Har du fler frågor? Ställ den nedan, så svarar jag så gott jag kan!
Nybörjarfrågor och svar
390 kommentarer
4 juni 2009 21:46Mike,
Håller med. Men, om du inte har möjlighet att motionera i den utsträckningen måste du tänka på kosten i första hand.
- Janne4 juni 2009 21:50
Jag har en kompis som gick upp tio kilo på ett år genom att sluta träna(som han alltid gjort regelbundet) och bli en soffpotatis ätandes glass,kakor,chips,godis etc.
När han blivit tillräckligt less på att vara trött och orkeslös började han träna igen samtidigt som han slutade med skräpmaten, inga andra kostförändringar gjordes. På detta vis nådde han idealvikt igen. För mig är det självklart att motion minskar vikten bara man har lite disciplin.:)
4 juni 2009 22:14"samtidigt som han slutade med skräpmaten, inga andra kostförändringar gjordes"
Ja, då gjorde han ju ändå en ganska stor kostförändring. Det är rentav troligt att huvudanledningen till att han gick ned i vikt var att han började äta riktigt.
De flesta som säger att motion är vad som leder till viktnedgång brukar ignorera det faktum att de slutar äta chips och dricka läsk varje dag, eller vad för dåliga ovanor de nu kan ha.
- Janne4 juni 2009 22:38
Hade han inte börjat träna igen hade viktminskningen tagit betydligt längre tid. Inpout-output bodre vara enkel matematik för de flesta.:)
4 juni 2009 23:00Ja, men den stora delen av viktnedgången lär ha varit att skräpmaten försvann. 5 km x 3 löpning på 100 kg förbrukar ungefär 1500 kcal, så jäkla spännande är det inte.
Stora vinsterna gör du genom att äta bättre. Sedan är naturligtvis träning positivt i övrigt för hälsan.
- A-F4 juni 2009 23:48
Jag blir lite förvirrad. Jag trodde det var självklart att man minskar i vikt ju mer man rör på sig?
Vad händer om man helt enkelt enbart lägger av med potatis, pasta bröd och ris; utan att vräka på med en massa fett? Missar man hela poängen då eller?
- Mike5 juni 2009 8:16
Motionen kommer helt klart hjälpa dig att gå ned i vikt. Självklart är kosten oerhört viktig men motionen är ytterligare EN viktig faktor som drar dig i rätt riktning. Motionen kan bl.a. hjälpa till med aptitkontroll och hjälpa kroppen att öka fettförbränningen (g.m. ökning av tillväxthormon och därmed ökad fettmobilisering).
Precis som sägs här att man, för viktnedgång, inte bara kan se på "kalorier in/kalorier ut" (SLV´s ekvation) så gäller samma för motion. Motion är mer än bara kaloriförbrukning. Jag anser att det mer handlar om en livsstilsförändring än att "bara" peta vissa "byggstenar".
Som sagt, mitt råd är att börja motionera i kombination med kostomläggning (exempelvis lchf) som ett steg i en livsstilsförändring.
Och återigen, motion ger en rad positiva effekter förutom ovanstående.
5 juni 2009 8:23A-F,
Du kommer skära ner energiintaget för mycket. Ohälsosamt.
- Mike5 juni 2009 8:28
Ja, hungrig lär du bli A-F, om du inte ersätter det du tar bort med något. Håller med Mikael att det blir ohälsosamt.
- A-F5 juni 2009 11:30
Jo men jag menar om man verkligen måste överdriva med fett, som dom flesta verkar göra. Läste nånstans om nån som stekte ägg och sen bredde smör på och fett me ost. Det känns inte så tilltalande för mig.
5 juni 2009 18:50Jag steker ägg och har ost ovanpå, men det har jag alltid haft...
Extra fett behöver du bara om du förbrukar mycket energi.
- Mike5 juni 2009 19:47
Stekt ägg med lite ost på som får smälta över är gott (bitar av grönmögelost som får smälta in medans man steker ägget är RIKTIGT gott). Stek äggen som du själv helst vill ha dem, behöver inte ösa över med smör och ost om du inte vill, ta lite ost vid sidan av istället i så fall. Eller något annat gott som tillbehör, avokado, bacon etc.
- Undrande24 juni 2009 21:56
En undran. Såg på ett program på tv där dom sa att om man äter fet mat som fett från djur och drack fet mjölk, så kommer man att få i sig gifterna som lagras i fettet på djuren, eftersom dom matas med foder där det är tillsatt antibiotika och andra saker. Är detta sant ?
- 24 juni 2009 22:10
Bästa sättet att undvika det är ju att välja kött från riktigt uppfödda djur.
För att hålla nere kostnaderna kan man i stället välja billigare styckdetaljer från dem, som dessutom normalt är både godare och nyttigare ifall man tillagar dem rätt.
24 juni 2009 22:13Undrande,
Naturligtvis vore det bättre om man kunde föda upp djur utan antibiotika mm.Med det sagt så låter ovanstående som rätt överdriven skrämselpropaganda tycker jag.
- 24 juni 2009 23:26
Så länge man följer lagen ger man i Sverige inte antibiotika till djur som skall bli mat annat än om de faktiskt är sjuka. Så har i alla fall jag uppfattat det. I en del andra länder, bl.a. USA, ger man så som jag fattat det djuren antibiotika och hormoner rutinmässigt för att de skall växa snabbare.
- Janne25 juni 2009 0:13
Krasst konstaterande till ovanstående kommentarer...det djuren äter, äter vi!
- 25 juni 2009 10:40
Eller som jag brukar säga: Du är vad maten äter!
- marianne27 juni 2009 18:04
nu har jag fått nog av min kolhydratsmage och tänker göra nått åt de..men jag tål inte grädde/mjölk från kossan ....smör i liten mängd går bra..kan man byta ut kogrädden mot get/får produkter och tofu soja å få samma effekt på viktnergången ???? hur gör jag med ris å havremjölken då ..ska jag ta bort de ur kosten ? jag gillar gröt till frukost ...hur är det med bovetegröt ..de är ju en ört å inte ett sädes slag ...tacksam för svar
mvh marianne - 27 juni 2009 22:00
marianne,
Om du äter enligt LCHF och är noga med att utesluta alla former av spannmål och baljväxter så kan du prova igen om 2-3 ifall du tål grädde, smör och ost. Sannolikheten verkar mycket god för det, av alla jag känner till är det bara en det inte funkat för, och det var en person vars symptom inte är de vanliga. - 27 juni 2009 22:03
Bovete är fortfarande ett frö, sådana skall man undvika. Dessutom innehåller det rätt mycket kolhydrater.
Jag tror inte du hittar några andra sojaprodukter här i landet som är fermenterade i flera månader, alltså innehåller de antinutrienter som blockerar upptaget av bl.a. järn, magnesium och d-vitamin.
- Mike28 juni 2009 8:49
Kenneth, hur många handlar det om som det funkat bra för?
- 28 juni 2009 9:52
Mike,
Jag har inte sammanställt, men leta runt här så ser du att det är en del. Dock inte så många, men för de få som hittills återrapporterat ser statistiken bra ut.Jag hoppas att fler återrapporter inkommer eftersom jag inte är ute efter att bevisa min tes utan att testa den för att öka min och andras kunskap. Jag har diskuterat den med ett antal mycket kompetenta medicinare och de håller med om att hypotesen är sund och låter mycket möjlig.
- Mike28 juni 2009 11:10
Ok, bara undrade. Statistik kan ju vara ett sätt att förvilla annars.
Bara bra ju fler som rapporterar. - Janne28 juni 2009 11:14
Vill förtydliga lite angående Bovete(som jag ätit regelbundet i snart 30 år)
Bovete är inget sädesslag utan en ört, glutenfritt dessutom.
Bovete är mycket känsligt och klarar inte av bekämpningsmedel, därför odlas den ekologiskt. Tål man kolhydrater så är det ett bra livsmedel som kan användas i allehanda maträtter.
Gällande soja så är det bästa att koka bönerna själva. Storkok och ett par dagars blötläggning där man byter vatten några gånger fixar bort lektinerna och ger flera portioner att frysa in. - 28 juni 2009 12:09
Men något som man måste behandla på allehanda sätt för att det inte skall vara giftigt kan väl inte vara något bra val som livsmedel?
- Janne28 juni 2009 13:12
Kenneth, när det är behandlat med enkla medel så är det ett bra livsmedel:)
Mjölk tex pastöriseras för att vi inte ska bli sjuka. - 28 juni 2009 13:27
Janne,
I USA, där man får lov att sälja opastöriserad mjölk till konsument i ungefär hälften av delstaterna, ser man under tio fall av förgiftningar av bakterier från opastöriserad mjölk om året. Hur många fall av skador har vi här i landet på grund av pastöriserad mjölk?Det är ett väldigt bra exempel på där medicinen är mycket skadligare än sjukdomen.
Fler blir sjuka varje år av t.ex. salmonella i sallad och groddar än av bakterier i mjölk, och det skulle fortfarande vara fallet även om mjölken var opastöriserad.
- B-A28 juni 2009 13:28
Även ägg, fisk, bacon och en del kött måste ju behandlas för att man ska få ett bra upptag och undvika patogener. Jag ser inget konstigt med att behandla maten för att göra den bättre. =)
Hur menar du att pastörisering är farligt? =)
- Sommardröm28 juni 2009 13:36
Jag förstår fortfarande inte hur mkt jag ska äta. Jag väger ca 140 kg, är kvinna och 162 cm lång, 39 år gammal. Har börjat få kraftiga besvär med trötthet, att orka till jobbet överhuvudtaget, gå i trappor osv. Har legat still i vikten mer eller mindre i ca 2 år. När jag var ung var jag smal, aktiv och mkt hårt hållen hemma vad gäller mat vilket gjorde att jag när jag flyttade hemifrån upptäckte allt vad mat och godis heter....
Jag har försökt komma igång med LCHF ett par ggr men inte lyckats. Bäst gick det i höstas gå jag ner 6 kg på 3 veckor. Jag måste ta med lunch till jobbet där vi enbart har en nyckelhålsmärkt resturang som är stolt över att de lagar ångkokt torsk och sen serverar becel som smör....
Snälla, kan någon ge mig KONKRET anvisning hur stor frukost jag bör äta? 1,2 eller 3 ägg? 1,2,3 skivor bacon? Är det ok med att koka grillkorv??? låter hemskt men jag är så trött trött trött på bacon...älskar leverpastej men vill undvika bröd. Jag är nu halvt desperat, LCHF tror jag stenhårt på men jag får inte detaljerna att funka, jag måste få kunskap om hur mkt jag ska äta annars småäter jag hela tiden.
- LatMask28 juni 2009 13:43
Sommardröm, gå in på http://kolhydrater.ifokus.se/ , där får du massor av goda råd! Lycka till!
28 juni 2009 13:43Sommardröm,
Om du inte redan är medlem på http://www.kolhydrater.ifokus.se så bli gärna det! Där finns det massor av människor som är eller har varit i din situation och som kan ge massor av tips, stöttning och råd. Lycka till!
- Mojmoj28 juni 2009 17:15
Jag undrar lite över allt prat om att soja skall vara dåligt matval. Har läst det på flera olika håll. Vissa säger precis tvärtom. Själv har jag druckit sojamjölk till kaffet i flera år, ca 5-6 dl/dag. Har dessutom hypotyreos och då har jag också hört att soja kan orsaka låg ämnesomsättning. Vad är sant? Börjar fundera på att byta ut sojamjölken mot 1 dl vispgrädde blandad med 4 dl vatten. Det blir en "mjölk" som är 8% fet och endast 3 kolisar. Att använda bara grädde blir för mycket kolhydrater. Minska på kaffet kan jag inte. By the way är 65 år gammal och då borde det väl vara bra med lite fytoöstrogener? Tack på förhand om nån svarar.
- 28 juni 2009 17:51
B-A,
De bakterier som finns naturligt i mjölken har vi även naturligt i våra tarmar, de är bl.a. viktiga i vårt immunförsvar.När de bakterierna redan är etablerade i mjölken har andra bakterier svårt att etablera sig.
När mjölken är pastöriserad är den helt steril vilket innebär jungfrulig mark för första bästa bakterie som råkar hitta dit. Sannolikheten att den som först hittar dit är en skadlig bakterie är inte liten.
- 28 juni 2009 17:53
Mojmoj,
fytoöstrogener kan inte göra ditt eget östrogens arbete, men de ger signaler till din kropp att det redan finns östrogen så att den minskar sin egen produktion.Det du behöver är gott om kolesterol som bl.a. är råvara för att tillverka våra könshormoner, bl.a. östrogen och testosteron.
- Mojmoj28 juni 2009 18:05
Kenneth,
Jaha, det gör jag nog eftersom jag äter så mycket ägg. Men skall inte dom här fytoöstrogenerna blockera bl a risken att få bröstcancer eller? Finns det något annat dåligt med sojamjölk eller bra med för den delen. Känner mig kluven. - 28 juni 2009 19:29
Soja har bara använts som livsmedel i kanske 200 år eller så, och då alltid fermenterad i flera månader. Det var först när man upptäckte att den fermenteringen förstörde gifterna man började använda den som livsmedel. Nu tar det inte flera månader att göra tofu som tidigare, nu går det över natten.
Det viktigaste du kan göra för att undvika bröstcancer är att få i dig tillräckligt med d-vitamin, gärna 10 gånger mer än Socialstyrelsen rekommenderar, och att låta bli sådant som höjer blodsockret och därmed ger cancerceller näring. Cancerceller har en mycket primitiv energiförsörjning som jäser socker utan syre, det kräver massor av socker. Får de inte socker kan de inte växa.
Sedan skall man naturligvis undvika så mycket misstänkta tillsatser i maten, och föroreningar, som möjligt.
Att blockera östrogen med fytoöstrogener kanske kan minska risken för bröstcancer, liksom de kan minska risken för testikelcancer hos män genom att även minska testosteronproduktionen, men då skall man ju samtidigt vara medveten om att det man sysslar med i princip kan beskrivas som kemisk kastrering.
- B-A28 juni 2009 20:51
Jag trodde anledningen till cancercellers höga glykolys berodde på en överproduktion av glykolytiska enzymer och färre mitokondrier snarare än att de saknar förmågan att använda fett. Men framförallt beror det väl på att de saknar syreförsörjning. Efter det att tumören bildat ett försrjande kapillärnät bör det inte vara några problem att utnyttja fett igen? Frågan är om uteslutandet av dietära kolhydrater kan bromsa cancer tillväxten trots att den ökade eznymsyntesen gör cellerna extra "hungriga" efter kolhydrater? Man kan ju hoppas iaf
- Mojmoj28 juni 2009 21:30
Kenneth,
Jag förstår att män kan bli kemiskt kastrerade av "östrogen", men jag som kvinna kan väl inte bli det? Japanska män äter ju mycket soja och lär ju ha problem med potensen. Kanske därför dom är storkunder på nordens renhorn. Dom skall ju vara potenshöjande. Nä men allvarligt talat vet jag inte om jag skall byta sojan mot grädde istället. Fan va vankelmodig jag är. - Trance28 juni 2009 21:44
MojMoj
Du kanske skall veta att Kenneth sällan har stöd i vetenskapen för det han påstår.
- 28 juni 2009 22:01
Mojmoj,
Minskar du ditt kvarvarande östrogen tillräckligt är det väl också att jämnställa med kastrering?Ang. trollet ovan är det bra att undvika att mata dem.
B-A,
Sök gärna lite bland nyare forskning, de börjar nu komma fram till att Otto Heinrich Warburg kanske inte hade så fel som de trott redan på 60-talet. - Trance28 juni 2009 22:18
Det är väl ingen som numera påstår att Warburgs hypotes är riktigt? Det som har kommit på tal är väl Warburg-effekten?
- Mojmoj28 juni 2009 22:21
Jag har bestämt mig för att sluta med sojan och se hur jag mår. Kanske kan jag lättare gå ned i vikt då också. Med hypoyreos är det dj----gt svårt. Tack Kenneth för att du tagit dig tid och svarat. Mår jag inte bra får jag väl börja igen.
- B-A28 juni 2009 23:18
Kenneth: Jag trodde det jag skrev var vad Warburg kom fram till. =) Känns som vi är ganska överens? Däremot tror jag att den ökade glykolysen är en effekt, snarare än en orsak, av cancern. Uppreglering av HIF-1 så att cancern får en effektivare glykolys p.g.a syrebristen samt betydligt färre mitokondrier stämmer väl bra överens med vad du skrev? Sen tror jag det är svårt att strypa tumörens tillgång till glukos endast genom att sluta äta kolhydrater. Med tanke på uppregleringen av bl.a. HIF-1 och PKM2 så tror jag tumören kommer ta det glukos den behöver från blodet oavsett.
Jag håller med om att det finns mycket spännande ny forskning! Jag har läst lite om försök med olika glykolytiska inhibitorer, det är ett spännande område =)
- Anna7 juli 2009 11:55
hej
jag lider av magkatarr sedan ca två år tillbaka och den kommer tillbaks med jämna mellanrum. Jag har på en sajt läst att genom LCHF kan katarren försvinna medan jag på en annan sajt har läst att lider man av magkatarr ska man undvika fet mat...jag blir förvirrad, vilket av detta stämmer?
7 juli 2009 12:41Anna,
det kan såklart vara lite olika vad magen mår bäst av för mat. Men jag har hört väldigt många bli av med sina IBS-magbesvär (gaser, svullen, värk osv) på fet LCHF-kost. Att alla med magkatarr skulle "undvika fet mat" tror jag är en gammal felaktig idé helt enkelt.LCHF är väl värt ett försök tror jag.
- Härrjes husse7 juli 2009 16:09
Anna och Doc;
Det kan vara lite si och så med avföringen efter att börjat äta LCHF, eftersom jag av erfarenhet av mångårig IBS och fått flera s.k. medicinska råd, kan jag med erfarenheten av LCHF klart påstå att det fungerar.
Min IBS har försvunnit!!
Men som sagt, om man inte förväntar sig fast avföring så får man istället nöja sig med en fungerande mage, utan en massa spring på toa hela tiden.
Prova att vara utan bröd, det är ofta det som är fel i medicinska kostråd. Och låt bli potatis och pasta......jag vet inte hur det är med riset egentligen? - Hanna S7 juli 2009 16:50
Jag började få magkatarr när jag under en period stressade jättemycket. Efter att jag börjat med LCHF har jag inte haft ett enda "anfall"! Jättebefriande att inte behöva vara rädd för att få tillbaka katarren ifall jag, vid perioder av mycket arbete och annat, skulle slarva med maten.
Däremot har jag haft känningar när jag "syndat" och ätit något kolhydratrikt utan mycket fett till! Mer fett- mindre besvär, alltså!
- 24 juli 2009 12:08
Har nyss börjat med LCFH och tycker att min kropp känns ovanligt mjuk och hängig...fastheten är alltså mindre...äter som man ska göra d v s 20 g kolhydrater om dagen ,resten är fett och protein...mådde fruktansvart dåligt första 3 dagar...onormalt trötthet...skär på mängden av hård ost och slutar med mandlar då det anses förhindra viktnedgången....är det så ska det kännas...utgår ifrån principen"ät tills till du blir mätt" för att tillgodogöra kroppen energi...åt dåligt d v s oregelbundet och ofta för lite innan den här dieten...tackar för alla tips
- LK24 juli 2009 12:16
undrar om ni vet nåt om Nushape, ett bantningsmedel som påstås angripa kolhydraterna....finns ju tom som google-annons här på sidan...?
Skriv en kommentar
Välkommen till Sveriges största hälsoblogg och till Matrevolutionen! Av Andreas Eenfeldt, läkare och specialist i allmänmedicin. Mer / Kontakta
- Bacon trendar på Twitter: Tävling
220 - Experten på stenålderskost förklarar
166 - Nytt LCHF-snack på ICA
74 - Dagens mammor föder ”Generation XL”
49 - The WHEAT of the Nation
42 - Bacon trendar på Twitter: Tävling
220 - Huvudskälet till fetma: Insulin
183 - Experten på stenålderskost förklarar
166 - Dags för årets Low Carb Cruise
151 - Livsmedelsverket chockerar med riktig mat
147 - Att vaccinera Klara
550 - SVT Debatt + Eftersnack om LCHF nu på nätet
414 - Lever ohälsosamma köttätare kortare liv?
376 - Nyhetsmorgon om fetträdslans slut på nätet
363 - Väntans tider är över
303 En vecka En månad Ett år
- The WHEAT of the Nation
- Bacon trendar på Twitter: Tävling
- cyklarn: baconmånad
- Joakim Granlund: Baconligan och Dynamit-Harry
- Joakim Granlund: Bacon på de sju haven.…
- Joakim Granlund: Bacon and the Beast.
- Tiotusen till fettets försvar
- 1968: Donerade 10 $ och hoppas…
- Samuel: La 5 dollar ;)
- Experten på stenålderskost förklarar
- Jamenvisst: #162 Är det ok med dom…
- Xet: Ninnan: Men det har inte funnits…
- Ninnan: #162 Besitter du och Doc dessa…
- YAT: 162 Sluta trolla, karl
- LCHF-rapport från Finland
- Johanna: #17: Du har rätt, A.…
- Fler kommentarer





























januari 20th, 2008 klockan 21:38 eHej. Jag heter Rosemarie och det är min första dag som LCHF:are. Jag såg att du skriver en sida för nybörjare. Jättebra. Jag undrar hur och om man ska räkna t.ex hur mycket kolhydrater du får i dig av ett blomkålshuvud som väger 500 gram och det är 2/100 gram. Är det rätt att jag ätit 8 gram kolhydrater? Ska man hålla koll på hur mkt fett och proteriner som jag får i mig för att gå ner i vikt. Har 20 kilo övervikt. Har varit med i viktväktarna många gånger under 20 år och har fortfarande kvar min extrakilo. Det är möjligt att det är en dum fråga, men jag undrar. Rosemarie
januari 20th, 2008 klockan 22:08 eHej Rosemarie! Det är inte så viktigt att räkna gram egentligen, men visst får du i dig 8 gram av det. Vissa gillar att räkna, jag gör det just aldrig.
Det viktiga för att komma igång är detta: ät mat med mycket naturligt fett, och protein, tills du är mätt. Då får du automatiskt i dig väldigt lite kolhydrater.Blomkål ex, där är faktiskt ungefär hälften av energin kolhydrater, eftersom det inte heller innehåller så mycket fett eller protein. Du måste kanske äta nästan 10 kilo för att få i dig tillräckligt med energi för en dag (ger 2000kcal). Poängen är att grönsaker inte skall vara huvudingrediensen, utan mer tillbehör. Satsa på ex kött, fisk, ägg, smör, grädde, fet ost osv istället det mättar otroligt mycket bättre i längden.