
Inne 1976, ute 2009?
Livsmedelsverket gör nu en finjustering av sina sjukt fettskrämda kostråd.
Tro det eller ej, men det är faktiskt en liten förbättring!
Tidigare sjuka råd
Livsmedelsverket har tidigare satt ihop fem kostråd på temat ”Vill du äta hälsosamt?”. Bara ett eller två var ok:
Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla portioner grönsaker.
- Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
- Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
- Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.
- Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd.
Att äta fisk och grönsaker är säkert bra, men resten är mer eller mindre dumheter utan vetenskapligt stöd.
Förbättring: brödet ryker
Råd nummer 5 ovan är nu på väg ut. Istället ersätts det med:
5. ”Välj i första hand fullkorn när du äter pasta, ris, bröd, flingor och gryn.”
Några bevis för att fullkornsprodukter är direkt nyttiga finns knappast. Men de verkar vara mindre skadliga än stora mängder produkter på vitt mjöl. Stärkelsen bryts ner till samma druvsocker i magen, men det går något långsammare.
Men det är inte huvudsaken. Pratet om fullkorn är inte ens nytt, och döljer bara den stora förändringen.
Man råder inte längre folk att frossa i bröd!
50-50
Med den aktuella förbättringen har Livsmedelsverket plötsligt inte längre mest skadliga råd på sin korta lista. Nu är det två – tre råd av fem som är ok. Femtio – femtio alltså. Ungefär som om en chimpans valt ut råden genom att kasta pil.
Kanske finns det hopp om Livsmedelsverket?
Mer
Pressmeddelande: Livsmedelsverket ändrar råd om bröd och fullkorn
Livsmedelsverket tar fram silvertejpen – trots att stödet för fettsnål kost faller i bitar.
Är fibrer miljövänliga? – mycket fullkorn ger dig gaser.
Mer 1976:

Men rundare blev vi…




















220



















75 kommentarer
Vad skönt. Då kanske jag ska sluta äta de där tio brödskivorna varje dag. Håller på att utveckla anorexia och tvingar i mig rediga lass mat och efterrätter för att inte tyna bort helt.
"Fullkornsbluffen fortsätter..."
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/
Man kommer nog att göra gradvisa förändringar och alltmer närma sig GI och LCHF. Att rekomendera LCHF fullt ut är väl ändå en utopi? Kanske som en bantningsdiet för diabetespatienter. Men det ligger nog långt in i framtiden. Man har ju fortfarande mycket prestige att försvara och forskning som skall ta åratal i anspråk. Sedan skall marknaden och politikerna säga sitt. Och EU, inte att förglömma..Man fick ju inte rekomendera närproducerad föda.
Om man nu överhuvudtaget ska äta bröd, vilket vi dessvärre inte gör längre, så ska det vara rostat franskbröd med smör och varmrörd jordgubbssylt. Fullkornsbröd kan man definitivt vara utan!
Ja, Lars M, jag håller med dig. Ska man nödvändigtvis äta bröd ska det självklart vara gott, inte fullkorn. Själv hör jag till dem som får avstå helt från bröd.
Kan hålla med om att råden kanske bör modifieras en aning men att påstå att några av dem skulle vara skadliga är väl ändå att ta i?
Är det verkligen vettigt att SLV skulle rekommendera LCHF som ett allmänt kostråd? Man ska självfallet påvisa att det är en bra kost men det finns ju ingen mening med att varenda människa ska äta LCHF liksom. Eller gör det det? Finns mycket kolhydratsmat som inte är skadlig och som man inte kommer att bli sjuk av om man äter. Olika jordar passar för olika livsmedelsproduktion och det är dumt att utesluta vissa födoämnen framför andra. Surdegsbröd är det inget fel på... inte vällagat (blötlagt) råris heller. SLV ska rekommendera traditionellt hederligt käk, tycker jag. Med GI kommer man långt (addera lite Weston A Price Foundation-ideologi och du är i mål). LCHF är en jättebra kost men varenda människa vill nog inte äta så.
JL,
Potatis är en hyfsad rotknöl också... Väldigt låga kolhydratmängder är den bästa (enda?) kostbehandlingen av typ 2-diabetiker. Annars kan du vara betydligt mer liberal, om du vill. Många märker hur de blir piggare av att bara utesluta de mest raffinerade kolhydratkällorna som bröd och pasta (undantaget godis, naturligtvis).
Livsmedelsverket har en svår uppgift. Jag tycker inte att de borde rekommendera någon specifik kostmodell alls. Vilket kan bli problematiskt för gemene man som inte är insatt i vad essentiella näringsämnen är.
Nedan kommer från en blogg som är nästan lika bra som din doc!
Skrivet av en cardiolog..
Name that food..
What common food can:
• Cause destructive intestinal damage that, if unrecognized, can lead to disability and death?
• Increase blood sugar higher and faster than table sugar?
• Trigger an autoimmune inflammatory condition in the thyroid (Hashimoto’s thyroiditis)?
• Create intestinal bloating, cramps, and alternating diarrhea and constipation, often labeled irritable bowel syndrome?
• Trigger schizophrenia in susceptible individuals?
• Cause behavioral outbursts in children with autism?
• Cause various inflammatory diseases such as rheumatoid arthritis, ulcerative colitis, dermatitis herpetiformis, systemic lupus, pancreatic destruction, and increase measures of inflammation like c-reactive protein?
• Cause unexplained anemia, mood swings, fatigue, fibromyalgia, eczema, and osteoporosis?
http://heartscanblog.blogspot.com/2009/10/name-that-food.html
Martin:
Han glömde av vete även ligger bakom de flesta orkaner, terroristangrepp, aids, cancer och is på bilrutan på morgonen.
Men.. tänker de inte alls på miljön o den globala uppvärmningen!??
"Uppblåst? Det kan vara fullkornspastans fel.
Många med uppsvälld mage lider av fiberfylla.
– Vi är inte som kor och hästar. Vår mag- och tarmkanal är inte uppbyggd för bara fibrer, säger läkaren Peter Benno. "
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5962989.ab
#10,
Ironi....hmmm
Fullkornsprodukter som inte är syrade, blötlagda eller groddade innehåller dessutom fytinsyra och andra ämnen som inte är så nyttiga.
Undrar hur stor ugnen var för att baka den limpan...
kanske lite utanför ämnet men ändock inte!!
Här följer en film på 85 minuter. Se den och agera.
appropå bröd, vete, säd och utsäde!!
Se filmen och tänk efter.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/10/17/Everyth...
GMO= OFOG!!!
Trance,
orkaner? terroristangrepp?, aids?, cancer? och is på bilrutan på morgonen?
Din argumentation = 0
Trodde faktiskt du hade lite mer bakom pannbenet.. men där hade jag fel
Bröd, javisst - Fett, va trist. Tycker bara man känner "äckel" av att äta fet mat. Det är inte gott.
Jaha? Jag tycker man blir hungrig av att äta bröd. Vad vill du ha sagt?
Monsantos värld!! Läs och förskräcks!
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=96343&a=1256013&lid=p...
Hitade länken till Monsantos värld på Partilles namninsamling:
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3161
Men fullkornsbröd är ju inte långsammare. HELA korn gör det något långsammare. Surdeg är förstås bäst.
Kvinnlig 40-talist, vill du förskräckas mer så se "Patent for a Pig" och "Bullshit". Grisfilmen ligger ut på Google Video.
Konstigt det där .. som uppvuxen i Norge så hade man med "Matpakke" till skolan .. smörgåsar..
Det Norska brödet var nog i en klass för sig .. inget socker och man blev faktisk mätt på det .. så hade man ju inget annat att jämföra med, alla åt ju smörgås i skolan ..
Jag glömmer aldrig första gången jag åt "svenskebröd" hujeda, sött bröd som fastnade i gommen .. och det stämde liksom inte att ha korvpålägg på vad jag tyckte var "kaffebröd" ..
Jaja, det är länge sedan nu, slutet av 70-talet ..
Var iväg och skulle handla idag, bland annat bröd eftersom två i familjen var brödsugna och jag var inte sugen på att baka .. kunde bara konstatera
Det svenska brödet är verkligen inte roligt
Det är så trist, att den enda här omkring som bakade bra bröd (surdegsbröd utan en massa tillsatser) gick i konkurs
Ellinor,
Jag handlar bröd av Fazer i brist på annat bröd, det brödet är bakat på surdeg. Det enda bröd jag äter och jag använder det inte direkt som bröd heller utan snarare som ätbara tallrikar.
OT,
Dubbel blind randomiserad studie som visar significant större viktminskning med Medium Chain Triglycerides (som det finns en hel del av i Kokos fett) jämfört med Oliv Olja (samma kalori intag). Indikerar att vad man äter påverkar hur mycket kalorier man förbränner (Metabol fördel?)
Man undrar förstås om man inte skulle få samma resultat om man jämförde tex Smör med Margarin.
Studien kan laddas ned grattis här:
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/87/3/621
Dr BG at Animal Pharm har skrivit mer om studien:
http://drbganimalpharm.blogspot.com/2009/10/body-fat-loss-mct-oil-kic...
#22
Ja, jag har sett att Fazers bröd inte är så illa. Övriga familjemedlemmar är dock inte förtjusta i det .. De kallar det för barkbröd ..
Tack ändå för tipset
Jag uppmärksammade Livsmedelsverkets kostrådsförändring för några dagar sedan i bloggen, vilket kw uppmärksammade i kommentar nr 2 ovan. Tack! Skrev om Fullkornsbluffen del 3. I de övriga två delarna diskuterar jag det bristande vetenskapliga underlaget för fullkornets förträfflighet.
Håller med Andreas om att revideringen bör ses som ett myrsteg steg i rätt riktning. Verket förklarar dock inte varför man nu inte längre rekommenderar bröd till varje måltid, vilket kan tyckas märkligt. Verket slår till reträtt i brödfrågan utan att förklara varför. Man hoppas nog att ingen ska märka vad de håller på med.
Bo Z:
"Verket förklarar dock inte varför man nu inte längre rekommenderar bröd till varje måltid, vilket kan tyckas märkligt. Verket slår till reträtt i brödfrågan utan att förklara varför."
Min gissning är att det motiveras med ett allmänt större utbud av fullkorn idag. När brödrekommendationerna kom var ju just bröd och gröt de enda två alternativen som fanns för att svensken skulle få i sig grova spannmålsprodukter.
Men idag finns ju ett enormt utbud av pasta i alla former, ris, bulgur, mjölmixer med olika fullkornshalter, hirs, durra, couscous etc. etc. Visst tycker även jag att det är lite underligt att en så etablerad rekommendation ändrats utan minsta påtalande men om nu någon kräver en motivering gissar jag att de skulle peka på "den magnifika nyttigheten i fullkornsprodukter" rent allmänt och inte bara bröd.
Brödrekommendationen har med andra ord utvidgats och moderniserats kanske man kan kalla det.
Vi är många som uppmärksammats på Livsmedelsverkets förändrade kostråd, att rekommendationen inte längre är att äta bröd till varje måltid.
Att rekommendationen var så tidigare är ju väl dokumenterat på många håll inte minst i Livsmedelsverkets egna broschyrer.
Det är säkert många som kommer att skriva till Livsmedelsverket och fråga om det möjligtvis är dr Annika Dahlqvist som inspirerat till förändringen.
Det är ju bäst om man struntar i SLV och bildar sin egen uppfattning om vad man ska äta. SLV känns numera som ett skämt tycker jag och jag tänker inte lita på deras kostråd mer - har gjort det alldeles för länge redan. Bröd äter jag inte alls numera och det funkar alldeles utmärkt (jag som varit så fruktansvärt brödtokig tidigare).
Fibrerrik föda äter jag inte längre och mår bättre än nånsin. Våga vägra fibrer!
Just nu dricker jag Té och äter smörrullar till - riktigt mumsigt!
Men du behöver inte va utan bröd tant grön,finns ju lchf bröd. Jättegött:)
100 gr mandel,lite bakpulver och 2 ägg ca: .175 c 15 min i en form så är det klart! Sen fick man ju även lite uthållighets träning av att mala mandlarna. Tror man kan köpa malda mandlar ifall man vill slippa mala!
Ellinor,
Jag är rätt säker på att Fazer faktiskt har minst ett barkbröd i sitt sortiment!
Förr kunde en mjölnare hamna inför tinget, eller till och med lynchas, ifall någon kom på honom med att blanda agnar i mjölet. Även i så svåra tider att man blandade bark i brödet! I dag har man lyckats lura folk att betala extra för mjöl med agnar, och till och med fått statliga myndigheter att påstå att det är nyttigt!
Sen jag slutat med fullkornsbröd och annat bröd och mysli, har äntligen min mage fungerat jättebra! Jag har också Vågat Vägra Fibrer.
Helt superskönt!
Martin: Jo jag vet och tack för tipset! Men jag har faktiskt helt tappat brödsuget, tror att det har suttit i kolhydraterna tidigare och inte brödet i sig. Smörrullar till téet var jättegott!
Ska dock göra lchf-cheescake till jul tänkte jag, då får jag mala mandlar
Har en fin gammal mandelkvarn som funkar utmärkt. Tänkte göra lchf-godsaker i jul, all annan julmat är ju perfekt lchf-anpassad (utom gröten då, men det äter jag inte).
OT: "Vårdanställda sjuka efter vaccinationer"
http://www.skd.se/article/20091016/NYHETER/710159803/1057/*/SKANE/vardanstallda-sjuka-efter-vaccinationer
Hittade detta, ett litet skräckexempel för en LCHF-are...
http://www.matvett.se/blogg/dags-lagad-mat-vid-energibalans-medelakti...
Det är vad en kvinna som jag ska äta enligt bloggaren... hujedamäjj!!
GoEd:
Bloggposten var dålig men studien i sig var rätt intressant. Självklart kan man inte börja prata bevis för metabol fördel av den vilket författarna själva inte heller heller gör.
otroligt och fantastiskt att livsmedelsverket överhuvudtaget reviderar sina kotsråd. Men... margarinet och lättprodukterna - uja - när ska det tas bort från det "hälsosamma".
Det känns såååå angeläget. Då först kan man tala om förändring i fettskräcken.
OT:"Annika Dahlvist om orsaken till att hon stängts av från sin senaste läkartjänst: Sanningen är att influensavaccinet innehåller farliga mängder kvicksilver"
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/18/sanningen-ar-att-influensav...
Där dog mitt sista hopp för Annika. Vilken XXX.
Mer konstruktiv kritik, mindre personangrepp tack. /Doc
Jag hade ett BMI på 31 i augusti 2008. Slutade äta godis. Drog ner till 29 och mådde bra, men hade ju fortfarande ett BMI <25 i sikte.
Hittade Vägen från 137 kg och denna bloggen. i våras Började äta LCHF. Drog ner till 27-28, men mådde inte så bra. Jag vet att de flesta säger att de mår så bra sedan de börjat med LCHF, men det gällde inte mig. Bara det faktum att jag förbjöd mig själv att äta något, gjorde att jag kände att jag bantade och därför blev matfixerad och mådde psykiskt dåligt.
Nu är jag nere i ett BMI på 25. Och det tack vare att jag inte förbjuder mig att äta något. När jag inte förbjuder mig själv att äta något så slutar hetsätandet och överätandet och den psykiskt krävande matfixeringen. Vad, när, hur mycket får jag äta nästa gång?
Nu lever jag på vanlig mat men med hög fetthalt. Äter corn flakes med banan och fet mjölk eller rostbröd med massor av smör på till frukost, och ändå fortsätter jag ticka ner i vikt. Och jag mår bättre än jag någonsin gjort förut, jag som alltid varit överviktig, i hela mitt liv. Det ligger varningar ute om att du kan inte både öka på fettet och behålla ditt kolhydratintag. Jo då, jag kan. Jag är nöjd med mig själv, äter gott, förbjuder inte mig själv något och ändå går vikten stadigt neråt mot normalvikt.
Sluta banta så går du ner i vikt.
Och nej, att införa "LCHF till alla!" är INTE någon bra lösning. Låt folk hitta sin egen nivå! För jag tvivlar inte en sekund på att LCHF har varit räddningen för många, och att det är vägen att gå för dessa människor. Men inte för mig!
OT: "Granska vaccinationerna! Petition to Sveriges Regering"
http://www.petitiononline.com/siemvacc/petition-sign.html
"Jag jobbar som timvikarie och veckan som gått har jag arbetat två dagar på ett ställe av den anledningen att en mamma varit hemma och vårdat sjukt barn, då barnet fått andningsbesvär efter vaccinationen.
Skrivet av Kerstin Lindell den 18 oktober, 2009 kl. 12:07 #"
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/v%C3%A5rdanst%C3%A4lld...
Mini:
Alla hittar sin väg, det viktigaste är att det är en väg som kan orka följa resten av livet som man mår bra av och det glädjer att höra att du gjort det.
Mysigt att ha läkare som ger råd efter eget godtycke, flygplanstekniker som monterar som de vill och inte efter ritningen.
Thor - problemet är att de kostritningar som hälso- och sjukvårdens tekniker följer idag ofta leder till att patienter störtar. Det finns inga randomiserade dubbelblinda studier av flygplans montering. Den bygger i huvudsak på beprövad erfarenhet.
Trance: Har du dålig läsförståelse eller är du bara förblindad av okontrollerat hat? Jag kan inte hitta ett enda uttalande i reportaget som får Annika Dahlqvist att framstå, som du uttrycker det, en "idiot". Kan du precisera, uttrycka klart och definiera vad du i sammanhanget anser vara idioti ? ((vard.) dumhet, fånighet, galenskap, dårskap, vansinne; (åld.) sinnesslöhet,svagsinthet, svår psykisk efterblivenhet)
Är det tillåtet att kalla folk så som Trance gör i "oktober 18, 2009 klockan 12:44"?
Mini: Du är ju ett naturfenomen!( Om det nu inte var ännu ett nytt och fiffigt sätt att misskreditera lågkolhydratkosten) så är det ju fantastiskt. Det är tydligen de kontroversiella undantagen som bekräftar regeln. Om jag själv skulle slarva det minsta med kolhydrater, går jag upp flera kilo på ganska kort tid. Risken med att öka fettintaget med bibehållen kolhydratintag är att man mycket lättare kan återfalla till sitt sockerberoende och då kan det vara kört. Så risken för jojo- effekt är nog påtagligt större med din metod. Eftersom du är så unik och tydligen"den felande länken" i detta sammanhang, balanserar du på en väldigt slak lina. Du har ju varken stöd för dina teorier av vetenskapen, av luttrade lchf:are eller GI-fanatiker. Gratulera till framgången!
Ulf:
Låtsas att det i stället stog: "LCHF är en potentiellt farligt kost och vi bör vara försiktiga med den."
Samma sak.
Ulf G Bohlin
härligt drygt inlägg från dig. Själv har jag nu lyckats jo-jo-banta med lchf också. Jag tycker att det är sjukt tråkigt att äta lchf i långa loppet (om man nu, som jag, har ett socialt liv utanför hemmets väggar) även om man inte äter chips och dricker läsk så är det ju faktiskt en otrolig massa som måste uteslutas för att komma ut sockerspiralen.
Jag tycker LCHF kräver nästan lika mycket karaktär och disciplin som vilken bantarkur som helst. Det hon skriver är inte ett dug kontroversiellt (om du inte är sektmedlem förstås) Hon skriver att LCHF varit räddningen för många men inte för henne, hon har hittat en annan väg. Dessutom, när man ändå talar om anekdoter så har jag gått ner precis noll kilo på lchf. Men att stå stilla är skäl nog att orka hålla på.
OT: ”Biverkningar efter vaccinationen, var tionde får problem...”
http://www.greensparrow.se/
"Vid 18,00 så började jag bli yr, skakig i benen, kände mig otroligt trött och mådde illa så jag bara ville dö!"
Vad jag vill ha sagt är att jag tycker feta såser, bacon,majonäs, grädde, smör, etc bara ger en äcklig känsla i munnen.