Ger LCHF-kost ökad risk för åderförkalkning? Det brukade man tro, men nu tvivlar allt fler. Verkligheten verkar vara den motsatta.
Här är en intressant historia från vetenskapsjournalisten Ann Fernholms blogg:
Hos denna man minskade alltså åderförkalkningen i halskärlen med tiden när han åt LCHF. Det finns tre skäl att tro att det inte var någon slump:
Tre skäl
1. Den största studie på LCHF-kost som undersökt saken visar också MINSKAD åderförkalkning. Detta mätt med ultraljud i halskärlen efter två år med råd om strikt LCHF-kost (Atkins).
2. Alla välgjorda studier på LCHF sammantaget visar att inga riskfaktorer för hjärtsjukdom försämras, nästan alla hälsovärden blir tvärtom förbättrade i längden. Och förbättringen av hälsovärden är större än av dagens kostråd.
3. Slutligen visar Socialstyrelsens nyaste statistik över hjärtsjukdom i Sverige glädjande resultat. De som varnar för att fetare mat ökat risken för hjärtsjukdom i Sverige har fantiserat ihop saken. I verkligheten har risken för hjärtinfarkt sjunkit snabbt på senare år. Medan svenskar äter allt mer smör har allt färre fått hjärtinfarkt.
Sammanfattning
Inte nog med att mättat fett som smör verkar ofarligt enligt all sammantagen forskning. Att äta mer smör och mindre dåliga kolhydrater verkar vara rent hälsosamt för blodkärlen.






















































52






236






























