Vecka 2
av LCHF-utmaningen



Välj en dag

"Monday="alt="Monday"
Tuesday
Wednesday
Thursday
Friday
Saturday
Sunday
 

Vecka 2 översikt, recept och inköpslista



Måndag – dag 8Cup of bouillon

Vi fortsätter!

Viktigt idag:

  1. Ät frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande upplever omställningsbesvär: Drick en kopp buljong.

 

 

Bonusinspiration


4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor60%4 stjärnor20%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster1 021 visningarÄr det möjligt att gå ner halva sin kroppsvikt… och fortfarande hålla den nya vikten sex år senare? Utan operationer, enbart genom att ändra kosten?

Tommy Runesson har gjort det. Under vår intervju på Low Carb-kryssningen 2016 delade han med sig av sin historia samt sina bästa tips. Du kan se en del av vår intervju ovan.

I den 17 minuter långa intervjun delar Tommy med sig av det som hjälpt honom att lyckas med sin dramatiska viktnedgång. Hela intervjun finns tillgänglig på våra medlemssidor (första månaden gratis, ingen bindningstid):

Tommy blev halva Tommy! – intervju med Tommy Runesson (medlemsskap krävs)


 

 

Tisdag – dag 9Cup of bouillon

Viktigt idag:

  1. Ät frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande känner av biverkningar: Drick en kopp buljong.



Bonusvideo


5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster2 257 visningarKan du reversera diabetes genom att strunta i riktlinjerna? Det är vad dr Sarah Hallberg menar och hon borde veta eftersom hon har stor erfarenhet av att hjälpa sina patienter att göra just det.

Ovan är en kort glimt av en intervju med dr Hallberg. Hela 12-minutersintervjun finns på våra medlemssidor:

Reversera diabetes genom att ignorera kostråden


 

Onsdag – dag 10Cup of bouillon

Viktigt idag:

  1. Ät frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande upplever biverkningar: Drick en kopp buljong.


 

Minimera omställningsbesvär

Kom ihåg buljongen.

Bonus

Are There Potential Dangers with a Low-Carb Diet? - Answers to Common Questions4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor57%4 stjärnor28%3 stjärnor0%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster709:30
Kan det vara farligt att äta LCHF? Sex av de skickligaste läkarna i världen besvarar den frågan i en kort video.1 Med undantag för några mycket speciella situationer2 är svaret huvudsakligen: nej.

För ytterligare kunskap, ta en titt på vår guide om de 14 vanligaste farhågorna kring LCHF.



 

Torsdag – dag 11Cup of bouillon

Viktigt idag:

  1. Är frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande lider av biverkningar: Drick en kopp buljong.


Middag

Njut av de fina smakerna i vår asiatiska kålpanna. Den här rätten kallas vanligen ”crack slaw” på internet, den är känd för att vara så god att den är beroendeframkallande! Det är också en både snabb- och lättlagad maträtt.

Laga tillräckligt mycket – rester till lunch imorgon.

Minimera omställningsbesvär

Har du fortfarande besvär? Här är några andra biverkningar som många upplever under de första veckorna, samt vad man kan göra åt dem:


 

Bonusinspiration


4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor33%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster887 visningarStephen Bennett var sjuk och trött på att vara sjuk och trött. Han kunde knappt leka med sina barnbarn. Han började göra efterforskningar om hur man går ner i vikt och blir mer hälsosam och snart snubblade han över LCHF.

På kort tid fick han mer energi, han gick ner 30 kilo och kunde sluta med alla mediciner. I denna mycket ärliga intervju delar han med sig av det han lärt sig – och vad han önskat att han vetat tidigare. Du kan se en del av intervjun ovan.

Hela 17-minuters intervjun finns tillgänglig på våra medlemssidor: ”Det var så otroligt lätt!”

Bli medlem (gratis att testa en månad) och du kan se intervjun direkt – liksom andra intervjuer, föreläsningar, videokurser, frågor och svar och filmer, med mera.


 

Fredag – dag 12Cup of bouillon

Viktigt idag:

  1. Ät frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande lider av biverkningar: Drick en kopp buljong.


 

Bibehåll din motivation

För extra motivation att fortsätta, läs en valfri framgångshistoria idag. Det här kan hända även dig om du kämpar vidare:

telaine8001
lindha8001
cristoph8002
bernard800

Bonusinspiration


5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%1 röst9 visningarCarb-Loaded är en av de bästa (och roligaste) LCHF-filmerna någonsin. Se trailern ovan, om du vill se hela filmen är den tillgänglig för medlemmar:

Carb-Loaded (inklusive extramaterial)

Påbörja din gratis provmånad
 

 

Lördag – dag 13Cup of bouillon

Viktigt idag:

  1. Ät frukost, lunch och middag.
  2. Om du fortfarande lider av omställningsbesvär: Drick en kopp buljong.


Påminnelse

Imorgon bitti är det dags för den tredje och sista invägningen.

Bonus


4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor4%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna4%21 röster18 718 visningarÄr du redan mycket nöjd med dina resultat dessa två veckor? I så fall, fantastiskt. Om inte, kanske du gör något av de fem vanligaste misstagen på LCHF. I den här korta videon går dr Andreas Eenfeldt igenom dem.

Ovan kan du se den första halvan av videon, med tre av misstagen. Hela videon med alla fem misstag finns på medlemssidorna (gratis prova-på en månad, ingen bindningstid):

De 5 vanligaste misstagen på LCHF

Nästa vecka

Trivs du med utmaningen? Undrar du vad du ska göra när den är över?

Vårt främsta mål är att göra LCHF enkelt och vill du fortsätta så har vi en fortsättning. Här har du dina valmöjligheter

 


 

Söndag – dag 14

Wow, du är nästan klar med andra veckan och hela utmaningen – gratulerar!

Viktigt idag:

  1. Väg och mät.
  2. Ät frukost, lunch och middag.
  3. Fundera på att fortsätta med nya matsedlar och inköpslistor, så länge du vill.

 

Invägning och vad du kan förvänta dig Measure

Att väga sig är frivillig, men kanske du vill veta hur det gått under de här veckorna? Kontrollera din vikt och ditt midjemått igen.

De flesta går ner 2-4 kilo under de första två veckorna med LCHF.

Om inte, se den här korta videon om de fem bästa tipsen för vikten – speciellt tips #2 om regelbunden vägning.

Ät LCHF i ett år och du kan gå ner 25-45 kilo eller kanske mer. Kom ihåg att så länge du äter dig mätt och nöjd vid varje måltid, kommer din vikt att stabilisera sig på en normal nivå – du kommer aldrig att bli underviktig.


 

Dela med dig av dina framgångar!

Har du trivts med LCHF-utmaningen? Har du varit framgångsrik? Vill du berätta för dina vänner om den här kostnadsfria kom igång-guiden?

Klicka gärna på knappen och lägg till en rad om dig själv och vad du uppnått:

Överväg att fortsätta

Gratulationer till att ha genomfört LCHF-utmaningen! Har du trivts med den? Vill du fortsätta för att nå mer långsiktiga mål?

I så fall har vi någonting för dig. Anmäl dig för att få enkla och goda måltider med nya LCHF-veckomenyer och inköpslistor varje vecka

Bonus


4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor77%4 stjärnor0%3 stjärnor11%2 stjärnor5%1 stjärna5%18 röster16 707 visningarÄr du ännu inte nöjd med din vikt? Att fortsätta med LCHF är effektivt och kan hjälpa dig att gå ner mer i vikt, men det finns flera saker du kan göra för att snabba på processen.

I den här videokursen får du de fem främsta tipsen för viktnedgång. Titta på de två första tipsen ovan, hela kursen är tillgänglig för medlemmar (första månaden kostnadsfri):

De 5 bästa tipsen för vikten
 

 


 

Frågor och svar

Har du frågor om kom igång-guiden och LCHF-utmaningen? Titta gärna på sidan för frågor och svar.

Frivillig fråga

Vill du hjälpa oss att förbättra den här guiden för andra som vill ta sig an utmaningen? Svara på den här korta frågan i kommentarerna nedan:

Vad var det svåraste för dig med utmaningen?

 

 

Tidigare

 

Tillbaka till översikten för vecka 1

Nästa steg

 

Fortsätt till nästa steg


 

Kommentarer

  1. Dr Jason Fung, dr Peter Brukner, dr Sarah Hallberg och dr Rangan Chatterjee, dr Eric Westman, dr Cate Shanahan.

  2. Var vaksam i dessa situationer:

33 Kommentarer

  1. Linda-Mari
    Tack för ett fantastiskt upplägg. Jag följer tvåveckors utmaningen och mår jättebra!
  2. Lisalise
    Jag mår bra och mina insulinvärden har minskat men inte vikten
  3. Eliza
    Jag är sötsugen efter varje måltid? Vad gör jag för fel?
    Svar: #4
  4. Eliza, jag skulle lägga till mer fett. Och ha tålamod. Om du vill ha tips och stöd, välkommen till Kostdoktorns forum! http://forum.kostdoktorn.se
  5. Catarina
    Jag följer 2 veckors utmaningen, men har svårt att äta 2 lagade mål. Ett lagat mål är helt oki, men får inte i mig 2! Jag kan äta äggröra och bacon på morgonen men på kvällen äter jag helst ngt lätt, vad kan man äta?
    Svar: #6
  6. Catarina, jag föreslår att du tittar runt bland våra recept: http://www.kostdoktorn.se/recept
  7. Marie Ekman
    Om jag äter två kokta ägg med smörboch salt på morgonen och kaffe med grädde i. Är det en bra frukost?
    Äter två veckors utmaningen.
    Med vänlig hälsning, Marie
    Svar: #8
  8. Marie, det låter som en utmärkt frukost!
  9. malin
    Gjorde BIG mistake igår, åkte iväg och glömde bort att jag bör äta kring 12 för att hålla mitt sockersug borta. Så där satt jag i bilen efter att ha handlat till 2:a veckan och va helt skakis mådde dåligt och tryckte en semla 😱 Är på det igen men så himla tråkigt när jag märkt så stor skillnad på min magenoch vikten! MEN nu lärde jag mig att jag måste hålla mina rutiner för att klara av mitt sockersug (hjärnspökena som skriker att maten ser så äcklig ut, en godispåse/tablettask mackor vad som är så mycket godare tror jag)
  10. Linda
    Förlåt Malin. Tryckte fel. Menade inte att anmäla din kommentar.
  11. Birgitta
    Hej!
    Maken o jag, 79 o 76, har prövat 2-veckors LCHF-start. Vikten har gått ner! Men.....Vi har båda hjärtbesvär! Tycker att besvären ökat under perioden! Törs nu ej fortsätta med strikt LCHF! Är vi för gamla: kärlkramp, förtjockad hjärtmuskel, kranskärlsförträngningar, flimmer samt flera andra s.k. åldersrelaterade krämpor?
    Mvh
    Maken och jag
    Svar: #12
  12. Birgitta, för mer personliga råd finns det två alternativ på Kostdoktorn. 1. Inom ramen för medlemskapet finns möjlighet att ställa frågor till dr Andreas Eenfeldt: http://www.kostdoktorn.se/medlem/fragor-och-svar-med-kostdoktorn Medlemskap är gratis första månaden och har ingen bindningstid. 2. På Kostdoktorns forum finns mycket kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Välkommen: http://forum.kostdoktorn.se
  13. Sylvia
    Jag tycker också att det är för mycket med två så stora lagade mål per dag, så jag och sambon kommer istället testa att äta endast middagsrecepten under LCHF-utmaningen och hoppas att det kommer att funka.

    Vi skulle starta med LCHF-utmaningen igår och lagade köttfärsbiffarna med ajvarsås. Vi hade ätit lunch omkring kl. 13 och mot kvällningen så kände vi att vi inte skulle kunna äta köttfärsbiffarna, så de får bli till middag ikväll istället.

    Nu kommer vi ju inte att följa LCHF-utmaningen som den ska göra, men det känns fel att äta för mycket, då man fortfarande är mätt.

    Jag har ätit LCHF sedan mitten av januari och har per idag gått ned 7,6 kg, så jag är väldigt nöjd och glad över detta resultat 🙂

    Svar: #14
  14. Sylvia, du tänker alldeles rätt. Var och en måste anpassa utmaningen till sitt eget behov av energi. Fortsatt lycka till!
  15. Ulla
    Jag gick ner 40 kilo på 1år med LCHF-kost o min artros blev bättre o jag mådde toppenbra efter det har jag haft lite problem med min hälsena o lite andra sjukdomsproblem så jag har gått upp 20 kg men nu har jag anmält mig till två veckors utmaningen o mår redan bättre hoppas gå ner dom 20 kg jag gått upp o så vill jag slippa min värk
  16. carina
    Har följt menyn i två veckor, ätit enl planen men inte frukost som jag ibland hoppat över eller bytt ut till ett ägg med keso och lite majonäs. Sötsuget är borta.
    MEN jag går inte ned i vikt!
    Vad kan jag göra?
    Svar: #17
  17. Agneta
    Hej -verkar som att den här länken inte funkar http://www.kostdoktorn.se/maltisplan/kom-igang-vecka-2/inkopslista/

    Ska bli helkul att testa - har precis handlat vecka ett o lagat fina biffar

    Agneta

    Svar: #19
  18. Agneta, mycket riktigt, den länken är felaktig. Var hittar du den?
  19. Monika
    Nu har jag kört två veckor på verklig LCHF-mat, alltså inte "på ett ungefär" som jag gjort i flera år. Noterar att jag tappat bort mitt sötsug och några hg fett. Eftersom jag hade max 15 kg att bli av med från start är det helt okej att räkna hg, inte kg. Sötsuget, att bli av med det, var det som betydde mest för mig. Maten är jättegod. Har sorterat bort vitlök och vitkål när den ingår i huvudrätten, för min mans skull. Hans mage klarar inte sånt. För egen del har jag snöat in på stekt vitkål. Så gott och ett bra sätt att dels få i sig bra fibrer och dels få upp såsen som är så god men som annars stannar kvar på tallriken. Ostsnaskandet på kvällarna har också försvunnit. Nu räcker det med en kopp rooiboste (koffeinfritt!) bara, utan något i/till. Tänk att det gick, så enkelt!
  20. Ingmari
    Hej!
    Jag startar min första vecka i morgon, jag är riktigt taggad. En fråga, jag tittar på frukosten med äggröra, ska man äta avokado till som bilden visar? eller enbart äggröra.
    Svar: #22
  21. Ingmari, precis som du själv föredrar. Väljer du att äta avokado till kan du med fördel minska antalet ägg, men ät så att du blir mätt. Mer frukostläsning: http://www.kostdoktorn.se/lchf/kom-igang/frukostalternativ
  22. Dinka
    Hej!
    Jag vill att min familj äter LCHF som jag och lagar mat enligt LCHF regler. De har ingenting emot (med undantag för några recept) och äter det jag lagar men lägger till ris, potatis, bröd, saft, kakor osv. Eftersom LCHF-maträtter innehåller fett och om de lägger till dåliga KH, hur farligt blir det för dem. Ingen är överviktig, de är smala. Jag tänker på att det är bra att de äter bra fett som jag använder (smör, kokosfett, olivolja) men i kombination med dåliga KH? Min fråga är: Är det bättre att inte ta bra fett om de tar dåliga KH eller är det ändå bra om de tar bra fett? Måste de äta fettsnålt om de äter dåliga KH? Jag funderade på den här frågan länge. Tack för allt ni gör!
    Svar: #24
  23. Dinka, ju mer bra mat (inkl fett) din familj äter, desto bättre. Ge akt på deras vikt och mående och justera kosten därefter. Lycka till!
  24. Marianne
    Jättebra vecka men tycker det är för mycket ägg varje dag och jag har nu stannat upp i viktnedgång. Har hållit mig i princip helt till menyerna
  25. marie
    Är inne på min andra vecka med Strikt-LCHF. Inte ett gram har jag gått ner. Är 55 år och i klimakteriet. Har det en påverkan? Jag äter LCHF mest för att gå ner i vikt. Har minst 20 kilo att gå ner.
  26. Suzanne Gadolin
    Har ätit med 2-veckorsmenyn och gick ner 3.4 kg första veckan, men gick upp ett kg andra veckan. Hur kommer det sig?
  27. Marjo
    jag har blivit inspirerad av de dagliga mailen och är mycket tacksam för ert fina upplägg, men jag äter inte kött utan vegetariskt men med fisk och ägg. Det passar mig perfekt att äta mycket ägg och fet fisk. Jag nosade på LCHF via denna site för kanske ett eller ett och ett halvt år sedan, den gången gick jag ner 10 kg på några månader. Men p.g.a. olika omständigheter orkade jag inte fortsätta då på den "inslagna vägen" utan återföll till de kostvanor jag var mer van vid, och gick upp de flesta av de kilona, dock inte riktigt alla. Nu var jag motiverad igen och frossade lite i kolhydrat-rik mat sista dagarna innan LCHF-starten... Det var gott och som ett avslut, tack och farväl =D Första veckan av dessa två veckor - fast att jag inte följer era menyförslag utan bara blir inspirerad av dem - gick jag ner 3,7 kg! De flesta dagarna tog jag bara fettkaffe istället för frukost och körde alltså 16:8-timmars modellen. Andra veckan har jag inte fortsatt att gå ner i vikt utan t.o.m. lagt på ngt hg. Men jag tror jag vet vad det beror på: lite mer vispgrädde ofta och något glas vitt vin flera dagar... Men midjemåttet har nog gått ner lite även denna 2:a vecka. Jag tackar igen för era fina filmer, goda översättningar då intervjuer är på engelska, bredden på informationen och de medverkande och era oerhört genomarbetade och informativa sidor. Ni har verkligen vunnit mitt förtroende. Jag går nu in i prov-medlemsskap. Hoppas jag hittar fler recept som passar min kosthållning utan kött och med minimalt med mejeriprodukter, äter mest bara smör och ibland grädde/gräddfil som har väldigt lite laktos (som jag annars reagerar på). Ost går inte alls bra, men getost. Jag har fått fler hälsovinster redan dessa två första veckor: mindre ledvärk (har långt gången artros) och tycker att jag känner mig klarare i huvudet och har mer energi än på sistone. TACK för ert gedigna arbete med denna site!
    Svar: #29
  28. Marjo, tack för beröm och fortsatt lycka till! Hoppas att du har glädje av våra vegetariska recept och veckomenyer.
  29. Patricia
    Hej!

    Jag har kommit lite ur balans och funderar nu på att prova detta MEN nu är det så att jag inte äter fisk så jag undrar vad jag kan äta istället!?
    Mvh Patricia

    Svar: #31
  30. Patricia, du ersätter fisken med valfritt protein eller byter ut rätten till en helt annan.
  31. Madde
    Hej är snart på 2:a veckan av 2veckors utmaningen och undrar hur är det med loka eller annat smaksatt kolsyrat vatten? Har så svårt att dricka vanligt vatten. Och sen undrar jag om det är ok att tugga tuggummi?
    Svar: #33
  32. Madde, kolsyrat vatten och tuggummi brukar fungera utmärkt.

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av