Nyheter

Lägre vikt med vitaminer och mineraler

Vill du gå ner i vikt? Här är nummer 12 av mina 17 bästa råd. Du kan läsa alla publicerade råd på sidan Svårt gå ner i vikt?

Det första och viktigaste rådet var att välja lågkolhydratkost, sen att äta när man är hungrigäta riktig matmäta sina framsteg smarttänka långsiktigtundvika fruktöl och sötningsmedel, se över medicineringstressa mindre och sova mer samt vara försiktig med mjölkprodukter och nötter.

Här är nummer tolv:

12. Fyll på vitaminer och mineraler

Multivitamin skyddar mot cancer

Kroppen behöver få i sig en viss mängd av alla livsnödvändiga vitaminer och mineraler för att fungera bra. Vad händer vid brist? Om man exempelvis äter för lite eller för näringsfattig mat? Kanske fungerar kroppen så smart att det ökar hungern. Om vi äter mer ökar ju chansen att få i oss det vi har brist på.

God tillgång på alla vitaminer och mineraler i kroppen skulle då tvärtom kunna minska hunger. Och därmed underlätta viktminskning.

Ovanstående är spekulation. Men nu finns välgjorda studier som visar att det kan fungera.

D-vitamin

D-vitaminbrist är antagligen det vanligaste bristtillståndet i Sverige. Och tre nyare studier talar för att man kan få minskad fettvikt eller midjemått av tillskott på D-vitamin jämfört med placebo.

I en av studierna fick 77 överviktiga eller feta kvinnor tillskott av 1 000 enheter D-vitamin dagligen eller placebo under tre månader. De som fått D-vitamin minskade 2,7 kilo i kroppsfett, statistiskt signifikant mer än placebogruppen som knappt minskade alls.

Multivitamin

En studie från 2010 delade in ett hundratal kvinnor med viktproblem i tre grupper. Den ena fick tillskott av en multivitamintablett dagligen, den andra kalciumtillskott och den sista gruppen bara placebo. Studien pågick i ett halvår.

Resultatet blev (föga förvånande) att inget hände med vikten i kalcium- eller placebogrupperna. Men gruppen som fått tillskott av en multivitamin gick ner mer i vikt – i snitt drygt 3 kilo extra – och förbättrade flera hälsovärden. Bland annat ökade deras förbränning av kalorier i vila.

En tidigare studie har dessutom visat minskad hunger av multivitamintillskott under svältbantning, jämfört med placebo.

Slutsats

Näringsrik bra mat är naturligtvis grunden för viktminskning. Men D-vitamin är svårt att få i sig via maten. Vid solbrist (som i Sverige under vinterhalvåret) är det klokt att ta tillskott av många hälsoskäl – kanske även för vikten.

Om man är överviktig och inte är säker på att ens mat innehåller tillräckligt av alla näringsämnen kan det även vara värt att ta en multivitamintablett. Tyvärr innehåller de ännu bara minimala doser D-vitamin, så man får ta både och:

Mer

Läs alla råd på sidan Svårt gå ner i vikt?

 

30 Kommentarer

Toppkommentar

  1. Håller med stuxen ovan, i så fall är det ju inte så konstigt att folk blir överviktiga på SLV:s råd där ju man måste överäta för att få tillräckligt med näring,,,,

    Lägg därtil till att vi inte ska sola - D-vitamin verkar ju vara skydd mot i stort sett allt,,,,

    Skrota staligt överförmynderi - om alla gör som de vill är det i alla fall några som gör rätt vilket är bättre än att alla gör fel,,,

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. stuxen
    NIce, liknande slutsatser som jag sol lekman själv dragit, logiken säger ätt kroppen är smart jävligt smart.
  2. Håller med stuxen ovan, i så fall är det ju inte så konstigt att folk blir överviktiga på SLV:s råd där ju man måste överäta för att få tillräckligt med näring,,,,

    Lägg därtil till att vi inte ska sola - D-vitamin verkar ju vara skydd mot i stort sett allt,,,,

    Skrota staligt överförmynderi - om alla gör som de vill är det i alla fall några som gör rätt vilket är bättre än att alla gör fel,,,

  3. Abdul Aziz Hamza bin Laden
    Doc, finns det några vetenskapliga belägg att kroppen bättre tillgodogör sig D3 med oljekaplar jämfört med D3 i pluverform.

    Om jag tar D3 tillsammans med en fet måltid, spelar det då någon roll om jag tar oljekapsel eller pulverkapsel?

    Svar: #6
  4. Mats Jacobson
    Dock krävs en viss försiktighet med överdrivet mycket vitaminer.
    Undersökningar visar högre dödlighet hos den grupp av personer
    som tog extra vitaminer.
    Vilka mängder vi pratar om är jag tyvärr inte insatt i.
  5. Jonas
    Hur mycket d-vitamin tar ni dagligen?
  6. Det är delvis en rimlig tanke (D-vitamin är ett fettlösligt vitamin) delvis något jag hört ett par läkare med stor erfarenhet av behandling ha upplevt. Det verkar vanligare förekommande med bristande effekt av pulverkapslar.

    Dock kan man absolut få tillräckligt upptag även av pulverkapslar/tabletter till en fet måltid. Det verkar bara mer oförutsägbart.

  7. KickAnn
    Jag brukar tugga sönder mina D-vitamintabletter och inbillar mig att upptaget blir bättre. Smakar inte illa alls.

    Ser också till att äta något fett till, antingen min tesked med Möllers Tran eller i samband med måltid.

  8. Naturist
    Jag har alltid trott på att ekologisk mat innehåller mer av vitaminer, mineraler och nyttiga bakterier än den kemikaliebesprutade, genmanipulerade och anabolstinna skit som säljs till lågpris idag. Men hur stor skillnad det är har jag ingen aning om. Kan inte hitta jämförelser vid en första sökning.
    Någon annan som vet??
  9. Bo
    Naturist,
    "Jag har alltid trott på att ekologisk mat innehåller mer av vitaminer, mineraler"

    Ja om jorden innehåller mineralerna, i Sverige har vi t.ex selenfattiga marker alltså blir växterna på våra åkrar också selenfattiga = brist i kroppen.

    Undrar hur det är med andra mineraler/spårämnen i marken? Hur många behöver vi människor: 10 eller 25, kanske 90??

  10. Bo
    Näringsämnen verkar bäst tillsammans med andra så ett komplett spektrum verkar vara nödvändigt om man t.ex vill ha avsedd effekt av selen eller krom eller nåt annat,

    frågan är om det är möjligt att genom kosten; LCHF eller annan kostmodell, tillgodose detta när mineraler och spårämnen inte är jämnt fördelade över världen?

    Läste i helgen om en läkare som forskat på människor som blev 100 år världen över, det de hade gemensamt var att de minimerade kolhydraterna samt maximerade vitaminer/mineraler.
    Påminner om det Weston Prize observerat på sina resor.

  11. Naturist
    Bo, javisst är jordarna urarmade. T ex, så är det svår att baka sudegsbröd av svensk spannmål, även om den är ekologisk. Bakterierna som behövs för en surdeg är helt enkelt kemiskt bortsopade.
    Spannmål och bröd är nog inte en höjdare på en lchf-blogg, men det är ett bra exempel.
    Ibland bakar jag surdegsbröd, men då måste jag skicka efter mjöl från sydliga Europa, för att få den att lyckas
  12. Bo
    Naturist,
    Har du testat att köpa mjöl hos Saltåkvarn i Järna, de har stenmalet och biodynamiskt odling. tror de är giftfria.
    Jag gjorde surdeg av deras mjöl för kanske 5 år sedan.
  13. A
  14. Timi
    Jag har läst att man måste ta kalcium, magnesium ... osv. med D-vitamin. Är det verkligen så? Vad säger Doc?
    http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=1270
    Svar: #15
  15. Anders A
    Intressant, skulle gärna också vilja höra Docs åsikt om detta...
  16. Mikaele
    Ekologiskt eller ickeekologiskt? Köper du svenska produkter så är skillnaderna på varorna
    så små ( om de alls är mätbara ) att det sannolikt saknar all betydelse.
    Det handlar inte om att välja mellan giftigt / giftfritt, snarare ideologi.
    Marknaden styr, om fler efterfrågade ekologiska produkter så skulle mer sådana produceras,
    konstigare än så är det inte ( finns ju förvisso en tröghet inbyggt då det handlar om biologisk
    verksamhet som inte går att över en natt föråndra )
    Den makt som betyder något när det gäller vad som köps och säljs äger konsumenterna.
  17. Peter Andersson
    OT Länk men relaterad på så vis att med tanke vad vi numera vet om kostråden så börjar man ju undra om inte potträningsråden i västvärlden också är styrda av jäviga blöjtillverkare?

    "–I Sverige har vi vant oss vid att små barn inte kan pottränas utan att vi måste invänta att de är mogna, vilket oftast betyder när barnen själva vill sluta med blöjor. Exemplen från Vietnam visar att vi med hjälp av utvecklad kommunikation mellan föräldrar och barn skulle kunna starta potträningen betydligt tidigare..."

    http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//vietnam...

  18. Joshua3
    Jag tror ju mejeriprodukter som är ekologiska är mycket bättre än icke ekologiska, där har ju djuren fått rätt föda. Vad gäller 36% fett grädde har man ju tillsatt Alger i Karregean och lättmjölken har ju färgats vit för att "likna" mjölk... Så köper numera endast Lantmjölk ekologisk och eko grädde och så klart ekologiskt smör
  19. Evelina
    OT men kan du inte skriva några rader om det som sagts på nyheterna idag, att lätt feta lever länge än normalviktiga enligt en amerikansk studie!
    Svar: #20
  20. Zepp
    Det e gamla nyheter, likaså de med högt kolesterol!
  21. Professor Göran
    Naturist #11

    Innan vi i min familj av självbevarelsedrift övergick till strikt LCHF bakade jag mycket surdegsbröd baserat på grovt rågmjöl enligt finskt recept

    Processen var enkelt och fungerade nästan alltid. Grovt rågmjöl (inhandlat i vanlig butik men ekologiskt mjöl fungerar ännu bättre) blandas med vatten till en väldigt tunn "gröt" i en bunke och får sedan stå lite fingervarmt med ett lock - ovanpå kylskåpet längst bak där den varma luften från kompressorn stiger upp är ett bra ställe. Efter några dagar upp till en vecka kommer jäsningsprocessen igång - man ser hur det bubblar och en härlig frisk syrlig doft stiger upp.

    Då kan man börja baka (med lämpliga brödkryddor och salt) och det gäller sedan att ha en lagom mjuk deg (alltså inte för hård) som man sedan lägger i bakformar (lämna en tredjedel) och som sedan får stå lite varmt - då jäser det upp fint på några timmar. Baka under några timmar i låg ugnsvärme!

    För att snabba på det hela kan man spara ett par kaffekoppar av "gröten" i kylskåpet så kan man snabbstarta bakningsprocessen.

    Synd att vi nu själva inte klarar av detta bröd längre.

    PS. Bröd bakat på vete blir snabbt alldeles för surt.

  22. Under min första graviditet när jag åt "normalkost" var jag väldigt hjälpt av vitaminpiller för att dämpa hungern. Under min andra graviditet när jag åt lchf blev jag tyvärr antagligen järnförgiftad av vitaminpillrena, men så innehöll de väldigt höga doser järn också plus att jag aldrig haft låga järnvärden och äter järnrik kost på lchf så klart. Men jag vet att vitaminpiller kan vara kanon för att stävja alltför mycket hungerskänslor.
  23. Jag kollade upp var apelsinen låg i förhållande till lite andra grönsaker och bär och den är inte den c-vitaminbomb som vi alla har blivit itutade. Så de som säger att man får vitaminbrist av lchf har helt fel.

    http://www.ultimat.nu/valj-mat-med-mest-och-bast-innehall.html

  24. KS
    Magnesium är viktigt för insulinkänsligheten.
  25. Åke
    När man äter en apelsin äter man den rå och får då
    i sig all dess C-vitamin.
    Men blomkål och broccoli kokar man, Nässlor och grönkål
    gör man soppa på.
    Hur mycket C-vitamin finns kvar då?
    Svar: #26
  26. Pelle J

    När man äter en apelsin äter man den rå och får dåi sig all dess C-vitamin.Men blomkål och broccoli kokar man, Nässlor och grönkålgör man soppa på.Hur mycket C-vitamin finns kvar då?

    Tjaa, tex kokt broccoli inehåller mer än dubbelt så mycket C-vitamin än apelsin.

  27. Vitaminfreak
    Näringstäthet är ett underskattat begrepp i min mening. Det är kärnan i hela LCHF debatten tror jag. LCHF är mer näringstät än tallriksmodellen oavsett vad alla dietister och SLV-representanter säger. Extra vitaminer i form av en multivitamintablett är dessutom en billig försäkring (än så länge). Det finns mängder av tillfällen i livet där vitaminbrist är ett faktum; D-vitamin brist under solfattiga perioder, folsyrabris o järnbrist för gravida, B12 o D-vitaminbrist för äldre. Zinkbrist vid infektioner mm.
    Det gläder mig att läsa detta inlägg för det stärker verkligen min magkänsla att ta en multivitamintablett per dag som jag har gjort i över 7 år tillbaka. Ibland blir jag tveksam över att ta tabletter och köpa "onödiga saker" för mina hårt inarbetade slantar. Jag bara hoppas att vitaminerna inte blir dyrare av detta inägg. D-vitamin har definitivt stigit i pris på senaste månaderna.
  28. Här i huset äter vi lchf och har efter en tidigare artikel om D3, börjat ta detta tillskott, plus att vi redan sedan tidigare äter multivitamin. Det känns bra!
  29. Naturist

    3 januari 14:30
    1

    Jag har alltid trott på att ekologisk mat innehåller mer av vitaminer, mineraler och nyttiga bakterier än den kemikaliebesprutade, genmanipulerade och anabolstinna skit som säljs till lågpris idag. Men hur stor skillnad det är har jag ingen aning om. Kan inte hitta jämförelser vid en första sökning.
    Någon annan som vet??

    Ekologisk mat innehåller en hel del mer av det mesta, men intresset för att redovisa detta verkar vara lågt. Av egen erfarenhet, som ekologisk fårfarmare, vet jag att djur som bara äter grovfoder (gräs, hö, örter, blad) har en god balans mellan Omega 3 och Omega 6 fettsyror. Så fort djuren äter spannmål (kraftfoder) rasar Omega 3 halten. Många ökar kraftfodergivan inför lammningen, vilket leder till att tackan urlakas på kalk och mineraler. Tillskott måste ges! Dessutom är får extremt känsliga mot D-vitamin brist och då många djur idag föds upp inomhus, måste tillskott ges. MEN har de tillgång till utevistelse dagligen (oavsett hur mulet det är) så uppstår aldrig bristen.
    Kanske något att fundera på för egen del också? Att först och främst se till att vistas ute varje dag innan man börjar stoppa i sig piller. Kanske påverkar högt kolhydratintag också förmågan att ta upp viktiga ämnen i kroppen?

  30. Nicklas
    På Wikipedia står att läsa detta om selen.

    "Vegetarianer, i synnerhet de som äter nordiska grönsaker, brukar rekommenderas att ta extra selentillskott.[5]"

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg