Nej WHO, fetman ”exploderar” inte i Sverige

fetmaepidemin-sverige

Gårdagen bjöd på skrämmande rubriker om hur fetman är på väg att ”explodera” i Sverige.

SvD: Fetma på väg att explodera i Sverige

Aftonbladet: Fetma väntas explodera i Sverige

SVT: Ministern utesluter inte en fettskatt

Frågan är om larmet är något att tro på. Rubrikerna baseras på en ny WHO-rapport om fetmautveckling i Europa. Sverige hör till de allra smalaste europeiska länderna idag – men i rapporten förutspår man stora ökningar under de kommande två decennierna.

Det stora problemet är att rapporten av allt att döma utgår från läget 2010 (för fem år sedan!!) när man gör prognosen. Kanske gör man detta för att det är svårt att hitta säker nyare statistik för alla länder i Europa.

I Sverige verkar dock något ha hänt under de senaste fem åren. Titta på siffrorna i kurvan ovan. Statistiken 2010 – 2014 kommer från Folkhälsoinstitutets nationella folkhälsoenkät.

Något verkar ha hänt. Såsom av en slump tog fetmaepidemin fart i Sverige i slutet av 80-talet, med fettskräcken. Den fettsnåla nyckelhålsmärkningen debuterade 1989 och verkar markera startåret för fetmaepidemin.

Nu på senare år när smörförsäljningen tagit rekord och LCHF varit den överlägset populäraste metoden för viktminskning som svenskar söker sig till – då har fetmaepidemin bromsat upp. Senaste två åren pekar siffrorna till och med nedåt.

Det går inte att säga något säkert om orsaken till dessa siffror. Men det är tydligt att WHO:s prognos redan är föråldrad när det gäller utvecklingen i Sverige. Något har hänt de senaste fem åren.

Framtiden blir spännande att se. Blir vi det första landet i världen som vänder fetmaepidemin?

Mer



 
LCHF ännu populärast i Sverige – och trenden är uppåt

Rubriker över hela världen: Rädslan för fett var ett misstag från första början

Fettskräckens början och slut

Historien om LCHF

 

130 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Tuva
    För lite drygt 5 år sen, just 2010, höll jag på att explodera ur fetma.
    Jag var dessutom sjuklig, konstant trött, ledsen och otränad innan (ni vet, när man vaknar trött och håglös varje morgon är det svårt att få till effektiv träning..).

    Det var före LCHF, det.
    Nu är jag bara en smula trind men det gör inte så mycket för jag är FRISK och PIGG och GLAD och STARK. 🙂

    Svar: #8
    Läs vidare →
  2. Godisgodisgodis
    Kan inte någon svara den där Gabriel Wikström. Han verkar ju som fallen från skyarna. Alla andra pratar ju om sockerskatt, har han legat nedfryst i 10 år och precis tinats upp. I USA är politiken modernare, de har ju offentligt avskaffat fettskräcken. I sverige ligger politiken åratals efter gräsrötter och forskning verkar det som.

    Gu hjälpe oss...

    Läs vidare →
1 2 3

Alla kommentarer

  1. ingalill
    Stefan Rössner i radion. I full frihet och oemotsagd angående fetmaepidemien. :-/
  2. D
    Peter 83#

    Förlåt om du tog illa upp. Var verkligen inte meningen att ha en otrevlig ton. Jag var på jättegott humör när jag skrev det, är så lätt att misstolka en text.

    Varför tror du att de som nu "äter som vanligt" till slut äter en massa skitmat, bullar, kakor, läsk å godis? Jag tror att det är för att de inte blir mätta på sin mat. De får blodsockerfall och sugna på något! Just därför tänker jag att "äta som vanligt" inte är det optimala. Alla skulle må bättre av att dra ner på spannmål och socker det är jag övertygad om, sen om alla märker av att dom mår bättre eller inte, de är en annan sak. Alla mår kanske inte bäst av att äta så få kolhydrater som möjligt men många behöver äta så för att må bra. Och jag tror som sagt verkligen att ALLA skulle gynnas av att dra ner på socker och mjölmat i långa loppet!

  3. Åsa
    Det här är ganska OT men väldigt intressant skrivet om kopplingen träning och energibalans.
    http://friskispressen.se/at-dig-i-toppform/
    Citat " Det är viktigt att upptäcka energibrist eftersom en långvarig brist med ändrade hormonnivåerna kan leda till nedsatt skelettstyrka och för tidig benskörhet hos både män och kvinnor. Till skillnad från hormonrubbningarna, som försvinner om energibalansen återställs, kan skrlettskadorna vara bestående."
    "För att kroppens funktioner ska rulla på optimalt krävs en viss energitillgänglighet. Det är den energimängd kroppen har kvar efter att du har tränat. Blir det för lite kvar vidtar kroppen olika skyddsåtgärder som bland annat att sänka ämnesomsättningen. Det luriga är att energibrist inte alltid syns utanpå, den sänkta ämnesomsättningen gör att de allra flesta är normalviktiga, säger Anna Melin."
    Den där bananen i träningsväskan eller fruktstunden till eftermiddagsfikat är kanske inte helt fel när man har bestämt sig för att träna efter jobbet? Kanske är det inte helt optimalt att kombinera träning med periodisk fasta? Man kan ju alltid tillåta sig att filura lite på att vägen till hälsa och långt liv kan bestå av flera olika stigar och det inte endast är en enda stig som leder till målet. Jag erkänner att jag tycker Friskispressen är den bästa träningstidningen!
    Svar: #104
  4. Roland
    Är det inte så att risken för energibrist uppstår när man ladda kolhydrater eftersom man inte kan lagra mer än c:a 6-8% kolhydrater jämfört vad man kan lagra fett. Går man på kolhydrat-laddning är inte kroppen inställd på fettförbränning och det tar en till flera veckor att ställa om vilket innebär att när kolhydraterna är slut går inte kroppen över på fettförbränning?
    Det borde innebära at risken för energibrist är mindre för de med fettförbränning, energibalansen håller alltså längre.
    Gav dig av misstag tummen upp vilket jags härmed annullerar 😉

    Role på Österlen

  5. Åsa
    Jag förstår inte varför man inte kan skilja på naturliga kolhydrater, processad mat och socker och frukt. Potatis är naturligt, pommes frites är högt processad, frukt är naturligt, juice, saft, sylt och socker är processade produkter. Ris är naturligt, risnudlar och rismjöl är processade........Det är ett riktigt kardinalfel att bunta ihop rena råvaror med sådant som är hårt bearbetat bara för att de utgår från en och samma råvara. Tänk dig följande resonemang: "Alla vet att chips är dåligt. Chips görs på potatis.Alltså är det dåligt att äta potatis." Nej, det håller inte att resonera så!
    Svar: #107
  6. Åsa
    Det gör mig ingenting, den bjöd jag på. Du fick en tumme av mig bara för att du höll en god ton. Det är bara jag som tillåter mig att tänka lite utanför boxen alltsomoftast. Jag mår bara bra av att få filura lite på tillvaron ibland.
  7. Lasse1
    Du kan alltid särskilja de olika livsmedlen med vad som höjer ditt blodsocker, utgå från de som rubbar sockernivån minst, så har du ett bra utgångsläge.

    Bara för att något är naturligt så behöver det inte vara nyttigt

    Svar: #108, #118
  8. YAT
    Så du menar att ju mer ett livsmedel påverkar blodsockret, alltså ju högre GI, desto onyttigare är det?
    Svar: #110
  9. jala
    Det är inte naturligt att vara nyttig.
    Men det är nyttigt att kliva ur boxen i bland för att tillgodogöra sig information.
  10. Lasse1
    Jag skrev att det var ett bra utgångsläge, inget annat 😉
    Svar: #112
  11. Åsa
    Nu har debattlusten vaknat så jag lägger på ännu ett vedträ på brasan med följande exempel: en hembakad kanelbulle är inte nyttig även om du skulle använda dig av 100% ekologiska råvaror. Den är typ 1000% bättre än den där "nygräddade" kemikaliesmörjan från "butikens eget bageri" som ligger och doftar så strategiskt förföriskt när du går förbi affärens dignande bröddiskar.
    Svar: #115
  12. YAT
    Hur menar du då egentligen?
    Svar: #114
  13. D
    Åsa 105#

    Det enda som skiljer potatis och chips är fettet man friterar dem i och salt eller kryddblandning. Antar att du använder någon form av fett när du tillagar dina potatisar!? I mina ögon potejto potato 😉

  14. Lasse1
    Hur menar du då egentligen?

    Efter alla år här utan att förstått, hyser jag inget hopp över att du skulle förstå denna gång heller 🙂

    Svar: #116
  15. Lasse1
    Nu har debattlusten vaknat så jag lägger på ännu ett vedträ på brasan med följande exempel: en hembakad kanelbulle är inte nyttig även om du skulle använda dig av 100% ekologiska råvaror.

    Bra exempel, höjer den socker nivån i blodet?, om så så är den onyttig i mina ögon 🙂

    Om du dessutom bara äter sånt "nyttigt" hela dagarna, vad för det för konsekvenser på ditt blodsocker, skadade blodkärl med mera?

    Svar: #119
  16. YAT
    Du menar alltså t ex:

    * att bakad potatis (GI 85) är onyttigare än vanligt socker, suckros, (GI 64) eller mycket onyttigare än rent fruktsocker, fruktos, (GI 22)?

    * att kokt kålrot (GI 72) är mycket onyttigare än vanlig pasta (GI 41) eller choklad, M&M (jordnötter) (GI 32)?

    * att palsternacka (GI 97) är mycket onyttigare än TWIX choklad (GI 43)?

    Ja, det verkar ju verkligen vara "ett bra utgångsläge". Tur att jag har dina kloka råd att utgå ifrån så jag vet hur jag ska välja mina livsmedel, då jag tydligen inte förstått någonting under alla år jag varit här.

    Svar: #117
  17. Lasse1
    Som sagt, du har fortfarande inte förstått.
    jag säger att smör är nyttigare än båda 🙂
    * att bakad potatis (GI 85) är onyttigare än vanligt socker, suckros, (GI 64) eller mycket onyttigare än rent fruktsocker, fruktos, (GI 22)?
  18. Åsa
    Det finns också de som menar att det är meningslöst att räkna GI och att man istället bör titta på GB, glykemisk belastning. Robert Lustig är en av dem. Inte för att jag vet hur det fungerar i kroppen men kokt potatis har en avsevärt lägre GB än pommes frites. Jag är en sådan person som inte gillar guru- dyrkandet inom kostdebatten, men det finns två stora undantag: Robert Lustig och Ann Fernholm.
  19. Åsa
    Jag äter inte kanelbullar och hembakat bröd hela dagarna. Men det händer att jag lyxar till det med en hembakad bulle någon gång i månaden, max. Jag är ensamstående och det innebär att jag bakar bara bullar och kakor när jag har anledning att bjuda på det, till exempel när det är knytkalas i församlingen som jag tillhör.
    Svar: #120
  20. Lasse1
    Jag äter inte kanelbullar och hembakat bröd hela dagarna.

    Kanske du då äter annat som också höjer blodsockret? det jag tror man får titta på och ha lite koll på är % av det totala intaget mat i förhållande till kolis, prot & fett.
    Det kan lätt bli ett väldigt högt intag av kolhydrater även om man nu ser dem som nyttiga.

    Bara ett gott råd i största vänlighet

  21. jala
  22. jala
  23. Diana
    Och ändå...efter att min ex-sambo fich hjärtinfarkt för en månad sen,genomgick ballongsprängning m.m Var därefter på "hjärt-kärlsjukdomar" på lasarettet och får tex rådet att använda flytande margarin,EJ smör,animaliskt fett,och Lätta o Becel är bäst,och havregrynsgröt,fullkornsbröd m.m.....vad ska man säga????Själv har jag diabetes,hjärt o kärlsjukdomar i släkten och levt LCHF till o från......blir ju själv villrådig om vad o hur jag ska äta när "experter" inom sjukvården ger dessa råd??????
    Svar: #124, #125
  24. jala
    Sjukvården är otroligt dåligt uppdaterade. Följ du LCHF råd och må bra. Kan du dessutom få din exsambo att äta följa samma råd så lär han må bättre.
  25. Bela Bodo
    Precis min erfarenhet efter hjärtinfarkt och ballongsprängning för två år sedan. Läkarna jag pratade med direkt var något diplomatiska när jag berättade att jag åt LCHF och sa att de skulle rekommendera en mer "medelhavsvariant" av LCHF. Sköterskan vi träffade efteråt var mer kategorisk och sa att vi kommer att se en "explosion i hjärtinfarkter" efter LCHF. Att mina blodvärden var perfekta och inte heller hade något spår av åderförkalkning i resten av kärlen hade inget med saken att göra. Att kolesterolvärdena var lägre än normalt kommenterade hon bara med att "så är det alltid vid hjärtinfarkt". Och rekommendationerna på den påföljande "hjärtskolan" liknade också det du beskriver (margarin, fullkornbröd etc). Jag har naturligtvis fortsatt med LCHF och mår bra. Alla kontroller sedan dess har visat bra värden. Men är man inte påläst så antar jag att det är naturligt att man litar på vad sjukvården rekommenderar.
  26. jala
    Colting levererar ord och inga visor till vår Hälsominister.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/halsa/article20781679.ab
  27. Peter S
    Jag skulle vilja veta var kurvan kommer från? Jag har sett länken till källorna, men inte hittat själva kurvan? Är det Kostdoktorn själv som gjorde kurvan som benämns verkliga siffror baserat på Excel-filerna som finns på Folkhälsomyndighetens hemsida?
  28. jala
    @ 92 Peter.
    Så du tycker inte jag skall lägga mig i när du gör fria tolkningar och kommer med rena lögner.
    Till höger om Skicka kommentar finns det Regler för kommentarer klicka på den innan du skickar dina kommentarer.
    Bara ett råd i all välmening.
  29. Lars Henriksson
    På WHO:s diagram över fetma i Sverige utveckling finns årtalen på ena axeln, men vad är det på den andra? Den visar något som ökat från 5 enheter år 1980 till 16 enheter år 2015.
    Svar: #130
  30. Stefan*
    Procent av befolkningen. 1980 låg ca 4% av befolkningen över BMI-gränsen för fetma, och 2010 var det ca 15%.
1 2 3
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av