Kom igång med LCHF

Frågor och svar
om LCHF-utmaningen

  1. Frågor som handlar om utmaningen
  2. Allmänna LCHF-frågor


 

Frågor om utmaningen

Jag är inte redo att börja på söndag, jag vill skjuta upp utmaningen till nästa vecka eller ännu senare.

För att skjuta upp LCHF-utmaningen är det bara att klicka på länken som finns i slutet av det dagliga mejl du får under utmaningen. Under veckan före söndagen du vill börja går du till startsidan för kom igång-guiden och anmäler dig på nytt.

Jag lagar bara mat för en person, men i receptet står det fyra portioner (t ex den första söndagsmiddagen). Vad ska jag göra?

Ändra till två portioner för att få rätt mängder. Du behöver en portion ikväll och den andra till morgondagens lunch.

Om du redan har skrivit ut receptet kan du naturligtvis inte ändra antalet portioner automatiskt, du måste göra det manuellt. Eller skriv ut receptet igen, med rätt antal portioner:

Jag lagar mat för två personer, med receptet säger fyra. Vad ska jag göra?

Du ska använda samma mängder, fyra portioner. Du behöver två ikväll och två till morgondagens lunch. 2 + 2 = 4 portioner.

Jag lagar mat för två, men receptet är för en person. Vad ska jag göra?

Du ska dubblera mängderna om det är frukost eller fyrdubbla om det är ett middagsrecept (så att det finns tillräckligt för lunch dagen efter).

Om portionerna är för stora – om de innehåller för många kalorier – kommer jag verkligen att gå ner i vikt när jag äter så här mycket mat?

Du ska bara äta så mycket du behöver för att bli mätt. Om det är för mycket mat för dig, spara resterna till en annan gång. Om det är för mycket vid varje måltid kan du naturligtvis minska mängderna en aning.

Så länge du håller dig till utmaningen och bara äter när du är hungrig, är dina möjligheter att gå ner överflödig vikt mycket goda. Det finns ingen anledning att räkna kalorier på den här kosten, din aptit kommer att regleras naturligt och du kommer att förbränna upp till 300 kalorier extra per dag.

Ska män och kvinnor äta lika mycket mat? Måste jag anpassa portionsstorleken?

Ät tills du är mätt och nöjd. Om du inte är hungrig, ät inte.

Det löser alla problem med könsskillnader och olika behov i övrigt.

Jag är fortfarande hungrig efter en måltid, vad ska jag göra?

Portionsstorlekarna är beräknade så att de flesta ska känna sig mätta efter att ha ätit. Våra behov är olika, är du storvuxen behöver du kanske lägga till lite mat. Vad ska du då lägga till? Lägg till fett. Lägg exempelvis till smör, majonnäs eller olivolja tills du är mätt.

Vad gör jag om jag är hungrig mellan måltiderna? Vilka mellanmål är tillåtna?

De flesta blir mycket mindre hungriga på den här typen av kost, vilket betyder att behovet av mellanmål är noll. Faktum är att om du verkligen är hungrig mellan måltiderna gör du förmodligen inte på rätt sätt. Du kanske behöver äta mer vid måltiderna. Närmare bestämt bör du överväga att lägga till mer fett till dina måltider, fett som smör eller olivolja.

Vi rekommenderar att du inte äter mellanmål under tvåveckorsutmaningen. Efter dessa två veckor vill du kanske lägga till något litet LCHF-mellanmål, även om du fortsätter att äta LCHF. Inte alls för att du behöver det, för det gör du förmodligen inte, utan helt enkelt för att det kan vara trevligt.

Vi rekommenderar ändå att du väntar med mellanmål tills du har genomfört utmaningen.

Hur mycket kommer jag att gå ner i vikt under utmaningens två veckor?

De flesta med övervikt brukar gå ner 2-4 kilo under tvåveckorsutmaningen. Vissa går ner mycket mer, men det är omöjligt att veta exakt i förväg hur just du kommer att svara på utmaningen.

Jag följer utmaningen och det fungerar toppen. Ibland är jag inte hungrig alls och skulle då vilja hoppa över ett mål. Går det bra?

Ja. Se bara till att planera så att du har mat till lunch dagen efter om det är middagen du väljer att hoppa över.


 

Allmänna LCHF-frågor

Här är vanliga frågor och svar om LCHF och hälsa:

Är mättat fett farligt?

Nej. Det är en gammal och obevisad teori. Det är ett misstag från början till slut. Här kan du läsa mer.

Jag började med LCHF och jag känner mig yr, har huvudvärk och är trött?

Yrsel, huvudvärk och liknande symptom är vanliga under den första veckan när din kropp anpassar sig till strikt LCHF. Besvären går vanligen över inom några dagar.

Att lägga till lite kolhydrater minskar besvären, men kan också fördröja anpassningen (och viktminskningen).

Andra möjliga orsaker är att du är uttorkad eller har brist på salt. När du börjar med LCHF förlorar du extra mycket salt och vätska via njurarna under de första veckorna, tills kroppen har anpassat sig. Att dricka mer och salta lite extra på maten under den första veckan kan hjälpa dig att undvika problemet och även minska besvären. Som alternativ kan du dricka en kopp buljong ett par gånger om dagen.

Tar du läkemedel mot högt blodtryck? Strikt LCHF kan sänka högt blodtryck och doserna av ditt läkemedel kan behöva justeras. Lågt blodtryck brukar resultera i yrsel.

Jag har andra nybörjarproblem med LCHF

Ta en titt på vår fullständiga guide över vanliga biverkningar och hur du botar dem. Alternativt kan du gå direkt till det stycke som intresserar dig mest. Här är några vanliga problem i början:

Mina besvär går inte över

Alla vanliga biverkningar och hur de botas

Asiater äter ju mycket ris, hur kan de ändå vara smala?

Förmodligen för att det inte äter så mycket socker och raffinerad stärkelse. Läs mer.

Jag äter LCHF, men går inte ner så mycket i vikt som jag skulle önska. Varför?

Det kan finnas många anledningar till det. Följ checklistan på vår sida för de bästa tipsen för vikten

Kan du amma när du äter LCHF ?

Ja, men du ska förmodligen äta en mer måttlig LCHF med över 50 gram kolhydrater per dag. Det är också viktigt att äta tillräckligt mycket mat.

Vi rekommenderar inte strikt LCHF eller svältdiet (kalorirestriktion) med anledning av en sällsynt, men allvarlig, komplikation

Hur är det med gallsten och LCHF?

Mycket fett kan ge dig inledande problem om du redan har gallsten. I längden får du gallsten av fettsnål mat. Läs mer.

Kan du äta LCHF om du har opererat bort din gallblåsa? Ja.

Kan du äta LCHF-kakor / bröd / pasta och gå ner i vikt?

Det är förmodligen ingen bra idé:

Får man cancer av att äta rött kött?

Högst osannolikt, men att välja oprocessat kött är det hälsosammaste valet. Att ersätta kött med processade kolhydrater kan vara bland det värsta du kan göra för din hälsa och vikt. Läs mer. 

Behöver du inte resistent stärkelse för att mata dina tarmbakterier när du äter LCHF?

Okänt, men det tycks finnas vissa potentiella fördelar med det.

Får du hypotyreos av LCHF?

Nej, knappast på en väl genomtänkt LCHF-kost, där du alltså ersätter energin från kolhydrater med energi från fett. I vetenskapliga studier på LCHF är det inga problem med sköldkörteln och jag ser inga nya fall bland mina patienter som äter strikt LCHF.

Hur som helst, svält kan leda till hypotyreos. Om du tar bort kolhydrater OCH fett från din kost kommer du att svälta. Du behöver äta kolhydrater eller fett för att ge din kropp bränsle.

Slutsats: LCHF är bra för din sköldkörtel. Läs mer.

Finns det vetenskap som stöder att LCHF är bra för viktnedgång / blodsocker / kolesterol / blodtryck?

Ja.

Finns det studier som är finansierade av köttindustrin eller Atkins foundation som visar på bättre viktnedgång på lågkolhydratkost ?

Ja, några få. Men, återigen oberoende studier visar på samma resultat.

Spelar insulin en roll när det gäller viktuppgång / nedgång?

Ja, det är i de allra flesta fall helt avgörande. Vissa bloggare protesterar, men det förändrar inte biokemiska fakta. Läs mer.

Kan du dricka alkohol på LCHF?

Visst, i måttliga mängder. Öl och söta drinkar ska undvikas. Välj istället vin eller osötad starksprit. Läs mer.

Är salt farligt?

Nej. Åtminstone inte i måttliga mängder. Läs mer.

Vad är en bra LCHF-frukost om man inte vill äta ägg?

Här finns många bra LCHF-frukostar

Kan du äta frukt på LCHF?

Bara ibland, undantagsvis, om du vill äta strikt och få maximal effekt av kosten. Frukt innehåller mycket socker. Frukt är godis från naturen.

Varför är amerikaner feta?

Här är förklaringen.

Mer kunskap

Matrevolutionen på Kunskapskanalen

Den här föreläsningen av vår grundare, dr Andreas Eenfeldt, sammanfattar historien och vetenskapen bakom den pågående revolutionen när det gäller kost och hälsa.



 

Tillbaka

Tillbaka till förberedelser

Tillbaka till översikt för vecka 1

Tillbaka till översikt för vecka 2


 

 

Fler frågor

Hittade du inte svaret på din fråga om utmaningen här? Kommentera nedan eller skicka ett e-brev till andreas@kostdoktorn.se. Jag garanterar inte personliga svar på frågor, men jag läser allt och anpassar utmaningen eller kompletterar frågesidan ovan när det krävs.

1 2

72 Kommentarer

  1. Mari, du ska följa din hunger och mättnad för bästa resultat. Är du inte hungrig, ät inte. Att äta mer än du behöver leder inte till viktnedgång, snarare tvärtom.
    Svar: #65
  2. Mia, ett tips är att bli medlem. Då har du möjlighet att favoritmarkera dina recept. Första månaden gratis, ingen bindningstid: http://www.kostdoktorn.se/ny-medlem
  3. Lisa
    Hej.

    Vi är 2 personer som antar utmaningen. Fyller vi då i 2 personer i inköpslistan, eller behöver vi fylla i 4 personer, för att det ska räcka till både luncher och middagar?

    Svar: #54
  4. Lisa, du fyller i att ni är två personer. Du kommer att se på matmängden att det räcker till både middag och lunch dagen efter. Lycka till!
  5. Christine
    Hej
    Vi följer utmaningen vilket går bra,. Vi har valt att ta en lchf chokladboll till klaffet i eftermiddag. Jag har hittat ett recept, men undrar om man kan använda björksocker som sötning?
    Svar: #57
  6. 1 kommentar borttagen
  7. Anne Aobadia Team Kostdoktorn
    Hej Christine,
    Är det detta recept du syftar på?
    http://www.kostdoktorn.se/recept/ketobollar
    Bollarna innehåller ingen sötning alls. Men smakar fantastiskt gott ändå, tack vare smöret, kryddorna och kokosflingorna. Vi rekommenderar inte sötningsmedel som björcksocker eller stevia men det kan vara ett alternativ för den som vill ha tydlig sötma.
    Lycka till med fikat!
  8. 1 kommentar borttagen
  9. Ann Johnson Netzell
    Hej!

    När jag räknar ut andelen protein på menyn, kommer jag upp i hela 100 g protein per dag. Det tycker jag är ganska mycket. För mycket protein kan väl också stoppa viktnedgången? Jag har fått till mig att jag helst ska ligga på 50-55 g per dag, för att minska i vikt. Hur ligger det till?

    Svar: #60
  10. Ann, du har helt rätt. LCHF-utmaningen utgörs av mycket mat och är tänkt som en mall. Det är viktigt att man anpassar matmängderna efter sina egna förutsättningar. Liten kvinna, stor man, aktiv eller stillasittande. Allt sånt spelar roll och kan inte nog betonas. Lyssna på din hunger och mättnad och lycka till!
  11. Marita
    Hej!

    Jag undra vad jag kan ta istället för avokado. Tål inte avokado blir spy färdig och får väldigt ont i magen.

    Svar: #62
  12. Marita, du väljer helt enkelt andra grönsaker som du tycker bättre om. Lycka till!
  13. Kicki Ahlén
    Jag har för mig att insulin bidrar till insulinfrisättning. Stämmer det? Vet man om thé fungerar på samma sätt?
  14. Camilla
    Hej!
    Svårt för frukost, ok att köra 16:8?
    Hälsningar // Camilla
    Svar: #66
  15. Pernilla
    Hej!
    Jag tänkte prova er men min undran om feta produkter jag har opererat bort min galla men har fortfarande problem med magen och äter medicin varje dag.Vad rekomenderar ni för mig?
    Mvh Pernilla=)
    Svar: #67
  16. Camilla, 16:8 fungerar alldeles utmärkt. Lycka till!
  17. Pernilla, vi har inte möjlighet att ge individuella råd här, men på Kostdoktorn finns två möjligheter:
    Inom ramen för vårt medlemskap finns det möjlighet att ställa personliga frågor till dr Andreas Eenfeldt och andra experter: http://www.kostdoktorn.se/ny-medlem

    För tips, stöd och mycket kunskap av rekommenderar jag varmt Kostdoktorns forum: http://forum.kostdoktorn.se

    I medicinska frågor, kontakta din behandlande läkare.

  18. Heidi
    Hej!
    Vad är jerkkrydda? Och vart kan jag köpa det? 😊
    Mvh Heidi
    Svar: #70
  19. Ingerid
    Hej
    Nu har jag ätit enligt LCHF sedan 1 juni i år men har inte gått ner något alls.
    Har tidigare gått ner 20 kg 3 ggr i livet men gått upp.
    Jag är 63 år. Äter enligt 2 veckorsutmaningen och är inne i v.2.
    Varför går jag inte ner?

    mvh
    Ingerid

  20. Anna
    Har kört 2 veckor utmaning, mkt gott resultat. Nu semester med minimal internetuppkoppling. Vill fortsätta, kan jag köra en prov månad i augusti och sedan fortsätta vidare eller hänger det bara ihop med 2 veckorsutmaningen.
    Svar: #72
  21. Anna, medlemskap och tvåveckorsutmaningen hänger inte ihop alls. Anmäl dig här när du vill prova på vårt medlemskap: http://www.kostdoktorn.se/ny-medlem Välkommen!
  22. Christina
    Är nästan säker på att jag på den här sidan har sett ett verktyg som beräknar mitt personliga kolhydratintag på en vanlig dag. Nu hittar jag inte det längre - kan ni säga var det finns? Eller minns jag helt fel?
    Svar: #74
  23. Christina, vi har inget sånt verktyg. Kan rekommendera http://kostbevakningen.se
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av