Nyheter

Hur Julians syster förändrade hans liv – och fick honom att gå ner 36 kg

Före och efter

Före och efter

Julians syster var orolig för honom. Han var överviktig och hade högt blodtryck. Hans pappa hade dött av hjärtproblem i 40-årsåldern, ungefär i Julians nuvarande ålder.

Så Julians syster gjorde något intressant. Hon kom med ett kuvert fyllt med pengar och sa att hon skulle betala honom för hans tid, för att han skulle läsa om några saker.

Två år senare har hans liv förändrats. Här är hans berättelse:

Mejlet

Fortfarande 36 kg lättare efter två år!

Fram till 20-årsåldern var jag en smal ung man. Men under universitetsåren började jag gå upp i vikt. Jag tröståt eller å för att ”få energi”, kanske beroende på stress och långa dagar med skola och deltidsjobb. Faktum är att all denna mat gjorde mig sömnig. När jag gifte mig kunde jag inte riktigt komma i min blå kostym längre. Det var pinsamt.

Denna gradvisa viktuppgång fortsatte, och i fyrtioårsåldern började jag verkligen gå upp i vikt. Jag var hungrig ofta och åt när jag var hungrig. Efter en lång, stressig dag på jobbet belönade jag mig på puben, vanligen med öl och kycklingvingar. En gång blev jag medlem på ett gym och med personlig tränare (inte billigt), bättre mat och i mindre mängd (jag var alltid hungrig), belönades jag med en beskedlig viktnedgång. Min ekonomi och tiden tillät inte fortsatt träning på gymet. Så jag gick upp allt igen, och med det en ohälsosam ökning av blodtrycket som krävde medicinering. Jag började få andningsproblem. Snarkande sliter på äktenskapet och min fru led också. Jag var tvungen att göra något eftersom ”ät mindre och spring mer” inte fungerade. Jag läste böcker, tydligen inte de rätta.

Min tvillingsyster Cheryl var orolig för min hälsa (vår pappa hade hjärtproblem och dog i fyrtioårsåldern) och kom en dag med ett kuvert fyllt med pengar och sa att hon skulle betala mig för min tid, så att jag skulle läsa. Hur skulle jag annars ta mig tid till det? Jag sträckläste Wheat Belly och några andra böcker. Jag tyckte om den boken, fängslande och provokativ. Jag bad henne behålla pengarna och läste som en besatt. Efter en månad kom min syster tillbaka på besök, och gav mig en kram. Jag insåg sen att hon samtidigt mätte mig!

Utan bröd och socker mådde jag bättre. Uppvaknandet var att fett kunde vara en nyttig del av kosten och hjälpa med ”alltid-hungrig-syndromet”. Hur kan man somna om man bara tänker på mat?

Hur gick det? Första månaden gick jag ner nästan 9 kg. Från september 2012 till mars 2013 gick jag ner totalt ca 35 kg och jag mådde verkligen jättebra. Inte bara lättare, utan yngre också. Jag fick yrsel tills jag halverade dosen blodtrycksmedicin och sen igen tills jag slutade med dem. Lite salt hjälpte också. Boken som verkligen gjorde intryck på mig Phinney och Voleks bok, The Art and Science of Low Carbohydrate Living. Den övertygade mig om vetenskapen bakom LCHF. Jag tyckte om Eric Westmans ”No sugar, no starch” på YouTube. Mina vänner retar mig och säger att de flesta av de 8 miljoner visningarna var jag. Gary Taubes böcker var också inspirerande och ingående. Han svarade till och med på mina mejl när jag skrev. Jag hittade mycket uppmuntran på Jimmy Moores blogg och det fortsätter. På sistone har jag läst Tim Noakes bok, Real Meal Revolution, och den har gett mig en förklaring på varför de flesta läkare har varit ovilliga att lära ut principerna för ketos.

Alla som känner mig var glada att se förändringen och jag är säker på att de hoppades att jag skulle kunna bibehålla vikten.

Jag är musiklärare till yrket och en av mina elever som är tränare på gymet bjöd mig att komma till gymet. Han mätte och vägde mig. Han var förvånad att jag hade gått ner så mycket i vikt, mest runt midjan, och inte hade förlorat muskelmassa. Mina skjortor satt lösare och jag lät sy in dem. Om och om igen. Mina byxor ramlade ner! Med tiden var jag tvungen att skaffa en helt ny garderob och jag gjorde mig av med tjock-kläderna så att jag inte skulle kunna gå tillbaka.

Det har gått två år nu. Jag fick från storlek XL till M, och kragstorleken minskade mycket.

Mitt arbete med musiken innebär en hel del passionerad ansträngning under längre tid, vilket kräver mycket energi. Jag försöker övertyga folk i alla åldrar att syssla med musik och en bonus är att jag fått mycket mer energi och mår mycket bättre.

Jag har blivit mycket mer optimistisk. I januari 2013 träffade jag vår präst för vägledning, eftersom jag kände att jag hade fått livet tillbaka och tänkte på hur jag kunde uttrycka min tacksamhet för Gud. Jag vill hjälpa andra när och hur jag kan. För första gången känns det som om jag gör mer än bara överlever.

Jag känner nu att det bästa i livet fortfarande är framför mig.

Julian

Kommentar

Tack för din berättelse och grattis till dina fantastiska hälso- och viktförbättringar, Julian! Och grattis till din syster för insatsen!

Din berättelse

Har du en framgångshistoria att dela med dig av här? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till mig på andreas@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är ok att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa dig.

Nedan kan du läsa och se hur du kan göra om du vill testa själv, samt historier från många andra som testat.

Mer

Mer

”Jag aldrig gått ner så fort”

Mer än 275 tidigare framgångshistorier

Video

Hur du äter LCHF - presentationsbildDe 5 vanligaste misstagen på LCHF

LCHF och mental träning med My Westerdahl

Therese OlofssonLCHF och mental träning med My Westerdahl

 

44 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Majoren
    #7 Sigurd
    Nja, du tycks förespråka argument från klassisk energibalans och kaloriräkning "Less in - more out. Less fat - more exercise", men det resonemanget är tyvärr inte till hjälp för de som har kraftig övervikt som Julian då många i hans situation blivit insulinresistenta.
    Det fungerar då inte att försöka hålla koll på kalorier in/ut då kroppens möjligheter att gå ned i vikt blockeras så fort små mängder av kalorier innehållande kolhydrater intages.
    Typen av kalorier blir alltså viktigare än mängden kalorier som äts.
    Det finns gott om patientfall som inte gått ned ett gram på flera månader på en strikt kalorireducerad (men kolhydratrik) diet, men när kosten reducerats på kolhydratinnehåll så formligen rasar patienten i vikt. Ett Norskt exempel är välkänt där en kvinna gick ned 1kg/dag under 90 dagar i sträck först efter att kolhydratinnehållet minimerats.
    Överlag är det mest intressanta med LCHF att de positivt påverkar alla ingående komponenter i metabolt syndrom: blodtryck, fastesocker, lipidprofiler samt BMI vilket starkt talar för att det är en långsiktigt hälsosam diet.
    Svar: #17
    Läs vidare →
  2. D
    Sigurd

    Om du inte tror på lchf, vad gör du här på denna sajten då? Du vill bara klanka ner på "dieten"!? Du kommer inte få någon här att ämdra uppfattning. Dina argument är alldeles för dåliga för det. Och vart vill du komma med alla dina inlägg?

    Du har för övrigt helt rätt i att man kan gå ner på många olika sätt. Det är att HÅLLA vikten som är problemet. Detta är nämligen inte en diet. Detta är en kostHÅLLNING. Som man planerar att äta resten av livet. Och slutar man och börjar äta pasta och bröd igen - ja då går man upp igen. Tallriksmodellen är en kosthållning som gör att man går upp!

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Maggan
    Jätte bra Grattis, Men fram för fler berättelser av kvinnor i 50+ åldern
  2. Sigurd
    Alla hållna dieter leder givetvis till viktnedgång.
    Knäckfrågan är hur det ser ut efter fem år och
    de därpå följande åren. Vad gäller specifikt Julian
    ovan så har han tydligen varit framgångsrik med
    sin fettstinna diet mellan september 2012 och
    september 2014: Tidigt var Julian så pass i LCHF-
    gasen att han inte ens märkte när systern passade
    på att i smyg mäta hans bukomfång, samtidigt som
    han fick en kram...

    Hur ser det ut för Julian i dagsläget? Får alla frälsta
    LCHF-anhängare en årlig uppdatering om hans
    fortsatta påstådda framgång? Eller kommer det att
    visa sig att LCHF-dieten är långsiktigt hälsovådlig,
    en kosthållning som bör ignoreras och undvikas?
    Kommer det i en snar framtid att fastslås att feta
    och överviktiga individer absolut inte bör hålla sig
    till en diet med fettrika produkter? Svaren har vi
    snart nog. Återstår således att se om Julian & co
    är att gratulera eller att beklaga, långsiktigt sett...

    Svar: #4, #5, #6
  3. Anna
    Grattis Julian till ett gladare och sundare liv!
  4. kalaskurre
    So what Sigurd? Att äta mindre och springa mera fungerade inte alls för honom eller läste du ngt annat? Även hälsan var det inte mycket bevänt med.. blodtrycksmedicinering, snarkningar. Men nu har livet har vänt för honom från att överleva till att leva och det har hållit i över två år.. Man kan bara gratulera!
    Svar: #7, #9
  5. Lasse
    Tja Sigurd, jag kan bara tala för egen del men jag gick ner ca. 70 kg med LCHF och har inte haft några problem att hålla vikten flera år efter det. Långtidseffekterna av LCHF är ju dessutom att i stort sett alla hälsomarkörer blir bättre. Är det dåligt? Har svårt att se att det hade varit bättre för mig att fortsätta med lågfettsdieter som jag redan hade hållit på med i 25 år med värdelöst resultat.
  6. Ethel Loberg
    "Alla hållna dieter leder givetvis till viktnedgång.
    Knäckfrågan är hur det ser ut efter fem år och
    de därpå följande åren. "

    LCHF är så mycket lättare att hålla år efter år just för att mättat fett gör en så go och gla, därför är det så svårt att misslyckas med LCHF.

    Svar: #11
  7. Sigurd
    Förvisso har du rätt i att man kan gratulera Julian, & co, till
    en, på kort tid, förbättrad hälsa. Sedan är det långsiktiga
    scenariot en helt annan femma. Har du, exempelvis, någon
    koll på hur hälsoförloppet har utvecklat sig för Julian sedan
    september 2014? Har hans syster månne återigen ryckt
    ut med en kram och i smyg samtidigt mätt bukomfånget, utan
    att han märkt det? Etc.

    Less in - more out. Less fat - more exercise. Är det enda
    som behövs för en långsiktigt bestående viktreduceringsframgång.

    Svar: #8, #13
  8. Lasse1
    om du kontrollerar den här siten lite bättre så kommer du se många som ätit i över 10 år, ligger själv på 4 år nu, hälsan inte varit så bra sen jag var 20, enligt mig och alla värden jag mätt på vårdcentralen 🙂
  9. Sigurd
    Grattis till en fantastisk viktreducering, Lasse.
    Glädjande att du därmed förbättrat din hälsa
    på i stort sett alla fronter. Samtidigt är det ett
    faktum att alla dieter som efterlevs leder till
    en mer eller mindre permanent viktreducering.

    Hur det artar sig med hälsotillståndet långsiktigt
    med en LCHF-grundad, fettrik kosthållning återstår
    emellertid att få vetenskapligt heltäckande fastställt.

    Svar: #10, #12
  10. Lasse1
    Hur det artar sig med hälsotillståndet långsiktigt med en LCHF-grundad, fettrik kosthållning återstår emellertid att få vetenskapligt heltäckande fastställt.

    Vad räknas som långsiktigt enligt dig?

    Svar: #14
  11. Sigurd
    Att mättat fett "gör en så go och gla" är närmast att betrakta som Fettindustrins motto.
    Huruvida det i en snar framtid kommer att vetenskapligt fastställas att LCHF-dieten är
    långsiktigt hälsosam för folkhälsan, eller hälsovådlig, eller ingendera, återstår att få
    definitiv klarhet i.
    WHO:s larmrapport nyligen om fetmafarsotens framfart i delar av världen får härvidlag
    ses som en fingervisning om utkomsten av kommande (allenarådande) kostråd - för
    främst överviktiga och feta personer.
    Svar: #37
  12. Thomas H
    Sigurd, Sigurd.... om nu alla hälsoparametrar blir bättre och är det för dom som nu håller sig till den kosten fortsatt bra. Fuskar dom/klarar inte av av kosten så blir förstås värdena inte bättre!
    Förstår inte din logik alls???? Tror du verkligen på fullaste allvar att något illavarslande inträffar med tiden och vad skulle det då vara? 🙂
  13. Majoren
    #7 Sigurd
    Nja, du tycks förespråka argument från klassisk energibalans och kaloriräkning "Less in - more out. Less fat - more exercise", men det resonemanget är tyvärr inte till hjälp för de som har kraftig övervikt som Julian då många i hans situation blivit insulinresistenta.
    Det fungerar då inte att försöka hålla koll på kalorier in/ut då kroppens möjligheter att gå ned i vikt blockeras så fort små mängder av kalorier innehållande kolhydrater intages.
    Typen av kalorier blir alltså viktigare än mängden kalorier som äts.
    Det finns gott om patientfall som inte gått ned ett gram på flera månader på en strikt kalorireducerad (men kolhydratrik) diet, men när kosten reducerats på kolhydratinnehåll så formligen rasar patienten i vikt. Ett Norskt exempel är välkänt där en kvinna gick ned 1kg/dag under 90 dagar i sträck först efter att kolhydratinnehållet minimerats.
    Överlag är det mest intressanta med LCHF att de positivt påverkar alla ingående komponenter i metabolt syndrom: blodtryck, fastesocker, lipidprofiler samt BMI vilket starkt talar för att det är en långsiktigt hälsosam diet.
    Svar: #17
  14. Sigurd

    Hur det artar sig med hälsotillståndet långsiktigt med en LCHF-grundad, fettrik kosthållning återstår emellertid

    att få vetenskapligt heltäckande fastställt.

    Vad räknas som långsiktigt enligt dig?

    All sund kosthållning och långsiktigt hållbart leverne i övrigt är upp till var och
    en att bestämma tidsrymden för. Den långsiktiga hälsorisken med specifikt LCHF-dieten
    återstår förvisso, av naturliga skäl, att vetenskaplig fastställa. Redan idag bör man
    emellertid betänka att WHO gått ut med en larmrapport om fetmafarsotens framfart.
    Därtill kan man fråga sig själv om det är långsiktigt hållbart med en fettrik diet,
    samtidigt som det sedan länge är vetenskapligt bevisat att det är fett som inlagras
    i blodkärlen, och riskerar att försämra blodflödet, etc.

    Svar: #15, #16
  15. Lasse1
    Ledsen, men du har ju inte ett enda rätt där 🙂
    Man blir inte fett av fett.
    Man blir inte grön av grönsaker.
    och man blir inte söt av socker.

    mina blodfetter, blodtryck,blodsocker och kolestrol har blivit bättre på LCHF än innan och perfekta nu även efter 3+år närmare 4.

  16. Nisse
    Håller med Lasse1 mfl att du tyvärr är ute lite och "cyklar" med ditt resonemang. Vetenskapligt bevisat? Källor utan jäv tack. Att blodkärl " klibbar" igen är inte naturligt fetts fel utan av annan orsak. Gissa vad. Sen ett tips gör en Arteriograph mätning av dina blodkärl kostar ca 1000kr då får du lite info som du kanske inte visste ang blodflödet spänst mm.Nått alla borde göra inte kul för vissa men en wakeup för många.
  17. Sigurd
    Tack för "fett" innehållsrik replik, Majoren.
    Förvisso är det, för att spetsa till det
    en smula; inte osannolikt att feta
    personer gagnas bäst av en fett- och
    kolhydratsnål diet under viktreduceringen.
    Mindre mättat fett och mindre snabba
    kolhydrater kan jämte utökat motionerande
    bevisligen leda till raska viktreduceringar.

    Att efter lyckad viktminskning sedan
    hemfalla åt en fettrik diet a la LCHF får
    ändå ses som i riskzonen för det hälsovådliga.

    Sedan när är det fastställt att läkarvetenskapen
    förordar att fetma och övervikt bör kureras
    med fettindustrins produkter? Sedan, snart
    nog; aldrig.

  18. Irene
    Wow! Frågan är om jag någonsin skulle klara lchf själv?
  19. Max mustermann
    @majoren
    "Ett Norskt exempel är välkänt där en kvinna gick ned 1kg/dag under 90 dagar i sträck först efter att kolhydratinnehållet minimerats."

    Länk tack

    Svar: #28
  20. MickeB
    Svar: #27
  21. MickeB
  22. mia
    Dags att få läsa om kvinnor över 60 år
    som lyckas med viktnedgång
    Snälla kostdoktorn skriv vad vi som verkar ha svårast att gå ned i vikt ska göra
    Svar: #24
  23. Kajsa
    Inte för att vara negativ, men jag skulle vilja läsa om någon som faktiskt misslyckats med LCHF. Varför han eller hon inte går ner i vikt, hur de har ätit, vad de har ätit, omställningsbesvär som blir så besvärliga så man ger upp etc etc.

    Det är ju en del som är otroligt negativa till LCHF och säger att det absolut inte fungerar, men det skulle vara intressant att försöka förstå varför. Inte bara det här att de 'gjort fel'.

  24. Anne
    Ät mindre, spring mer! :-p
    Nä, allvarligt, kolla dina hormoner. Kolla sköldkörteln. Ta bort mejerier. Räkna ALLA kolhydrater. Nåt mer kommer jag inte på!
  25. mia
    Tack Anne!
  26. D
    Sigurd

    Om du inte tror på lchf, vad gör du här på denna sajten då? Du vill bara klanka ner på "dieten"!? Du kommer inte få någon här att ämdra uppfattning. Dina argument är alldeles för dåliga för det. Och vart vill du komma med alla dina inlägg?

    Du har för övrigt helt rätt i att man kan gå ner på många olika sätt. Det är att HÅLLA vikten som är problemet. Detta är nämligen inte en diet. Detta är en kostHÅLLNING. Som man planerar att äta resten av livet. Och slutar man och börjar äta pasta och bröd igen - ja då går man upp igen. Tallriksmodellen är en kosthållning som gör att man går upp!

  27. Majoren
    Tack för länkarna Micke B!
  28. Majoren
    #19 Max Musterman
    Se MickeB:s länkar #20, #21
    Jag kompletterar med detta utdrag ur LCHF-magasinet:

    (Solveigs case, ur LCHF-magasinet nr 2/2010)
    En norsk rekordbanterska
    Solveig-Elise Hansen är en av doktor Hexebergs mest uppmärksammade patienter. Inte så konstigt, med tanke på att hon gått ner mer än 170 kg i vikt! När Solveig kom till doktor Hexeberg vägde hon 265 kg. Hon hade ett midjemått på 192 cm och ett BMI på 85. Insulinproduktionen var rekordhög och fettet var alltså fastlåst av hormonella skäl.

    1996 blev hon hänvisad till en internmedicinare som inte fann några hormonella orsaker till övervikten, trots att läkaren konstaterade att Solveig var insulinresistent! Att insulinresistens ger höga insulinnivåer och därmed utgör ett kraftfullt viktminskningshinder hade tydligen gått denna läkare förbi...

    När Sofie Hexeberg fick hand om Solveig i maj 2006 hade det alltså gått tio år. Det var tio bortkastade år i en ung flickas liv. Sofie satte sin överviktiga patient på lågkolhydratkost, och när insulinnivån gick ner fick Solveig tillgång till sina fettreserver. Resultatet blev att kilona rasade. 90 kg på nittio dagar, och sen nästan lika mycket till i lugnare takt.

    - Jag rekommenderade rikligt med kött, fisk, ägg och ost, berättar Sofie Hexeberg. Dessutom tillät jag grönsaker som växer över jorden. Med utgångspunkt från detta utformade Solveig sin egen diet, med ägg och bacon till frukost och huvudsakligen animalisk mat resten av dagen. Med de de stora uttag som Solveig gjorde från sina fettreserver blev detta i praktiken en högfettkost.

    Sofie Hexeberg:
    När Solveig hade gått ner 90 kg på 90 dagar så frågande hon om hon inte kunde få en frukt. Jag hade inga invändningar, eftersom det inte var nödvändigt att gå ner så fort. Nästa månad frågade hon om hon kunde få en liten morot, och månaden efter om hon kunde ta en yoghurt naturell.
    Med dessa gradvisa liberaliseringar bromsades viktnedgången från ett kg om dagen till ett kg i veckan. Självklart påverkades också viktnedgången av att hon redan gått ner 90 kg. En viktnedgång går ju vanligen något saktare efterhand.

    Låt oss räkna
    Solveig åt alltså 20 gram kolhydrater om dagen inledningsvis. Vid den kolhydratnivån gick hon ner ett kg om dagen, det betyder att hon brände ca 7000 kcal om dagen från sina reserver, utöver de 2000 kcal hon åt som mat. Totalt brände hon alltså ca 9000 kcal om dagen i nittio dagar.
    När hon tillförde ca 30 gram kolhydrater om dagen (120 kcal) så minskade hon sin fettförbränning från 9000 kcal om dagen till ca 3000 kcal om dagen. 1000 av dessa kalorier tog hon från sina reserver och 2000 intog hon i form av mat. Eftersom hon brände ca 1000 kcal kroppsfett per dag övergick hon till en viktminskningstakt på ca ett kg i veckan.

  29. sten
    Avslutningen på Julians brev:
    "Jag känner nu att det bästa i livet fortfarande är framför mig".
    Det var det viktigaste för mig när mina invalidiserande hjärtbesvär försvann i början av 2011.
    T.o.m. ett större lyft här eftersom jag knappt kunde se någon framtid alls innan LCHF vände doktorernas spådomar uppochned. Tack alla LCHF-bloggare!
    Idag är jag drygt 68 år med livet framför mig igen!
  30. My
    Sigurd har rätt i att det vore intressant med fler uppföljningar av tidigare solskenshistorier här, vet med säkerhet att en dam som hyllades här för ett tag sedan inte alls hållt vikten i "verkligheten"(gamla bilder), vi lär oss även av andras misstag, återfall och fällor...inte enbart kortsiktiga solskenshistorier.
    Svar: #31
  31. Sigurd
    Sigurd har rätt i att det vore intressant med fler uppföljningar av tidigare solskenshistorier här, vet med säkerhet att en dam som hyllades här för ett tag sedan inte alls hållt vikten i "verkligheten"(gamla bilder), vi lär oss även av andras misstag, återfall och fällor...inte enbart kortsiktiga solskenshistorier.

    Noterat. Därtill vidhålles att LCHF-dieten inom en snar framtid kommer att betraktas som
    i det närmaste hälsovådlig, långsiktigt sett...

    Svar: #33
  32. D
    Ja exakt! I o med att det finns folk som inte kan hålla sig till lchf innebär ju det att lchf är farligt. Långsiktigt.
  33. LottaJ
    Nu vet jag ju inte riktigt exakt vilka hälsovådliga åkommor Sigurd syftar på att LCHF-kosthållningen skulle ge på "lång sikt" (det vet jag inte heller hur lång den tiden är).
    MEN, om jag antar att jag kommer att dö några år i förtid, så kan jag ta det om de andra åren innebär fri från: magont, candidabesvär, PMS, oregelbunden mens med mellanblödningar, eksem. Bra kolesterolvärden, lågt fasteblodsocker, låga triglycerider, ingen vårdepression, låg kroppsfettprocent, inget bantande och dåligt samvete över vad jag äter för att "det är gott", alltid få äta mig mätt, aldrig drabbad av paltkoma och somna på möten (SÅ pinsamt) efter lunch, alltid energi till att träna.
    Nej jag slutar med de fördelar JAG upplever, och som sagt, jag kan ta ett år eller två kortare liv om de åren jag lever fortsätter som de senaste 3,5 åren.

    Fast Sigurd, om du kan specificera lite närmare vad dessa hälsovådliga åkommorna är, så kanske, kanske jag överväger att överge min nuvarande kosthållning, eller inte.

    Svar: #34
  34. sten
    Sedan LCHF började varna om för mycket kolhydrater varnas det nu allmänt för socker och även SLV varnar, om än i omskrivningar som "använd fullkorn", för snabba kolhydrater och även för mycket socker. Under samma tid har även fettet frikänts - läs boken The Big Fat Surprise för en sammanfattning om den historien. Indikationerna pekar hitintills på att LCHF har dragit hela utvecklingen åt LCHF-håll vilket naturligtvis oroar den delen av livsmedelsindustrin som bygger på snabba och billiga kolhydrater, vilket beklagligt nog fortfarande är de allra största.
    T.o.m. det påhittade begreppet "åderförfettning" börjar försvinna och man pratar nu igen om åderförkalkning och Calcium Score Scan används för att avgöra kalkmängden i åderavlagringar och därmed graden/risken för hjärtsjukdom. Men fortfande finns varken mätvärden eller metoder att klassificiera det påhittade begreppet "åderförfettning".

    Eftersom förbättrade standardmätvärden på hälsa vanligen följer med LCHF kan man verkligen undra vad Sigurds sista varning baseras på: " Därtill vidhålles att LCHF-dieten inom en snar framtid kommer att betraktas som i det närmaste hälsovådlig, långsiktigt sett..."

    Varifrån kommer störtskuren från klar himmel som kommer att krascha hälsan på oss LCHFare somSigurd förutspår? Om Sigurd känner till en enda gnutta vetenskap bakom påståendet borde han snarast posta länk(ar) till oberoende studier.

  35. jala
    Att posta länkar är inte Sigurds starka sida.Kan han vara ett troll månne?Eller är det så att han har förståsvårigheter?
    Förmodligen för lite fett vilket påverkar hjärnas förmåga negativt.
  36. Vera
    Haha ja vore ganska komiskt om kroppen lurar oss. Först mår vi bättre i 10 år och sedan krashar allt! Lite ologiskt. Saker som är dåligt för kroppen brukar visa sig ganska snabbt!

    Jag tror Sigurd är lite avundsjuk. För att vi kan äta gott utan att bli feta och sjuka. 😉

  37. Hjopek
    "WHO:s larmrapport nyligen om fetmafarsotens framfart i delar av världen får härvidlag
    ses som en fingervisning om utkomsten av kommande (allenarådande) kostråd - för
    främst överviktiga och feta personer."
    Och farsoten råkade börja just då fettet minskades och sockret ökades....med hjälp av nya kostråd.
  38. Stig-E
    Vetenskapens Värld visade en "vetenskaplig dokumentär" i måndags kväll. Dokumentären var engelskproducerad. Jag kände igen "programledaren". Ämnet var kalorier i mat. Frågan var om man blir fet och tjock och sjuk av kalorier. Kalorier... Alla tycks vara fullkomligt förhäxade av "kalorier". Reportern frågar ständigt "hur många kalorier äter du nu", när personen mumsar på en munk eller en burgare...
    Det finns inga kalorier i mat. Som Skaldeman slog fast så är kroppen inte en brännugn. Att fråga hur många kalorier det finns i mat är som att fråga hur många millimeter det finns på en bräda. En abstraktion... alltså... hrrmm
    Svar: #39
  39. jala
    Detta förbannade kalorisnack överallt är inget annat än kvalificerat idioti.
    Du får en tumme av mig Stig-E
    Undrar hur Andreas och Tommy gör för att hitta sina kalorier överallt.Tycker att alla skall sluta med ordet kalorier i stället för att cementera ett vansinne.
  40. Roland
    Redan före vår tideräkning visste man att jorden var rund men det var människor som hävdade ända in i medelåldern att den är platt och även ett fåtal idag hävdar det 😉
    Med Sigurds inlägg känns det som om denna person fortfarande hävdar att jorden är platt utan att kunna hänvisa till relevanta och aktuella vetenskapliga undersökningar. 😉

    Rolle på Österlen

  41. Roland
    Det ska givetvis vara "medeltiden" inte medelåldern 😎
  42. Peter
    Kalorier finns, sägs det.
    Så man får nog se upp lite.
    (Eller snarare ner i tallriken.)
    I vetenskapens värld så åt man en trerätters måltid
    på restaurang. Det resulterade i 1800 kalorier.
    Med lite trixande i köket fick dom ner det till 1500 kalorier.

    Det är ju på tok för mycket.

  43. HelenaB
    Kost är ingen religion och man behöver därför inte tro något eller på någon/något.
    För den som är rädd att prova LCHF för att den vet att detta är farligt kan luta sig tillbaka med sin "väl" underbyggda kunskap som predikats sedan 50-talet. Om den kunskapen stämmer kommer individen, när LCHF-ätarna börjar trilla av pinn i hjärtinfarkter och strokes, kunna konstatera att den hade rätt.
    Jag å andra sidan är helt klar över att den individen kommer att få vänta. Jag har inga som helsta planer att drabbas av några typer av hjärt/kärlsjukdomar. Jag äter LCHF i kombo med periodisk fasta. Det har gjort att jag vid 54 års ålder är i så bra form (både vikt o hälsa) som är möjligt efter ca 35 års jojobantande med både landstingsdietists och viktväktarnas fettsnåla kost med svajande blodsocker innan jag började med LCHF. Jag vet exakt vilka långtidsresultat jag får av den av livsmedelsverket rekommenderade kosten. Jag tar villigt alla ev risker som Sigurd et al, är så rädda för.
    Jag beklagar innerligt att det finns så många som mår dåligt för att de inte förstår sitt eget beteende på den konventionella kolhydratrika dieten. De allra flesta tror att det är något fel på dem, när deras kroppar egentligen bara talar om att de mår dåligt av den kost som intas.

    Det är faktiskt inte någon fel alls på de allra flesta överviktigas kroppar, tvärt om. Dessa stackare som lider, gör inte Sigurd et al några tjänster med sin "jorden är platt, det ser ni väl"-predikningar.

    Du som är överviktig, titta på vilken kost som har gjort dig överviktig, är det verkligen LCHF? Om det är någon annan kost, så har du stora chanser att bli återställd med LCHF. Är det LCHF som gjort dig överviktig, ja då tycker jag att du ska söka läkarhjälp å det snaraste, för då är det troligen något som faktiskt är snett med din ämnesomsättning. Det är viktigt att fånga upp.

    Svar: #44
  44. jala
    Så bra skrivet HelenaB.Du fick en tumme.
    Mät Pulsen.
    " Puls
    Jag tycker att det är spännande hur pulsen kan variera så himla mycket. Jag tror att det säger mycket om vårt undermedvetna och vad som verkligen händer på insidan. Dessutom är det bra att mäta pulsen efter en måltid, för om den går upp med mer än 16 slag/minut så finns det en matintolerans! (Säger Dave Asprey) "
    http://martinas.nu/att-mata-ar-att-veta-och-att-paverka/

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg