser är "rätt anledning" till att göra mer kvalitativ och vällagad mat. Det kommer kosta mer för konsumenten och så småningom lär det märkas om det högre priset de facto accepteras när man väl befinner sig i affären. De flesta studierna som jämför folks attityder mot t.ex. ekologisk mat (eller andra "etiska val") visar en stor diskrepans mellan ord och handling.
Man är positiv till det men köper det inte själv.
#35
ALL fond och buljong innehåller ungefär samma saker. Även knorr nya "fond du chef" som ska vara utan smakförstärkare innehåller jästextrakt som har samma funktion som glutamat. Sen är de äkta ingredienserna mest olika extrakt och förstås aromer. Det intressanta när man slutat med industribuljong är att den "buljongfria maten börjar smaka så mycket mer och mat smaksatt med industribuljong smakar helt plötsligt kemiskt.
Släng i en eller två äggulor i moset också. Det ger fin färg och blir jättegott.
Fattighuset i modern version...
När de äldre får denna "mat" bestående av kemikaliska kolhydratsörjor tappar de oftast gradvis aptiten, och ett resultat av deras undermåliga mat och minskade aptit är att de kognitiva förmågorna reduceras, ibland snabbt och dramatiskt. En gammal person med milda demenssymptom kan alltså snabbt få sina förmågor mycket försämrade.
Har de dessutom fysisk ohälsa så slås återuppbyggnaden av kroppen ut, eller saktar av avsevärt.
Detta blir en nedåtgående självförstärkande spiral.
Resultatet blir att de äldre dör en för tidig död.
Tidigare hade vi fattighus och fattigstugor i vårt land där de som tog minst betalt för att inhysa de gamla fick jobbet.
Till min fasa ser jag att vi återinfört detta system men i modern tappning avseende födan. Det är en skam och inget annat!
/Ola S
Nicklas, det är inte så konstigt eftersom utbudet i är rätt skevt och prissättningen kan vara rena ockret från butikerna sida. Undantag (vad jag vet) mejeri och de riktigt bra ekovaror som Willys lanserat.
Jag har sett ekotomater för 130:-/kg på min ICA. Det är inte rimligt. Många ekovaror är av typen tillbehör, typ små flaskor med buljong, kaffe, snacks eller fransk sylt. Råvaror är det sämre ställt med. Finns det kött är priserna oftast minst sagt avskräckande. Så jag hör till dem som stöder eko men köper det bara delvis därför att utbud antingen saknas eller det är för dyrt.
På mindre orter finns inga ekobodar och saluhallar.
Har jobbat åt sodexho för ett antal år sedan, och jag kan bara bekräfta att det är verkligen illa ställt. Allting låter så bra när upphandlingen görs, bara för att sedan köras rätt ner i botten. Man kan inte heller skylla på dom anställda då dom oftast är underbetalda, underbemannade. I dagsläget har dom inte längre möjlighet att påverka menyerna då dom skrivs centralt, med färdiga recepturer och inköpsanvisningar som ska följas till punkt o pricka.
Det lär visst stå i det finstilta från det kvalitetsundermåliga Sodexo att deras produkter får endast serveras till: Grisar, Pensionärer och Militärer.
Lasse P - det var roligt
)
Ola S!
De äldre dör inte av sina grundsjukdomar. De svälter ihjäl på landets äldreboenden där storköksindustrin "tillverkar" maten.
"Tillverkad" mat smakar kemiskt. Tänk de äldre som inte kan äta själva utan blir matade!
Kostinformation - måltidsordning enligt Statens Livsmedelsverk
Måltid Tider
Frukost 7.00-8.30
Mellanmål 9.30-10.30
Lunch 11.15-12.45
Mellanmål 14.00-15.00
Middag 17.00-18.30
Kvällsmål 20.00-21.00
Det blir inte mycket tid över till annat. Knappt man hinner på toa!
http://extranet.sodexo.se/upload/Äldreomsorgen/Kostinformation/Målt...