Arkiv för kategori Kosttillskott

Alla inlägg (54)Antioxidanter (3)C-vitamin (1)D-vitamin (26)
Hälsobluffar (10)Omega-3 (14)

Ingen nytta av Unilevers Omegamargarin

augusti 29, 2010  10:52

Unilevers margarin med tillsatt Omega-3 visade ingen nytta för hjärtinfarktpatienter i en ny studie. Margarinet hade främst tillskott av billigt kortkedjat Omega-3 (ALA) från växter förstås.

Sammantagna större studier på tillskott av fiskolja (långkedjat Omega-3, DHA och EPA) har däremot visat en skyddande effekt mot hjärtsjukdom.

Ät fisk, inte margarin, blir slutsatsen. Läs resten av det här inlägget »

Årets bluff: Vitamindrycker

augusti 27, 2010  7:19

Coca Cola blev nyligen stämda för marknadsföringen av Vitaminwater, för oseriösa hälsopåståenden. Reklamen går ut på att deras sockervatten är nyttigt.

Deras bisarra försvar i domstolen? ”Ingen konsument kan rimligen vilseledas att tro att Vitaminwater är en hälsosam dryck”. Är det ok att ljuga i sin reklam och sen försvara sig med att ingen vettig person skulle gå på det?

The Dark Side of Vitaminwater

Dreamfields bluffpasta: testet

augusti 18, 2010  12:25

Spaghetti är nästan rena kolhydrater. Men Dreamfields säljer sin pasta, gjord på vete och med samma utseende och smak som vanlig pasta, i Low-Carb butiker överallt. De påstår att det är lågkolhydratkost.

Hur är det möjligt? Är det sant? Läs resten av det här inlägget »

Två glas solsken, tack!

juli 13, 2010  20:04

Lite att fundera på under kvarvarande solsäsong:

Om sol och D-vitamin i tidningen Hälsa / Mer om D-vitamin

Hur ser dina solvanor ut?

Uppladdade vinnare

juni 10, 2010  7:34

Grattis Chicago, som vann i natt!

Tidigare: Mot Stanley Cup-seger på D-vitamin?

Njut av solen

maj 29, 2010  10:36

Ser man på, det fanns mer intressant i denna tidningen. Som ett antal sidor om sol och D-vitamin, som börjar med en sida tips av mig. Det hade jag helt missat, tills en läsare mailade och tipsade mig!

Allt om D-vitamin

Chicago Blackhawks krossade motståndet i semifinalen till Stanley Cup, i fyra raka matcher. De är i final för första gången sedan 1992.

Är D-vitamin orsaken? Läs resten av det här inlägget »

Kan man få för mycket av det goda?

En ny studie testade att ge D-vitamin i en dos om året till gamla, för att förebygga fall och benbrott. De gav enorma 500 000 E en gång per år. Jo, du läste rätt, en halv miljon enheter. Resultatet blev inte vad man hoppats. Läs resten av det här inlägget »

Mindre influensa med D-vitamin

mars 27, 2010  13:00

Hur undviker man influensa? En ny studie på skolbarn visar att tillskott på D-vitamin är en bra början. Och det var inte allt. Läs resten av det här inlägget »

Omega 3 och schizofreni

februari 4, 2010  10:38

Kan fiskolja skydda mot detta ?

Det här är spektakulärt. En ny studie visar att tillskott av bara 1 gram Omega 3 fett per dag verkar kunna skydda mot schizofreni. Det är en väl designad dubbelblind studie och resultatet var tydligt. Vad betyder det? Läs resten av det här inlägget »

Sponsra Kostdoktorn