Nyheter

Hur du väcker dina fötter

Är dina fötter starka och naturligt formade? Eller har de – som så många andras fötter – spenderat ett liv i trånga skor med tjocka sulor, med eller utan inlägg? Är dina fötter svaga och gör de ont? Eller har du besvär av smärtor i underbenet?

Här är några minuter om hur du väcker dina fötter. Hur du kan göra dem starka, smidiga och tåliga istället. En ny kort video ur ”Den nakna hälsan”, med triatleten och provokatören Jonas Colting.

Hela föreläsningskvällen kan ses live i många svenska städer under våren. Den handlar om livsstilsförändringar som kan göra dig till en friskare och lyckligare människa.

Detta är ett avsnitt ur sjätte delen som nu finns i videoform på medlemssidorna. Du kan se allt som medlem (totalt över 140 minuter Colting + mycket annat inspirerande) och som vanligt kan du prova på gratis en månad:

Den nakna hälsan

Tidigare korta gratis utdrag ur föreläsningen: Så enkelt är det! / Hur du njuter av vardagsmisär / Är det någonsin för sent?

Innehållsförteckning hela del 6

   0:30  Stenåldersträning i skogen
  5:00  Att brottas – reflexer
  7:00  Betydelsen av en stark fot
  9:45  Hälsoträning
12:10  Att springa
14:50  “Är det så löpning ska vara?”
16:50  Den nakna foten och underlaget
18:30  En naturlig fot
21:45  Tunna skor


Se hela föreläsningen

Den nakna hälsan – föreläsning med Jonas Colting

Om videon: Inspelad november 2014, publicerad januari 2015.
Kamera, klippning, animationer, musik: Simon Victor.
Kamera och ljud: Andreas Eenfeldt.
Kamera: Tommy Runesson.

Mer

Mer på bloggen om Colting

Direkt till de olika delarna

Den nakna hälsanDen nakna hälsan

Den nakna hälsanDen nakna hälsan

Den nakna hälsanDen nakna hälsan

Mer


Mer inspiration i videoform

Westman5VM-600

Jeff VolekMark Sisson

bergqvistMartina Johansson

 

7 Kommentarer

  1. Överlevnadsguiden
    Mycket intressant! På grund av många års dansträning och -tävling i högklackade skor har jag sedan länge nertrampade fotvalv. De flesta "kunniga" som jag pratat med menar att det är en irreversibel skada men när jag hör Jonas Colting prata om 47:or som blir 43:or genom träning så får jag nytt hopp. 🙂
    Charlotta
    Svar: #4
  2. David
    Men om man har polyneuropati?
  3. Birgitta Höglunds mat
    Går sedan några månader bara med Barefoot och MBT, vilken skillnad det gjort i fot- och benstyrka 🙂
    Fick en nervskada efter min steloperation och gick med fotskena och specialgjutna skor i många år, pga droppfot. 10% invaliditet som inte skulle gå att göra något åt.
    Men det gick, sakta men säkert är jag nu stabil på fötterna, bara lite domningar kvar och smärta ibland på kvällarna.
  4. hemul
    Fast det var nog för att personen ifråga slapp inläggen. Jag har gått enbart i olika former av barfotaskor/minimalistiska skor i 5-6 år nu, de senaste åren även på vintrarna sen jag hittade schysta boots. Fötterna blir större, bredare, iom att tårna och därtill tillhörande ben breder ut sig. Mina första barfotingar känns nu lite trånga för att inte tala om gamla skor som jag tillfälligtvis kan vilja använda. Det blir jäkligt dyrt, men det är nog värt det, ivf om man som jag har (haft) problem med fötterna.
    Svar: #5
  5. BJA
    Stämmer. Framfoten blir lite bredare. Men jag undrar om inte fotvalvet drar ihop sig en smula och foten blir kortare. Skostorlek går ju i längd.
    Svar: #6
  6. Överlevnadsguiden
    Ja det var så jag tolkade det, att de nya musklerna skulle dra ihop foten och höja fotvalvet. För min del är det precis vad jag skulle behöva.
  7. hemul
    Jo men så är det säkert. Mina valv är inte lika nedsjunkna. Men det innbär ju inte att man kan köpa mindre skor, för fötterna ska ju få rum på bredden också och då får man stå ut med att de är onödigt långa. Klämmer skorna på bredden så faller ju hela idén. Faktum är att många minimalistiska skor, t.ex. Vivobarefoot som i mitt tycke gör de allra skönaste, är lite snåla på bredden/höjden/omkretsen de också.

    De bästa för bredden är Softstar av dem jag provat. Deras skor är så rymliga och gjorda i så mjukt skinn att de formar sig efter foten vid behov. Problemet (för mig) är att de blir lite påsiga. Foten kan röra sig inne i skon. Många gillar det, men jag kan inte lära mig tekniken. Det är helt OK i stan, men i skogen tycker jag det blir jobbigt. Går man på snedden i en sluttning åker foten iväg utanför sulan liksom. Modellen som heter Portlander är helt underbar i stan och ser inte så "mockasinig" ut. Beställer man en äkta fårskinnsula till så får man lite extra dämpning också. Kan ligga kvar på sommarn. Man blir inte svettig. Enda problemet är att fötterna blir så bortskämda så tofflorna klämmer sen. 😀

    Nä, jag får inte provision. Jag bara gillar de där skorna väldigt mycket. 🙂

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg