LCHF

Mellanmål på LCHF – bäst och sämst

Vilka mellanmål är bra på LCHF? Det finns en enkel regel:

Det bästa mellanmålet är inget mellanmål.

Du läste rätt. Mellanmål behövs inte på LCHF, eftersom hunger och sug bör försvinna om du äter på rätt sätt. Om du fortfarande är hungrig behöver du förmodligen äta mer fett till dina måltider istället.

Med det sagt, alla vill ha ett mellanmål åtminstone någon gång ibland. Här är de bästa valen – och några vanliga misstag som är bra att undvika.

 

Ingen tillagning krävs

snacks-svenska

Alla siffror är i procent kolhydrater. Det betyder att 100 gram av maten innehåller så många gram kolhydrater.

Ägg är ett fint LCHF-alternativ. Ha några hårdkokta ägg till hands för ett perfekt mellanmål. Lägg gärna till majonnäs.

Nötter är en LCHF-favorit. Var lite försiktig eftersom mängden kolhydrater gärna drar iväg, i synnerhet om du äter cashewnötter. Välj hellre macadamianötter, paranötter eller pekannötter istället. Low-carb nuts (på engelska)

Grönsaksstavar och dippsåser

Kolhydrater per 100 gram

gronsaker-svenska

Grönsaksstavar är LCHF, utom morötter som innehåller något mer kolhydrater. LCHF-grönsaker

Dipp: Lägg till en färskost eller en fet dippsås. LCHF-tillbehör



 

Bär och grädde

bar-svenska

Bär är en bra sötsak om du äter LCHF. Men om du äter strikt LCHF vill du kanske inte äta det så ofta. Blåbär innehåller mest kolhydrater av bären ovan. Guide: LCHF-frukt och bär

Riktig vispgrädde:
glöm fettsnål fuskgrädde. Köp äkta vispgrädde, med 40% fett och definitivt osötad (den naturliga sötman i grädde är fullt tillräcklig när du vant dig). Vispa (om du vill) och ät till dina bär. Var uppmärksam på att det här är mycket gott, det är lätt att äta mycket även om du inte är hungrig, vilket kan sakta ned din viktnedgång. Försök att äta med måtta.


Choklad

Kolhydrater per 100 gram

choklad-svenska

Choklad är inte LCHF. Ibland kan du ändå unna dig en eller två rutor choklad med hög kakaohalt (70%+) även på strikt LCHF. På mer liberal LCHF kan du göra det ännu oftare.

  • En ruta (10 gram) 86-procentig choklad innehåller ungefär 2 gram kolhydrater.
  • Byt till 70% choklad och du får 3,5 gram per ruta.
  • Ljusare choklad kan innehålla 6 gram kolhydrater eller mer, per ruta – inget bra val om du vill hålla dig till LCHF.

Fler alternativ

flasksval-svenska

Torkat kött: Tänk på att vissa fabrikat som finns att köpa i affären har mycket socker tillsatt, ibland uppåt 9 gram per 100 gram. Leta upp en sort med lågt kolhydratinnehåll, t ex Wild Chips, eller gör ditt eget.



 

Vanliga misstag på LCHF

misstag-svenska

Kaffe latte: Tänk på att det är stora mängder mjölk i en latte, och att mjölk innehåller fem procent kolhydrater (mjölksocker). Drick istället vanligt bryggkaffe, och (om du verkligen behöver) häll i några teskedar mjölk eller grädde.

Juice och vissa smaksatta vatten: Fulla av socker. Undvik helst.

Frukt: Frukt är naturens godis och innehåller mycket socker. Det är inte alls lika illa som att dricka juice, men frukt ska ändå undvikas på strikt LCHF. Liberal LCHF tillåter någon enstaka frukt. Bananer och vindruvor innehåller mest socker av alla frukter. LCHF-frukt och bär guide

Cashewnötter: Dessa innehåller mycket kolhydrater (andra nötter ligger mycket lägre). Low-carb nuts guide (på engelska)




 

Riktigt dåliga val

samstaval-svenska

Naturligtvis är dessa val riktigt dåliga på LCHF, de består till stor del av raffinerade kolhydrater och socker. Undvik dem så ofta du kan.

Var också mycket misstänksam mot lågkolhydratvarianter av choklad, kakor och annan mat. De är vanligtvis fulla av sockeralkoholer och artificiella sötningsmedel som kan höja blodsockret och göra det svårare att gå ner i vikt och hålla undan sötsug. Läs mer

Välj istället mellanmål från den övre delen av den här sidan.
 
 


 

Recept på LCHF-mellanmål

Här är fler utmärkta alternativ för LCHF-mellanmål. Dock, försök att inte äta mer ofta än du behöver – helst bara när du är hungrig.

Alla LCHF-mellanmål

 

Söta saker – försiktighet rekommenderas

Även om sötsakerna nedan innehåller lite kolhydrater så är de också belönande och frestande. De kan uppmuntra ätande när du inte är hungrig, och det saktar alltid ner viktminskning. Så var gärna lite försiktig med dem.

Alla LCHF-efterrätter

Hur lite kolhydrater innebär LCHF?

Läs mer

Liknande guider


Förbättra sidan

Har du några förslag – stora som små – på hur den här sidan kan förbättras? Saknar du någon LCHF-favorit? Någonting du vill lägga till eller ändra?

Kommentera nedan eller e-posta till andreas@kostdoktorn.se.

6 Kommentarer

  1. Bernt Östlund
    Ibland tar jag ett mellanmål mellan frukost och middag, är det OK?
  2. Kalle Karlsson
    Varför finns det inga recept eller annat när det gäller viltkött, vi är många här i Sverige som får vårt kött från skog och mark.
  3. Eva Bodin
    Är pastoriserad men inte homogonisserad mjölk mindre farlig eller innehåller den mer kolhydrater. Hur är det med råmjölk? Hur mycket kolhydrater innehåller då en kalvdans????
  4. Matilda
    Skulle uppskatta fler vegetariska tips.
    Svar: #5
  5. Matilda, välkommen till våra receptsidor där vi har gott om vegetariska recept: http://www.kostdoktorn.se/lchf/recept
  6. Anna
    Jag tycker det är svårt att få ihop fettbiten - klarar inte av att äta någon form av ost, keso, kesella, kvarg, majonäs, bearnaisesåser och liknande, till och med avokado konsistensen är jättesvår för mig. Ska jag bara försöka tillsätta mer olivolja, smör, nötter till kosten ?

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av