Extra D-vitamin viktigt för gravida
december 9, 2009 11:49
Allt mer forskning stöder vikten för hälsan av att undvika D-vitaminbrist, särskilt i vårt solfattiga land.
Tillskott har redan visats statistiskt sett ge mindre cancer, bättre humör och längre liv. En studie från i september i år antyder att det även kan underlätta viktnedgång och blodsockerkontroll, via förbättrad insulinkänslighet.
Nu visar en stor studie att tillskott av 4000 E dagligen till gravida var fullständigt säkert, och gav en halverad risk för komplikationer (som för tidig födsel och infektioner) jämfört med den föråldrade pyttedosen 400 E. Läs resten av det här inlägget »
60 kommentarer »

Aftonbladet slår idag till med rubriken 




