Arkiv | Hjärtkärlsjukdom RSS feed for this section

LCHF för gubbar?

En välkänt LCHF-skeptisk professor har tydligen gott om patienter på den kosten nu. Det att döma av en ny intervju med livsstilsråd i Expressen. Här är hennes råd:

- Ät Medelhavskost, inte så där LCHF som alla gubbar gillar.

Är du gubbe som gillar LCHF? Kanske vill du då ha den nya boken LCHF för seniorer. Någon mer anpassad kokbok finns inte, ännu.

35

Högt insulin farligare än fetma?

Typiskt äppelformad insulinfetma

Fetmaoperationer minskar risken för hjärtinfarkter hos feta, särskilt hos de som har högt insulin. Detta enligt en ny rapport från den berömda svenska (icke-randomiserade) SOS-studien:

Efter kirurgin sjunker vanligen insulinnivåerna ordentligt, liksom vid lågkolhydratkost. Och efter vanliga fetmaoperationer äter man ju i praktiken lågkolhydratkost. Det finns knappast plats i den lilla magstumpen för stora mängder pasta eller ris.

Personer med viktproblem kanske kan förbättra sin hälsa på två sätt: Med eller utan magsäck.

Tidigare: Över ån efter vatten: Kirurgi mot diabetes

39

Sällsynt med diabetes eller hjärtsjukdom på fet mat

VF: Flygande doktor på Grönland

Ur artikeln om en svensk läkare som åkte till norra Grönland och jobbade:

Hon märkte snabbt hur vanligt det är med lungtuberkulos och diverse rökrelaterade sjukdomar på Grönland. Däremot förekommer sällan diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Beror det på kosten, genetiken eller att de rör på sig mycket? Jag vet inte men tycker att det är väldigt intressant. De äter fet mat från havet medan frukt och grönsaker nästan inte existerar. Ändå var kolesterolvärdena bra, berättar Barbro.

Själv rasade hon i vikt efter att ha börjat äta den traditionella grönländska maten i samband med en dramatisk händelse. Vid ett besök i en isolerad by slog en kraftig snöstorm till. Barbro och tolken blev insnöade i flera veckor och maten de tagit med sig tog snabbt slut.

– Handelsboden i byn gapade tom sedan flera månader tillbaka. För att överleva fick vi äta nyfångad säl, isbjörn, sjöborre och rått valspäck. Det var inte gott men man vänjer sig vid allting. Och med lite kryddning, så… Under de resterande månaderna fortsatte jag att äta grönländsk mat. Extrem LCHF-kost, skrattar hon.

Blir någon det minsta förvånad?

33

Sockerätare har sämre blodfetter

DN: Socker ökar risk för hjärtsjukdomar

DNs rubriksättare har antagligen rätt. Men naturligtvis bevisar inte sådana här observationsstudier orsakssamband. Själv roades jag mest över detta citatet i artikeln:

– Det är lite förvånande. Det verkar som om det är viktigare att undvika socker än fett, säger Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap vid Lunds universitet och ledare för studien.

Är någon annan förvånad?

66

75 % mindre åderförkalkning

Den amerikanske hjärtläkaren William Davis (bilden) har en mycket intressant blogg om hur man minskar risken för hjärtsjukdom. Metoden? I första hand mindre socker och stärkelse i maten.

Nu har man uppmätt ett nytt rekordresultat. Läs vidare →

56

”Intressant men oförklarligt”

Detta är komiskt. En ny observationsstudie från Australien visar att de som konsumerade mest feta mjölkprodukter (fulla av mättat fett) fick betydligt mindre hjärtsjukdom. Detta kommenteras av forskare som intressant, men oförklarligt.

Visst är det kul att förstå bättre än ”experter” ibland? Länkar till studien och kommentarer på Doktor Dahlqvists blogg.

Mer om hälsosamt och naturligt mättat fett.

37

”Vitt bröd och socker farligare än mättat fett”

Nu börjar studierna rasa in, en efter en: dansk studie på väg att publiceras i AJCN.

28

Mycket kolhydrater, mer hjärtsjukdom

En studie på 48 000 italienare publicerad igår visar att kvinnor som äter mycket (snabba) kolhydrater hade mer än en fördubblad risk för hjärtsjukdom. Och det är inte första gången.

De som följer officiella råd om fettsnål mat blir med andra ord sjukare! Läs vidare →

34

Ny översikt: mättat fett ofarligt, igen

Säg till när det blir tjatigt! Några tunga forskare publicerade i dagarna en ny genomgång av alla observationstudier på området i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften AJCN. Resultatet?

Personer som äter mycket mättat fett blir inte det minsta sjukare än andra.

Vad säger fettfobikerna på Livsmedelverket tror ni? Läs vidare →

44

Fett dödar, enligt Torwald Åberg

Torwald Åberg

Den som följt fettdebatten sista åren har säkert hört talas om näringsfysiologen Torwald Åberg. Han propagerar flitigt i media för extremt fettsnål kost, så snål att folk måste låsas in för att stå ut.

Nyligen varnade han för fett i ett helt tidningsuppslag. Åberg har en hel del gemensamt med en viss bantningsprofessor. Läs vidare →

101