Arkiv | Antioxidanter RSS feed for this section
Alla inlägg (81)Antioxidanter (3)C-vitamin (1)D-vitamin (44)
Hälsobluffar (18)Omega-3 (14)

Professor i Expressen: ät mer fett!

Expressen söndag 23/8

Professor Fredrik Nyström gör en fin insats idag. Expressens löpsedel, förstasida och tre sidor i söndagsbilagan slår nya hål i Livsmedelsverkets fettskrämda kostråd. Läsvärt!

”-Det är dagens kostråd som bygger på myter” säger Nyström, läkare och professor i internmedicin på Hälsouniversitetet i Linköping. Läs vidare →

94

Vitaminpiller-försäljare som beter sig som tobaksbolag?

Nytt idag: chatt på DN med näringsfysiolog om vitaminer.

Fick en intressant kommentar från ”tyo” angående larmet om vitamintillskott igår. Han kopierade informationen på denna sida, där ”Alliance for Natural Health” igår skriver om alla anledningar att bortse från eventuella faror och fortsätta äta antioxidant-vitamin-piller (vit A, E och betakaroten).

Alla kan ju bilda sig sin egna uppfattning, men min är ganska klar. Detta är precis hur tobaksbolag agerat för att sprida tvivel om risker med cigaretter, för att kunna fortsätta sälja dem. Detta är precis hur delar av industrin agerar för att sprida tvivel om global uppvärmning, och fördröja kostsam lagstiftning. Läs vidare →

19

Antioxidant-tillskott farligt för hälsan

Detta har visats förr. Men nu visar den hittills största genomgången av 67 studier på området samma sak: Tillskott av antioxidanterna vitamin A, E eller betakaroten i tablettform ökar risken för cancer och hjärtsjukdom och gav även ökad dödlighet! När det gäller vitamin C eller selen såg man ingen säker effekt åt något håll.

Detta rör sig om välgjorda studier där personer fått antingen vitaminer eller sockerpiller utan att veta vilket, så det finns ingen större tvekan om resultatet. I flera av studierna var vitamin-doserna dock höga så det är inte säkert att de lägre doser som finns i multivitamintabletter är farliga på samma sätt.

Det verkar alltså som att kroppen får allt den behöver av dessa vitaminer genom bra kost. Onormalt höga intag som kroppen aldrig anpassats till evolutionärt är skadligt. Vem är förvånad, egentligen?

Mer nytt: SVD idag om forskningsfusk med så kallade ”spökskrivare” där etablerade forskare låtsas vara ansvariga för studier skrivna av läkemedelsföretag för att stödja deras produkter.

42