Pepsi Max: Dåligt för din vikt?

Pepsi Max testas

Kan sötningsmedlen i exempelvis Pepsi Max påverka din vikt? Att döma av resultatet från mitt sex timmar långa experiment härom dagen kan svaret vara ja.

Ovan ser du resultatet. Pepsi Max drack jag efter ungefär en timme. Den svarta kurvan är blodsockret och den lila är ketonerna.

Förberedelse

Tidigare: Mer om planeringen / Första rapport

När experimentet började var jag sedan flera veckor i uttalad ketos (på grund av strikt LCHF-kost). Jag var helt fastande sex timmar innan.

De första fyra blodproven togs under timmen innan jag drack Pepsi Max. Blodsocker och ketoner låg båda på drygt 4 mmol/L. Den lilla variationen mellan de första proven beror antagligen främst på att mätaren inte är helt exakt. Denna lilla variation får man räkna med när man använder små hemmamätare.

Under det mörka området drack jag Pepsin (50 cl), det tog 10-15 minuter.

Resultat på blodsocker

Som du ser hände just inget med mitt blodsocker under experimentet. Det låg hela tiden runt 4,5 mmol/L och de små variationer man ser lär vara inom mätarens felmarginal.

Resultat på ketoner

Om inget hände blodsockret så var effekten på ketonnivåerna desto mer dramatisk. Som jag noterade när jag planerade experimentet var en av misstankarna att sötningsmedlet kunde ge frisättning av insulin. Det i sin tur skulle i så fall sänka ketonnivåerna, då dessa är mycket känsliga för insulin.

Redan en kvart efter att jag druckit Pepsin var ketonnivåerna misstänkt på väg ner, från runt 4 till 3,4 mmol/L. Sen fortsatte de att minska allt mer under två och en halv timmes tid. Sammanlagt nästan halverades värdet.

Efter två och en halv timme började ketonvärdet successivt stiga igen. Men när jag gav upp experimentet, nästan fem timmar efter att jag druckit läsken, så var nivåerna ännu inte tillbaka där de började.

Vad betyder detta?

Pepsi Max och annat med sötningsmedel sägs inte påverka vikten eftersom de inte innehåller kalorier. Men som vi vet är det en simpel överförenkling (skrivbordsbantning) som helt missar hormonella effekter och resulterande hunger. Om sötningsmedlen bromsar din fettförbränning och gör dig hungrigare så påverkar de förstås din vikt även utan kalorier.

Vad som är tydligt från experimentet är att något hände. Ketonerna sjönk märkbart. Min tolkning är att det potentiellt innebär minskad fettförbränning och försvårad viktminskning. Kanske via insulinfrisättning, kanske på annat sätt.

Experimentet leder till följande fundering hos mig: Tänk om din fettförbränning bromsas i över fem timmars tid varje gång du får i dig artificiella sötningsmedel?

En invändning: Var det sötningsmedlet eller koffeinet i läsken som ställde till det? Omöjligt att veta från detta experiment, men jag satsar gärna pengar på sötningsmedlen. Kanske gör jag ett nytt experiment liknande detta där jag bara dricker svart kaffe!

Vad säger du om resultatet?

Uppdatering 121029

Nytt experiment: Kaffe och ketoner

Tidigare experiment

Mer

Vill du göra liknande test själv? Beställ blodsocker- och ketonmätare.

 

173 kommentarer

Toppkommentarer

  1. NP
    Det som jag tycker är mest intressant är att man sätta 10 000 ingenjörer och forskare med en budget på 7.5 miljarder euro på att leta efter higgs bosonen nere på CERN.

    När man fortfarande inte verkar ha den blekaste aning om hur optimal kost för viktnedgång och allmän hälsa egentlige ser ut.

    Läs vidare →
  2. ...jösses..hoppas verkligen inte det är så att Koffeinet i mitt kaffe skulle ställa till viktnedgången alltför mycket.... För mitt kära kaffe lämnar jag ifrån mig under högljudda protester, och eventuellt lätt våld! 0_O
    Svar: #144, #161
    Läs vidare →
1 2 3 4

Alla kommentarer

  1. Bullen
    Redan den söta smaken på tungan leder till frisättning av insulin (visat på människa). Insulin tar effektivt bort socker från blodbanan = hypoglykemi. Varvid levern tillverkar glukos - för att kompensera. Varefter insulin effektivt tar bort socker från blodbanan, osv. Insulin stänger - som bekant - effektivt av betaoxidationen (dvs. fettförbränningen) vilket hämmar ketonerna.
  2. Anders
    Min fundering är inte gällande sötningsmedlet utan att om det är att det är en väldigt sur dryck och att det är det som påverkar ketosen...
  3. Tiny Tom
    Klockrent! Även om jag förstår Saras invändning så blir ju exemplet med alla dessa tramsiga epidemiologiska studier som gjorts och tas på fullaste allvar väldigt upplysande om hur usel forskning vi trots allt har att vila oss emot. Walter Willet m.fl. har ju en komfortabel expertstatus som ofta lutas emot när man skriver om hur farligt allt som inte är gräs och tallkottar skall smutskastas m.h.a. "vetenskapen".
  4. Joakim
    Om man dricker Pepsi Max till fet mat(när man är i ketos), ökar då fettinlagringen?
    Eftersom insulinutsöndringen ökar av att kroppen verkar tro att den ska få socker när man känner söt smak.
    Insulin är ju det "fettinlagrande" hormonet.
  5. Gina
    Hahaha jag som dricker ca 5 burkar Pepsi Max om dagen utan problem plus kaffe. Men jag har tappat 22 kilo på 7 månader ändå. Måste vara ett mirakel då eller?
    Svar: #156
  6. Ann Kristin
    Hej Gina! Inget mirakel alls, du kan banta med vad du vill. Frågan är hur du mår? En bekant och hennes man bantade med aspartamdrycker och lättmargarin. Till slut var de så sjuka att de fick detoxas. men visst gick de ner i vikt.
  7. Tobbe
    Sämsta artikel jag någonsin läst. Fattar inte att du är utbildad doktor. Denna artikel är extremt långt ifrån vetenskaplig och du utläser resultat och skriver på ett sätt som folk kan tro på att din gissning vore bevisad.

    Gör samma test med bara vatten, med kaffe, med mängder med andra drycker och jag lovar dig att ketonnivåerna ändras. Fattar inte hur en utbildad doktor kan publicera något sånt här, ska läsa mer på din blogg och hoppas jag får fler goda skratt.

  8. Som många kommenterat så tycker jag det är farligt att skriva artikel utifrån experiment på sig själv. Det säger alltså inget, vi vet inget om din kropp och dina förutsättningar innan du ens påbörjade testet.

    Det blir lite oseriöst för mig. Det du kunde gjort är att rubricera det som ett test på just hur du verkar bli påverkad, men inte skriva det som en variant av en fakta-artikel med bra studier.

  9. Veronika Engberg
    Kära Kostdoktorn! 😀

    Tack för att du bevisade det jag själv kom fram till - att jag de veckor jag unnade mig en flaska Cola Light inte gick ner, och isf inte lika mycket som vanligt.

    Jag har en fråga: Eftersom du befann dig i optimal ketos så gick du ju liksom aldrig UR ketosen i sig utan bara ur den optimala zonen... men vad händer om man redan ligger på ett lågt ketosvärde och dricker detta? Kommer man då ur ketosen helt och vad tror du isf att det skulle ha för effekter?

    Svar: #174
  10. Mårten
    Det vore nästan kriminellt att inte göra ett nytt experiment. Annan tidpunkt på dygnet, koffeinfri dryck, samt göra det dubbelblint. Vore inte allt för knepigt.
  11. Anton
    Koffein ökar fettförbränningen.
  12. Daniel
    Fyfan, ditt sätt att presentera och förvrida fakta till din egen fördel får mig att må så jävla illa!

    Du misstolkar ju medvetet studier och ljuger för folk. Antingen så är du dum eller så är det för att du vill ha fler läsare, troligen både och. Fyfan för att sprida sån falsk information, ord kan inte uttrycka hur mycket sånt äcklar mig!

  13. Saga
    Intressant blogginlagg! For de som kritiserar att det har inte ar en vetenskaplig studie sa skulle jag vilja papeka att det inte pa nagot vis pastas i inlagget att det ar en vetenskaplig studie. Han pratar om "mitt blodsocker", "min tolkning", "tank om" och "omojligt att veta" - det ar inte sprak som ar acceptabelt i en vetenskaplig artikel. Det har lilla experimentet var nog enbart tankt att provocera till eftertanke att kanske inte all nodvandig (storskalig) forskning pa omradet ar gjord och kanske man inte ska svalja med hull och har att "inget hander" i kroppen nar man konsumerar sotningsmedel.

    Det ar intressant att lasa om - inte vetenskapligt - men intressant.

  14. Janne
    Om nu testresultatet är korrekt, innebär inte det att sötmedel är bra för diabetiker? Bortse helt från ev viktnedgång.
  15. Helge
    En länk som kan vara intressant för Daniel och Tobbe eftersom de inte verkar förstå fallstudiernas ställning inom vetenskapen, vilket de flesta här verkar göra.

    http://www.bokus.com/bok/9789144390710/fallstudien-som-forskningsmetod/

  16. @nnefranc
    Intressant! Ser fram emot att läsa om ett experiment där du testar endast sötningsmedlet suckrin, som flitigt används i LCHF-desserter...
  17. Nils
    När man dricker 1,5 liter med vätska så späds blodet ut, hade det varit med vatten detta experiment hade utförts så hade både ketoner och blodsocker sjunkit, (samt andra värden f.ö).
    Det som är intressant här är att blodsockernivåerna ligger oförändrad även efter vätskeintaget, det i sin tur betyder att blodsockernivåerna faktiskt höjs, därav det oförändrade värdena på det.

    Slutsats:
    Sötningsmedlet i fråga höjer blodsocker/insulin i kroppen och förstärker sänkningen av blodketonerna.

  18. 1 kommentar borttagen
  19. Fredrika
    Det här var precis vad jag letade efter 🙂 den här informationen hjälpte i alla fall mig och jag tycker att alla kan sluta vara så himla förbannade och uppskatta att någon faktiskt anstränger sig för att försöka dela med sig av undersökningar som den här osv. Kritik är en sak men att vara allmänt idiotisk och kränka andra är nått helt annat.
  20. Smörblomma
    Mycket intressant! Det där rätade ut några av mina funderingar. Tack Andreas! =)
    Jag skulle INNERLIGT GÄRNA vilja se motsvarande test gällande svart kaffe, kaffeälskare som jag är. Jag har letat och letat efter information betr kaffets för- och nackdelar med avseende på viktminskning men allt jag hittills hittat är en mängd olika åsikter som inte gett mig tydliga svar. Därför hoppas jag verkligen att du skulle vilja göra det där kaffetestet och gärna inom kort. =)
  21. Ksv
    Jag och min man har repeterat samma test igår och fick precis samma kurva: Pepsi Max led till en tillfällig blodsockersänkning, lägsta var precis efter en timme.
    Vi kollade med två olika mätare varje test och ibland två olika droppar så sänkningen är riktig (ingen felmätning).

    En ny studie på 1000 personer har visat att folk delar sig i två grupper: de som reagerar på aspartam med blodsockerhöjning och de som inte gör det. När man tog tarmbakterier av både grupperna och satt i sterila möss så gick en grupp upp i vikt av aspartam (den som fick bakterie av reagerare) och den andra gjorde inte det.

    PS: Om herr kostdoktor är så orolig för små insulinhöjningar i insulinet så han tycker man ska undika aspartam, så är det kanske dags att sluta prata om max 36 ägg per dag. 10 ägg lär höja insulinet betydligt mer än 50 cl Max?! 😉

  22. Raceman
    Gina och andra med samma point.
    Jag här bantat med Nutrilett-påsar och PepsiMax med gott resultat inför en GBP operation 7 år sen. Idag +40kg lättare håller jag vikten med några dl PepsiMax och en rågbrödsmacka till mellanmål. Fibrerna gör mej mätt länge o sötningsmedlet ger också mättnadskänsla samtidigt som koffeinet piggar upp.
    Min typ2 diabetes är helt under kontroll utan sprutor säger doktorn. Jag fuskar lite med maten ibland o unnar mej nåt gott o inte är jag särskilt duktig heller på att motionera. Tar utökad blodbild för diabetes + gastric bypass operation 2ggr om året o alla värden är OK.
  23. Micke
    Kan ju vara så att det skiter sig pga kombinationen med just LCHF.
    Jag har tidigare gått ner i vikt massor med Lightläsk, motion och nyttig kost innehållande kolhydrater. Drack massor av lightläsk.
    Nu går det desto trögare. Kör LCHF. De första kilona gick lätt. Sen tog det stopp. Dricker massor av lightläsk igen. Men mår inte dålig av det. Mår lite halvdåligt pga bristen på kolhydrater och den överdrivna fettmängden däremot.

    Oseriöst experiment för att vara av en doktor. Det är ett test på en person. En gång. Finns en anledning till att seriösa undersökningar testar om och om och om igen.

  24. Micke
    Kära Kostdoktorn! 😀Tack för att du bevisade det jag själv kom fram till - att jag de veckor jag unnade mig en flaska Cola Light inte gick ner, och isf inte lika mycket som vanligt.Jag har en fråga: Eftersom du befann dig i optimal ketos så gick du ju liksom aldrig UR ketosen i sig utan bara ur den optimala zonen... men vad händer om man redan ligger på ett lågt ketosvärde och dricker detta? Kommer man då ur ketosen helt och vad tror du isf att det skulle ha för effekter?

    Haha. Du tar det alltså som ett bevis? Wow. Bara wow. Stackars männske.

1 2 3 4
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av