Läsk / juice lika farligt som alkoholmissbruk?
augusti 13, 2009 22:03
En ny studie visar att personer som dricker en liter läsk eller juice om dagen har femdubblad risk för skrumplever. Fruktsockret antas vara boven. Läs resten av det här inlägget »

En ny studie visar att personer som dricker en liter läsk eller juice om dagen har femdubblad risk för skrumplever. Fruktsockret antas vara boven. Läs resten av det här inlägget »
Minns ni studien från Linköping härom året där 18 studenter fick frossa i snabbmat i en månad, medan de begränsade sin fysiska aktivitet? Första rapporterna om den i media var som ni kanske minns att de fick ”bättre” blodfetter, åtminstone i form av högre HDL. Detta dock till priset av viktuppgång på i snitt 6,5 kg – vilket är ganska imponerande på en (1) månad. Kroppsfettprocenten ökade från 20,1 till 23,8%.
Härom veckan kom en ny rapport från studien om vad som hände med deltagarnas lever-värden. Läs resten av det här inlägget »