Nyckeln till fetma – och viktnedgång

Nyckeln till fetma

Vill du gå ner i vikt efter semestern? Då vet du nog att LCHF-kost är en bra hjälp. För många är tillräckligt strikt LCHF-kost allt som behövs.

För andra räcker inte LCHF hela vägen. Då kan man kika på videon ”De 5 bästa tipsen för vikten” eller sidan med än fler tips för att gå ner i vikt.

Om du vill ha nya insikter som tar dig hela vägen till din drömvikt så rekommenderar jag varmt den här nya föreläsningen med den briljante och underhållande dr Jason Fung, från vårens LCHF-konferens i Sydafrika. Vi har ordnat presentationen – textad på svenska – och den finns tillgänglig på medlemssidorna (gratis test en månad):

Nyckeln till fetma

Efter att ha sett den här föreläsningen tänkte jag om ytterligare kring frågan om inte bara vad jag äter utan också när jag äter. Resultatet? Jag gick ner ytterligare två kilon utan ansträngning eller hunger. Jag har nu i flera månader legat stabilt på exakt samma vikt som jag hade när jag var 20 år – 92 kilo till mina 202 cm (mitt BMI är nu precis 22.5).

Denna ytterligare lilla viktminskning var inget jag behövde eller eftersträvade, men det är fascinerande hur enkelt det var att stabilt väga exakt lika mycket vid 43 års ålder som vid 20.

LCHF-kost i all ära, men dr Fung sätter fingret på en viktig punkt. Fetma handlar inte bara om kolhydrater utan främst om det fetmalagrande hormonet insulin. Stora mängder kolhydrater är visserligen den främsta orsaken till insulinstegring, men det finns flera andra viktiga orsaker. När man äter är också mycket viktigt.

Se presentationen

Lär dig mer här: Nyckeln till fetma – textad på svenska

Presentationen finns på medlemssidorna och du kan testa medlemskap gratis en månad.

Mer nytt på medlemssidorna

Här är fler nya svensktextade videor på medlemssidorna:

Boethiuskresser

TeicholzTeicholz

foxwestman

Mer nytt på de engelska medlemssidorna

Med ett svenskt medlemskap kan du också logga in på våra engelska medlemssidor. Här är nya videor där, som du kan se otextade redan idag. De kommer framöver även att finnas textade på svenska medlemssidorna.

lynnefung2

naughtonmiller

 

12 kommentarer

  1. Ninni
    Håller med dig här. Jag såg föreläsningen och gjorde två mindre förändringar. Minst 4 timmar mellan målen och 12 timmar mellan kvällsmål och frukost. Jag äter inte alls strikt LCHF men dessa små åtgärder gav resultatet att jag tappade 3 kg på kort tid.
    Jag tänker också på Anna Wahlgren som förespråkar 3,5 timme mellan sista tuggan och förste för att inte hämma aptiten hos barnen.
  2. Lise-Lott
    Hej
    Vilken fantastisk film!! Tack
  3. Walter Levy
    Kan Du inte skriva om det här, d.v.s. hur förekomsten av diabetes förändras över tid? Kan LCHF-trenden ha något med det hela att göra?

    https://www.facebook.com/Tranastyrka.se/posts/885475971539392:0

    Citat Gudiol:
    "Antalet nya fall av diabetes (typ 1 och 2) har minskat lite i Sverige de senaste åren vilket går emot trenden globalt där den ökar. Du kan se det i de två graferna till vänster. De här graferna visar alltså antalet nydiagnostiserade fall av diabetes.

    Då folk idag lever längre med diabetes så har antalet personer med diabetes i Sverige dock fortsatt att öka vilket du kan se i graferna till höger.

    Att det är färre personer som får diabetes trots att övervikten ökat något under samma tid är intressant och då det här är epidemiologi så vet man givetvis inte varför det är så. Det är i alla fall en trend där vi i Sverige sticker ut lite jämfört med trenden globalt där incidensen (nya fall) av diabetes följer överviktstrenden."

  4. Hampus
    Måste verkligen finnas ett samband mellan vad man äter och när man äter.

    Just nu äter jag riktigt strikt Lchf och trots att klockan är 15.34 så har jag ännu inte känt någon hunger idag (senast jag åt var kl 17 igår). Alltså en automatisk 24 h fasta utan att ens tänka på det eller ja, detta inlägget påminde mig om fastan.
    Detta kan jämföras med om jag äter till exempel en tårta; då jag knappt kan vänta en minut innan jag måste ha en till bit av tårtan.

    Svar: #6
  5. Totas
    Hej Andreas!

    Intressant med budskapet om kostfiber som motmedel mot insulinresistens!

    Bra om du kan kommentera följande inlägg:
    http://www.kostdoktorn.se/faran-med-fullkorn
    och den negativa syn på kostfiber som du tidigare understött.

    Svar: #7
  6. Hampus
    Vad dum jag är. Sambandet mellan lchf och fasta stavas lågt insulin.
  7. Jaa menee
    Totas, Kostdoktorn hänvisade till folk med "känsliga magar" och det har många upplevt här när man ner på fibrer, så får man en lugnare mage och t.o.m. IBS lindras på så vis.
    Dr. Fung sade också att äter man LCHF så behöver man inte så mycket fibrer för att säkerställa balans på blodsockret. Äter man noll kolisar så behöver man noll fibrer, men det är ganska svårt att uppnå. Fuskar man lite med glass och godis då och då så kan det kanske vara en god idé att äta mer fibrer. Annars kan man ju äta bara lite av nyttiga fibrer om man äter en strikt LCHF för att hålla en perfekt balans.
  8. jala
    Nyttiga fibrer.
    Zepp
    18 november 2012 15:29 3
    Skilj på olika fibrer, tröskavfall är bara av ondo, dels för antinutrienter, gluten och tarmirritation!
    Frukt och grönsaksfibrer brukar gynna en god tarmbakterikultur. även om de i början kan göra avföringen lösare, men det brukar gå över.

    De bryts ner till korta fettsyror som gör att tamvilli utvecklas och frodas.

  9. Bente
    Veldig bra foredrag av Jason Fung. Jeg tester ulike lengder av periodisk faste om dagen og det fungerer veldig bra. Jason nevner i et foredrag at han har pasienter som faster i 2 uker, da med tilsyn av lege. Hvor lenge kan man faste uten tilsyn av lege og behøver man noen tilskudd underveis?
  10. jala
    Vad som gör dig fet.Kepsen på för nu är det dags för Povel.
    https://www.youtube.com/watch?v=xoh6HavPBGo
  11. Johanna
    Man önskar att varenda människa som jobbar inom sjukvården skulle titta på denna video!
    Svar: #12
  12. jala
    Då hade de skylt på korven och inte förstått at det var såsen hon blev tjock av,(dubbelbottnad smile)
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av