Nyheter

Mot Stanley Cup-seger på D-vitamin?

byfuglien

Chicago Blackhawks krossade motståndet i semifinalen till Stanley Cup, i fyra raka matcher. De är i final för första gången sedan 1992.

Är D-vitamin orsaken?

Färskt nyhetsbrev

Naturligvis finns många förklaringar till ett idrottslags framgångar, och följande bör tas med en nypa salt. Men det är en spännande tanke:

Vitamin D Council
May 23, 2010

The Chicago Blackhawks are the first vitamin D team in modern professional sports history.

According to my sources, the Chicago Blackhawk team physicians began diagnosing and treating vitamin D deficiency in all Blackhawk players about 18 months ago. Apparently, most players are on 5,000 IU per day.

After many losing seasons, last year the Blackhawks came out of nowhere to get to the Western conference finals. This year they are playing even better.

According to my sources, improved athletic performance is only one of the benefits for the Blackhawk players. The other is a reduction in the number and severity of colds and flu and a reduction in the number and severity of repetitive use injuries.

Six months ago, Runner’s World published a story on vitamin D and physical performance.

Asp K. Running on D: The ”sun vitamin” may boost performance, but you probably aren’t getting enough. Runners World, December 2009.

A year ago, the flagship journal of the American College of Sports Medicine was the first journal to publish the theory that vitamin D would improve athletic performance.

Cannell JJ, Hollis BW, Sorenson MB, Taft TN, Anderson JJ.  Athletic performance and vitamin D. Med Sci Sports Exerc. 2009 May;41(5):1102-10.

However, readers of this newsletter first learned about it in 2007.

Cannell, JJ. Peak Athletic Performance and Vitamin D. Vitamin D Council Newsletter, March 2007.

I can only hope that, if the Blackhawks win the Stanley Cup this year, other teams, from high school to professional, may start paying attention to the vitamin D status of their players. That would be a big boost to the Council’s goal of educating the world about the importance of vitamin D.

John Cannell, MD
The Vitamin D Council
1241 Johnson Ave., #134
San Luis Obispo, CA 93401

Så, vad tror du? Kommer sportstjärnor att testa sina D-vitaminnivåer regelbundet i framtiden? 

Ännu intressantare: har du märkt någon idrottslig skillnad med D-vitamin?

Mer

Allt om D-vitamin

Blogginlägg om D-vitamin
Blogginlägg om träning

 

1 2

62 Kommentarer

  1. Mikael. jag tror verkligen på vad du säger, och det stämmer oftast med mina erfarenheter också. Men inte alltid, det finns riktigt märkliga undantag, det är det som gör mig så nyfiken.
  2. Mikael, ursäkta om jag snöat in på träningvärk. Men du verkar ju analysera din träning. Vad har du för reflektioner över det som jag, i all hast, kallar återhämtningkvalitet?
  3. Återhämtingskvalitet = äta sig mätt... och sedan lite till. Tillräckligt med sömn.

    Det har gjort underverk med min styrketräning.

  4. Lund
    #35
    "Även min man känner sig piggare nu när vi inte längre kan äta lchf pga min graviditet. (Kroppen totalvägrade det) Däremot är jag oerhört trött av andra skäl nu... #

    Det här är intressant, varför kan inte en man äta LCHF pga en graviditet? Män är inte gravida. Hur långt har inte emancipationen drivit oss i Sverige. Suck!

    Jag vet av erfarenhet att kvinnor som bantat mycket, lätt får ett extra problem som gravida. Kroppen trycker in knappen "förhindra svält". Det innebär att det går inte att äta annat än fettbildande mat = mängder av kolhydrater, gärna med lite fett till. så lagrar kroppen in massor av fett, som ska vara reservenergi vid eventuell svält.

    Det här är diskuterat otaliga gånger. Varför får vissa kvinnor "intolerans" emot mat, de tidigare klarade av att äta och mådde bra på...när de blir gravida. Kvinnor är "bantare" i större utsträckning än män är, blir de gravida, träder andra mekanismer igång. Det går knappt att styra, inte ens för anorektiker. Kvinnan äter, äter gärna snabba kolhydrater. Varför? jo, det är funktionellt, den gravida ska lagra energi tillräckligt för att ett litet embryo ska bli ett helt barn.

  5. Hanna
    Men hörni... Varför blir ni förvånade över att min kropp totalvägrade lchf när jag blev gravid? Var och varannan person som blir gravid på kif säger samma sak... Magen vänder sig av fet mat, stekt mat och det mesta utom ris, potatis och frukt... (Och jag har ALDRIG tyckt om frukt tidigare!) Däremot blir jag också väldigt illamående av socker!!!

    Lund:

    Hahaha! Han skulle jättegärna få äta lchf för mig. JAG gillar inte precis att det snart inte går att se vem av oss som är gravid... Men han slutade bara, och jag kan ju inte tvinga honom...

  6. Hanna
    Leif T:

    Jag vet faktiskt inte varför det blev så för oss... Med tröttheten. Jag vet vara att mot slutet började vi fuska, och det var som att komma ut ur en tunnel. Var det så här det kändes att inte vara trött hela tiden? Oj, jag känner för att träna helt plötsligt! osv., osv...

  7. cumulus #43:

    "Förresten, Nicklas, du vet nog vad som är de vanliga råden nu för tiden vad gäller träning när man har träningsvärk? Vad rekommenderas?"

    Angående träningsvärken så är den inte I SIG något som bör ses som ett tecken för "jag kan inte träna". Är den så extrem att man knappt kan gå bör man ju såklart skippa av rent sunt förnuft. Att ha en så enorm träningsvärk riskerar ju dessutom att träningen blir illa utförd.

    Men i övrigt handlar det om att man inte helst ska styrketräna en muskel som inte är återhämtad. Och en muskel utan träningsvärk kan vara sliten precis som att en muskel med träningsvärk kan vara återhämtad.

    Om du känner en träningsvärk i triceps två dagar efter tricepspasset är inte det någon anledning till att skippa miliärpress t.ex. Bara för att det belastar triceps till viss del.

  8. Henrik
    Hanna, intressant. Kanske för att nu behöver du lägga på dig och bebben en del fett?
  9. Frida Lundberg, http://www.vimeo.com/12099056
    Du undrar var jag har fått mina kunskaper om vitamin D. Jag har följt denna forskares alla publiceringar och presentationer samt det mesta som publicerats av andra om vitamin D de sista åren. Dessutom har jag många års egen erfarenhet av intag av höga doser fiskolja och vitamin D. Jag slutade med dessa tillskott i februari 2007, då min hälsa inte längre kunde kamofleras och jag blivit mycket dålig i hjärtsvikt.

    Vitamin D receptorn är livsviktig, det är inte det jag emotsäger. Det är den moderna industrins produktion och marknadsföring av ett tillskott som i längden förstör mer än det hjälper.

  10. Kärnfrisk
    Jag håller med Direktör Svensson angående träningsvärk. Jag är nuförtiden inte speciellt sportig av mig, tycker det finns roligare saker att göra än att svettas utövandes någon sport. För några veckor sedan var jag på en resa till Norge, till en klippig ö. Vi vandrade några mil om dagen med tung ryggsäck.

    Vi fick höra av arrangörerna att de flesta får en faslig träningsvärk speciellt den andra dagen. Första backen man är tvungen att vandra uppför från boendet är riktigt sugande. Tror den är mer än 45 grader brant och några hundra meter hög. Fruktansvärt jobbig, fick kollosal andnöd första dagen när jag kämpade mig uppför den. Trodde jag skulle få en riktig saftig träningsvärk dagen efter. Konstigt nog kände jag inte av något alls. Överhuvudtaget.

    En veckas klättrande och vandrande helt utan träningsvärk. Till på köpet behövde jag inte äta minsta lilla mellanmål på dagarna heller medan de andra medresenärerna moffade choklad stup i kvarten. En vända på tolv timmar utan att tappa minsta lilla ork och det enda jag åt var frukost på ägg och bacon och middag på kvällen, fast jag egentligen inte ens var hungrig. Hade med mig nötter i ryggan för säkerhets skull, men de åkte med hem igen.

    Slutsats: LCHF ger en outömlig energi, förhindrar träningsvärk och en normalt fungerande aptitreglering. 😉

  11. ks
    jag antar att det inte bara är jag och Henric som noterat att Blackhawks vann? heja d-vitaminet!
  12. L8
    Jag vill hävda med min erfarenhet att det är D-vitamin som minskar träningsvärk! Inte LCHF i sig, utan möjligen att man då fått i sig mer D-vitamin i den kost man ätit genom den metoden.

    Jag har i över ett års tid haft ont i en höft (höfböjen), muskelärt betingat. Blev skickad till sjukgymnast, gjorde övningar men det onda blev nästan bara värre.

    När jag tränat (step, löpning, bodypump), särskilt efter ett uppehåll eller med nya övningar/tyngre vikter så har jag fått fruktansvärd träningsvärk (värst andra dagen). Ett annat fenomen som uppstod var att jag utöver detta till och från haft stickningar/domningar i händer och framförallt smärta på vissa punkter, exempelvis knäna. Jag kunde inte stå på knä; när du kliver i sängen för att lägga dig är det vanligt att först "landa" på knä, det var helt otänkbart. Likaså att stå på alla fyra på golvet vilket man ofta gör på olika träningspass, det kändes som nervtrådarna blev hackade med en kniv, så ont gjorde det. Jag sökte därför till vårdcentralen.

    Läkaren misstänkte direkt D-vitaminbrist och tog blodprov som visade på detta. Märkväl, detta var i somras och jag vistades mycket utomhus, tar varje ögonblick till att njuta av sol och värme – ändå hade jag en kraftig brist på D-vitamin. Jag äter en varierad blandkost med mycket frukt, grönt och fibrer. Mina stickningar och domningar försvann helt ganska så snart. För någon månad sedan började jag fundera över min ömma höft, den gjorde inte längre ont när jag reste mig eller var i rörelse! Jag har till och från haft träningsuppehåll under det senaste året men höftsmärtan har ändå alltid funnits där. Men inte längre. Och det mest överraskande av allt: jag får nästan ingen träningsvärk alls efter löp- eller steppass! Det jag känner är lite ömhet, som känns skön att sträcka ut! Det är allt! Kan inte fatta att det är sant! Jag som varit så otroligt plågad av träningsvärk tidigare. Jag är övertygad om att det är D-vitaminets förtjänst.

1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg