Livsmedelsverket om mättat fett: 72-8

Livsmedelsverket brukade hävda att det finns ”tusentals studier” som stöder deras fettsnåla kostråd. Härom veckan menade de att ”mer än nio av tio” studier säger att mättat fett är farligt.
Nu har ledningen tydligen krymt lite till.
Listan
Dagens ställning enligt lista på Livsmedelsverket.se: 72-8
Inte för att matematik lär vara Livsmedelsverkets starka gren (heller), men jag får inte 72-8 till ”mer än nio av tio”.
Listan är ganska bra gjord, med klickbara länkar till studierna!
Humor á la Livsmedelsverket
Jag finner hela övningen oavsikligt (?) komisk. Att göra två listor och summera ”antalet studier” underst antyder en rätt märklig inställning till vetenskapen. Flest studier vinner, typ.
Är det så här vetenskap går till?

Zlatan: ensam och därför mindre viktig än två andra spelare.
Enkel SLV-logik?
Den gigantiska WHI-studien är den överlägset största interventionsstudie som någonsin gjorts med fettsnål kost. Kostnad: en halv miljard dollar. Den visade ingen nytta av mindre fett. Tvärtom fick tidigare hjärtsjuka signifikant fler hjärtinfarkter av mindre fett och mindre mättat fett i kosten.
Det är ok – Livsmedelsverket jämnar ut exempelvis med denna studien. Den visar att 5-åriga barn inte fått några uppenbara hjärnskador av att äta lite mindre fett.
1-1
Vidare analys
På ”fett är farligt”-listan är 15 stycken översiktsartiklar som inte tillför något nytt, utan bara diskuterar övriga studier på listan. Men enligt Livsmedelsverket är översiktsartiklar ”att betrakta som särskilt viktiga”.
Övriga studier är framförallt sådana som diskuterar effekten på diverse blodprover. Dvs inte på några riktiga hälsomått som sjuklighet eller död.
Samt observationsstudier där man inte kan särskilja fettintaget från övriga riskfaktorer med någon säkerhet.
I interventionsstudier som visat effekt har man gjort andra saker också, inte bara minskat fettintaget. Som att motionera betydligt mer eller ge intensivhjälp för att sluta röka.
Har jag missat någon studie?
Bara 8 studier motbevisar teorin (?)
Var är sommarens ”Israel-studie” från NEJM? Den som tvärtom visade sämst resultat på alla sätt av fettsnål kost. Var är ”A till Z”-studien från JAMA -06? Den som visade bäst resultat för Atkinskost?
Aha: ”Bantningsstudier ingår inte i sammanställningen”. Så praktiskt då, när fettsnål kost förlorat eller i bästa fall fått oavgjort i alla sådana jämförelser!
Inte en enda studie på diabetiker finns med heller. En grupp vars hälsa Livsmedelsverket ju inte tar ansvar för längre. Men diabetiker drabbas ändå ofta av Livsmedelsverkets kostråd. Och studier visar regelmässigt bättre blodsocker av högre fettintag med mindre kolhydrater.
Sen saknas ett stort antal observationsstudier som inte visat något samband mellan (mättat) fett och sjukdom. Påbörjad lista längst ner.
Borde jag inte skicka ett öppet brev till Livsmedelsverket? Jag skall fortsätta granska listan. Kommentera gärna nedan!
Läs mer
Här granskas de huvudsakliga referenserna från listan:
Märkligt utspel från kostexperter
Mer om vetenskapliga studier på kost och hälsa
Studier som saknas i Livsmedelsverkets 8-lista:
Ascherio A, Rimm EB, Giovannucci EL, Spiegelman D, Stampfer M,
Willett WC. Dietary fat and risk of coronary heart disease in men:
cohort follow up study in the United States. BMJ. 1996;313:84-90.
Yusuf S, Hawken S, Ounpuu S, Dans T, Avezum A, Lanas F, et al. The
INTERHEART Study Investigators. Effect of potentially modifiable risk
factors associated with myocardial infarction in 52 countries (the
INTERHEART study): a case-control study. Lancet. 2004;364:937-52.
Leosdottir M, Nilsson PM, Nilsson JÅ, Berglund G. Cardiovascular
event risk in relation to dietary fat intake in middle-aged
individuals – data from The Malmö Diet and Cancer Study. Eur J
Cardiovasc Prev Rehabil. 2007;14:701-6.
Mozaffarian D, Rimm EB, Herrington DM. Dietary fats, carbohydrate,
and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women.
Am J Clin Nutr. 2004(80):1175-1184.
Takeya Y, Popper JS, Shimizu Y, Kato H, Rhoads GG, Kagan A.
Epidemiologic studies of coronary heart disease and stroke in Japanese
men living in Japan, Hawaii and California: incidence of stroke in
Japan and Hawaii. Stroke. 1984;15:15-23.
McGee D, Reed D, Stemmerman G, Rhoads G, Yano K, Feinleib M. The
relationship of dietary fat and cholesterol to mortality in 10 years:
the Honolulu Heart Program. Int J Epidemiol. 1985;14:97-105.
Gillman MW, Cupples LA, Millen BE, Ellison RC, Wolf PA. Inverse
association of dietary fat with development of ischemic stroke in men.
JAMA. 1997;278:2145-50.
Seino F, Date C, Nakayama T, Yoshiike N, Yokoyama T, Yamaguchi M,
et al. Dietary lipids and incidence of cerebral infarction in a
Japanese rural community. Nutr Sci Vitamin. 1997;43:83-99.
Iso H, Stampfer MJ, Manson JE, Rexrode K, Hu F, Hennekens CH, et
al. Prospective study of fat and protein intake and risk of
intraparenchymal hemorrhage in women. Circulation. 2001;103:856-63.
He K, Merchant A, Rimm EB, Rosner BA, Stampfer MJ, Willett WC, et
al. Dietary fat intake and risk of stroke in male US healthcare
professionals: 14 year prospective cohort study. BMJ. 2003;327:777-82.
Iso H, Sato S, Kitamura A, Naito Y, Shimamoto T, Komachi Y. Fat
and protein intakes and risk of intraparenchymal hemorrhage among
middle-aged Japanese. Am J Epidemiol 2003;157:32-9.
Sauvaget C, Nagano J, Hayashi M, Yamada M. Animal protein, animal
fat, and cholesterol intakes and risk of cerebral infarction mortality
in the adult health study. Stroke. 2004;35:1531-7.
Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2




