Nyheter

Hur påverkas hjärnan av fasta?

hjarna

Här följer ett översatt gästinlägg av dr Jason Fung, kanadensisk njurspecialist och världsledande expert på periodisk fasta och LCHF:

Trots att det är populärt att hävda motsatsen, har fasta potentiellt mycket stora fördelar för olika hjärnfunktioner. Kanske den mest fantastiska fördelen kan komma från aktivering av autofagi, en reningsprocess på cellnivå. Nyligen tilldelades en av pionjärerna inom forskning om autofagi Nobelpriset inom medicin för den ökade uppmärksamheten inom detta område. Fasta har också en välkänd anti-epileptisk effekt.

Ur ett evolutionärt perspektiv svarar däggdjur på kalorirestriktion med en minskning av storleken på samtliga organ med två stora undantag – hjärnan och testiklarna. Bevarandet av testikelstorleken har också en betydande fördel för att kunna föra vidare gener till nästkommande generation.

Bibehållen kognitiv funktion är också mycket logiskt för vår arts överlevnad. Antag att vi är grottmänniskor, och det är vinter och vi har brist på mat. Om din hjärna började fungera långsammare, tja, då skulle hjärndimman göra det mycket svårare att hitta mat. Hjärnans möjligheter, en av de stora fördelarna vi har i naturen, skulle vara bortslösad. Varje dag utan mat skulle sakta urholka vår mentala funktion tills vi blev dreglande idioter, oförmögna att hålla tätt och än mindre i stånd att jaga. Under svält bibehålls kognitiv funktion, och den kan till och med bli bättre.

Detta har varit känt i alla tider. I gamla Grekland fastade de stora filosoferna flera dagar i sträck, inte för att de behövde gå ner i vikt, utan för att de (korrekt) trodde att fasta skulle öka deras mentala förmåga. Även idag förundras vi över de gamla grekiska filosoferna och matematikerna. I japanska fångars berättelser från andra världskriget (Obruten av Laura Hillenbrand) har många beskrivit den fantastiska mentala skärpan som ofta följer med svält. I denna bok beskriver huvudrollspersonen en fånge som läste flera böcker ur minnet, och en annan som lärde sig norska på bara några veckor. Fantastiskt är att dessa bedrifter var så vanliga att fångarna helt enkelt accepterade det som ett faktum att svält ökar den kognitiva förmågan.

Mental skärpa ökar vid fasta

Hos däggdjur ökar den mentala förmågan vid hunger och minskar vid mättnad. Vi har alla upplevt detta som ”matkoma”. Tänk bara på det stora julbordet. Efter en sådan stor måltid, är vi då mentalt knivskarpa? Eller tröga som cementblock? Hur är det med motsatsen? Tänk på någon gång när du var riktigt hungrig. Var du trött och slö? Jag tvivlar på det. Dina sinnen var förmodligen hyperalerta och du var mentalt knivskarp. Tanken att att mat får dig att koncentrera dig bättre är helt fel. Det finns en stor överlevnadsfördel med djur som är kognitivt skarpa, precis som fysiskt starka, under tider då det är brist på mat.

foodcoma-400x285Studier har också visat att mental skärpa inte minskar vid fasta. En studie jämförde kognitiva uppgifter mellan ett grundläge och efter en 24-timmarsfasta.. Inga av uppgifterna – inklusive bibehållen uppmärksamhet, fokus, reaktionstid eller direkt minne försämrades. En annan dubbelblindsstudie med två dagars ”nästintill” total kalorirestriktion hittade inga katastrofala effekter efter att upprepade gånger ha testat kognitiv prestation, aktivitet, sömn och humör.

När vi säger att vi ”hungrar” efter någonting (hungrar efter makt, hungrar efter uppmärksamhet), betyder det att vi är lata och slöa? Nej, det innebär att vi är supervaksamma och energiska. Så fasta och hunger aktiverar oss uppenbarligen efter vårt mål. Folk oroar sig alltid för att fasta ska göra dem slöa, men faktum är att det har en motsatt, energigivande effekt.

Denna typ av test är enkla att se i djurstudier. Äldre råttor började med periodisk fasta och förbättrade sina resultat för rörelsekoordination och kognitiva test. Inlärning och minnesresultat förbättrades också efter periodisk fasta. Intressant nog uppstod fler kopplingar i hjärnan och förnyad nervcellstillväxt från stamceller. Det tros i viss grad förmedlas av BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor). I djurmodeller ökar både träning och fasta BDNF-aktivitet i flera delar av hjärnan. BDNF-signalering har också betydelse för aptit, aktivitet, glukosmetabolism och autonom kontroll av hjärtkärl- och tarmsystemen.

Fasta och neurodegenerativa sjukdomar

crimprovesmemory-300x260Det finns också mycket intressanta musmodeller för neurodegenerativa sjukdomar. Möss som fastade, jämfört med vanliga möss, hade mindre åldersrelaterad neurodegeneration och färre symtom i modeller för Alzheimers, Parkinsons och Huntingtons.

Hos människor ses fördelarna för hjärnan både vid fasta och under kalorirestriktion (KR). Vid träning och KR uppstår ökad synaps- och elektrisk aktivitet i hjärnan. I en studie med 50 normala äldre personer förbättrades resultat för minnestest betydligt efter tre månader av kalorirestriktion (30% minskning av kalorierna).

memory-and-insulin-300x277Neurogenesen är den process där stamceller i hjärnan differentierar sig till nervceller som kan växa och skapa synapser med andra nervceller. Både träning och kalorirestriktion verkar öka neurogenesen via banor inklusice BDNF.

Ännu mer intressant är att nivån av fasteinsulin också verkar ha en direkt iverterad korrelation med minne. Med andra ord, ju lägre du lyckas driva ner ditt fasteinsulin, desto större minnesförbättring syns.

Ökad mängd kroppsfett (mätt som BMI) kopplas också till en nedsättning av mental förmåga. Genom detaljerade mätningar av blodflöde till hjärnan lyckades forskare koppla högre BMI till minskat blodflöde till de delar av hjärnan som involverar uppmärksamhet, resonemang och högre funktion.

Periodisk fasta är en metod för att minska insulinnivåer och samtidigt minska kaloriintaget.

Fasta kan förhindra Alzheimers

Alzheimers är en sjukdom som karaktäriseras av onormal ackumulering av protein. Det finns två huvudsakliga kategorier – amyloidplack och tauprotein. Symtomen vid Alzheimers korrelerar starkt med ackumulering av plack och protein. Man tror att dessa abnormala proteiner förstör synapskopplingar i minnet och de kognitiva delarna av hjärnan.

Vissa typer av protein (HSP-70) verkar för att förhindra skada och felvikande av tau- och amyloidproteinerna. I musmodeller ökar varannandagsfasta nivåerna av HSP-70. Autofagi tar bort dessa tau- och amyloidproteiner när de är så pass förstörda att de inte går att reparera. Denna process stimuleras också av fasta.

dementiaDet finns många bevis för att risken för Alzheimers ökar vid fetma. En ny befolkningsbaserad tvillingstudie demonstrerade att viktuppgång i medelåldern ökar ens risk för att senare i livet utveckla Alzheimers.

Om man lägger ihop allt detta anar man en fascinerande möjlighet att förebygga Alzheimers. Över 5 miljoner amerikaner har Alzheimers och denna siffra kommer troligtvis att öka snabbt på grund av en åldrande befolkning. Alzheimers lägger stor börda på familjer som måste ta hand om den drabbade familjemedlemmen.

Fasta har definitivt betydande fördelar vad gäller viktminskning, typ 2-diabetes och dess komplikationer – ögonskador, njursjukdom, nervskador, hjärtattacker, stroke och cancer. Dock existerar också möjligheten att det också kan förhindra utvecklandet av Alzheimers.

Denna skyddsmekanism kan också ha något att göra med autofagi – en reningsprocess på cellnivå som avlägsnar skadade proteiner från kroppen och hjärnan. Eftersom Alzheimers kan vara resultatet av en abnormal ackumulering av Tauprotein eller amyloidprotein, kan fasta vara en unik möjlighet att göra sig av med dessa abnormala proteiner.


Jason Fung

Tidigare med dr Fung

Komplikationer vid diabetes – en sjukdom som påverkar alla organ

Så förnyar du din kropp: fasta och autofagi

Långa fasteperioder – 24 timmar eller längre

Hur mycket protein ska man äta?

Fler praktiska fastetips

Varför LCHF är rikt på fett – inte protein

Korta fasteperioder – under 24 timmar

Praktiska fastetips

Snabbstartsguide – så reverserar man typ 2-diabetes

Kvinnor och fasta

De 8 bästa tipsen för viktnedgång

Fastekurs med dr Fung

fungfung

fungfung

FungFung

Mer med dr Fung

Dr Fung har sin egen blogg på intensivedietarymanagement.com. Han är också aktiv på Twitter.

Jason Fungs bok The Obesity Code finns tillgänglig på Bokus.

obesitycode-400x554

 

6 Kommentarer

  1. Daniel Högberg
    Önskar bara att det inte vore så fruktansvärt kallt i Sverige! Måste köra en timme på gymmet varje dag när jag fastar för att inte få kallbrand i både ben och händer! Förutom det så är det lätt att vattenfasta, 2-3 dygn går av bara farten sålänge som jag rör på hela tiden, annars fryser jag ihjäl.
    Svar: #2, #3
  2. Reefer
    Mja, att få kallbrand bara för att man fryser lite vid fasta torde nog vara något av en medicinsk sensation.
    Som jag upplever det så är det en vanefråga. Första gångerna kunde jag frysa lite vid fasta men inte numera. Kroppen "lär sig" och kommer ihåg allteftersom.
  3. Xiro
    Om du inte avser torrfasta - prova salta vattnet du dricker. Vissa känner sig varmare med ökat saltintag. Gärna oraffinerat havssalt eller Herbamare eftersom de innehåller jod.
  4. Pekka
    Jag brukar frysa lite på andra dagen men sedan blir det bättre, Jag kör vattenfasta med salt.
  5. Snusmumrik
    Om det skulle vara så att man börjar frysa av att fasta så skulle jag vilja rekommendera att avbryta och försöka igen om ett tag.

    Jag frös som en hund i början men allt eftersom märkte jag att jag blev varm som en kamin. Nu efter 3½ år av att fasta 3+ dygn en gång i månaden så vaknar jag ofta lite småsvettig eftersom min ämnesomsättning stiger lite för varje dags fasta.

  6. Martin
    Fastar då och då, gärna upp till 4 dygn. Fryser alltid eft+kväll. Det är det enda jag har emot fasta, frysprylen. Mina barn gillar inte att jag tar i dem - Pappa, du är iskall! - men det hjälper tillfälligt att röra sig lite mer. På förmiddagarna+morgon är jag normalvarm.
    Blir mkt jacka och mössa inomhus....
    Vattenfastar med Seltin. Ingen större skillnad på dag 1 eller 4.
    Har inga andra direkta problem, tycker fasta är ett fint sätt att få kroppen att ladda om.

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg