Nyheter

Idrottare på lågkolhydratkost bränner fett dubbelt så bra – och behåller normala glykogennivåer

crosscountry

Lågkolhydratkost kan göra idrottare till spektakulära fettbrännare, mycket bättre än man vetat tidigare enligt en ny studie*. Jämfört med idrottare på kolhydratrik kost var deras fettförbränning ungefär två gånger så stor vid uthållighetsträning.

Intressant nog avslöjade studien också att idrottarna på lågkolhydratkost hade normala glykogennivåer. Det var oväntat för Jeff Volek, som ledde studien. Det kan bero på ett elegant system för upprätthållande av glykogennivåer i muskler även när mängden kolhydrater är begränsad.

Mer

Jeff Volek
cerealkillers2
Phinney
Peter Attia

”Bara träning räcker inte för att gå ner i vikt”

Vi måste sluta ljuga om att träning botar fetma

*/ Observera att studien erhöll finansiellt stöd av Quest Nutrition och The Robert C. and Veronica Atkins Foundation.

 

21 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Jaa menee
    "Run on fet"
    Var ganska uppenbart för mig när jag för tredje gången (från 2010-2013) cyklade runt Taiwan (som jag för övrigt skrivit om tidigare). Jag nollade kolhydrater fullständigt och efter första rundan (2013) fick jag kicken att köra ytterligare ett varv. Alltså 110 mil till.
    Så, en överviktig man på 60 år började med LCHF i Okt. 2010 och fick spring i benen,och redan i Dec. var jag redo att utmana invitationen från Taiwan att cykla runt ön.
    På min sista runda runt ön på 110 mil på 6,5 dagar var jag inte trött en enda dag.
    Var det på grund av LCHF eller?
    Jag är fullständigt övertygad att att det var på grund av lågkolhydratkost och
    Fullfet kost med minimum av kolhydrater.
    Så varför inte prova mitt koncept?
    Läs vidare →
  2. Nisse
    .
    För deltagare i idrottstävlingar gäller att komma först i mål, inte att ha så hög fettförbränning som möjligt.

    .

    Svar: #6
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Jaa menee
    "Run on fet"
    Var ganska uppenbart för mig när jag för tredje gången (från 2010-2013) cyklade runt Taiwan (som jag för övrigt skrivit om tidigare). Jag nollade kolhydrater fullständigt och efter första rundan (2013) fick jag kicken att köra ytterligare ett varv. Alltså 110 mil till.
    Så, en överviktig man på 60 år började med LCHF i Okt. 2010 och fick spring i benen,och redan i Dec. var jag redo att utmana invitationen från Taiwan att cykla runt ön.
    På min sista runda runt ön på 110 mil på 6,5 dagar var jag inte trött en enda dag.
    Var det på grund av LCHF eller?
    Jag är fullständigt övertygad att att det var på grund av lågkolhydratkost och
    Fullfet kost med minimum av kolhydrater.
    Så varför inte prova mitt koncept?
  2. stenB
    Kanske LCHF kommer slå igenom inom träning och idrott långt innan det ens sprider sig till alla som behöver viktminskning? Om Rugbymästarna All Blacks skriver många nu efter WM-segern med höjda ögonbryn att de "tydligen var sockerfria".
    Alltså ett stort exempel som snabbt inspirerar många!
    Och med tanke på den direkt destruktiva effekten av kolhydratsladdning på blodådror och insulinkänslighet bör den metoden snart försvinna helt från idrotten, I varje fall för de som vill fortsätta långt efter pensionsåldern utan risk för bl.a. att bli diabetiker, som t.ex Tim Noakes nästan blev! Här har alla idrottsläkare ett stort ansvar nu när alternativen börjar bli välkända och det står klart att "American Football" spelare i snitt lever 20 år mindre än medelamerikanen, trots samma genuppsättning.... Harward har ombetts göra en 100 miljondollarstudie för att reda ut varför, så därigenom bör dom snart kunna se felen, såvida studierna inte blir sponsrade av t.ex. Coca-Cola.
  3. Nisse
    .
    För deltagare i idrottstävlingar gäller att komma först i mål, inte att ha så hög fettförbränning som möjligt.

    .

    Svar: #6
  4. Peter
    Självklart bränner den som äter mer fett just mer fett. Prio för kroppen är att förbränna det man äter. Därmed inte sagt att de förbränner kroppens fettdepåer mest effektivt.
    Svar: #7
  5. 1 kommentar borttagen
  6. -Lenny-
    När du läser på - eller kanske än bättre, testat själv - så kan du komma att upptäcka att de som s.k. fettadapterat sig, mer eller mindre inte får mjölksyra. Samt delvis eller ibland helt, undviker att "gå in i väggen" (energin från t.ex. kolhydrater "tar slut", även kallat att "bonka").

    Man kan tänka sig att det underlättar både att få en bra tid och att kunna komma mål överhuvudtaget - speciellt gällande uthållighetssporter.

    Svar: #21
  7. -Lenny-
    Det är just vad fettadaption (t.ex. ketos) bl.a. kan innebära. Kroppen ställer om sig och forskningen har påvisat att fett mer effektivt används.
  8. LasseW
    Verkar inte som att Petra, doktoranden från Karolinska som just nu 2015-11-22 11:00 är gäst i SVT Vinterstudion, håller med om att lågkolhydratkost är framtiden...! Hon sågar detta och säger att det är totalt livsfarligt....! Målar dessutom upp ett antal riskfaktorer som i min värld (lchfa:are sen 3 år) är rena falsarier.
    Svar: #22
  9. Nisse H
    Undrar vad hennes polare på Karolinska heter?
    Några förslag?
    Svar: #11
  10. Greta Jonsson
    .
    Potatis är bra bränsle för uthållighetsidrottare.

    .

  11. stenB
    Trycket kan säkert komma från Pfizer som ju är aktiva på KI, t.o.m med investering i egen livsstillsprofessor där, Maj-Lis Hellenius, adjungerad. Trots denna dyrbara reklampelare lär statinförsäljningen minska då almänna biverkningar, ökad risk för diabetes-2, åderförkalkning och kortare liv med lägre totalkolesterol kolesterol blir bättre kända för var dag som går.
    Fler trupper mobiliseras för att rädda vinsten från den främsta mjölkkossan någonsin, statinerna. Allt som kan underminera dagens stora fiende: "gratisvården" LCHF, mobiliseras med hopp om att rädda förskrivningarna. Och mer lär komma när ännu fler av oss vänder ryggen till statinläkare.
  12. Lennart
    .

    Äter man strikt LCHF-kost, så går det för övrigt bra att äta ett par tårtbitar varje dag.

    .

    Svar: #13
  13. Jaa menee
    Ja så varför inte lika gärna äta enligt tallriksmodellen då?
  14. Lennart
    Prinsesstårta är favoriten.
    Svar: #15
  15. stenb
    Gjord i stort sett bara med vispgrädde, lite nötter och...., men vet inte vad det där gröna kan ersättas med? Mandelmassa på mandel och ??
    Med lite klyftig hjälp kanske det kan bli en riktigt smaklig LCHFprincesstårta.. Hjälp!
    Svar: #18
  16. A-K
    Någon som sett intervjun med skidskytten Elisabeth Högberg?
  17. MickeB
  18. MJ
    Jag brukar göra mandelmassa på mald mandel (plus några bittermandlar) och vispgrädde som får gå i matberedaren en stund.
    Det blir gott och konsistensen blir bra (man kan ju ha i sötningsmedel om man gillar det), men jag är tveksam till om det går att kavla ut som marsipan. Marsipanens konsistens kommer ju främst från socker.

    Om du vill experimentera så skulle jag kunna tänka mig att lite bakpulver skulle kunna ge smidigare konsistens, men det kanske ger äcklig smak.

  19. A-K
    Jag läste även intervjun i Aftonbladet och där sa hon något i stil med "Jag blev påverkad av Lchfvågen", kommentarer på det..
    Svar: #20
  20. YAT
    Det handlar om två olika saker, allmän energibrist och utarmade glykogenlager. Allmän energibrist, d v s att man äter för lite energi kan ju få till följd att kvinnor exempelvis tappar menstruationen. Det sker om fettlagren i kroppen blir för små och kroppen inte får tillräckligt med energi genom födan. Man kan naturligtvis också få andra symptom, varav doktoranden i Vinterstudion räknade upp några.

    Utarmade glykogenlager kan man få på lågkolhydratkost i kombination med alltför intensiv och omfattande träning/tävling. Det har vi sett bland svenska skidskyttar tidigare, då C-J Bergman, när man anammat en lågkohydratkost med alltför lite kolhydrater. Kroppens egen förmåga att tillverka glykogen genom glykoneogenesen, (GNG), inte räcker till för att täcka upp förbrukningen av glykogen under tävling. Med flera tävlingar i veckan, vanligtvis 3 st, under treveckorsperioder blir det för kort tid till återhämtning och återuppbyggnad av glykogendepåerna. Det får till följd att man inte får lika stor effekt, läs fart, vid en viss syreupptagningsförmåga.

    Högberg var sannolikt drabbad av båda, iaf periodvis under tävlingssäsongen.

  21. YAT
    ..så kan du komma att upptäcka att de som s.k. fettadapterat sig, mer eller mindre inte får mjölksyra.

    Nej, det där har du missförstått. Spjälkning av glykogen, glukos) till mjölksyra är för vältränade idrottsmän helt beroende av intensitet. (För otränade kan också dålig teknik vara en bidragande orsak.) Får man inte mjölksyra har man helt enkelt tagit i för lite och ligger på för låg belastning. Som du ser av artikeln så är inte heller glykogenlagren helt tömda, normalt sett, även om du äter lågkolhydratkost, så det är inte heller en begränsande faktor, iaf under kortare arbeten.

  22. YAT
    Målar dessutom upp ett antal riskfaktorer som i min värld (lchfa:are sen 3 år) är rena falsarier.

    Nej, falsarier är det inte, men det handlar som sagt om två olika saker, se #20 ovan. Får du inte energibrist på din lågkolhydratkost så får du inte heller alla de problem som Högberg uppvisade och som doktoranden nämnde.

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg