Omega-3

Denna sida bara påbörjad.

Studier

Hjärtsjukdom

Artiklar som visar positiv effekt av Omega-3 för att förebygga eller behandla hjärt-kärlsjukdom:

Eksem

Tillskott av 5,4 gram DHA dagligen gav signifikant förbättring av eksem jämfört med placebo:

145 gravida kvinnor slumpades till placebo eller Omega-3 tillskott (2,7 gram EPA+DHA dagligen från vecka 25 till efter 3-4 månaders amning). De som fick Omega-3 i tillskott fick barn med signifikant minskad risk för atopiska eksem (8% jmf 24%) och matallergier (2% jmf 15%):

Astma

14 astmatiker randomiserades till 4 veckor med antingen Omega-3 eller Omega-6 rik växtolja. De som fick Omega-3 fick signifikant bättre lungfunktion och minskade inflammationstecken.

Reumatism

Randomiserade kliniska studier har visat ett flertal fördelar av tillskott av Omega-3: mindre smärta, minskad morgonstelhet, mindre medicinbehov.

Inflammatorisk tarmsjukdom (Crohns, Ulcerös kolit)

Tillskott av fiskolja har i åtminstone vissa studier minskat sjukdomsaktivitet, medicinbehov och risk för skov.

Depression

Flera små studier visar signifikant bättre effekt än placebo:

Men en ny stor studie visar ingen ytterligare effekt, som tillägg till antidepressiv medicin under 10 veckor vid svårare depression:

Infektioner

Färre och kortare luftvägsinfektioner med Omega-3 tillskott?

  1. Thienprasert A, et al. Fish Oil N-3 Polyunsaturated Fatty Acids Selectively Affect Plasma Cytokines and Decrease Illness in Thai Schoolchildren: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Intervention Trial. J Pediatr. 2008 Oct 17 [Epub ahead of print].

Effekt av olika dosering på fettbalans

Prisvärda Omega-3 tillskott

Rekommenderade hälsoprodukter

En kommentar till “Omega-3”

  1. Britt Lagnetoft

    Efter en höftledsoperation 2004 har jag högt blodtryck och tar
    medicin, Cosaar Forte. Hur kanjag förbättra min kost. Är kvinna 77 år.

up

Skriv en kommentar

Regler för kommentarer. Bilder till användare genom Gravatar