Nyheter

Mina bästa råd vid diabetes

lchf

Senaste numret av Expressens LCHF-bilaga innehåller mina fem bästa råd för diabetiker. De finns nu även på nätet, i något förvanskad form:

Expressen: De fyra bästa kostråden om du har diabetes

Den observanta märker snabbt att bara hälften av kostråden är kostråd! Dessutom saknas det femte rådet.

Här är alla:

Mina bästa råd för diabetiker

  1. Håll nere kolhydratintaget rejält (ju mindre kolhydrater du äter desto bättre blir ditt blodsocker)
  2. Var inte rädd för fett (på lågkolhydratkost behöver man våga äta fett för att bli mätt och nöjd och må bra – och det är helt ofarligt)
  3. Särskilt vid typ 2-diabetes: Se till att sova tillräckligt och undvika onödig stress (sömnbrist och stress höjer stresshormonet kortisol, vilket försämrar blodsockerkontroll och ger ökad hunger och vikt).
  4. Träna gärna (särskilt styrketräning och annan kort men intensiv träning kan vara gynnsam, men all fysisk aktivitet är ett plus).
  5. Vid typ 2-diabetes: Lägg vid behov till periodisk fasta som 5:2 eller 16:8 för maximal effekt på blodsocker och vikt (detta faller sig ofta naturligt om du äter LCHF och väntar med att äta tills du är hungrig).

Mer

LCHF för nybörjare

Snabbkurs i diabetes

Allt om periodisk fasta

Allt om sömn

Allt om träning

 

13 Kommentarer

  1. LindaC
    Tråkigt att de valde att illustrera rådet om fettet med en macka med bacon (el vad det nu är)... kan ju ge lite fel signaler..
    Svar: #2
  2. Jaa menee
    Problemet är att det är svårt att hitta bra bacon. De produkter som hittas på hyllorna i den vanliga livsmedelsaffären är blöta, indränkta i salt/sockerlag och rökarom och många sorter innehåller för mycket vatten och för lite fett.
    Bäst är nog att köpa från en charkbutik eller i andra hand kravmärkt för att slippa nitriten.
    Jag slutade med bacon efter 1 år med LCHF.(föråt mig kanske 🙂 )
    "Baconet" på macken ser nog mer ut som sidfläsk?
    Svar: #4
  3. Joel
    Varför förorda kort och intensiv träning? Vad jag har förstått det som så ökar högintensiv träning kortisolet. Jonas Colting tränar väl efter Maffetonemetoden och enligt Maffetone ska man träna lågintensivt för att inte dra på sig skador pga. för stor kortisolutsöndring.
    Svar: #8
  4. LindaC
    Det var mest mackan jag syftade på 🙂 Jag försöker också undvika just bacon och köper hellre sidfläsk. Blir lite mer kött för pengarna så att säga 😉
  5. Emma
    Bra tips, sådant man redan hade koll på men alltid bra att påminnas 😉 bra fett behöver alla 😀
    emmasterners.devote.se
  6. Snusmumrik
    De där råden var ju bra men tyvärr är det så att en diabetiker dricker mycket och urinerar rejält. Det är kroppens mekanism för att späda ut blodsockret. Tyvärr späds också alla vattenlösliga näringsämnen också ut vilket gör att de får en brist på dem. Några av dessa näringsämnen har betydelse för insulinkänslighet och någon för bukspottkörtelns förmåga att producera insulin.
    Den bristen ger en moment 22 situation som ytterligare försämrar läget för diabetikern. Tyvärr har de flesta typ 2 diabetiker haft sin sjukdom flera år så alla kroppens lager är helt tömda.

    Lite bra hade det varit om man vågat ta bladet från munnen och berätta vilka kosttillskott en diabetiker behöver för att förbättra regleringen av blodsocker.

    Svar: #7, #12
  7. YRC
    Hmm, är det vanligt att typ tvåor dricker mycket för att spä ut blodet också efter att sockret helt normaliserats, med hjälp av strikt LCHF - kost?
    Så är det inte alls för mig, annat än i intensiva viktminskningsperioder, då jag kissar mera men inte är törstigare/inte dricker mera än annars (LCHF och symptomfri/medicinfri D2:a sedan februari 2008). Vanligtvis dricker jag inte några stora mängder.

    Vilka tillskott anser du att man som tvåa ska ta, Snusmumrik?

    Svar: #10
  8. Totto
    Håller med. Blodsockermässigt funkar lågintensiv träning bäst för mig och gör mig betydligt mer tålig för kolhydrater/lägre blodsocker. Det är en märkbar skillnad.
  9. Tomtefar
    6:e rådet: Lite resistent stärkelse vid rätt tidpunkt verkar kunna sänka förhöjda morgonvärden på blodsockret.
  10. Snusmumrik
    De tillskott man behöver är vitamin C, vitamin D, Zink och magnesium.

    Zink behövs för att höja insulinkänsligheten och magnesium för produktionen av insulin.

    Ett annat tillskott är Alpha Lipoic Acid som också höjer insulinkänsligheten och skyddar samt reparerar nervskador från högt blodsocker.

  11. LM
    TACK Andreas,

    Du ÄR en sann välgörare till skillnad från många som lever på att plagiera Dig.
    Jag är MYCKET imponerad av Din stoicism och låter detta bero för att så
    många som möjligt skall få en chans att må bättre om man behöver och vill.

    Du är en sann människovän !

  12. LMA
    De där råden var ju bra men tyvärr är det så att en diabetiker dricker mycket och urinerar rejält. Det är kroppens mekanism för att späda ut blodsockret. Tyvärr späds också alla vattenlösliga näringsämnen också ut vilket gör att de får en brist på dem. Några av dessa näringsämnen har betydelse för insulinkänslighet och någon för bukspottkörtelns förmåga att producera insulin. Den bristen ger en moment 22 situation som ytterligare försämrar läget för diabetikern. Tyvärr har de flesta typ 2 diabetiker haft sin sjukdom flera år så alla kroppens lager är helt tömda.Lite bra hade det varit om man vågat ta bladet från munnen och berätta vilka kosttillskott en diabetiker behöver för att förbättra regleringen av blodsocker.

    Nog är det så, men det är ju knappast nå´n nackdel att söka göra nå´t åt dränaget.

  13. Camilla
    Hittade den här texten på Diabit.se, en sida om diabetes 1 hos barn o ungdomar: Kolhydraterna i maten är det som kroppen i första hand väljer som bränsle (energi). Kolhydraterna bör stå för den största delen av vårt energiintag.

    Blir man inte lite ledsen? Sidan är uppdaterad så sent som i maj 2014.

    Under rubriken "Vad kan påverka" ligger underrubrikerna Stress, hormoner, tobak, droger, infektioner, vikt mm, men Kost ligger inte ens med som en rubrik!

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg