Mer fett, mindre nyckelhål

Fettdebattens resultat under 2009?

  • 20% mer smör och Bregott
  • 12% mer grädde
  • fortsatt ras för lättmargariner

Allt enligt en nysläppt rapport från handeln. Fantastiska siffror om du frågar mig.

Ur Svensk Dagligvaruhandels Hälsorapport 2010:

Viktigaste trenderna under 2009

…Den intensiva kvalitetsdebatten har lett till förändringar av butikssortimentet. Under året har såväl handel som livsmedelsindustrin intensifierat arbetet med att minimera användandet av tillsatser och höja andelen råvaror i produkterna…

Den ökade efterfrågan på mer ”naturlig” mat i kombination med mediadebatten kring olika typer av fetter har visat sig genom att försäljningen under 2009 av smör har ökat med ca 20 %, smörbaserade bordsmargariner [som Bregott] har ökat med ca 20% och för vispgrädde är ökningen ca 12 %. De magra alternativen, till exempel lättmargarin, har minskat med ca 7 % under samma period.

DagensHandel.se: mer fett, mindre nyckelhål

Med andra ord

Hela 20% ökning av fetare produkter på ett enda år? Fettskräcken fortsätter snabbt att släppa sitt grepp om Sverige, och det är vackert att se. Det är en seger för sunt förnuft, och för ett oräkneligt antal svenskars hälsa.

Har du sett fettskräcken försvinna i din omgivning?

Tidigare

Unilever desperata?

Blossom avskyr lightprodukter

22% mindre margarin – Sista årets tapp för margarinförsäljningen kommer utöver minskningen åren innan.

Om mättat fett – så naturligt och bevisat ofarligt man kan tänka sig.

Äldre inlägg