Fint om fett
Imorgon tisdag blir det seminarium om fett och hälsa i Stockholm, med inbjudna internationella ledande forskare. Jag kommer vara där och lyssna. Och du kan göra det live över nätet.
Här kan du se seminariet live, från 09:15 till 16:30
Allt för vetenskapen
Eftersom jag är en hopplös kostnörd tar jag nattbussen dit. Jag kommer att sitta i skrynkliga kläder i publiken, som kusinen från landet, medan dignitärerna talar från scenen. Förhoppningsvis är de intressanta nog, så att jag inte somnar och snarkar (inte för att jag brukar göra det).
Någon mer som kommer att vara där? Och har ni några intressanta kommentarer till talarna på programmet? Konspirationsteorier tas gärna emot till exempel.
Ur programmet:
08.30 Registration
09.15 Introduction
Gunnar Öquist, Permanent Secretary of the Royal Swedish Academy of Sciences
Thomas Olivecrona, member of the Royal Swedish Academy of Sciences
9.30 Fatty acids in the diet and in the body – food sources and endogenous metabolism
U. Schwab, Kuopio University, Kuopio, Finland
10.00 Fatty acids and gene expression
Bart Staels, Univ Lille Nord de France, Inserm U545, Institut Pasteur de Lille
10.30 Intermission. Coffee/fruit
11.00 Storage and mobilisation of fatty acids in adipose tissue
Keith Frayn, Oxford University, Oxford, UK
11.30 Fatty acids and liver steatosis – pathogenesis and metabolic consequences
Hannele Yki-Järvinen University of Helsinki, Helsinki, Finland
12.00 Dietary fatty acids, cholesterol and coronary heart disease
Martijn Katan, VU University, Amsterdam, The Netherlands
12.30 Lunch in the Academy club villa
13.30 Role of dietary fatty acids for insulin resistance and diabetes
Ulf Riserus, Uppsala University, Uppsala, Sweden
14.00 Inflammation, immunity and fatty acids
Philip Calder, University of Southampton, Southampton, UK
14.30 Is the dietary n-6/n-3 ratio a useful concept?
Tom Sanders, Kings College, London, UK
15.00 Intermission. Coffee/fruit
15.30 N-3 fatty acids, mood and behaviour
Katherine M Appleton, Queens University of Belfast, Belfast, UK
16.00 Final discussion in relation to current Nordic Nutrition Recommendations on dietary fat quality. Relation to latest knowledge? Specific areas for future research
Kjell Asplund, Umeå university, Sweden and Marja Mutanen, University of Helsinki, Helsinki, Finland
16.30 End of the symposium

Skriv ut
Skicka






november 2, 2009 klockan 21:32
Intressant Doc. Han den där Riserius - är inte det Bengt Wessbys efterträdare.
För att han skall bli det, utses till det - så fortsätter väl han enligt Wessbys röda tråd.
Skall bli kul att åhöra den tid jag nu hinner!
Möjligen blir man bara ledsen?
november 2, 2009 klockan 21:34
Hade jag haft tid hade jag kommit absolut!
Ska sitta på toktrist kurs i redovisningssystem imorgon.. pust
november 2, 2009 klockan 22:20
Vet du om man kommer kunna kolla på seminairiet i efterhand?
november 2, 2009 klockan 22:20
Jag ser med förväntan(?) fram emot Risérus föredrag...
Det här:
http://www.fetsmart.se/blog/2008/11/25/att-formedla-budskap/
skrev jag efter förra årets insats... och "Någon måste se till att få stopp på Risérus, han skämmer ut svensk forskning om han får hållas. Å andra sidan är det ju (om man har anlag för sjuk humor & skadeglädje) stor komik att se hans framträdande…"
Elak? Jag?
november 2, 2009 klockan 22:26
En av föreläsarna verkar ha intressen runt olika dieter:
Weight-Loss Diets for the Prevention and Treatment of Obesity
Martijn B. Katan, Ph.D.
http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/923
november 2, 2009 klockan 22:35
Ingen från Lunds Univeristet? Skulle inte dom "storsatsa" på forskning inom livsmedelsindustrin.....? Antar att dom inte platsar som talare.
november 2, 2009 klockan 22:54
Kul. Jag ska hålla utkik efter dig. Hoppas på att få höra dina åsikter och tankar om seminariet sen!
november 3, 2009 klockan 0:21
Lycka till Andreas. Tyvärr sitter jag med slutredigeringen av årets sista nummer av 2000-Talets Vetenskap. Lämning på torsdag. Skulle bli förvånad om du blir glad över vad du kommer att få höra. Förra året vid samma tid hade KVA ett seminarium med ett liknande upplägg. Det var då man ljög om Israel-studien om du minns. Skrev om det i bloggen då och även inför själva seminariet. "Kungligt ILSI-seminarium" vill jag minnas att rubriken var.
november 3, 2009 klockan 4:59
underbart Doc att du är med på evenemanget och hemskt att du ska behöva resa dit medelst nattbuss, en pärs.
Intressant att dom har med en fransk forskare, från Lille, just denna norra del av Frankrike är hårt drabbat av arbetslöshet.Och hög andel överviktiga, uppåt hela 20 procent. Dock är detta ett område med en MYCKET hög konsumtion av öl. Och pommes frites till ALLT inte minst till deras stora aptit på musslor. Det är traditioner som kanske spelar större roll än arbetslösheten för väldiga magar i alla åldrar och hos båda könen. Utefter gränsen mot Belgien ser fransmän inte ut som landsmännen i andra delar av landet. Dock är övervikt och arbetslöshet redovisade ihop många gånger utan koll på lokala traditioner.Tror
november 3, 2009 klockan 8:11
Det vore bra om man kan ladda ner detta om man inte har tid att kolla på det just nu. Går det att ordna?
november 3, 2009 klockan 8:33
Kul!
Ska se om jag åtminstone kan lyssa på några.
Har inget bättre fär mig. Skulle vara fylla på fett i kylen då.
Eftersom det ären livefeed kommer säkert delarna ut på youtube sen. Kanske tipsa om det doc?
november 3, 2009 klockan 8:44
Är det någon av föreläsarna som förespråkar/forskar om/ kolhydratreducerad kost?
Samtidigt skulle det vara kul att veta från vilka,respektive föreläsare(forskare)får anslag från. Jag menar om utfallet stämmer överens med intressen.
november 3, 2009 klockan 9:39
.., du ska nog inte vänta dig alltför mycket av "dignitärernas" klädsel. Dom är ofta väldigt ruffiga nu för tiden. Feel at home!
november 3, 2009 klockan 11:41
Jag har kollat med Vetenskapsakademin. Man kommer att lägga upp det på nätet om ca en vecka (efter redigering) Gå då från kalendariet.
Förra årets möte var ordnat av N-G Asp och Bengt Vessby, som tryckte på gamla relationer och fick hjälp från SNF (ILSI) och som skulle vara lite motvikt mot att dom fick sparken från kostrådsbordet för diabetiker på SOS. I år har vi mest sett Vessby som organisatör. Och då är det klart vad som serveras - nyckelhålet firade 20 år igår - och små barn serveras blåmjölk och margarin. Så långt nådde man med kostprofssorer med "limiterad" utbildning och utan riktig kontroll från forskare som kan något om kosten och våra folksjukdomar. Det är klart att man inte talar om lågkolhydratkost Lasse P ... men det blåser en förändringens vind och WHOs sammanfattning om mättat fett säjer ju att det inte finns vetenskapliga belägg - men man ändrar inte i kostråden än. Men det kommer - var så säker
karl
november 3, 2009 klockan 11:48
Varför så hemlighetsfullt om fettlever? 11.30-12.00? Har finnarna problem trots intensiv hälsopropaganda? Liksom med diabetes?
Keith Frayns konstaterande att flera mål mat om dagen håller igång fettinlagringen verkar inte stödja SLV:s och dietisternas propaganda om många måltider och frekventa mellanmål.
Intressant även att han tar upp mättat och omättat fett, carbohydrate overfeeding och konsekvenser av omega-6.
november 3, 2009 klockan 12:44
Hehe, jag lyckades komma in mitt i lunchpausen.
november 3, 2009 klockan 12:51
Martijn Katan som redovisade tidigare finansiering från Unilever skiljer precis som SLV inte på olika slags fleromättat fett. Då blir resultatet han kom dragandes med knappast relevant.
november 3, 2009 klockan 14:13
Hallå där!
Mycket intressant att höra Andreas Eenfeldt och Björn Hammarsköld ställa frågor till Riserius och hans svar var väl mest inte svar... han visste inte.... Får se på fortsättningen!
november 3, 2009 klockan 14:25
En fråga Riserius inte kunde svara på: "Hur kan det vara farligare att äta ett fett som kroppen själv producerar än ett fett som kroppen inte producerar?" Fågelholk!
november 3, 2009 klockan 15:17
Jösses, höll på att glömma bort att det var idag! Hann gå online och se/höra Tom Sanders föredrag, mycket intressant! Ser fram emot slutdiskussionen.
november 3, 2009 klockan 15:24
Håkan. Riserius förstår nog inte så korkade frågor. Vilka fettsyror som kroppen själv producerar beror på olika faktorer men framförallt våran kroppstemperatur. Eftersom cellmembranen ska vara flytande är det viktigt att inte ha för mkt mättade fetter i membranen eftersom vid 37 grader hade det orsakat problem (t.ex. nedsatt insulinkänslighet). Om allt som kroppen själv producerar är ofarligt eller mindre farligt än det kroppen inte producerar skulle det ju innebära att glukos är ofarligt eftersom det tillverkas i glukoneogenesen.
Tom Sanders slog för övrigt hål på er "omega-6 från växtoljor är farligt"-ballong. Han gjorde en riktigt bra föreläsning.
november 3, 2009 klockan 15:28
Krk,
genom endast samband med hjärtsjukdom i en enda utvald observationsstudie? Skulle inte tro det.
Det fanns många växtoljekramare på scen idag. Vi får väl se vad framtida forskning utvisar - undviker vi verkligen våra moderna sjukdomar med ännu mer av den moderna maten?
november 3, 2009 klockan 15:39
"Växtoljekramare".
Seriöst?
november 3, 2009 klockan 15:47
Krk
jag tycker docs fråga var klockren...
Du skriver:
"Om allt som kroppen själv producerar är ofarligt eller mindre farligt än det kroppen inte producerar skulle det ju innebära att glukos är ofarligt eftersom det tillverkas i glukoneogenesen"
Exakt rätt, glukos är ofarligt så länge kroppen inte svämmar över av det...finns ingen motsättning där så vitt jag kan se,...jag förstår inte din poäng...??
Vänligen
L
november 3, 2009 klockan 15:53
Krk: Hvilke (flere) problemer oppstår i membranene ved 37 grader hvis de inneholder for mye mettet fett?
november 3, 2009 klockan 15:55
Ajdå, har missat nästan hela dagen men får väl börja kolla nu.
november 3, 2009 klockan 15:59
Förstår du min "korkade" fråga Krk? När i tid mellan det ett barn slutar amma och barnet börjar förskola blir animaliskt mättat fett farligt för barnet att äta? Förskolan följer Livsmedelsverkets kostråd.
november 3, 2009 klockan 16:02
Håkan:
När i tid mellan ett barn slutar amma och barnet börjar förskola blir socker farligt för barnet att äta?
november 3, 2009 klockan 16:25
Vem är det som ställer den långa frågan om melanom och PUFA just nu?
november 3, 2009 klockan 16:41
Doc,
"..undviker vi verkligen våra moderna sjukdomar med ännu mer av den moderna maten?"
En tanke återkom flera gånger när jag tittade på slutdiskussionen;
Jösses vad människan har krånglat till det!
Och hon från Finland med det självgoda leendet: "...people are eating all the time now..." Ger inget större företroende med såna kamdragningar tycker jag. Eller var det ett krystat försök till att göra sig rolig över något....
Ha en bra resa hem Andreas!
november 3, 2009 klockan 16:43
Någon mer som associerade till kejsarens nya kläder? På slutet tog faktiskt några i publiken upp att man behöver näringsämnen, inte bara energi. Pudelns kärna!
november 3, 2009 klockan 16:46
La meg bare si det sånn, jeg tror ikke at jeg kommer til å følge de nordiske rekomendasjonene som kommer i 2012.
Jeg fortsetter som nå, med LCHF
november 3, 2009 klockan 16:48
Anders S;
ja, det var lite den känslan jag hade..... Att stirra på energin är väl som att stirra in i nyckelhålet, man ser bara lite i taget och inte människans helhet.
november 3, 2009 klockan 16:52
Jag skulle uppskatta om någon kunde skriva vad Andreas frågade Riserus och vad svaret blev. Skulle även vilja veta Hammarskjölds fråga och svaret på den. Har risigt ljud i datorn av någon anledning.
november 3, 2009 klockan 16:55
Charlotte
Jag reagerade också på det. Men det är väl det de vill? Vi "ska" ju äta fem mål mat om dagen...
Själv äter jag när jag är hungrig och det brukar bli 2-3 ggr/dag med LCHF och jag äter mig ohungrig. Innan LCHF blev det oftare och det fanns ingen botten.
november 3, 2009 klockan 16:56
Efter att jag har kikat till och från på den webbsändningen. Så kan jag konstatera att jag är väldigt tacksam för denna blogg.. och jag hoppas du orkar kämpa på runt dessa kostfrågor, då det ser ut att bli en kamp många år framåt..
november 3, 2009 klockan 16:57
Trance:
Jag förstår Håkans frågeställning i #27# men din i #28# begriper jag inte, skulle du kunna utveckla den. Ammar man verkligen socker!!??...Ja kanske .....mamma sa alltid att jag var söt som liten
november 3, 2009 klockan 17:03
Håkan, det var ju inte din fråga utan Hammarsköljds...
Lasse, lite av min poäng. Ingen rekommenderar noll gram mättat fett om dagen. Man mår bra så länge kroppen inte svämmar över av det...
Min poäng är att Björn Hammarsköljd är ologisk och saknar kontinuitet i sina resonemang.
november 3, 2009 klockan 17:26
Så är man på väg hemåt igen, med tåg som tur är!
Kul dag. Massor av kändisar live. Pratade lite med Annica Sohlström som tyckte att vetenskap via expertgruppsutlåtanden var det enda rätta idag. Hon köpte inte riktigt mitt resonemang om att det innebär evidensgrad C (den sämsta graden), eminensbaserad medicin, i frånvaro av studier som bevisar nyttan.
Expertgruppsutlåtanden om det "farliga fettet" lär vi fortsätta att se. I brist på bättre.
Lite besviken, jag satt med mikrofonen i handen och tänkte fråga om moderna studier och mättat fett både före lunch och i slutet. Men då bröt de! Nästa gång kanske.
november 3, 2009 klockan 17:30
Siffe #34,
hans föreläsning gick ut på att mättat fett som byts mot Omega-6 fett kanske ökar insulinkänsligheten under strikt kontrollerade isokaloriska förhållanden hos friska.
Min fråga var: Om Omega-6 är så bra för insulinkänsligheten, hur kan det då komma sig att vi har en diabetesepidemi trots att vi äter betydligt mer Omega-6 än någonsin?
Om jag förstod honom rätt så trodde han inte att vi äter mycket Omega-6 jämfört tidigare.
november 3, 2009 klockan 17:50
Var för övrigt intressant att höra Martijn Katan. Tyvärr kanske den bästa föreläsaren idag, trots att jag knappt höll med om något. Mättat fett var definitivt jättefarligt, enligt diverse äldre studier. WHI eller sånt nämndes inte med ett ord. Det är ju bara den största interventionsstudien!
Men sockerläsk var inget att bry sig om berättade han under frågestunden i slutet. Fanns inga randomiserade studier på det. Bara att dricka på!
Internationellt är det långt att gå.
november 3, 2009 klockan 17:52
Annika Rosengren verkar fått en värdig motståndare i tävlandet om antalet ointressanta studier det går att ha med på projektorn i en och samma föreläsning. Hennes rekord överträffades idag av den deprimerande Belfast-representanten som rabblade meningslösa studier liksom en nunna med radband rabblar böner. Birgitta Strandvik sköt det hela i sank med att fråga om intaget om omega-6 var kontrollerat.
november 3, 2009 klockan 18:01
Doc,
ska man vara riktigt konspiratorisk och småsint kände dom nog igen dig... *hehe*
november 3, 2009 klockan 18:04
Doc, jeg (kanskje flere?) skulle bli takknemelige om du kunne skrive et sammendrag om dette seminaret.
Jeg satt og hørte på det meste, men grunnet dårlig lyd på pc og en del manglende kunnsakap om medisinske ord og uttrykk, som i tillegg var på engelsk, så føler i det minste jeg at det hadde vært fint om du skrev litt
Men noe fikk jeg da med meg, og jeg satt nesten og hoppet i sofaen her da han nederlenderen snakket!
Det blir uansett LCHF for meg i fremtiden også
november 3, 2009 klockan 18:09
Bra fråga Doc, tråkigt att han viftade bort den med ett nonsensargument.
Man får säkerligen tillfälligt bättre insulinkänslighet om man byter ut palmintinsyra mot omega-6. Poängen är väl att den akuta (dvs i tiden mycket begränsade) lägre insulinkänsligheten som man tror palmitinsyran i mättat fett är orsak till inte har något alls att göra med sjukdomen diabetes typ 2, utan antagligen är en naturlig regleringsprocess för att hålla blodsockret konstant. Varför skulle annars kroppen tillverka palmitinsyra av kolhydrater alldeles på egen hand några timmar efter matintag, dvs just när insulinet står högt och riskerar att ta bort för mycket blodsocker?
Finns det förresten några studier på insulinkänslighet och mättade fetter som inte innehåller palmitinsyra? Det skulle ju vara ett högintressant test av palmitinsyrahypotesen.
november 3, 2009 klockan 18:32
Lasse P:
Du har förmodligen hört det under namnet laktos.
november 3, 2009 klockan 18:35
Trance:
Ja..naturligtvis, jag stirrade bara på fettet. Tack
november 3, 2009 klockan 18:42
"eminensbaserad" - f*n vilket bra uttryck
november 3, 2009 klockan 18:48
Doc: Nu när du varit på föreläsningen, vad tror du om frågeställningen #12#
november 3, 2009 klockan 18:55
Är det inte märkligt ändå vad forskningsvärlden kan vinkla till resultaten, som dom nu gör vad gäller fett. Riserius fortsätter i Bengt Wessbys anda vad jag nu kunde höra och studier som inte passar negligeras!
Detsamma med SLV:s tusentals studier om det farliga mättade fettet som dom sen inte kunde visa fram/peka på. Märkligt ändå hur vissa professorer/nutrionister fortsätter köra i gamla spår som nu Bohman, Hellneius, Riserius (Sicken svag genomgång - den får han nog äta upp med tiden). En mängd studier berörs inte - Synd att du inte hann med just den frågan denna gång, Doc.
:wink.
nr 12 - intressant fråga Lasse P. Vem avlönar exvis Riserius?
november 3, 2009 klockan 20:49
Den som vill veta mer om fettforskningens påläggskalv Risérus kan titta här:
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/date/20090531
Hans framgånger i forskarvärlden korresponderar utmärkt med hans framgångar på andra områden
november 3, 2009 klockan 21:01
Hmm....Riserus ja.....
Det eneste jeg fikk SKIKKELIG med meg var at han sa til slutt: I can't answer that
Om det kommer av min dårlige lyd på daten, hans dårlige engelsk, eller i det hele tatt en slett fremføring, det vet jeg ikke
november 3, 2009 klockan 21:05
Tycker den där studien han berättade om verkade intressant:
"Risérus redogjorde även för en egen studie där man bytt ut smör mot margarin baserat på rapsolja. Redan efter tre veckor sågs en markant förändring i blodfettsprofilen, enligt Risérus."
Förändring åt vilket håll?
Kan man läsa mer om den någonstans. Möjligen har någon annan en expertkommentar till hands. Margarin på rapsolja - är det en vanlig produkt?
november 3, 2009 klockan 21:08
Ang Riserus:
Han kompenserar sin bristande kompetens med snyggt yttre.
Sen finns det ju dom som har både &...
*harkel*
november 3, 2009 klockan 21:13
#53
Flytande margarin är ofta rapsoljebaserat. Kanske inget för mackan dock..
november 3, 2009 klockan 21:27
Tack W - det där borde jag kunnat, men använder aldrig en sådan produkt och därav min okunnighet.
Kanske något för macken dock.... Vill minnas att på en arbetsplats jag var på i början av 90-talet så använde vi där en truck som hade rapsolja som drivmedel. Fungerade bra vad jag minns!
november 3, 2009 klockan 21:44
Doc #39: Det är ju i högsta grad skrämmande med sådana utlåtanden av en chefsnutritionist men mycket upplysande.
Det är verkligen angeläget at SLV fråntas uppgiften att utger kostråd när man fullständig saknar vetenskaplig insikt.
november 4, 2009 klockan 19:19
Åh....önskar att jag kunde ha sett det, men orkade inte låg i vinterkräksjuka eller något liknande, istället