McDonalds sponsrar svenska skidlandslaget

kalla

Svenska skidlandslaget är tydligen desperata och säljer sig gärna till McDonalds. Norska skidlandslaget säger sig har en högre etisk standard och skakar på huvudet:

Expressen: ”De hade aldrig fått sponsra våra åkare”

Ansvarige på skidlandslaget ser inga problem med samarbetet och berättar istället om hur hälsosam mat McDonalds har (med deras färska pengar i fickan).

Självklart vill skräpmatsföretag tvätta sitt dåliga rykte och köpa sig en hälsoaura genom att sponsra populära idrottsmän, det är inget nytt. Frågan är om Charlotte Kalla kan känna sig lika stolt och åka lika fort om hon tvingas ha en stor McDonalds-skylt på sig?

Kanske de norska skidåkarna har fått en ny fördel.

Mer

McDonalds: Ät inte vår mat, den är ohälsosam

Sanningen bakom McDonalds vackra ord

 

23 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Per Wikholm
    Tja, att göra reklam för McDonalds är väl inte värre i Sportsverige än att göra reklam för Kexchoklad eller Risifrutti eller AXA:s skitprodukter. På Donken går det faktiskt att plocka ihop en hyfsat bra måltid för den som är medveten om vad man ska välja och välja bort. Ekologiska ägg & bacon-frukosten på Donken är inte helt fel.
    Svar: #7, #8
    Läs vidare →
  2. Eriksson
    Näringsinnehållet i en BigMac ligger väldigt nära den lunch som livsmedelsverket rekommenderar för gymnasieelever.
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Ewa
    "ny stark, fräsch samarbetspartner". Nog för att de är starka (tyvärr) men fräsch?? Nä, ganska sunkiga va?
  2. Totte
    Vad är bäst,
    En Big-Mac mellan tänderna elleren hut bakom ratten.....?
  3. Jim
    Får mig att tänka på exempelvis Kajsa Bergqvist som hade sammarbete med sockersprängfulla Risifrutti... Tror inte att man hoppar högre av dem direkt
  4. Eriksson
    Näringsinnehållet i en BigMac ligger väldigt nära den lunch som livsmedelsverket rekommenderar för gymnasieelever.
  5. Per Wikholm
    Tja, att göra reklam för McDonalds är väl inte värre i Sportsverige än att göra reklam för Kexchoklad eller Risifrutti eller AXA:s skitprodukter. På Donken går det faktiskt att plocka ihop en hyfsat bra måltid för den som är medveten om vad man ska välja och välja bort. Ekologiska ägg & bacon-frukosten på Donken är inte helt fel.
    Svar: #7, #8
  6. Peter S
    Mc Donalds måste vara överlyckliga över sin jackpott. De hade inte kunnat hitta något bättre än Charlotte Kalla och resten av de fräscha hurtbullarna att utnyttja för att renommé snylta och tvätta sitt lätt solkiga varumärke på.
    Tycker att det är tråkigt att se skidlandslaget smutsa ner sig genom att låta Mc Donalds torka av sig sin skit på sig. Skidåkare har en image som de största renlevnadsmänniskorna så det är klart att Mc Donalds kastar sig över dom för att förbättra sin image. Hade det varit något annat landslag än skidlandslaget hade det inte sett lika illa ut för mig men då hade inte Mc Donalds fått lika stor potentiell image förbättring och valuta för pengarna.
    Det är så tydligt vilken strategi som Mc Donalds och Coca Cola har genom att båda var huvudsponsorer av OS bland annat.
    Svar: #12
  7. Patrik F
    Det är nog det enda som går att äta där, och dessutom serverar dom inte frukost hela dagen.

    Förresten, vad har hänt med LCHF.se?

    Svar: #13
  8. Peter B
    Hehe...det är en homeopatisk portion bacon som serveras där. 😉
  9. Jasmine
  10. Hjopek
    Svaret på sista frågan i Expressen säger allt...;D
  11. Donken
    Donken?
  12. Arne
    Elitidrott som svenska skidlandslaget håller på med är inte hälsosamt. Det är träning och utövande för max prestation, så att skidåkare är hälsan själva och går mot ett långt och friskt liv till mötes tror jag är rätt så orimligt. Visst, det är bra att röra på sig. Men när man tränar så hårt att minsta lilla bacill får en att bli sjuk, då pressar man kroppen mer än vad som jag kan tycka är hälsosamt. För övrigt har jag medhåll i detta av Jonas Colting. Sådär, då presenterade jag mitt auktoritetsargument 😉
    Svar: #14
  13. Per Wikholm
    Nja, det brukar gå att tjata sig till en burgare utan brödet. Annars får man kasta brödet eller idka djurplågeri och mata kajorna utanför med det.

    Vad gäller LCHF.se har vi haft en serverkrasch men den nu är sajten uppe igen.

  14. Peter S
    Håller helt med dig Arne, men bilden av skidåkare är att de är renlevnadsmänniskor med Gunde Svan som säger att han aldrig smakat en droppe alkohol i sitt liv. Reklam handlar om PR och image och inte verkligheten. Skidåkarna ser så hälsosamma eftersom alla tycker att den som är vältränad och smal ser hälsosam ut enligt normen i samhället.
    Vanlige motionären tror dock att eftersom motion är bra för hälsan så borde elitidrott vara ännu bättre för hälsan vilket jag håller med dig om att det inte är. Jag har också läst vad Colting skriver om elitidrott inte är hälsosamt men också vad han skrivit om Kolhydratsbluffen och propagandan från AXA inom idrotten. En annan som genomskådat detta med pastaladdningen är ultramarathonlöparen Rune Larsson på YouTube; Man måste inte ladda med pasta; https://www.youtube.com/watch?v=YrlWedfg7Q8
  15. Jim
    Kalla lever på sponsring så hon klagar knappast.
  16. Orka klaga?
    Hur orkar folk gnälla på allt?

    Usain Bolt åt ca 100 kycklingnuggets från McDonalds varje dag under OS 2008 och vann 3 guld. Den reklamen tackar de säkert för då varenda tidning skrev om det.

    En Big Mac & Co meny ger väl ca 1000 kcal. Lite över en normal lunch.
    Finns sallader om inte vill äta hamburgare och pommes frites kan enkelt bytas mot äpplen, morötter eller grönsallad.

    Hetsäter man en massa cheeseburgare så skenar givetvis kalorierna iväg men så är det väl
    med allt som överkonsumeras?

    Vattenfall som sponsrar står också för "renlevnad" antar jag med all skit de spyr ut?
    Måste givetvis finnas företag med renare el som skidåkare kan visa upp sig med.

    Volkswagen? Herregud! Onda bilar som förorenar luften vi andas.

    Nej, man kan inte göra alla nöjd.
    Sådär, då har jag gnällt också.

    Svar: #17, #22
  17. Ping-pong
    Det verkar som om du missuppfattat en hel del.

    En kalori är en kalori men beroende på varifrån kalorierna kommer så reagerar kroppen olika så kaloriräkning är i princip totalt meningslös.

    Läs på och återkom.

    Ha en trevlig tisdagskväll.

    Svar: #18, #21
  18. Magnus P
    Det verkar som om du missuppfattat en hel del.En kalori är en kalori men beroende på varifrån kalorierna kommer så reagerar kroppen olika så kaloriräkning är i princip totalt meningslös.Läs på och återkom.Ha en trevlig tisdagskväll.

    Jeeeeez, om man uttrycker det så här då: En meny på McD ger mer ENERGI än en normal lunch, och ju fler cheeseburgare man äter desto mer energi får man i sig.

  19. bengan
    Donken / Gyllene måsen "suger", främst SÅ tråkig mat, men att de är sponsor är väl inte värre än att flera/många idrottare är sponsorer av det riktigt äckliga Risifrutti?

    /B

  20. Göran
    Jag tycker denna artikel är ett riktigt lågvattenmärke. Löjligt tyckande om vad Charlotte Kalla skulle tycka eller inte. Låt säga att hon inte gillar detta och därmed inte vill bära reklamen och således har att avstå från att delta i landslaget.

    Ta och fråga Charlotte Kalla vad hon anser.

    Hur många av er här kan säga att ni jobbar på ett företag och gillar precis allt som det företaget gör? Jag kan gissa att det inte är många.

    Jag hoppas enskilda individer kan vara så pass mogna att de kan låta var och en ta egna beslut och får ha åsikter även om ni inte gillar dem. Vad är det som får individer att vilja tvinga andra att anta sina egna värderingar? Det kan bara gå fel om man gör på det viset.

  21. LucyInTheSky
    Ursäkta anmälan av kommentar, inte meningen.

    Tycker ni missar poängen hos "orka klaga". Är Vattenfall en rimligare sponsor? Bygger kolkraft? Givetvis är Mc skitmat men de flesta svenskar, och andra, vill se elitidrottare. Då får vi kanske oxå acceptera HM, Vattenfall och Redbull som sponsorer till dessa. Cyniskt? Elitidrott är cyniskt.

  22. y62
    Hos vattenfall kan man välja ren och bra kärnkraft.
  23. 66biio
    John Oliver - McDonald's Ad Campaign
    https://www.youtube.com/watch?v=PNmJcWP7R08
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av