Arkiv | Studier på diabetiker RSS feed for this section

Rapport från diabeteskonferens

Läkaren Anders Tengblad, även känd som DiabetesDoc, var i dagarna på den enorma diabeteskonferensen EASD i Lissabon. Särskilt hans rapport från första dagen är intressant. bland annat rapporterar han från professor Fredrik Nyströms presentation. Vad hände när Nyström hävdade (sant, men kontroversiellt) att en ”high fat diet” är bäst för diabetiker tror du?

DiabetesDoc: EASD dag 1 / 2 / 3

Själv var jag på EASD förra året när den var på närmre håll, i Stockholm. Utställningssalen gav en känsla av Las Vegas – diabetesmedicin är big business.

Lunchen som dr Tengblad var nära att drabbas av påminner om min skräcklunch på Världsfetmakonferensen 2010.

26

Angående P1 och diabetes

Flera har undrat över en nyhet i radio idag. En studie på möss och på människoceller i provrör sägs tala för att fett kanske ökar risken för diabetes.

Sådana mus- och provrörstudier kan dock inte säga något säkert. När man verkligen testat fetare mat till levande människor i en studie av högsta klass (RCT) blev resultatet det motsatta: fetare mat skyddade mot utveckling av diabetes.

Jag kan också meddela att mina diabetespatienter som testat LCHF-kost undantagslöst fått bättre blodsocker. Vanligen redan första dagen. Liknande resultat ses i studier på diabetiker. Det är en aning frustrerande med forskare som tror något annat efter att ha tittat i botten av ett provrör. Snacka om att inte se skogen för alla träd.

110

Muffins eller nötter för diabetiker?

Vad är bäst för diabetiker att äta: ”nyttiga” kolhydratrika muffins på skummjölk och äggvitor, eller feta nötter?

Svaret borde vara uppenbart för alla som vet vad kolhydrater bryts ned till i magen. Men nu är det undersökt enligt konstens alla regler i en studie. DiabetesDoc skriver om det.

Mer om diabetes

16

Över ån efter vatten: Kirurgi mot diabetes

Forskare är förbluffade. Det är ”makalöst” säger en. Det rapporteras nämligen att många typ 2-diabetiker blir friska efter en fetmaoperation, där större delen av magsäcken skärs bort. Åtminstone behöver diabetikerna mycket mindre insulin – från första dagen!

Hur kan det komma sig? Läs vidare →

87

”Lyckad koststudie på diabetiker”

Mer om den svenska studien på lågkolhydratkost till diabetiker i dagens Motala Tidning.

12

Små fördelar

Jag har nu sett de högst preliminära siffrorna från den svenska diabetesstudien. Skillnaderna var inte så stora som man kunnat hoppas på – men det var små fördelar till lågkolhydratkosten när det gäller blodsocker, läkemedelsbehov och kolesterolfördelning. Inga nackdelar framkom.

Detta var en liten studie (30 respektive 31 patienter i de olika grupperna) och man testade råd om måttligt strikt lågkolhydratkost (20%). Följsamheten är som vanligt det stora problemet. Trots dessa svagheter blev det ännu en seger för lågkolhydratkosten.

Mer detaljer på bloggen Toxiska Epistlar

10

Fet mat bäst för diabetiker i svensk studie!

Stora glada nyheter: Resultatet från den svenska studie som jämfört fet lågkolhydratkost med dagens fettskrämda kostråd till diabetiker presenterades idag. Bakom studien står distriktsläkaren Hans Guldbrand och professor Fredrik Nyström. Se första rapporten i kvällens Östnytt.

Det visar sig att diabetiker som åt fetare mat fick bättre resultat. Inte alls förvånande, men ytterligare ett tung förlust för dagens misslyckade och hälsovådliga tallriksmodell. Hoppas detta uppmärksammas av övrig media.

Liknande resultat har visats i tidigare studier gång på gång. Men räkna med bortförklaringar om att ännu fler och större studier krävs för att ändra dagens råd. Minns då att inte en enda vettig studie stöder att använda Livsmedelsverkets blodsockerhöjande kostråd till diabetiker, inte ens en liten…

Allt om diabetes

58

Mats Reimer granskar LCHF vid diabetes

Den skeptiske läkaren Mats Reimer fortsätter att granska Matrevolutionen i sin blogg på Dagens Medicin. Nu är han framme vid LCHF och diabetes, pudelns kärna, och börjar kanske se ljuset. Jag har lämnat en kommentar till inlägget:

Reimers blogg: LCHF – bättre för diabetes än för fetma?

Mer: Allt om diabetes

42

Fetare mat förebygger diabetes

Vill du ha diabetes typ 2? Då bör du följa dagens fettsnåla kostråd. En ny jämförande studie testade vilken kost som bäst förebygger utvecklande av diabetes. Alternativen var fettsnål kost eller medelhavskost med extra olivolja eller nötter.

Resultatet blev att de som fått råd att äta fettsnålt utvecklade diabetes nästan dubbelt så ofta. Ännu ett tecken på att dagens kolhydratrika och därmed blodsockerhöjande kostråd är rent hälsovådliga för diabetiker eller personer i riskzonen för diabetes.

Mer om studien på läkaren Anders Tengblads blogg:
DiabetesDoc: Fett är nyttigt

Mer om diabetes

56

Kostdoktorn får konkurrens

Den trovärdigaste, intressantaste och snyggaste nya svenska kostbloggen på länge är DiabetesDoc. Där skriver Anders Tengblad, läkare och forskare, om vetenskapen kring mat och hälsa. Jag håller inte med om allt han skriver – men nästan. Bloggen ska bli spännande att följa.

Intressanta inlägg nyligen inkluderar detta: Termiterna åt upp mina forskningsdata!

Detta är också intressant, ”bortglömda” koststudier med obekväma fynd:

  1. Majsolja till hjärtsjuka
  2. Mr Fit
  3. Fett i Malmö
54