DN fortsätter sina granskningar av LCHF för en tredje dag med en hel hög artiklar. Bland annat går jag och professor Hellenius en duell: Läs vidare →
| Alla inlägg (665) | Annika Dahlqvist (45) | Claude Marcus (40) |
| Dansk kostdebatt (1) | Dietisternas Riksförbund (6) | DN Debatt (5) |
| Finsk matrevolution (3) | Fredrik Paulún (7) | Gary Taubes (14) |
| Jan Hammarsten (2) | Jäv/lobbyism (33) | Jonas Colting (20) |
| Karin Ahlborg (13) | Katrin Zytomierska (8) | KOSTDEBATTEN (7) |
| Läkartidningen (17) | Lars-Erik Litsfeldt (8) | Livsmedelsverket (103) |
| Mai-Lis Hellenius (12) | Matrevolution i Finland (5) | Matrevolution i Norge (25) |
| Matrevolution i Sverige (34) | Mats Reimer (6) | Mättat fett (23) |
| Misslyckade fettsnåla råd (2) | Myter om LCHF (28) | Opålitlig forskning (6) |
| Professor mot fettskräck (29) | Robert Lustig (3) | Sten Sture Skaldeman (8) |
| Stephan Rössner (30) | TV om kost (73) |
Nyhetsmorgon om fetträdslans slut på nätet
Vad tycks? All feedback, inklusive kritisk sådan, är välkommen!
TV4 Nyhetsmorgon om fetträdslans slut
Nu börjar debatten på TV4. Vi diskuterar hur allt färre bryr sig om Livsmedelsverkets föråldrade råd om lightprodukter. Information för nyfikna som dyker upp:
Vidare rapport kommer. Vad tycker du som såg programmet?
PS: Här är flera nya genomgångar av all vetenskap på området som inte hittar samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom, samt 16 jämförande studier av högsta klass (RCT) som visat effektivast viktminskning med råd om strikt lågkolhydratkost: Läs vidare →
DN: Svenskarna sviker nyckelhålsmaten
Det tog inte lång tid innan bluffen blev synad.
Livsmedelsverkets stort uppblåsta påstående om att bara 3 procent svenskar tror att fetare mat är bra (verklig siffra: 32 procent), och att de själva fortfarande åtnjuter stort förtroende hos allmänheten, punkteras med besked av DN idag. Läs vidare →
Rapportinslag med dyslexi… eller?
Heter det LHCF (”low high carb fat”)? Det säger journalisten i gårdagens rapportinslag, vinklat som att bara tre procent av svenskarna tror på fettdieter och Annika Dahlqvist.
Är det dessa tre procent som gör att mängder av LCHF-böcker toppat försäljningslistor under januari och att smöret tagit slut? Nja, det är kanske snarare de ytterligare 29 procenten i undersökningen som inte längre tror på att fett är farligt för hälsan. Den knappa tredjedel av alla svenskar som varken Livsmedelsverket eller Rapport nämner med ett ord.
Åter till LHCF. Ska vi verkligen tro att reportern har dyslexi? Senast jag hörde någon genomgående stava fel till LCHF i större media var det Rössner som avfärdade lågkolhydratkost i Läkartidningen.
Vad tror du: dyslexi eller försök till gammal genomskinlig härskarteknik? Varken Rössner eller Rapport nämner en enda av alla studier som testat lågkolhydratkost.
I DN tar man åtminstone upp de 29 procenten, med några kommentarer av mig: Få svenskar tror på fettdieter
”Olaglig” LCHF-märkning censureras

Illegal?
Jag tyckte det lilla LCHF-märket på den feta mejeriprodukten Smetana var ganska gulligt. Livsmedelsverket gör en annan bedömning.
Bokstäverna LCHF får över huvud taget inte finnas på matvaror påstår de, i en skrivelse som luktar dammig byråkrati. Anar man även en ton av censur?
Valio förbjuds LCHF-märka sin Smetana
SvD har också synpunkter: Nyckelhålsmonopolet
Livsmedelsverket står inte högt i kurs på SvD
Göteborg struntar i Livsmedelsverkets lättmjölkstvång
Detta är ett viktigt steg åt rätt håll. I hela Göteborg får nu skolor en uttalad valfrihet när det gäller lättprodukter eller inte. Kommunstyrelsen har beslutat att Livsmedelsverkets omoderna kostråd på området inte behöver följas:
P4 Göteborg: Fritt välja mjölkens färg
Vilken blir nästa kommun som inför valfrihet?
Ljuger Livsmedelsverket om lättmjölkstvång till barn?
Många föräldrar har berättat för mig att när de klagat har de fått höra från ansvariga på skolorna att barnens skolmat måste följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Det måste vara fettsnål mat alltså, lättmjölk och så vidare. Mat som inte mättar. Det ”är lag på det” får många föräldrar höra.
De som känner till den nya skollagen på området vet att det inte är sant. Det finns inget krav i skollagen att följa Livsmedelsverkets råd. Var kommer denna vanliga missuppfattning ifrån? Vem sprider den?
På Livsmedelsverkets egen blogg kan man nu läsa samma sak. De påstår att det är lag på att lunchen ska följa deras råd. Ljuger Livsmedelsverket eller är de verkligen okunniga om något så centralt? Läs vidare →
Livsmedelsverket bloggar
Livsmedelsverket har precis startat en blogg, som kan kommenteras. Jag undrar om de kommer att tillåta ocensurerade åsikter från allmänheten?
Tillägg: Svaret är ja: Kommentarer publiceras efter granskning men de verkar släppa igenom kritik också.
Välkommen till Sveriges största hälsoblogg och till Matrevolutionen! Av Andreas Eenfeldt, läkare och specialist i allmänmedicin. Mer / Kontakta
- Boten för svullna magar?
118 - Cissi Wallin, LCHF och gallstenen
101 - Chatt om LCHF på DN
76 - Kostdoktorn om fetmakirurgi i två av Norges största tidningar
66 - Expressenlöp: Så supermaxar du LCHF
64 - SVT Debatt + Eftersnack om LCHF nu på nätet
413 - Nyhetsmorgon om fetträdslans slut på nätet
356 - SVT Debatt om LCHF ikväll, med Kostdoktorn
255 - Hormonskandal på Scandlab
230 - Vilka är bålgetingarna i debatten?
192 - Rössner recenserar Matrevolutionen i Läkartidningen
786 - Att vaccinera Klara
528 - Kokosnötter: Karibisk LCHF?
495 - SVT Debatt + Eftersnack om LCHF nu på nätet
413 - Nyhetsmorgon om fetträdslans slut på nätet
356 En vecka En månad Ett år
- Hellenius och SLV slår tillbaka i DN
- ragnhild: #126 (humre, humre) - tja ;)
- cumulus: #125 Du får väl lita på…
- ragnhild: #123 Och hur skiljer man osmaklig…
- Maggan A: cumulus tack jag gör så gott…
- cumulus: Maggan, du är helskön! Min poäng…
- Cissi Wallin, LCHF och gallstenen
- ragnhild: #62 "Och hon för stöd i…
- Helge: Liv #96 jag spekulerar inte…
- Patrik den tredje: Jag är gall opererad för…
- Lina: Är det farligt att äta…
- Nam: Annika Dahlqvist kommenterar detta i…
- Rössner äter kakan och har den kvar
- ragnhild: Jag är så glad för…
- Maggan A: Ninnan Tror du missförstod mig. Jag…
- Fler kommentarer





127


























