7 kommentarer

  1. Axel
    I viss mån kan fysisk aktivitet reducera vikt enligt egen erfarenhet. Men främst p.ga. må-bra hormon som minskar suget efter mat, snarare än att man bränner bort fler kalorier än vad man egentligen orkar äta.

    Klart att någon som förbränner 5000+ kcal per dag kan bli less på mat, men det är inte många som har fysiken eller tiden att göra det.
    Mycket lättare att äta mat som ger mindre sug, även om övergångsfasen till LCHF kan vara rätt så jobbig.

    Har upptäckt att jag gillar guacamole, och faktiskt är ju avokado billigare än godis och nästan lika gott...

  2. Tuva
    Kopplingen till viktminskning tror jag är en av de allra största björntjänsterna som någonsin gjorts mot fysisk aktivitet.

    Jag vet ju själv hur ap-svårt jag hade att motivera mig när INGET hände på vågen. jag hör det på kompisar och jobbarkompisar; de sliter som djur och mäter framgången i kilon - och slutar igen och igen och igen för att de inte lyckas gå ner mer än kanske nåt kilo eller två.

    De som fortsätter motionera gör det för att de skiter i vad vågen säger om deras träning. De tränar av NJUTNING. De gör saker de tycker är ROLIGA. De cyklar för att de njuter av cyklandet, de tävlar mot sig själv i längd eller hastighet eller bara lyssnar på vinden i öronen. De dansar så svetten lackar för att just dansandet får ett leende att klistras fast i ansiktet på dem. De springer för att de njuter av det taktfasta dunkandet mot marken. De lyfter skrot för att de vill kunna lyfta lite tyngre nästa vecka och bli ännu lite starkare. De tar i ordentligt för att det är roligt medan de håller på eller åtminstone för att känslan efteråt är helt oslagbar.

    Det är DÄRFÖR vi ska träna/motionera/lyfta på rumpan ur soffan. För att våra kroppar behöver det, våra sinnen behöver det och det finns SÅ många sätt att röra sig på. Lek med hunden/ungarna, lira fotboll, släng dig i bassängen, slå golfkulor, grovstäda hela huset, omplantera och gräv i trädgården, spring marathon.
    Whatever floats your boat.

    Ha så skoj. 🙂
    Det har jag haft sen jag för drygt fem år sen SLUTADE koppla ihop träning och vikt. Sen dess har jag tränat, med lust och glädje, flera gånger i veckan.

    Svar: #4
  3. mia
    Till Tuva
    Så bra du skriver
    Motion ska vara roligt
    Träning gör en smalare indirekt
    Genom att det gör en gladare o man
    tröstäter mindre för att man har tråkigt
    Och på gymmet ser man andra med sunda
    hälsosamma kroppar
    Och då tänker man -Så vill jag bli
  4. Åsa
    Me like!
    Mer inspiration
    http://youtu.be/aN7lt0CYwHg
  5. Magnus
    "Eksempelvis vil man gå ned 20 kg på ti år, om man spiser 500 kcal mindre hver dag."

    Nu blev det nog lite tokigt! 🙂

  6. Jaa menee
    Att dom inte förstår att de norska damerna gick ner i vikt på grund av att de slutade äta godis.
    De gottegrisarna!! 🙂
  7. Åsa
    Alla dessa rubriker som handlar om att träning inte ger viktnedgång börjar bli kontraproduktiva. Kroppen är gjord för att användas. Om vi inte använder den blir vi trötta, deprimerade och sjuka. Jag tycker du ska fundera över rubriksättningen. Du kan ju konsultera Colting
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av