Trendanalytikern Göran Adlén förutspådde 2009 års hetaste trender i Gomorron Sverige (liksom tidigare år). Läs vad han hade att säga om LCHF-kost:
Gomorron Sverige på nyårsafton
Här kan du se inslaget. Från ca 5:40 in:
Göran Adlén: -det vi kommer att se mycket av, det är det här… fortsättningen på debatten om ”Fettkriget”. Man har diskuterat olika dieter…
Reporter: -Dieterna? Igen? Vad är det som kommer att gälla där då tror du?
GA: -Där tror jag att den här ”LCHF”, Low Carb High Fat, där vi kommer äta naturliga ingredienser, mycket grädde, mycket smör, kommer slå igenom…
R: -Skall man äta mycket grädde och mycket smör?
GA: -Men inga kolhydrater.
R: -För att gå ner i vikt?
GA: -Exakt.
R: -Gör du det, eller skall vi testa det?
GA: -Jag har testat det också, det har fungerat alldeles utmärkt. Det tror jag att vi kommer att se mycket av, och det tror jag också kommer att vara en riktig fluga under 2009. Fler och fler kommer hänga på det.
Trendigt?
Det är ganska roligt att lyssna på inslaget, mest för att höra misstron i reporterns röst. Tydligen hör hon inte till de som testade redan under 2008!
Frågan är om prognosen slår in. Och i så fall om det blir en ”fluga” eller något som påverkar hur folk ser på mat på längre sikt. Vad tror du?
Läs mer
Är Rössner rädd för njutmetoden? – Om Adléns nyhetsbrev förra månaden.
LCHF / Lågkolhydratkost för nybörjare






















151




















77 kommentarer till “LCHF trendigt 2009?”
För ca fem år sedan läste jag en artikel i DN där rubriken var: Du blir blir inte fet av fett lika lite som du blir grön av grönsaker.
Artikeln bekräftade för mig precis det jag alltid vetat.
Jag presenterade den här idén för mina arbetskollegor och vänner och blev utskrattad, var jag helt "cocobeello"?
Idag är det en hel del av dem, om än inte alla, som förstått sammanhanget med kolhydrater och sjukdomar och lever med LCHF som riktmärke, har gått ner i vikt och blivit friskare.
Det var som någon klok föredragshållare sade avseende en helt annan fråga. När 15% av befolkningen är övertygade, är segern given.
2009 blir ett fett spännande år.
Din besöksräknare vittnar om att LCHF och hälsan blev stort under 2008. Allt fler kommer att inse matens betydelse för hälsan. En mängd ohälsosamma livsmedel har sett sina bästa dar i dagligvaruhandeln! Dock inte inom storköksindustrin och äldrevården - där kommer den ohälsosamma maten att finnas kvar och utökas! Där finns den svagaste konsumenten.
Jag tror att det kommer starkt, det är bara titta runt om kring sig. Sedan jag började med LCHF (i April -08) är det minst 10 stycken på jobbet och privat som börjat/testat LCHF.
Igår läste jag Aldens bok "Lev ditt liv med mod och passion" och den är ett utmärkt komplement till LCHF-kosten - faktiskt riktigt läsvärd.
Klart att han har rätt - den kritiska massan av anhängare till LCHF är passerad och folk blir allt mera medvetna om att lösningen till hälsoproblemen inte finns på vårdcentraler eller apotek,,,,
Kan oxå instämma med Irre - idag känner nästan alla till LCHF och även om många inte äter helt efter detta så tänker de flesta i GI-termer!
Och - fler och fler köper smör och Bregott istället för margarin!
Jag har tappat räkningen över hur många som börjat med LCHF när vi har berättat.

Nu senast var en kompis till mig helt lyrisk. Hon har haft problem med väldigt dålig hy, och dålig mage. Hyn har ALDRIG varit så fin som nu. Hon har hjälp ytterligare två personer till att börja.
Så självklart kommer det att sprida sig mer och mer, det blir en snöbollseffekt!
Sidor som den här hjälper ju till att ge vettig och intressant information.
Dessutom från en läkare, trevlig, kunnig och ödmjuk sådan...
Jag fortsätter givetvis rekommendera LCHF och kostdoktorn!
Undrar när SVT eller annat programbolag vågar ta steget fullt ut med ett hälsoprogram som bygger på LCHF... kanske under 2009? Doc ska tydligen redan vara tillfrågad som expert i programmet *host* ljug *host* men det vill vi ha *host*.
Jag tycker det är dags att Doc ersätter nuvarande dr Gunilla i TV-programmet Fråga Doktorn.
Vad som behövs är information om kost och hälsa hela 2009.
Dr Eenfeldt är given.
Nuvarande programledare behöver bli introducerad i LCHF. Som det är nu lever hon farligt.
YES! Äntligen tillhör jag de trendiga!
Om en pedagogisk person som Doc fick hålla i SVTs "Fråga Doktorn" så skulle vi få ett hälsolyft av sällan skådat slag i Sverige.
Det skulle tom kanske ge avtryck i de offentliga sjukvårdskostnaderna redan under 2009.
Jagskrev till den där fettisen som leder Fråga Doktorn för flera år sen. Hon svarade inte. Bullätarna behöver ofta bli redigt sjuka innan de börjar att fundera på naturlig kost.
Sten Sture
*"Anhörig till äldre"
Skulle man försöka sig på att själv förutspå trender så anser jag att du har helt rätt! Inom våra vårdboenden huserar dietistråd i sin förlängning från livsmedelsverket, sjuksköterskor och inbitna läkare. Denna gren kommer att vara seglivad.
Insnöade professorer vars nästan enda chans att påverka via medier eller studentinstitutioner kommer att bromsa händelseförloppet. Roligare blir det att se då de skall rättfärdiga sina påståenden genom undermåliga vetenskapliga studier, roligare... men ändock mer tragiskt ty i denna process fortsätter människor att få lida.
Stolthet är svårt att svälja.
Dock förstår jag att det ibland sjuksköterskor och läkare kommer att bli svårt att vidhålla gällande rekommendationer. Mest beroende på inre slitningar.
Professionella som Dr. Dahlqvist, Dr. Andreas Eenfeldt, Ulf Ravnskov, m.fl. har övrig elit svårt att blunda för.
Kostdoktorn skriver om "stenålderskost”; "...det var det enda människor åt under 99,7% av vår utveckling. Mycket svårt att blunda för.
Professor Berne i Uppsala (diabetesexpert) om LCHF: "...är att anse som vetenskap och beprövad erfarenhet". Socialstyrelsen gick emot dietisternas anmälan. Mycket svårt att blunda för.
Men det tar tid. Livsmedelsindustrin skulle sättas under lupp än starkare än vad som sker. Där har vi mastodontproblem, deras produkter, deras profithunger och framför allt deras lobbyverksamhet.
Har man en gång sett vad LCHF åstadkommer och förstått den grundläggande funktionen bakom är man såld. Dessa röster kommer aldrig att tystna.
Instämmer med vad Matsmurfen, Besika och SSS skriver om TV-doktorn.
Nuvarande TV-doktorn är enormt piller/läkemedelsinriktad och detsamma för dom experter som inbjuds till deras Tv-soffa.
Dock, till programmets heder så hade dom en gång ett filmat reportage om Vesti Nielsen koststudie(karlshamn) för sockersjuke där Vesti Nielsen och även hans Diabetessköterska fick tala fritt. Dock ingen kommentar från programledningen då!
Av vad jag också förstått - ingen kommentar ännu i nuläget av programledningen om LCHF-kost och alla dess postiva effekter på hälsan. Tydligen behöver dom ännu tydligare vindriktningssignaler innan dom vågar ta ställning i kostfrågan. Tyder bl a på dålig nutrionskunskap!!!!
en sista fråga för idag,
kan vi inte alls tillgodogöra oss vegetabiliskt fett????
Om vi alla skriver till programledningen för "Fråga doktorn" så borde vi kunna åtminstone väcka ett intresse till att ta in Annika D eller Kostdoktor Eenfelt att delta i programmet. Finns inget som har sånt genomslag som TV. Med rätt ställda frågor från Annika eller kostdoktorn och stringent information, så kommer massor av människor, som litar helt på detta just nu embarmliga program. att vakna. Det tror jag.
Patti:
Jovisst kan vi det. Jag tror du blandar ihop med omvandlingen av vegetabiliskt omega-3 till EPA och DHA.
Där är människan (framför allt mannnens) kropp tämligen värdelös. Fettet i sig tas ju dock upp av kroppen.
"Droppen urholkar stenen..." kommer jag igen en gång att tänka på. Kul om LCHF blir trendigt på allvar. TV-doktorn behöver verkligen ryckas upp ur pillerträsket, bra idé att ge den uppgiften till Doc istället.
Tyvärr kan nog steget till genomslag i de skattefinansierade "kosthållen" och på vårdcentralerna vara just så långt som anhörig till äldre säger. Min fasa är att det kan tänkas att det måste bli ännu lite - eller vem vet mycket - värre, innan de galna ohälsofrämjande bastionerna faller till slut. Fast jag skulle ju önska att vi som befarar detta, får kapitalt fel redan i år.
Vi som verkligen hittat rätt iom denna kostmodell, vi är inte lätta att återomvända till den gamla "vägen" men det kommer länge ännu att finnas folk som vill gå medelvägar, som kanske inte funkar direkt lysande ur vikthänseende om det är enda skälet att äta LCHF - light och som kan få behov av att sätta mediamegafoner på sina eventuella misslyckanden.
Jag tycker att det har känts bedrövligt under 2008 att få höra från flera, som själva skulle behöva äta sig friskare från sin sockersjuka och gå ner vikt, att Paulún et con sortes är så mycket mera trovärdiga än t.ex. Doc. eftersom de låter så säkra på sin sak medan han använder( enligt mig alltså hederligare debattmetoder och) ord som antyder en färdriktning mot sanningen istället för att slå fast något i stil med "Detta är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen, det vet jag och därför är det onödigt med en massa källor, det räcker med att jag, med min väldiga auktoritet hävdar att det finns tusentals - ospecificerade studier".
Där hoppas jag verkligen att, till exempel SLV, ska hörsamma uppmaningen och ta fram ens de tio bästa av dessa väldiga mängder av studier, som de själva anser otvetydigt visa, att deras fettskrämdhet och kolhydratkramande står på vetenskaplig grund.
Trendigt eller inte, vi blir flera och det kommer att visa sig mer och mer under 2009.
Nicklas,
är det alltså bra med fiskolja även fast den innehåller omega6??
Känns ju väldigt onödigt med extra omega-6 t.o.m. i tillskottsform när de flesta av oss med stor sannolikhet redan skulle tjäna på att minska intaget av omega-6 och åstadkomma en bättre balans mellan omega-3 och -6.
Man får verkligen anstränga sig för att inte tillgodose behovet av omega-6 skulle jag påstå. Då krävs det ju mer eller mindre helt fettfri kost eller någon form av extremt tillgjord kost.
Det behöver ju inte vara dåligt i sig (beror helt på hur din övriga kost ser ut) men känns ju som sagt ganska onödigt.
Men ett tillskott av fiskolja är nog enbart fördelaktigt.
Jag håller med om Tv´s slagkraft. Jag är en av dem som hittade hit pga Kalla Faktas diabetsprogram för ett tag sedan. Blev nyfiken på denna Annika Dahlqvist som stod i tv-rutan och sa något i stil med att det är väl klart att etablisemanget inte vill erkänna LCHF-kosten när de under så många år hävdat motsatsen. Sen dess har jag läst i princip allt jag kan komma över om LCHF. Jag känner att jag har en spännande tid framför mig. Jag började mitt nya LCHF-liv igår.
Nicklas, Tack!!!!!!
Lite reflexioner...
Jag tror att Göran har rätt i att många som inte har provat själva, fortfarande kommer att se det som en fluga... men kommer att bli omkörda av utvecklingen så det sjunger om det.
Lite som när Ines Usmann (var det väl ?) kommenterade bredbandsutbyggnaden och sa att det där med Internet mest var en fluga. Politiker har ofta en lite trög inställning fram till en punkt när dom inser att dom blivit omsprungna, då kan dom å andra sidan vara pragmatiska.
Något jag saknade lite i Görans spaning var hur livsmedelsindustrin kommer att agera. Jag tror nämligen att delar av den står och tvekar för hur dom ska förhålla sig. Men när dom väl agerar kommer det att märkas tydligt. Utöver trenden som Göran talade om med naturliga produkter tror jag vi kommer att få se helt nya produkter och omgjorda produkter med LowCarb-profil.
Industrin kan vara väldigt snabbfotad om deras värden hotas. För att ta ytterligare en Internetjämförelse så kan man ta Microsoft som exempel. Bill Gates kom ut med en bok där han knappt nämnde Internet. Hans vision var då att MSN skulle bli det stora. Trycksvärtan hann knappt torka innan han tvärvände hela Microsoft för att satsa all fokus på Internet...
Det som gör den här jämförelsen intressant är att bägge företéelserna i grund och botten har utvecklats som en undergroundrörelse. Tar vi Internet i Sverige så var det eldsjälar som var drivande i utvecklingen i hård kamp mot överheten och myndigheterna. I främsta ledet plogade väl Peter Löthberg (oxå Karlstadpôjk !), http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_L%C3%B6thberg . Länge ignorerade staten (läs Televerket) IP som teknologi och kallade Löthberg för totalt okunnig inom nätverksteknologi... det är många höjdare som senare har ångrat det. En annan likhet är att Peter om något var en praktiker som körde på det som funkade...
Alla eventuella likheter med Andreas, SSS, Annika m.fl är naturligtvis helt oavsiktliga
@ Nicklas: Omega-3 får du genom ex fisk, och omega-6 genom ex raps.
Mimmi:
Bra idé att vi kan skriva till Fråga Doktorn.
Deras e-post är fragadoktorn@svt.se
Redaktionenens sida på SVT är
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53869
Min kommentar var menad till Patti, inte Nicklas.
LCHF kommer säkert att bli ännu trendigare 2009!
Vi får göra vårt bästa för att motarbeta den trend vi ser i Amerika där många vill äta "Low Carb" men köper tillsatsstinna produkter med sockeralkoholer där man maskerar totala antalet kolhydrater med bedrägliga begrepp som "net carbs".
LCHF förespråkar ju naturliga livsmedel, lokalt producerade med ursprungliga metoder. Var så säker att livsmedelsindustrin, när den väl nappar rejält på denna trend, kommer att göra allt för att styra om detta till undermåliga "low" carb produkter liknande de vi ser i Amerika.
En orsak till att jag tror vi inte riktigt kommer att få se samma utveckling här, med det patrik beskriver är just att vi har haft ett helt annant fokus på naturliga råvaror. Och jag är övertygad om att LCHF-communityn kommer att motarbeta den utvecklingen på samma sätt som den sätter fokus på tillsatser.
Men visst kommer det att göras allvarliga försök med diverse missfoster till produkter... Förhoppningsvis så kommer det parallellt att utvecklas riktigt vettiga produkter baserat på bra råvaror.
Tja nog kommer fler få upp ögonen för kosten. Men att kalla det en fluga låter lite fel. Eftersom det är en livsstil. Har du väl provat går du gärna inte tillbaka. Jag gör det inte för hälsans skull, får så fruktansvärt ont i magen då.
Men att fler får upp ögonen för kosten och kommer prova på tror jag nog kommer hända. Jag har bara 14 läsare / dag, men det är många som ändå hör av sig via mail och frågar om kosten. De flesta med uppfattningen att det är att ta bort kolhydrater till 0. Så nog kommer fler prova. Men fler kommer också ifrågasätta sådana som inte förstår, och sådana som håller stenhårt på 70 talets tallriksmodell. Helt enkelt de som är rädda för en förändring.
Men jag välkomnar dem, jag kan gärna ta mig tid till att svara och diskutera. Fick också reda på att min moster och hennes man är de två nya i familjen som äter så här och för dem har det gått bra. -10 på mosters man och -1 på min moster. Jag har fått tala om för henne att vi kvinnor har svårare att gå ner än män och det oavsett vad vi äter, så än ger hon inte upp. Och de har hittat så mycket nytt som de kan äta =) Speciellt i personalmatsalen hos AstraZ där de jobbar, intresset från deras arbetskamrater har ökat , så vem vet.
Ett som är säkert, jag tror att 2009 kommer bli det år lchf blir mer accepterat hos det "vanliga" folket och ännu mer hatat bland dem som håller sig till tallriksmodellen eller fettfri kost.
Chilisalsa, ett kanske inte helt relaterat exempel på hur livsmedelsindustrin tvingas anpassa sig till den lokala marknaden är ju CocaCola och julmust. Som ni kanske minns blev Pripps av med agenturen på CocaCola för ett antal år sedan, bland annat för att CocaCola tyckte att Pripps fokuserade för mycket på sin julmust vid jul, i stället för att marknadsföra CocaCola som juldryck. Ett par år senare började CocaCola sälja julmust vid jul, eftersom svenskarna trots massiv marknadsföring envisades med att köpa julmust. Så även om jättarna försöker, så lyckas de inte alltid övertyga de lokala konsumenterna. Låt oss hoppas att samma kommer att gälla lowcarb-fuskmat.
Chilisalsa & Staffan - LCHF, so far, har lagt en väldigt fin grund i landet men det kommer nog att satsas en hel del $$$$$ under året för att introducera diverse lowcarb-fuskmat. Atkins (i nuvarande sorgliga tappning som skapats av räknenissar och marknadsförare) kommer säkert att försöka ta marknadsandelar till exempel.
Visst kommer det att satsas pengar till sådant. Och initialt (i år) så tror jag sådana försök kommar att ha viss framgång hos sådana som är nyblivna LowCarbare under året. Men jag har ändå gott hopp om att dom bra grejjerna har längre livslängd i hyllorna som produkt (men troligen kortare shelf life
Å andra sidan har ju numera Coca Cola faktiskt arbetat aktivt för att få stevia tillåtet som livsmedestillsats i Europa trots att de tidigare motarbetat den aktivt. Detta säkerligen på grund av ett kraftigt ökat motstånd mot både socker, glukossirap och även syntetiska sötningsmedel. Det är ett gott tecken på att opinionen kan påverka även de största jättarna, men samtidigt ett tecken på att de är rädda för att folk skall frigöra sig från den beroendeframkallande drogen socker och allt som smakar sött som triggar sockersuget genom att ständigt påminna om det.
Jag tror personligen att det är bäst att göra sig av med beroendet genom att helt avstå ifrån sådant som smakar sött. Ingen skulle väl komma på tanken att skapa en dryck till nyktra alkoholister som smakar brännvin?
Chilibrännvin på Naga Jolokia kanske...
Måste dock späs med mer än en kubikmeter vatten för att inte upplevas som hett
I USA sägs nu följande om Stevia:
"Technically, the FDA has only issued letters of "no objection" regarding companies' self-affirmation of GRAS approval for stevia. In other words, the FDA hasn't technically granted approval to stevia but has affirmed it will not object to companies using it in foods and beverages..."
"...FDA thugs seized imports of stevia at the border, destroyed millions of dollars in stevia products, threatened companies with fines for daring to sell stevia, and even ordered one company to destroy its recipe books that mentioned stevia in dessert recipes. But now, when Coca-Cola and Pepsi want stevia approved, the FDA suddenly reverses its oppression and decides to legalize the herb."
(http://www.naturalnews.com/News_000626_stevia_Truvia_FDA.html)
Visst är vi i händerna av "Big Business".
Vi måste dock genom oberoende forskning vara observanta, ty såsom Dr. Betty Martini, D.Hum. skriver:
"However, many times additives are added to it (stevia), like in Brazil they add the poisonous excitoneurotoxic carcinogenic aspartame to it."
(http://www.mpwhi.com/cokes_truvia.htm)
Hoppas de dock ger f*n i att förstöra för oss konsumenter.
Coca Colas intressen har alltid varit VINSTER. Det är absolut mer intressant för dem att vara drivande/innovativ än att bli omkörd av t.ex. Pepsi, Cargill eller andra storföretag. Det stevia som CocaCola använder har de forskat fram tillsammans med Cargill.
Apropå aspartam:
VARNING DOCK FÖR OTÄCKA BILDER!
(http://myaspartameexperiment.com/)
Ibland tappar man tilltro till mänskligheten.
Odla Stevia själv eller låt bli sötningsersättning.
Har gjort en liten undersökning som visar vilket år de värsta företrädarna för ohälsosamma kostråd fyller 65 år och förhoppningsvis går i pension, en del har redan fyllt men håller sig tyvärr kvar. Dessvärre tar det ganska lång tid innan alla har fasats ut och det finns ju inga garantier för att nya som kommer efter blir bättre:
2006 - Åke Bruce, SLV
2006 - Nils-Göran Asp
2007 - Stephan Rössner, KI
---------------------------------------------
2012 - Göran Hallmans
2012 - Charlotte Erlanson-Albertsson
2016 - Wulf Becker, SLV
2017 - Claude Marcus, KI
2018 - Maj-Lis Hellénius, KI
2024 - Gunnar Johansson, FHI
2025 - Elisabeth Rothenberg
2027 - Ulf Bohman, SLV
Jag tror därför att man måste jobba nerifrån med opinionsbildning och upplysning så att ingen till slut lyssnar på de här tokstollarna. Det blir ju allt fler som gör ett bra jobb i det avseendet men paradigmskiftet kommer nog ändå att ta sin tid!
Yes! Håller med tidigare talare om att denna kost inte bara är en trend, utan ett sätt att leva. Trodde aldrig att jag skulle bli fri från sockermonstret, men har klarat 11 månader nu utan att falla dit. Har ätit kolhydratrikt vid två tillfällen, men sedan kunnat fortsätta lika strikt som tidigare. Känner inte att jag saknar något och måste unna mig........
Kostintresserad - det finns väl ett visst hopp för att de som har en sisådär tio år eller mer till pension blir tvungna att tänka om eller söka sig nya jobb. Jag tror nämligen att det blir svårt att stå emot en stor mängd människor som återvunnit hälsan genom vettig kost. ... man får hitta på något bättre än att delta i Kalla Fakta och dra vitsar om skitätande flugor
Men jag vill inte vara trendig och tycker trendnissar är jätteläskiga. Måste jag börja äta gröt nu?
Kostintresserad som har koll
När går det här gänget som sitter i SBU:s diabeteskostkommite i pension ?
Kjell Asplund, professor (ordförande)
Mette Axelsen, doktor
Göran Berglund, professor
Christian Berne, professor
Brita Karlström, docent
Bernt Lindahl, docent
Eva Toft, docent
Inge-Bert Täljedal, professor
Alicja Wolk, professor
Appropå CocaCola och marknadsanpassning... När de lanserade Zero har jag för mig att det var suckralos i den. När sedan folk blev medvetna om att de drack klorerat socker så byttes det tydligen ut mot andra sötningsmedel, det var iaf ingen suckralos i ingredienslistan sist jag tittade.
Och Felix sockerfria tomatketchup, sötad med suckralos, verkar ha försvunnit helt, iaf från den butik där jag brukar handla. Det finns hopp för mänskligheten ändå...
Jag har svårt att tro att något så bra som LCHF kan motarbetas i längden!.. min förhoppning är att år 2009 ska bidra med många framsteg för denna livsstil... att fler och fler letar sig till den är ganska självklart... den fungerar ju! ;-D ..
är själv tämligen nybliven LCHF:are, lade om kosten för ca 2.5 månader sedan. men på den tiden har både jag och maken märkt av en hel mängd förbättringar i hälsan!.. och vi har båda rasat i vikt ;-D något omgivningen märkt av.. så nu är vi inte längre de enda inom familjen som äter denna kost.. den sprider sig som ringarna på vattnet! ;-D
så som "trend" har jag svårt att se att LCHF kommer lyckas... däremot som Livsstil är den en given hitt! ;-D
Själv hoppas jag det blir en trend...
eftersom trend i allmänhet betyder långsiktig riktningsutvekling.
Ingen som funderat på att fråga Doc först om han egentligen vill bli TV-stjärna, innan ni börjar försöka övertala SVT att ta in honom...?
TV-stjärna ingår inte i mina planer. Men man skall aldrig säga aldrig...
personligen skulle jag mycket heldre se ett program med dig eller annan LCHF förespråkare i stället för Anna Skippers svältprogram! ;-D
att hennes program över huvud taget får sändas är för mig en gåta?.. med alla konstiga pulverdieter och kolhydratstinna saker hon proppsar på att man ska äta. ??! ...
Nej tack! säger jag och häller ännu en skvätt grädde i kaffet! ;-D
Men nu överdriver du väl lite?
En del protinpulver är det väl, men hon gillar riktigt smör och säger ofta till dem att dra ner på kolhydraterna och att sluta med färdigprodukter.
För övrigt vill jag se doc i Dansa med stjärnorna.
okey lite kanske ;-D
ska väll sägas att jag inte sett alla avsnitt heller.. för jag kan inte minnas att hon rekomenderat mindre kolhydrater till någon.. ? men säger du det så får jag nog omvärdera henne en aning ;-D .. senast jag såg henne så rensade hon ut bacon och likanande från ett kylskåp och rynkade på näsan åt allt fett! .. då bytte jag kanal ;-D
Dansa med stjärnorna skulle vara intressant ja... eller varför inte stjärnor på is? ,-D
O, man kan kolla folks födelsedag på:
http://www.birthday.se/
För bl.a. Gunnar Johansson på FHI var det lite knepigt eftersom han har ett så vanligt namn. Jag fick i kombination med andra data som jag hittade använda uteslutningsmetoden. Men jag är inte helt säker på att jag har prickat rätt.
Ang SVT:s "Fråga Doktorn".
Jag tror inte att Doc och Annika har en chans att komma med. Det är uppenbart att programledaren vill att programmet ska vara "gulligt" och inte ta upp kontroversiella ämnen.
Nu ska vi vara snälla, äta 6-8 brödskivor om dagen, och må bra !
Jag tror doc får snickra ihop en idé till ett TV-program, där man i några månader får följa några riktigt överviktiga med dagens labvärden, lchf-kost, matlagning och se hur deras värden förbättras vartefter de tappar kilon och så blir det intervjuer med SSS, Adlén och andra som gått ner i vikt.
Programledare är naturligtvis Dr Dahlqvist och Dr Eenfeldt.
Och så säljer man in programmet på ngn TV-kanal som inte är SVT. Klockrent och absolut ingen utopi! Gissa om LCHF skulle få genomslag?
Jag tycker att christina har en alldeles lysande idé!
Det programmet skulle generera en väldig massa tittare från många olika läger. Vi som redan förespråkar kosten, skeptikerna till den och alla dem som har problem som kan lösas med den här kosten. Ja, det var väl ungefär hela Sveriges befolkning det...
Det låter som en given succe!