LCHF

Att börja med LCHF när man ammar

Breastfeed

Vill du börja med LCHF medan du ammar? Det kan vara en strålande metod för att gå ner i vikt medan du äter näringsrik mat som både du och ditt barn behöver.

Men, du ska inte äta strikt LCHF, eftersom det – i extremt sällsynta fall – kan vara potentiellt farligt medan du ammar. För att vara på den säkra sidan, välj en mer måttlig LCHF, innehållande minst 50 gram kolhydrater per dag.

Läs vidare för mer information och om hur du kan anpassa LCHF för att passa just dig.

Strikt LCHF och amning

I normala fall kan man äta precis hur lite kolhydrater som helst – kroppen kan hantera det. Men när du ammar förlorar du socker via bröstmjölken, kanske runt 30 gram per dag, ibland mer.

Att inte äta kolhydrater i den situationen kan kan möjligen leda till ett farligt tillstånd som heter ketoacidos, i mycket sällsynta fall.

Det finns fyra publicerade fall i historien i hela världen kopplade till LCHF och amning, risken är mycket låg och alla har slutat väl. Men det skulle kunna sluta i tragedi:

Liknande situationer kan uppstå av andra anledningar också, inte bara beroende av LCHF. Om du till exempel fastar medan du ammar, eller om du blir sjuk och har svårt att äta på precis vilken kost som helst.

Det är helt enkelt viktigt att få i sig tillräckligt med näring och energi medan du ammar.

Hur du kan anpassa LCHF-utmaningen om du ammar

Om du ammar kan du inte påbörja LCHF-utmaningen utan att modifiera den, eftersom det handlar om strikt LCHF. Du behöver lägga till kolhydrater, för säkerhets skull. Var inte orolig, det kommer fortfarande att fungera tillräckligt bra.

Vi rekommenderar att du lägger till minst 30-40 gram kolhydrater per dag. Du kommer då att hamna på över 50 gram.

Ett sätt att göra detta är att lägga till tre stora frukter per dag till den vanliga menyn. Men du kan välja precis vilket sätt du själv vill att få i dig de extra kolhydraterna.

Kom igång med LCHF – en tvåveckorsutmaning