Läs och gråt, Livsmedelsverket
En stor genomgång av forskningen på kost och risk för hjärtsjukdom har just publicerats i en av de tyngsta vetenskapliga tidskrifterna. Resultatet när det gäller fett och mättat fett? Låt oss säga så här – Livsmedelsverket har nu ännu mer att förklara bort…
Översiktsartikeln
Archives of Internal Medicine: A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors and Coronary Heart Disease (bara abstract gratis)
Artikeln är en systematisk genomgång av alla bättre observationsstudier och interventionsstudier som undersökt kost och risk för hjärtsjukdom.
Här är den sammanfattande tabellen:
(klicka för större version och förklaringar)
(Denna tabell visar bara hur stark vetenskapen är att en viss faktor påverkar, inte åt vilket håll den påverkar. Jag har därför lagt dit gröna plus och röda minus efter faktorerna med starkt vetenskapligt stöd. Det markerar om de verkar minska eller öka risken för hjärtsjukdom.)
Bäst bevis – raffinerade kolhydrater farligt
Det visar sig finnas starka bevis för att medelhavskost skyddar mot hjärtsjukdom, jämfört med ”vanlig” västerländsk kost. Detta både från observationsstudier och interventionsstudier.
I observationsstudier finns dessutom starkt stöd för att grönsaker, nötter och enkelomättat fett är bra.
Däremot innebär intag av mat med transfetter eller högt glykemiskt index/load eller ”västerländsk kost” statistiskt en ökad risk för hjärtsjukdom (observationsstudier).
Det finns alltså starka bevis på att medelhavskost (där man undviker socker och raffinerade kolhydrater) skyddar. Och bra stöd i observationsstudier för att industriellt framställd mat med mycket raffinerade kolhydrater istället ökar risk för hjärtsjukdom.
Sämst bevis – ”fett farligt”
Sen blir det snarast komiskt. Hur många gånger har vi hört Livsmedelsverket och andra påstå att det finns gott om vetenskap som visar att mättat fett är farligt?
Det stämmer inte.
Teorin att fett eller mättat fett skulle vara farligt för hjärtat, eller att fleromättat fett skyddar, hamnar mot botten av tabellen. Sämst bevis alltså. Inte ens observationsstudier stöder teorin om man lägger ihop dem! Och när det gäller totala fettintaget finns även interventionsstudier som spiken i kistan för teorin att de skulle vara farligt.
Teorin att kött, ägg eller mjölk skulle vara farligt finns det inte heller bevis för, de hamnar också underst i tabellen.
Dags för Livsmedelsverket att vakna?
Ur Livsmedelsverkets debattartikel april 2009:
Livsmedelsverket välkomnar en saklig debatt om kostråden…
Livsmedelsverkets råd när det gäller mättat fett är att minska på konsumtionen. Ett mycket stort antal vetenskapliga studier visar sammantaget att mättat animaliskt fett ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom och cancer (80 av studierna finns att läsa på Livsmedelsverkets webbplats). Bland tillgängliga seriösa studier på området är det bara cirka en av tio som ifrågasätter faran med det mättade fettet.
LCHF-förespråkarna bygger sina budskap på tro och inte på vetande. Livsmedelsverket håller fast vid principen att kostråden ska vila på bred vetenskaplig grund.
Ulf Bohman
Chef nutritionsavdelningen, Livsmedelsverket
Kommentar
Vem är det som baserar sitt budskap på tro och inte på vetande egentligen?
Trots debatten i frågan och massiv kritik lurar Livsmedelsverket i svenska folket att mättat fett är bevisat farligt. Nu visar en stor genomgång i en av de tyngsta vetenskapliga tidskrifterna att det vetenskapliga stödet för det istället är obefintligt.
Och det är knappast första gången – se denna genomgång i Läkartidningen 2007.
Hur länge skall det ta för Livsmedelsverket att vakna, och sluta sprida desinformation om hälsa för skattebetalarnas pengar?
Vill du göra något?
Kanske behöver Livsmedelsverket informeras lite till:
livsmedelsverket@slv.se
Känner du en journalist kanske du vill tipsa personen. Är du en journalist och vill diskutera frågan med mig – maila gärna: eenfeldt@yahoo.se
Mer
Livsmedelsverket avfärdas i Dagens Medicin
UNT om debatten kring mättat fett
Bluffar Bohman åt Livsmedelsverket?
Tack till Martti Wallen för tipset om artikeln


LCHF-förespråkarna bygger sina budskap på tro och inte på vetande. Livsmedelsverket håller fast vid principen att kostråden ska vila på bred vetenskaplig grund.
Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2 3 4




