Nyheter

LCHF och träning: Föreläsningen

Hur mycket kolhydrater behöver man för att träna riktigt hårt? Svaret kanske är: Det beror på.

Här är hela Jonas Bergqvists föreläsning om LCHF och träning från MF-helgen nyligen. En timme lång inklusive frågestunden – varsågoda.

Bergqvist kom nyligen med boken LCHF och träning ($) och bloggar på www.jonasbergqvist.se.

Inspelningen och klippningen står jag för. Tips på vad som kan göras bättre uppskattas.

 

21 Kommentarer

Toppkommentar

  1. Sofia
    Tack för denna mycket intressanta föreläsning!

    Har lyssnat igenom hela föreläsningen och har inte kompetens att bedöma/ifrågasätta Jonas Bergqvists koncept utan kan bara gå på magkänslan; tycker att budskapet i föreläsningen inklusive hans modell till uppladdning känns mycket sund och betydligt vettigare än den gamla kolhydratuppladdningen! Det kan så klart beror på att man själv upplevt de hälsomässiga fördelarna med LCHF och nackdelarna med en kolhydratstinn kosthållning för den delen.

    Besynnerligt hur lätt en myt kan uppstå och hur långlivad den kan bli. Att allt fler idrottsmän väljer och presterar bra på LCHF är ju en viktig pusselbit i marknadsföringen. En annan är förståss Mattias Ribbing.

    Och varför skulle en kost som man kan bli världsmästare på i uthållighetsgrenar, bli svensk minnesmästare på och som diaabetiker får dramatiskt förbättrad hälsa av och överviktiga kan äta sig smala och mätta på vara hälsovådlig för friska?

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Tack snälla! Trevlig helg:)
  2. Johan
    Det där med att fasta tror jag mycket på. Intressant!
  3. Lisa
    Tack för detta!! Om man nu vill påverka utbudet i ett café vid idrottsplats - har ni några tips på lyckat utbud? Något café som man kan benchmarka mot? Har länge irriterat mig på utbudet och skulle gärna påverka innehållet.
  4. Fenix
    Det bästa Lisa om du tror att det finns en stor efterfråga för något är att göra en enkät-undersökning på den berörda idrottsplatsen för att sedan lämna över den till caféet. Då ger man en tydlig indikation till företaget hur många som efterfrågar något och vad som efterfrågas. Ser de exempelvis att 80 % är intresserade av ett LCHF-förenligt utbud så bör det motivera dem till en förändring.
  5. Lisa: Biff och bearniessås för en 50 lapp efter träning hade vart guld värt 🙂

    Efter träning föredrar jag nästan alltid en sallad med kött eller fågel till samt ägg. Jag tycker det är det absolut bästa för min kropp.

  6. Jag har inte sett klippet eftersom webbläsaren inte samspelar som jag vill men jag har Jonas bok och stötte på ett länkat inlägg från Jonas blogg om periodisk fasta och det blev jag intresserad av och bestämde mig för att testa. Sagt och gjort, jag körde igång för 2 veckor sen. Jag har aldrig upplevt en sån energi i kroppen, piggare, mer alert, mer fokuserad mer ork. Detta både i vardagen och under träning. Det är inte alla gånger jag kan träna innan fastebryt men jag äter första målet runt 12-13 varje dag.

    Kroppen känns mer i balans och mer välmående. Det enda som sätter gränser under träningen är att musklerna är svagare än vad jag vill att de ska vara. Orken och viljan är det definitivt inget fel på men musklerna ... det ska ändras snart 🙂 Jag upplever ändå en viss skillnad i styrka men inte lika mycket som jag vill riktigt än.

    Kontentan: så bra som jag mår nu har jag aldrig mått innan! I samband med att jag började med fastan slutade jag ta receptfri pollenmedicin (hann iofs bara ta 4 tabletter) för att testa mig själv. Även allergin är bättre och idag gjordes det ultimata testet som gjort mig riktigt dålig åren innan: ta bort lövtäcket i rabatterna. Jag sitter här och mår kanon. Inga nysningar, kliande ögon eller rinnande näsa. Så hoppas jag det fortsätter 🙂

  7. Tina
    Vi vårat fik på brukshundsklubben kan man numera efter vänligt tjatande från mig få sig en omelett. Det tycker jag är perfekt mat både före och efter träning. Enkät bland ungdomarna tror inte jag skulle ge så mycket, dom gillar säkert sina delicatobollar.
    Angående föreläsningen så har Jonas mycket att säga men han skulle vinna på att snabba upp tempot några snäpp. Jag tappar koncentrationen när det går så långsamt och att sitta och lyssna en hel timma till samma röstläge och tempo blir för mycket.
  8. Fenix
    Får inte pasta, potatis och ris lite väl mycket skit när de stora bovarna i dramat är läsk, godis, kaffebröd etc? Kanske är det så att denna föreläsning främst vänder sig till hårdtränande kostmedvetna personer och därför förutsätts att de inte stoppar i sig ovannämnda skräp. I övrigt ett mycket intressant och välpresenterat föredrag.
  9. Thomas H
    Nr 8

    Det beror väl helt på hur känslig man är, Fenix?

    Det finns ju grader av allt, har DU väl förstått! 😉

    En enkätundersökning är nog inte alltid det bästa och så säger jag efter att ha "gluttat" i vad nu många har i sina kundvagnar i affären! 🙂

  10. Sofie
    @Helene
    jag kör också periodisk fasta sedan några veckor tillbaka. och jag måste bara instämma!!! Har aldrig varit piggare eller starkare! Tycker mig ana lite mer muskler och mindre fett på kroppen, men det kanske bara är önsketänkande 🙂 tänk vad bra man kan må av lchf mat och tänk vad mycket bättre man kan må av att fasta!
  11. @Sofie

    Jag anar också mer muskler och kroppen har liksom ändrat sig även om jag inte gått ner ett gram på vågen så jag tror inte du inbillar dig 🙂 Jag har hört samma av andra. Jag känner mig starkare i kroppen men jag vill ha mer styrka i framförallt armarna. Otålig, vem? Jag? 😉

    Allra bäst är nog den lyriska känslan i kroppen efter ett hårt pass. Jag vill träna mer. Att vara hög på endorfiner är helt underbart 😀

  12. Sofia
    Tack för denna mycket intressanta föreläsning!

    Har lyssnat igenom hela föreläsningen och har inte kompetens att bedöma/ifrågasätta Jonas Bergqvists koncept utan kan bara gå på magkänslan; tycker att budskapet i föreläsningen inklusive hans modell till uppladdning känns mycket sund och betydligt vettigare än den gamla kolhydratuppladdningen! Det kan så klart beror på att man själv upplevt de hälsomässiga fördelarna med LCHF och nackdelarna med en kolhydratstinn kosthållning för den delen.

    Besynnerligt hur lätt en myt kan uppstå och hur långlivad den kan bli. Att allt fler idrottsmän väljer och presterar bra på LCHF är ju en viktig pusselbit i marknadsföringen. En annan är förståss Mattias Ribbing.

    Och varför skulle en kost som man kan bli världsmästare på i uthållighetsgrenar, bli svensk minnesmästare på och som diaabetiker får dramatiskt förbättrad hälsa av och överviktiga kan äta sig smala och mätta på vara hälsovådlig för friska?

  13. Janne L
    Periodisk fasta verkar vara grejen! Men jag förstår inte varför man ska köra ett "stenhårt pass styrketräning" i slutet på fastan?
    Kan någon förklara vilka postiva effekter det skulle ha, jämfört med om man tar en rask promenad enbart?
  14. Magnus
    Bra filmat och bra ljud. Det enda jag har att anmärka på är ljudvolymen på musiken i början och på slutet. Lite för högt.

    Tack för en bra film..

  15. Magnus,
    Tack för tipset!
  16. Tack för alla tips! Jag tar gärna emot ris och ros för hur man kan föreläsa bättre och effektivare för att nå ut med sitt budskap.....

    Lisa,
    Framför allt vill man ha bättre råvaror, egenlagat och en ökad mängd ekologiska livsmedel att välja mellan. Men problemet med dessa kaféer på olika idrottsanläggningar är ju att de ibland bedrivs i ideell regi och att verksamheten fungerar just för att den inte är upphängd på färska råvaror utan skafferimat.

    I den bästa av världar lyfts kostfrågan på dagordningen hos idrottsklubbarna och att den mat som serveras i idrottshallarna står i samklang med kostbudskapet, att kaféet integreras i verksamheten så att sägas...men det är lättare sagt än gjort. En fullständig LCHF-anpassning är förmodligen inte möjlig, kanske inte ens önskvärd, men att satsa på färskt surdegsbakat bröd vore ju ett steg framåt jämfört med ljusa baguetter. Så småningom kanske man kan hoppas på omeletter, bröd, kakor och annat som bakas på LCHF-vis, dvs på kokos- eller nötmjöl istället för sädmjöl.

    Janne L,
    Du kan definitivt ta en rask promenad också, men du får en extra knorr på upplägget med ett styrkepass. Fastan förbereder kroppen på uppbyggnad när den känner att den väl får energi, och tillsammans med styrketräning, som är den mest uppbyggande träningen, så blir slutresultatet möjligen något tydligare över tid.

    Jonas

  17. neurocolls
  18. Magnus T
    Bra på många sett(filmning, ljud, innehåll) men tyvärr aldrig någon inzoomning på duken så att man kunde ta till sig infot som presenterades där. Det är alltid lättare att komma ihåg om flera sinnen kan ta in budskap.

    Mvh

  19. Mats B
    Följde dina råd om lchf och träning när jag körde vätternrundan i helgen. Jag var den enda i gänget som stod över den viktiga pastan innan loppet och när jag deklarerade att jag skulle köra utan gel, ja då visste förvåningen inga höjder. Kände blickarna mot mig som sa "vi väntar inte på dig när du går in i väggen". sedan måste säga att jag kände mig äckligt fräsh när jag gick i mål först av oss som ställde upp. Jag var den enda som inte blivit kall eller fått någon form av kramp utan jag hade faktiskt bara ett riktigt trevligt lopp.

    Jag var riktikt osäker innan om hur det skulle gå. Det känns nu riktigt kul att ha fått lite vatten på sin kvarn. Socker försäljaren som ville kränga recovery kit till mig var synnerligen enkel att avvisa.Med inte så lite stöddigt inre tänkte jag "Du vet så lite grabben".

    /Mats

  20. Max
    Han nämner "köttkvalitet" i sin föreläsning, att om man vill minimera kolhydraterna och köra strikt animalsk LCHF så måste man hitta kött av bästa kvalitet.

    Vad innebär detta?

    Endast KRAV-märkt kött? Jag lever på fläskkotletter, fläskkarré och ägg från Coop. Köper bara svenskt kött, aldrig danskt eller sånt skräp. Vet dock inte om detta är "farligt"/"dåligt".

    Var hittar man bra kött i så fall?

    Tacksam för svar!

    /Max

  21. Sebastian
    Beställ av Norrbete.

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg