
222 kommentarer till “Lika dieter lika dåliga”
Kommentarssida: 1 2 3 4 5 - 51
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:36Jonas.
vad gäller sån forskning så tar jag den med samma klackspark som ni tar Becels referenser. Folk som tränar mycket har lite kroppsfett. Räcker för mig.
De som inte tränar alls är sällan smala och friska. - 52
Fasching skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:36"Nu är det ju så att kostråden ser väldigt lika ut över hela världen och WHO har godkänt nästan identiska kostråd som internationella rekommendationer (obs för friska människor). Varför inte ge sig på WHO då?"
Eftersom WHO befinner sig mycket längre bort från Svenska förhållanden än Livsmedelsverket? Eftersom det kanske faktiskt går att få till någon förändring genom att gå i klinsch med LV, men knappast med WTO?
- 53
Fasching skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:38"Vad gäller sån forskning så tar jag den med samma klackspark som ni tar Becels referenser. Folk som tränar mycket har lite kroppsfett. Räcker för mig.
De som inte tränar alls är sällan smala och friska."Och? Debatten handlar om *viktminskning*, inte om huruvida smala tränar mer än tjocka.
- 55
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:41viktor:
Ok? Så i detta fall är forskning plötsligt helt ointressant?Rörigt, som sagt...
- 56
Fasching skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:42"Detta är inte vetenskap, men väldigt talande. Men inte sant enligt LCHF-folket.
För man BLIR fet och sjuk av livsmedelsverkets råd. "De som inte är särskilt känsliga för insulin (d.v.s. de som är naturligt smala) klarar sig fint på Livsmedelsverkets råd. De klarar sig troligtvis undan övervikt på de flesta råd som inte aktivt trycker i dem jättemängder socker. Notera dock att smal inte nödvändigtvis betyder frisk. Diabetes typ 2 förekommer även bland smala människor.
Att sedan tolka Kostdoktorns uttalanden som att *alla* människor undantagslöst skulle bli sjuka och friska av LV:s kostråd är naturligtvis helt orimligt. Problemet är att just de som särskilt behöver bra kostråd också är just de som drabbas av Livsmedelsverkets dåliga råd.
- 57
A F skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:44big picture,
Jag tror att de flesta här är medvetna om att energifördelningen inte är det enda i SLVs kostråd. Däremot tror jag att de flesta tycker att energifördelningen är knasig. Att man helt i onödan skrämmer med animaliefettspöket, men däremot tycker att 10% rent socker får plats i en balanserad diet. Det ser man ju i SNÖ också där det finns både kanelbullar, cola och godis. (Fast inte ost med normal fetthalt, eller smör.)
Jag har ätit väldigt likt SNÖ, visserligen med mindre margarin och godis. Det har inte gjort mig fet, men sjuk i alla fall.
Jag tror också att man som frisk med oskadad insulinhantering kan klara mat med rätt så mycket kolhydratinnehåll. Till mat räknar jag då inte raffinerade spannmålsprodukter och socker tex. Eller margarin och mystiska lightprodukter.
Även om SLV inte själva kan finansiera forskning borde de åtminstone ha råd att anställa någon som kan läsa vetenskapliga publikationer och dra egna slutsatser.
- 58
hatar SLV ideologin skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:49big picture
Detta skulle staten ha råd med, att det inte görs sådan forskning är en skandal, sluta tro på etablissemangets obevisade påståenden, dom vill inte ha fram vetenskaplig forskning det är tydligt.”Francois Rohner: Billigt forskningsprojekt kan pröva lågkolhydrat- och högfettdieten
Ett relativt enkelt och billigt forskningsprojekt med ett stort antal diabetes II-patienter skulle kunna pröva om en lågkolhydrat- och högfettdiet har de positiva hälsoeffekter som Karlshamnsstudien visar. ” - 59
Fasching skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:51"Alla utom oss två på LCHF och de med fetma (som äter mardrömsdåligt) skulle jag hävda äter enligt SLV."
Ett stort problem här är att per definition räkna bort människor med fetma för att de "inte äter enligt SLV".
Just de personerna är troligtvis i särskilt behov av kostråd som stoppar "avgrundssuget" som skapas av den onda cirkeln, d.v.s:
kolhydratintag--->Insulinutsöndring--->Fettinlagring---->Hunger---->Kolhydratintag
Men SLV säger att de med största sannolikhet kommer att dö i förtid om de försöker sig på den enda kosthållning som skulle kunna hjälpa dem ur den onda cirkeln. Tufft för dem.
- 60
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:55Doc.
SKrev jag så?
Nej, jag sa att du sagt i TV att folk (människor) blir feta och sjuka av att äta enligt SLV:s råd . Och det sa du ju. Sen att det är vissa eller "folk du träffat" är inte lika viktigt. Men OK. Jag backar. Bara för att.
Att skriva i genrellla ordalag måste väl även kritiker få göra? eller är det reserverat Sten Sture, Bo Z och det gänget?
Men du menar att man faktiskt kan bli ordentligt överviktig på en kost enligt SLV. I de mängder som föreskrivs där?
Den människan vill jag träffa. - 61
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 15:59viktor:
Man blir fet av att försöka följa de kostråden, snarare. De föreskriver en ohållbar metod för att hålla vikten, vilket gör att folk inte klarar av att följa deras diet och bli feta. Såna människor har du väl träffat, antar jag? - 62
Thomas H skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:01Folkhälsan har ett inlägg nr 23, jag citerar:
"Nu pratar jag om de som kan mest om nutrition i detta land, dvs nutritionisterna."
Visst är det bra med yrksestolthet, men.......
Lite mer ödmjuk tycker jag att du borde vara! Ställ dig bara frågan om vilka nutrionister var med ändrade bra kostråd för sockersjuka som fanns i början av 60-talet till att dom skulle äta efter en tallriksmodell! Drabbas man exvis av sockersjuka II så hamnar man alltid i ett naturalförlopp...
Till och med SLV(där jobbar väl många nutrionister) hade för något år sedan med tallriksmodellen som kostråd för sockersjuka!Vilka framgångsrika nutrionister har sedan med kraft påverkat och upplyst landets befolkning och sockersjuka om att en LCHF-kost är väldigt mycket bättre för alla sockersjuka (änteligen något kostnadseffektivt och något bra för folkhälsan). Påverkat så att nu pågår även arbete för att ta fram nya bättre kostråd för sockersjuka.
Väldigt nyfiken på ditt svar - Du, Folkhälsan!
- 63
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:02Fashing.
Ok, olika känsliga säger du...
Varför är då fetma vanligare bland lågutbildade och bland dem med låglöneyrken? (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/7456A448-9F02-43F3-B776-D9CABCB727A9/6169/20051114.pdf)En källa bland många, googla efter mer om det tvivlas.
Har arbetare och lågutbildade annan kroppsfunktion när det kommer till kolhydrater? Även dem som bor utanför storstäderna är ju fetare.
I norrland exempelvis finns problem med överviktiga ungdomar i större utrsträckning än här. Jag vill förstå det här. - 64
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:04Jonas.
Nej, tyvärr, faktiskt inte. Har inte träffat folk som på allvar säger sig "försöka" äta bra och inte gör det. Har dock träffat ett fåtal (inte fler än 5) som skiter i vad de äter men ibland gnäller om att de är tjocka.
- 65
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:07viktor:
Så, alla du träffat skiter antingen i att de är tjocka eller försöker äta rätt och är smala? Du måste ha underliga vänner/bekanta. Testa att besöka ett VV-möte och prata med folk där. - 66
Thomas H skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:10Viktor säger i nr 60 till Doc.
"Men du menar att man faktiskt kan bli ordentligt överviktig på en kost enligt SLV. I de mängder som föreskrivs där?"Vad gäller studien i detta inlägg så användes där fyra kostmodeller och nr 1 liknar mest SLV:s tallriksmodell. (Nr 4 liknar för övrigt pauluns ISO-diet)
Över 800 överviktiga deltager och viktminskningarna är egentligen marginella!
Dom här 800 personerna är i mitt tycke tydliga exempel på personer som lider av kolhydratomsättningsrubbningar och troligen även sockerberoende!Möjligen har ett etiskt råd varit inblandat och det har inte varit tillåtet att minska kolhydratmängden än mer. Abstinensbesvär och annat??
- 67
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:11viktor:
"Varför är då fetma vanligare bland lågutbildade och bland dem med låglöneyrken?"Ingen jättehemlis att lågutbildade och fattiga köper mer skräpmat, tyvärr. Besök Lidl och titta.
Varför kan man dock fråga sig. Okunskap, obryddhet, att kolhydratrik mat är billigast? Oklart.
- 68
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:13Jonas.
vad är det med dig? Har jag underliga vänner och bekanta för att det inte stämmer med dina förutfattade meningar? Varför skall jag gå till VV för? Du ställde en fråga och jag svarade.
Mina vänner är f.ö till 90% akademiker resten är lägre utbildad vårdpersonal och lärare. De flesta bor i sthlm:s innerstad.Dessutom skiter de få tjocka inte i att de är tjocka, men de gör inget åt det (ett sätt att "skit i det")
Sen intervjuar jag inte alla jag träffar om deras matvanor utan svara självklart bara utifrån de fall där jag VET.
- 69
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:15Jonas # 67
Jaha, men frågan var ställd till fashing. ena stunden är det vanorna, andra stunden känsligheten...Om vissa är slavar under sockersuget borde fetman vara mer jämnt spriden, inte sant?
- 70
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:24viktor:
Vad är det med dig själv? Jag förbehåller mig också rätten att svara på frågor som ställs här, även om de inte är riktade till mig (bortsett från frågor i stil med "vad är det för färg på dina byxor?").Det lät på dig som att alla som försöker gå ned i vikt enligt dagens accepterade metoder lyckas och att alla som är feta därmed inte har försökt ordentligt. Man undrar ju om du skämtar.
Att fetman inte är jämnt spriden i samhället beror givetvis på att det är en kombination av kost och gener som styr. Även om generna är jämnt spridda så är inte dåliga matvanor lika jämnt spridda och därmed är fler fattiga tjocka.
- 71
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:33Jonas.
"Det lät som.."
Du är snart den näst jobbigaste personen att diskutera med.
Dina förklaringar är överflödiga. Jag vet allt det där. därför ställde jag frågan till någon som utryckt sig annorlunda.
Men dåså, bara för att provocera så drar jag slutsatsen från dina förklaringar.Människor med hög utbildning och/eller är bosatta i större städer har bättre karaktär än de mer lägre dito på landet. För generna är ju desamma? hmm, känns extremt lustigt. Men enligt dig är det så. (?)
I förlängningen kan man alltså ge ett nytt råd till överviktiga ute i landet:"flytta till sthlm, GBG eller malmö så går du ner i vikt, eller vidareutbilda dig."
Tittar man på centrala sthlm så är ju en stor andel hitflyttade från övriga sverige. Enligt det vi vet är det alltså ett bättre och mer effektivt sätt att gå ner i vikt än SLV;s kost. Trots att det är tätare mellan skräpmatställena här.
Det är så man undrar om DU skämtar.
Eller det kanske du inte gör?
- 72
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:36viktor:
"Du är snart den näst jobbigaste personen att diskutera med. "Kul att du har en spegel åtminstone!
Jag gör inga anspråk på att veta varför fattiga äter sämre:
"Varför kan man dock fråga sig. Okunskap, obryddhet, att kolhydratrik mat är billigast? Oklart." - 73
Helena Hesselmark skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:37# 58
Följande debattinlägg publicerades i Aftonbladet den 18 februari som svar på dr Francois Rohner inlägg den 12 februari.Jag är diabetiker typ 0 – symptomfri diabetiker typ 2.
Jag var diabetiker typ 2-fram till i slutet av februari 2007 när jag började äta lågkolhydratkost. Numera är jag symptomfri med utmärkta värden på både HbA1c (långtidsblodsocker) och övriga lab.prover
.
Om man skall kunna använda Nationella Diabetesregistret för att utvärdera hur olika slags kost påverkar blodsockret hos diabetiker måste man omarbeta rapporteringsblanketten.
Hösten 2007 när jag kunnat sluta med stora doser insulin och gått ner ordentligt i vikt, begärde jag, att det av mina uppgifter till NDR skulle framgå, att jag åt lågkolhydratkost.
Rutan för övriga uppgifter medger endast ”kostbehandlad” – inte vilken slags kost man äter.
När jag efter flera månaders fick besked att man inte hade för avsikt att ändra blanketten, begärde jag mitt utträde ur NDR och att mina uppgifter skulle raderas. Detta tog ytterligare några månader.Jag började med lågkolhydratkost i slutet av februari 2007, för snart två år sedan. På ett par dagar slutade jag med 70 IE insulin. Efter 12 månader hade jag gått ner 36 kg. Nu efter ytterligare 12 månader är jag fortfarande viktstabil.
Vi är många, många som kan visa samma resultat, men det kommer inte att framgå av NDR om inte rapporteringsblanketten ändras.
Det vore i högsta grad önskvärt att vårdpersonalen, läkare, diabetessköterskor och dietister följer med ordentligt i kostutvecklingens framsteg och aktivt medverkar till sina diabetespatienters välbefinnande genom att informera eller i varje fall inte protestera mot lågkolhydratkost.
Stora summor kan sparas i vården och stort mänskligt lidande kan undvikas om diabetes typ 2 patienter provar sig fram till den lågkolhydratkostmodell som passar dem bäst.Helena Hesselmark
Diabetiker typ 0 - 74
Bustas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:37Aldrig att jag skulle börja äta ris och spagetti bara för att kossan rapar och fiser metan på kraftfoder! Undrar just hur många kossor och grisar som skulle kunna leva gott på alla åkrar som det idag odlas giftbesprutad vete, sockerbetor, havre, potatis och ris på? Kossan skiter på ängen och gräset växer grönt och frodigt! Tomater som på vintern är totalt smaklösa men som är giftiga som skallerormar. Vindruvor med sex olika gifter på skalet! Skulle jag gå tillbaka till högt blodtryck och må skit varja dag med giftbeprutade kolhydratspäckade grödor? Aldrig! När man lägger in miljöaspekter i debatten om vilken föda som är mest hälsosam för människan (kött/fett kontra kolhydrater) så måste ju miljöskyddande åtgärder vidtagas utefter den föda som slutgiltligen bevisats vara bäst för oss!
- 75
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:41Jonas.
nehe. synd att du gjorde dig besväret då. För jag ställde som sagt frågan till Fashing som hänvisar viktproblem till problem med blodsocker/kolisa/insulin.
När jag tidigare hävdat att okunskap om kost kan leda till övervikt här så har jag beskyllts för än det ena än det andra. Skall bli intressant att se reaktionerna nu när DU skriver det.
Den ekonomiska aspekten duger inte. Många Arbetare tjänar bättre än somliga akademiker. Särskilt nu.
- 76
Fasching skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:44"Ok, olika känsliga säger du...
Varför är då fetma vanligare bland lågutbildade och bland dem med låglöneyrken?(http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/7456A448-9F02-43F3-B776-D9CABCB727A9/6169/20051114.pdf)
En källa bland många, googla efter mer om det tvivlas."
Ett fenomen kan ha skillnader över flera dimensioner. Nu talade du om skillnader mellan personer på en och samma arbetsplats. Gissningsvis handlar det inte om personer ur en totalt annan samhällsklass.
Att insulinkänsliga personer lättare blir feta betyder sedan naturligtvis inte att ingen annan faktor kan spela in för vikten alls än individens insulinkänslighet. Hela LCHF handlar ju t.ex. om att minska mängden kolhydrater i kosten, inte om att ändra människors insulinkänslighet.
Men det betyder heller inte att de olika faktorerna inte samverkar. Till exempel är kolhydratbaserad mat i regel billigare än protein- och fettrik mat. Det är säkert en av delförklaringarna till att fattigare människor är tjockare. De äter mer kolhydrater, helt enkelt. Pasta kommer alltid vara billigare än kött, fisk, eller till och med ägg.
Det finns säkert ännu fler faktorer som spelar in, men att som du låtsas som att jag utesluter alla andra faktorer när jag tar upp en viktig aspekt av problematiken är knappast särskilt givande.
- 78
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:46viktor:
Det kan vara en kombination av kost och gener. Tänkt på det?Och om då två grupper har likvärdig genetisk kolhydrattolerans och äter olika så kan den ena gruppen drabbas av fetma i högre grad.
Att okunskap om kost kan leda till fetma är väl förresten orsaken till att den här sidan existerar, så jag ser inte vad som skulle vara så kontroversiellt med det påståendet.
- 79
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:49Doc
Jag backade ju!
Men TROR du att dessa människor strikt följde råden de fick? Annars kan man ju inte säga sig följa dem. Jag tror det inte. - 81
A F skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:55Viktor,
Ibland undrar jag om du gör dig dummare än du är? Ursäkta, det kanske är jag som är dummare än jag vill tro.
Jag tror inte att det handlar om skillnader i karaktär, utan i miljö. Miljön skiljer sig. Lägre utbildade äter mer processad mat, det är inte främst en ekonomisk fråga (även om man gärna tror att köttet i falukorv är billigare än i högrev), utan snarare en kulturell fråga. Likaså är vin "finare" än öl, och vanligare i mer högutbildade kretsar.
Men du frågade inte mig heller, förstås.
- 82
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:56Doc.
Bra!
Möjligtvis om de var överviktiga redan. Det köper jag. Jag tycker själv att en s.k "vettig kost" verka ha marginell inverkan efter en tids överkonsumtion.
Däremot tror jag inte man kan gå upp i vikt av tallriksmodellen om man inte är anorektisk när man börjar.sen är ju kolhydrater olika som Colting säger.
- 83
viktor skriver:
februari 26, 2009 klockan 16:59A F
Allt det där vet jag.
Men det förklarar inte varför de rika inte faller för suget, de har ju alla möjligheter.Tack för idag, nu blev jag vrålhungrig av allt matprat och skall äta en lowcarb-burger på MAX.
- 84
A F skriver:
februari 26, 2009 klockan 17:04Viktor,
Jamen, suget uppstår ju av skador i insulinregleringen. Ju mer låtsasmat man ätit (och det är vanligare i vissa kulturer) desto större risk är det att skadorna uppstår? Eller?
- 85
Stefan S skriver:
februari 26, 2009 klockan 17:06Idag vann SLV och våra bantnings professorer en mycket stor seger i media. LCHF är nu förpassat en lång tid till gruppen bantingsmetoder som inte fungerar i praktiken

Dagens eko styr Sverige - min personliga erfarenhet och kunskap spelar ingen roll längre i samtal med arbetskamrater, slänktingar etc - 86
JOW skriver:
februari 26, 2009 klockan 17:06Tycker att debatten på alla plan fokuserar för mycket på bantning.
Om fokus kunde flyttas till att äta mat som det är någon mening med, typ en variant av stenålderskost, så skulle vi kanske få igång en helt annan debatt i media.
Det handlar om att diskutera om vilken typ av mat som vi ska äta i allmänhet och i synnerhet om dagens moderna mat innehåller det vi kan kräva av den.
Det sätter fokus på matproducenterna och vår jordbruksminister som vill att Sverige ska bli ett ledande matland.
Om många fler skulle börja äta bra mat så kommer vi att få en allmän viktnedgång och mindre sjuklighet på köpet.
Gör man det här rätt från statens sida (med regleringar, olika moms, information mm) så behöver det inte betyda att vare sig bönder, livsmedelsindustri och dietister slås ut. (ja kanske att delar av livsmedelsindustrin får ändra inriktning...)
- 88
Gunilla skriver:
februari 26, 2009 klockan 18:16Angående dagens stora nyhet, så tror jag alla som funderat på LCHF eller bara blivit informerade om denna kost har blivit rejält skeptiska.
Dagens Eko körde nyheten hårt idag, alla som lyssnat på radio har blivit nu blivit informerade om sanningen, termodynamikens första lag gäller!
Bantningsprofessorer + Livsmedelsverket + Matindustrin + Läkemedelsindustrin = Vinnare
- 90
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 18:28Gunilla:
Det går väl litet upp och ned med allt? Om LCHF verkligen är optimalt kommer sannolikt fler och fler börja äta så. Visst lyssnar folk på radion, men de ser väl också vilka i deras omgivningar som är smala och inte?
Jag är optimist.
- 91
Björn skriver:
februari 26, 2009 klockan 18:31Vad är det för fel på Lidl. De har bla charkuterier som ofta är mycket bättre än de svenska med mindre socker och mera kött.
Att lågutbildade är fetare än högutbildade är ju en fråga med många bottnar.
Ekonomi, oxfile och vin är dyrare än pomfritt och falukorv.
Kulturellt, Matvanorna hänger ju med från generation till generation.
Utbildning, ovana att söka och ta till sig nya kunskaper är säkert mera spridd bland lågutbildade.
Arbete, nedbrytande och ostimulerande jobb gör att många inte orkar tänka på vad de äter - 92
Gunilla skriver:
februari 26, 2009 klockan 18:45Jonas jag hoppas att du har rätt.
Dock är jag luttrad och lite bitter på personer som vägrar lyssna på mig när jag berättar allt positivt om lchf. De tittar på mig som jag är en religös fanatiker. och kommer att göra det i ännu större utrsträkning nu när jag hade fel enl dagens eko mfl. - 93
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 18:51Björn:
Ingen har sagt att det är något fel på Lidl (eller att vara fattig). Jag handlar ju där själv (är fattig :- ). Observerar bland annat att de som köper dålig mat tenderar att vara tjockare... - 96
Mimmi skriver:
februari 26, 2009 klockan 19:03Alla vi som har goda erfarenheter av LCHF borde skriva varsitt mail till Dagens Eko och berätta om det. Alla bäckar små och varje litet frö vi sår osv.
- 97
Tove skriver:
februari 26, 2009 klockan 19:06"Välkommen till hela västvärlden. Fetma anses vara en epidemi enligt WHO(om jag inte missminner mig har de uttalat sig så) och allt efter att vi minskat fettintaget oerhört mycket."
Eric W: Men folk följer ju inte SLV:s kostråd i den utsträckning som du uppenbarligen tror. Skräpmat, godis och chips är inte något som SLV rekommenderar. Och snälla, jag betackar mig för argumentet "man kan inte stå emot sådana saker när man äter enligt tallriksmodellen". Jag betvivlar inte LCHF fördelar men när ni gång på gång skyller världens fetma på de kostråd som finns så häpnar jag bara.
- 99
Bustas skriver:
februari 26, 2009 klockan 19:22Allt kan vändas till fördel! Har idag fått tre telefonsamtal från "otrogna". Ingen tog upp "dagens nyhet" direkt, utan det kom liksom, "helt apropå". Efter avslutat samtal visste dessa tre att ingen i den aktuella studien åt LCHF och var fullt införstådda i dess meningslöshet. Även ni måste ha fått sådana samtal idag, eller? Hur slutade dessa samtal? Enligt min mening har dagens stora "nyhet" ingen som helst negativ betydelse, snarare tvärt om. Det ger oss mer frågor att besvara och dessa svar kan leda till förståelse!
- 100
Jonas skriver:
februari 26, 2009 klockan 19:29Det stora problemet är ju knappast att folk äter enligt SLV och blir feta, men det har ju även andra konsekvenser i form av vilken mat som anses vara nyttig, osv. Se bara på det här med nyckelhålsmärkning. Dåliga råd från SLV ger dåliga produkter i affärerna, vilket ger dålig kost på folks matbord och fetma.




