Europeer som dricker läsk har ökad risk för diabetes. Det ses redan vid så små mängder som en burk om dagen:
SvD: En läsk om dagen ökar risken för diabetes
Som vanligt handlar detta bara om statistiska samband och SvD:s rubriksättare gör det vanliga misstaget som journalister gör: Denna studie i sig bevisar förstås inte vad som är orsaken. Men den sammantagna vetenskapen kan snart vara tillräcklig för att döpa om läsk till diabetesvatten.
Juice då?
Även forskare som sysslar med denna typ av statistik (observationsstudier) går ofta vilse. Som forskaren som noterar att juice (med samma sockermängd som läsk) inte har samma tydliga koppling till diabetes. Det bevisar förstås inte att juice är ofarligt. Det visar bara att personer som dricker juice i genomsnitt verkar leva hälsosammare än personer som dricker läsk. Knappast förvånande.
Rimligen är juice full av socker ungefär lika farligt som läsk. Eventuella skillnader på grund av de små mängderna fibrer/vitaminer/antioxidanter etc. lär vara begränsade.






















































40





63




































