Karin Bojs vs Claude Marcus

Claude Marcus anklagade härom dagen på DN Debatt hela sveriges journalistkår för ”vulgärjournalistik”. Samt att ”medvetet felaktigt” beskriva forskning om hur lågkolhydratkost kan vara bra för vikt och hälsa.

Nu får han igen av Karin Bojs, chef på DN:s vetenskapsredaktion.

Karin Bojs:

Själv har Claude Marcus publicerat 27 artiklar som finns registrerade i den medicinska databasen Medline. En påfallande stor andel är debattartiklar i Läkartidningen, där han bland annat går till storms mot dieter med en högre andel fett.

Men själv har Claude Marcus inte utfört några kliniska studier som jämför olika bantningsdieter. Hans forskning handlar bland annat om ungdomar med svåra genetiska störningar i ämnesomsättningen och om ansiktsformen hos överviktiga.

Ingen av hans studier har publicerats i medicintidskrifternas toppskikt New England Journal of Medicine, The Lancet eller Jama.

Claude Marcus debattartiklar och angrepp på svenska journalister tillför ingenting i den viktiga frågan om vilken kost som bäst kan skyddda svenska folket mot övervikt och fetma.

Det gör däremot välgjorda studier i världens ledande medicintidskrifter. Och dem kommer Dagens Nyheter att hårdbevaka även i fortsättningen.

Läs hela svaret här.

Läs mer

Claude Marcus på DN Debatt idag

Vetenskapliga studier på LCHF-kost

Läs mer

left
Sex sidor om ”Dietkriget” i Fokus 53
Paulúns nya: LCHQ 145
Galen veganattack 194
LCHF-hylla på ICA Supermarket 120
Diabetesförening ser ljuset 172
Aftonbladet: Julskinka kan ge minnesförlust 104
Storm över fruktlarmet 146
Nya Atkinsdieten i senaste Hälsa 177
SVD om ”Fettkriget” och Hellenius varningar 189
Bristen når Norge 157
Duellen: Gary Taubes mot Stephan Guyenet 127
10 fakta om lågkolhydratkost 23
right

19 kommentarer till “Karin Bojs vs Claude Marcus”

  1. Synd att han inte skrev sin debattartikel i Aftonbladet... Det hade kanske lett till en folkstorm...

  2. chilisalsa

    Mja, jag tycker det är viktigare att både Svd och DN har satt ner foten nu...

    Sen kan man väl hoppas att kvällstidningarna framöver inte som tidigare, ibland lite naivt, bara rapporterar vad "experter" säger utan oxå som dagstidningarna faktiskt "göra journalistjobbet" själva oxå !

  3. Dennis

    Synd att Bojs dock skriver om "viktiga fullkornsprodukter" och att fett bör komma från växtriket. Hon har långt ifrån rätt även om hon har helt rätt i att Claude har mest om möjliga fel.

    Om man ska jämföra kolhydrater med fleromättat växtfett undrar jag om inte kolhydraterna nästan är hälsosammare.

  4. k s

    Marcus må ha fel i sin kosttro, men om journalister hittar han rätt i alla fall.

  5. Konsument

    Forskning.se - Rösta fram nästa tema! Jag hittade länken hos Johanna Söderlund till http://www.forskning.se Där kan man rösta fram nästa tema. Det vore väl bra om nästa tema blir maten och kostråden?

    Johannas blogg: http://johannaskost.blogspot.com/2008/11/kalla-fakta-debatten.html

    http://www.forskning.se

  6. Jonas

    Mig gör det inget om Bojs har "fel" eller "rätt" i exakt vad man bör äta. Hon sköter ju sitt jobb bra, dvs rapporterar olika saker som det forskas om. I det här fallet svarar hon bra på CM:s missriktade kritik.

    Ni som vänder er mot att hon är litet skeptisk till mättat fett kan nog trösta er med att hon säkert ändrar åsikt om det kommer vettig forskning på området framöver.

  7. chilisalsa

    Jag upplever det inte som att Bojs uttalar en åsikt. Hon rapporterar bara från bl.a. studien Nurses Health, och att slutsatserna inte alls stämmer med gällande kostråd för friska eller bantningsråd inom sjukvård... och därav har resultaten i allra högsta grad ett stort nyhetsvärde för allmänheten !

  8. Rättare

    175 artiklar i medline skall det vara. Kontrollera era källor!

  9. snöret

    För en gångs skull blev Karin Bojs en nyttig idiot.
    Normalt är hon bara en idiot.
    En politiskt korrekt sådan som okritiskt springer ärenden åt Al Gore
    och skrämmer upp folk med den ena ogranskade IPCCskrönan efter den andra.

    Vad hon råkar veta om kost är vad som är politiskt korrekt att tycka om kost.
    Att hon gick i svaromål mot CM beror snarare på att han hade trampat i närheten av hennes lilla tå.

    Vetenskapsjournalist?
    Kyss mig.

  10. Anders

    Skrev till C. Marcus och berättade att jag instämmde i Karin Bojs och fick följande svar.
    - citat -
    Hej Anders, tack för ditt mail
    Dagens "replik" var inte mera saklig i vetenskapskrönikan än vad DN har varit tidigare. Jag har publicerat över 100 vetenskapliga studier i internationella välrenommerade tidskrifter. Har du funderat över hur många vetenskapliga studier inom kostområdet övriga aktörer inom området publicerat? Det blir inte så många. Anser du ändå att munkavlen bara ska gälla mig? Det jag säjer och skriver grundar sig på stora vetenskapliga undersökningar och resultaten blir inte sämre för att jag inte skrivit artiklarna. Man kan ju också se det ur en annan synpunkt, jag har kompetensen att läsa vetenskapliga studier men jag har ingen prestige att försvara kring de nuvarande kostråden som jag inte varit med att ta fram. Det kan nog istället vara en fördel, eller hur?
    vänliga hälsningar
    claude
    - slut citat -

    De där 100 artiklarna har jag inte hört nämnas i varken tv eller tidning i argumentationen för kolhydrater. Lyssnade förresten till Dr. Dahlqvist igårkväll, mycket intressant! Rekommenderas!
    Vänligen
    Anders

  11. Rättare

    Man måste förstå vad som skrivs.

  12. läsare

    Svaret till Anders från CM är verkligen en påminnelse om en kille som hamnat långt ut i kylan och av eget förvållande.
    Lita på att han får det kärvt varje gång han uppträder i media.
    Inte bra att drämma till en yrkeskår rakt av och minst av allt Karin Bojs som
    nyligen blev hedersdoktor för sin journalistiska insats.

  13. Rättare

    Göran Persson är hedersdoktor.

  14. läsare

    Bäste Rättare, Göran Persson blev hedersdoktor för att han gjort Örebro till ett universitet. Vilka särintressen Bojs än gullat med för sitt hedersdoktorat så står hon fri från samröre med en helkommersiell livsmedelsindustri till skillnad från Marcus.

  15. Rättare

    Hur vet man det?

  16. marie2

    Rikstämman i Göteborg som öppnar idag onsdag handlar om hjärtinfarkter. Hjärtinfarkt beror till stor del på inflammation i blodkärlen, visar modern forskning, sägs det. Man kommer att diskutera mediciner mot inflammationen. Vi får hoppas att de också kommer att diskutera vad kost och motion kan göra för att inflammation ej skall uppstå.

    Har Ni läst "Den Hemlige kocken"? Den boken har fått mig att bli litet rädd för skinka och bacon, vad som sprutas in och tillsätts skinka t.ex, alla tillsatser. Försöker äta enl LCHF, har skippat all potatis, pasta, ris etc. ännu så länge.

  17. Karin Bojs skriver att Claude Marcus bara har 27 publicerade artiklar. Lite pinsamt för henne komma med det uttalandet. Det verkar som att hon brukat "Claude Marcus" (el omvänt) som sökterm, istället för "Marcus C".
    Som han själv säger tycks han ha över hundra artiklar.

    Att som vetenskapsjournalist inte kunna utföra basala sökningar i det centrala Medline blir väl lite pinsamt. Trovärdigheten blir inte speciellt hög.

  18. Thomas H

    Medvetenskap:

    Tommy Cederholm SLV påstod ju på läkarstämman att det fanns 100 000 artiklar(studier) som stödde att mättat fett är farligt. Kan det stämma?

    Kan även vissa SLV:are behöva intensiv kurs i att utföra basala sökningar så att det inte blir pins........!?

    Ragnskov har ju redan kontrollerat dessa studier noggrant, men inte var dom 100 000. I så fall hade hans fina bok om att "kolesterol och mättat fett är hälsosamt" ännu inte getts ut!l Har du läst den?

  19. Nej, klart det inte finns så många studier på mättat fett. Hur/varför han sa det vet jag inte, problemet kanske inte sitter i sökkunskaper.

    Jag har tittat lite i Ravnskovs bok, men inte läst hela. Men tänker göra det när jag nån gång får tid. (vet vi förresten att Ravnskov har tittat i alla studien)

up

Skriv en kommentar

Regler för kommentarer. Bilder till användare genom Gravatar